اوکراین در آستانه فاجعه-راهبرد معاصر
گزارش «پولیتیکو»؛

اوکراین در آستانه فاجعه

مقام‌های اوکراینی از فروپاشی خطوط مقدم این کشور و هم زمان افت روحی و انگیزه نظامیان، کاهش بی‌سابقه تمایل جوانان برای داوطلب شدن با هدف اعزام به جنگ ابراز نگرانی کردند.
تاریخ انتشار: سه‌شنبه ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 April 2024

اوکراین در آستانه فاجعه

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ در سومین سال جنگ اوکراین خبرهای رسیده از کاهش انگیزه مبارزه میان سربازان اوکراینی به دلیل کاهش حمایت غرب حکایت دارد؛ این در حالی است که مقام های غربی در اظهارات رسانه ای خود مدعی حمایت از کی یف هستند.


هر روز بر تعداد جوانان اوکراینی که نمی خواهند برای جنگیدن داوطلب شوند و از سربازی اجباری فراری هستند، افزوده می شود. موضوع فقط این نیست که مهمات نیروهای اوکراینی رو به پایان است، بلکه تأخیر غرب در ارسال کمک نشان می دهد این کشور به طور جدی در زمینه چیزی مهم تر از موشک ها کمبود دارد؛ یعنی روحیه جنگاوری لازم برای کسب پیروزی.

اگر وضعیت در سومین سال جنگ فوری تغییر نکند، اوکراین حتی به شکلی که قبل از جنگ با روسیه بود، باز نخواهد گشت


روحیه سربازان به دلیل بمباران بی وقفه، فقدان سلاح های پیشرفته و تعداد بالای جان باختگان در میدان نبرد آشفته و رو به وخامت است. در شهرهایی که صدها مایل از جبهه فاصله دارند، دیگر از انبوه مردان جوانی که در ماه های نخست جنگ برای پیوستن به ارتش صف کشیده بودند، خبری نیست. امروزه نیروهای ذخیره واجد شرایط از سربازی خودداری می کنند و به جایش، عصرها وقت خود را به بازی و تفریح در باشگاه های شبانه می گذرانند و بسیاری از اوکراینی ها به طور کامل این کشور را ترک کرده اند.


تصویر ذهنی ای که از ده‌ها مصاحبه با رهبران سیاسی، افسران نظامی و شهروندان عادی به دست می آید، نشان می‌دهد اوکراین در آستانه فاجعه قرار دارد؛ حتی ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور این کشور می‌گوید، اوکراین در تلاش است راهی برای عقب‌نشینی پیدا کند. افسران ارتش به طور خصوصی می‌گویند احتمالاً تعداد جان باختگان تابستان امسال بیش از آمار گذشته باشد.


اگر وضعیت در سومین سال جنگ فوری تغییر نکند، اوکراین حتی به شکلی که قبل از جنگ با روسیه بود، باز نخواهد گشت. در جنگی که برای دوران معاصر اوکراین اهمیت حیاتی دارد، مقیاس اقدامات سران غرب در کمک به کی‌یف بسیار کمتر از لفاظی‌های سر به فلک کشیده شان است. قطع کمک غرب بر ناامیدی اوکراینی‌ها بیش از هر موضوعی افزوده است و روحیه سربازانی که در سنگرها هستند تا وزیران دولت اوکراین را کاهش داده و عصبانی کرده است.


دیمیتری کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین در پاسخ به این سؤال که آیا احساس می‌کند غرب اوکراین را ترک کرده است تا این کشور با دست‌های بسته‌شده از پشت بجنگد، واضح گفت «بله». نگرانی درباره شکنندگی خطوط مقدم اوکراین با حملات بی سابقه روسیه با هدف تخریب شبکه برق این کشور افزایش می یابد.


مقام های سیاسی اوکراین اعتراف کردند، فضای کلی کشور رو به وخامت است، هرچند همگی سعی می کنند خوشبین باشند؛ اما ناامیدی از غرب در گفت و گوها مشهود است. چندین افسر ارشد اوکراینی به شرط ناشناس ماندن، پیش بینی تلخی از احتمال فروپاشی خطوط مقدم اوکراین در تابستان امسال مطرح کردند، زمانی که روسیه حمله مد نظر خود را آغاز کند.


آنها به طور خصوصی گفتند، نگران تضعیف اراده اوکراینی ها و افت روحی اعضای نیروهای مسلح به دلیل کمبود شدید تدارکات هستند. مقام های اوکراین خواستار جذب سربازان بیشتری هستند و برآورد کلی حاکی از آن است، آنها به 500 هزار سرباز اضافی نیاز دارند.

مقام های سیاسی اوکراین اعتراف کردند، فضای کلی کشور رو به وخامت است، هرچند همگی سعی می کنند خوشبین باشند؛ اما ناامیدی از غرب در گفت و گوها مشهود است


شکی نیست اوکراین هیچ تفاوتی با کشورهای اروپایی همسایه خود ندارد، زیرا نظرسنجی های اخیر نشان می دهند، تعداد زیادی از آنها حتی در صورت حمله به کشورهایشان از خدمت سربازی خودداری خواهند کرد، اما اوکراین کشوری در وضعیت جنگی است. علاوه بر این، پدیده فرار از سربازی وجود دارد و موج اولیه شور و شوق میهن پرستانه که مراکز جذب نیرو را مملو از داوطلبان می کرد، وجود ندارد و تخمین زده می شود 650 هزار مرد واجد شرایط جنگ از این کشور گریخته و بیشترشان قاچاقی به آن سوی مرزها رفته اند.


دو سال پیش قطارهایی که از اوکراین حرکت می‌کردند، تقریباً به طور انحصاری زنان، کودکان و افراد مسن را در جست و جوی سرپناه حمل می‌کردند، اما این هفته حدود یک سوم مسافران یک قطار به خارج از کشور مردانی بودند که واجد شرایط جنگ هستند و به هر نحوی توانستند مجوز معافیت از رزم دریافت کنند.

 

ارسال نظر
پربیننده ترین اخبار
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛ / ۱ روز پیش

چند نکته مهم سفر بارزانی به تهران

میرقاسم مؤمنی، کارشناس مسائل قفقاز در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» بررسی کرد: / ۱ روز پیش

مزایای احداث بزرگراه ارمنستان به ایران