گفت و گوی جذاب با کارگردان جوان ماجرای نیمروز : رد خون-راهبرد معاصر
آخرین جزئیات از افزایش حقوق بازنشستگان در 1403 مقایسه حقوق مدیران سازمان تامین اجتماعی با بازنشستگان کمک ناخواسته کاپیتان استقلال به پرسپولیس ترکیب احتمالی پرسپولیس مقابل آلومینیوم اراک رونمایی از گزینه جذاب تراکتور؛ اسطوره فوتبال آلمان به تبریز می‌آید؟ جایزه خودرو برای صرفه‌جویی کنندگان در مصرف برق خانگی کراچی مقصد بعدی رئیس جمهور در پاکستان دبیر شورای عالی امنیت ملی وارد روسیه شد تسری امتیازات رتبه‌بندی معلمان به آموزشیاران نهضت سوادآموزی خبر بد برای درویش؛ توافق بازیکنان پرسپولیس در مکانی غیرمنتظره! واریز ۳۰ میلیون تومانی برای این بازنشستگان آیت الله رئیسی: هدفم از سفر به لاهور تقویت روابط فرهنگی دو کشور است کاهش ۱۷۰هزارمیلیاردی مالیات با دستکاری دولت و مجلس آخرین قیمت طلا، دلار، سکه و ارز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ وضعیت بورس امروز 4 اردیبهشت 1403 شوک بزرگ درباره حقوق ۱۴۰۳/ دریافتی کارمندان و کارگران کاهش می‌یابد؟ محکومیت جدید برای سپاهان و تراکتور توسط کمیته انضباطی مورد جالب ستاره پرسپولیسی/ اوسمار مخالف جدایی بود! پایان جنجال و نگرانی بزرگ نکونام در استقلال/ ستاره‌ آبی‌ها برگشت سخنگوی دولت: از هر روشی برای تسهیل واردات خودرو استفاده می‌کنیم+ جزئیات رتبه بندی معلمان در دولت سیزدهم ابراز امیدواری وزیر نفت برای آغاز صادرات گاز به پاکستان تامین ۴.۳ میلیارد دلار ارز برای دارو و تجهیزات پزشکی در ۱۴۰۲ بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی در شورای نگهبان تایید شد قالیباف: قانون مالیات بر سوداگری از قوانین افتخارآمیز مجلس یازدهم است بانکی‌پور: همه دستگاه‌ها باید به پلیس در اجرای قانون حجاب کمک کنند سرلشکر باقری: نیروهای مسلح همه سناریوها را در سطح عملیاتی دقیق بررسی می‌کند بلومبرگ: تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران روی کاغذ می‌ماند حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟ افزایش قیمت کارخانه ای خودرو‌؛ کسی گرانی را به گردن نمی‌گیرد خبر جدید از نقل و انتقالات پرسپولیس سرمربی پرسپولیس به دنبال این ۴ ستاره خریدار جدید پرسپولیس دست به جیب شد! وزرای نفت ایران و پاکستان دوطرف میز مذاکره تجارت گازی متن کامل سروده رهبر انقلاب که در آستانه وعده صادق قرائت شد قالیباف: بانک مرکزی در پایان سال ۱۴۰۲ به تعهداتش درباره تخصیص ارز به دارو عمل کرد بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود قیمت جهانی نفت امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ افزایش قیمت دلار مبادله‌ای امروز ۴ ادریبهشت ۱۴۰۳ دستور کار مجلس امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ آیت الله رئیسی: تقویت همکاری قوای مسلح ایران و پاکستان می‌تواند صلح و ثبات را برای منطقه به ارمغان آورد رئیس جمهور اسلام‌آباد را به مقصد لاهور ترک کرد ماجرای بازوبند کاپیتانی استقلال پس از محرومیت حسین حسینی بیانیه شماره یک مالک جدید استقلال امضای ۸ سند همکاری مشترک میان مقامات ایران و پاکستان آمریکا یک میلیارد دلار دیگر تسلیحات به اسرائیل می‌دهد امیرعبداللهیان: سلاح‌های مورد استفاده در اصفهان، بیشتر شبیه اسباب‌بازی بچه‌ها بود آمریکا هرگونه حمله هوایی در داخل خاک عراق را رد کرد حمله هوایی به یک پایگاه نظامی حشد الشعبی در عراق اردن: ایران قصد تشدید تنش ندارد/ باید مانع حمله به رفح شد امیر عبداللهیان: حمله ایران ضروری بود چون ایران گزینه دیگری جز آن نداشت گوترش: اسرائیل جهنم شعله‌ور در غزه به راه انداخته است تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران اعلام شد/ بایدن بیانیه صادر کرد امیرعبداللهیان: ایران با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم صهیونیستی پاسخ خواهد داد یک منبع آگاه: ادعای «معاریو» درباره حمله به دیمونا توسط ایران کذب است رهبر انصارالله: عملیات ایران، معادلۀ جدیدی برای پاسخ به حملات اسرائیل ایجاد کرد کنعانی: شایسته بود سران اروپا و گروه ۷ قدردان ایران باشند آغاز سال تحصیلی از "مهر" به "شهریور" تغییر می‌کند؟! حمله موشکی حزب‌الله لبنان به پایگاه اسرائیلی المالکیه واکنش طالبان به به رزمایش روسیه و تاجیکستان رئیس قوه قضاییه:مسئولان قضایی در جهت تحکیم آرامش و امنیت مردم تدابیر مقتضی را اتخاذ کنند مجازات سنگین در انتظار مجرمان آزمون سراسری کیفیت هوای تهران چطور است؟ جزئیات تعرفه‌های پزشکی اعلام شد رای پرونده کثیرالشاکی "کینگ‌مانی" صادر شد توافق ایران و پاکستان برای آزادی زندانیان ۲ کشور زمان برگزاری مراسم یاد بود و تشییع رضا داودنژاد برائت از جنایات رژیم غاصب صهیونیستی وظیفه و تکلیف شرعی است نرخ ویزیت پزشکان عمومی در سال ۱۴۰۳ واکنش حسین پاکدل به ادعای امین حیایی+ عکس اینفوگرافیک/ اعمال مشترک شب‌های قدر گاندو و پایتخت جدید در ۱۴۰۳ ساخته می‌شوند شب‌های قدر هیئت کجا برویم؟ + آدرس و جزئیات دستگیری عاملان جنایت هولناک در بوستان نهج البلاغه توضیحات سختگوی وزارت بهداشت درباره علت مرگ دکتر بخشی توضیحات سخنگوی شهرداری تهران درباره ساخت مسجد قیطریه منطق ساخت مساجد در پارک‌های بزرگ چیست؟ اعلام تمهیدات ترافیکی شب‌های قدر در تهران برنامه آموزش و پرورش برای استخدام ۷۲ هزار معلم جدید آیا حمام کردن و یا شنا در استخر، روزه را باطل می‌کند؟ آغاز پخش ویژه برنامه‌های جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ از تلویزیون سومین سالگرد آیت‌الله مصباح یزدی با حضور رئیس‌جمهور اولویت فیش عمره و حج چگونه استعلام شود؟ لوح| شکست خوردگان در باتلاق نسل کشی اطلاع نگاشت| کودکان غزه زیر آوار جنگ کاریکاتور| آمریکا؛ شریک جرم قطعی پیکر آتیلا پسیانی بعد از چند روز به ایران رسید + عکس مرتضی پورصمدی درگذشت سروده‌هایی در رثای عباس‌بن علی(ع)/ از مشک پاره اشک فرات است می‌چکد؛ غیر از لب تو نیست مگر آرزوی آب برای درخواست گذرنامه زیارتی به این 2 هیأت مراجعه کنید اینفوگرافیک|کریدور شمال به جنوب، رقیب جدی برای کانال سوئز عباسعلی براتی‌پور درگذشت امشب مهمانی برویم، فطریه‌مان با چه کسی است؟ نظر 10 مرجع تقلید درباره میزان زکات فطره که فردا باید پرداخت کنیم اینفوگرافیک| الزامات و لوازم تحقیق رشد اقتصادی اینفوگرافیک|هدیه ۱۱ میلیارد دلاری ایرانی‌ها به اقتصاد ترکیه اینفوگرافیک| هراس پدرخوانده‌های داعش از سپاه پاسداران اینفوگرافیک|ایران؛ یکی از گسترده‌ترین شبکه‌های گاز دنیا اینفوگرافیک| اما و اگر‌های مالیات بر عایدی سرمایه اینفوگرافیک| شهید حاج قاسم سلیمانی از نگاه رهبر معظم انقلاب طرح | رهبرانقلاب: با ایران قوی مخالفند اینفوگرافیک| بزرگترین تولید کنندگان اورانیوم جهان اینفوگرافیک/ نقشه کامل مسیرهای پیاده‌روی اربعین + هزینه‌ها اینفوگرافیک | ایران چهاردهمین اقتصاد جهان، در سال ۲۰۲۲ ماجرای لغو مجوز صوت و تصویر «روبیکا»+ علت جزئیات تکمیلی نتایج شمارش آرای ریاست جمهوری 1400+ آمار دقیق نتیجه نهایی انتخابات مجلس خبرگان رهبری تهران 1400 نتایج انتخابات شورا‌ی شهر استان تهران ۱۴۰۰+ اسامی آرای آیت الله رئیسی در تهران چقدر بود؟ نتایج انتخابات شورای شهر اراک 1400 نتایج انتخابات شورای شهر قزوین 1400 نتایج انتخابات شورای شهر کرمانشاه 1400 آمار دقیق انتخابات ریاست جمهوری 1400 به تفکیک استان‌ها+ جدول نتایج انتخابات شورای شهر ایلام 1400 نتایج انتخابات شورای شهر قم 1400 نتایج انتخابات شورای شهر ساری 1400 نتایج انتخابات شورای شهر تبریز ۱۴۰۰ نتایج انتخابات شورای شهر سنندج ۱۴۰۰ نتایج انتخابات شورای شهر همدان 1400 نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری 1400/ آیت الله رییسی برنده انتخابات سیزدهم جدی‌ترین تهدید سایبری فعلی علیه ایران چیست؟ حکمرانی داده‌ها در دنیای دیجیتال مصادیق مجرمانه محیط زیستی جدید در فضای مجازی اعلام شد جریمه سنگین اپل از سوی سازمان ضد انحصار روسیه آپدیت جدید «تلگرام» به جنگ با «کلاب هاوس» رفت کلاب هاوس هک شد/ افشای اطلاعات شخصی ۱.۳ میلیون کاربر سارا بهرامی مهمان این هفته برنامه همرفیق+عکس تأیید هک اطلاعات ۱۵ هزار کاربر آمریکایی ۱۴.۵ میلیون آمریکایی به اینترنت ثابت دسترسی ندارند درخواست ترامپ از ایالت‌های آمریکا درباره غول‌های فناوری افزایش ظرفیت لایو اینستاگرام وقتی عربستان ثروتمند و نفت‌خیز هم از اینفلوئنسرها مالیات می‌گیرد همسریابی در فضای مجازی و کلاهبرداری از مردم اقوام ایرانی «اقلیت» نیستند تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیشه کریستال تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت آرد و گندم تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دامپروری و دام گوشتی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دانه های روغنی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیرینی و شکلات تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت فرش تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت نساجی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت چوب و مبلمان شکست استثناگرایی آمریکایی در عصر ترامپ به سمت دنیای پس از دلار پیش می رویم؟ خروج ترامپ از برجام؛ فشار حداکثری و نتایج حداقلی آیا عراق می تواند از نیروهای امریکایی خالی شود؟ مرگ ابوبکر البغدادی؛ کشته شدن سرکرده داعش چه پیامدی دارد؟ بازوهای نیابتی ایران در منطقه قدرتمندتر از همیشه درس‌های جنگ یمن برای اسرائیل وحدت میان جریان های سیاسی ایران در سایه سیاست فشار حداکثری آمریکا دولت پنهان در لبنان شکست سیاست فشار حداکثری ترامپ در قبال ایران/درهای مذاکره با ایران باز است طرح صهیونیست ها برای اشغال دره اردن رویای چین در هفتاد سالگی؛ خیلی دور، خیلی نزدیک سبک مبارزه تشکیلات خودگردان و اتحادیه اروپا برای حفظ کرانه باختری طرحی برای ایجاد یک سازه امنیتی در خاورمیانه تاریخ سری فشار اسرائیل برای حمله به ایران بررسی صنعت انیمیشن در منهای نفت/ ژاپن چگونه صنعت انیمیشن جهان را قبضه کرد؟ + فیلم منهای نفت: درآمد 16 هزار بشکه نفت تنها در یک سوله پرورش ماهی بررسی صنعت پرورش ماهی در مستند منهای نفت + تیزر بررسی صنعت لبنیات در مستند منهای نفت/ اشتغال یک میلیون نفری شیر و لبنیات منهای نفت: درآمد یک میلیارد دلاری پسته ایران/ هیچ کشوری توان تولید پسته مرغوب ایران را ندارد همه ابعاد تحریم؛ فرصت‌ها و تهدیدها تحریم‌ها به مبادلات ما با شرکت‌های کوچک اروپایی آسیبی نمی‌زند/ نرخ کنونی دلار بالاتر از نرخ واقعی آن است

گفت و گوی جذاب با کارگردان جوان ماجرای نیمروز : رد خون

ماجرای نیمروز: رد خون» تازه‌ترین فیلم محمدحسین مهدویان، یكی از كنجكاوی‌برانگیزترین فیلم‌های سی‌و‌هفتمین دوره‌ی جشنواره‌ی فیلم فجر است: فیلم ادامه‌ی یك فیلم جنجالی است و به موضوعی سیاسی/ امنیتی اشاره می‌كند.
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۳ - ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ - 2019 January 30
کد خبر: ۳۸۰۷

به گزارش راهبرد معاصر ؛  «ماجرای نیمروز: رد خون» تازه‌ترین فیلم محمدحسین مهدویان، یكی از كنجكاوی‌برانگیزترین فیلم‌های سی‌و‌هفتمین دوره‌ی جشنواره‌ی فیلم فجر است: فیلم ادامه‌ی یك فیلم جنجالی است و به موضوعی سیاسی/ امنیتی اشاره می‌كند. اما مهم‌تر این است كه سه فیلم قبلی مهدویان، با وجود مضمون‌های پرحاشیه، آثار جذابی برای تماشاگر بودند و نوآوری‌هایی داشتند. اتهام «سفارشی بودن» حتی در فیلم اجتماعی «لاتاری» هم به او منتسب شد. ولی فارغ از این حواشی، خود فیلم‌ها هستند كه اهمیت‌شان را به ما گوشزد می كنند. «ماجرای نیمروز: رد خون» فیلمی است درباره‌ی یك دوره‌ی مهم دهه‌ی شصت، دوره‌ی ملتهبی كه گهگاه به آن اشاره می‌شود و بحث درباره‌ی آن تمام نشده است. بنابراین فیلم مهدویان دوباره به این مباحث دامن می‌زند. برای اینكه بدانید «ماجرای نیمروز : رد خون» چه جور فیلمی است این گفت‌وگو را بخوانید.

آقای مهدویان، شما از همان زمان كه «ماجرای نیمروز» را ساختید به دنبال ادامة ساخت آن بودید یا بعدا به این نتیجه رسیدید كه می‌شود قصه را ادامه داد؟

واقعیت این است كه از ابتدا چنین نظری نداشتم، اما بعد كه كاراكترها، به‌خصوص كمال و صادق در زمان اكران، نمایش ویدئویی و تلویزیونی برای مردم جالب شدند، چنین تصمیمی گرفتیم. پیش از ساخت «لاتاری» آقای رضوی گفتند، خیلی از تماشاگران این كاراكترها را دوست دارند و برایشان جذاب است، بهتر است قصه‌ی دومی برای آن طراحی كنیم. قبل از اینكه قصه‌ای داشته باشیم ابتدا با جواد و هادی حرف زدیم تا ببینیم حضور دارند یا خیر، چون ضروری بود كه باشند. اگر قرار بود «ماجرای نیمروز» را ادامه بدهیم، ترجیح می‌دادیم كه هر ۵ كاراكتر باشند. اما واقعیت این بود كه فكر می‌كردیم هر یك از بچه‌ها به دلایلی نتوانند حضور پیدا كنند. اما خط حدمان را به قول نظامیان كاراكتر كمال و صادق گذاشتیم، گفتیم اگر این دو نباشند «ماجرای نیمروز» نیست و فیلم دیگری خواهد شد. در نتیجه تصمیم گرفتیم اول با هادی و جواد حرف بزنیم و هنگامی كه آنها هم پذیرفتند، درباره قصه و مسائل بعدی فکر كردیم.

شما تا «ماجرای نیم‌روز» نگاهی مستندگونه به مضامینی که می‌ساختید داشتید اما در «لاتاری» گفتید كه قصد دارید داستانی تعریف كنید كه حتی مقداری به فیلمفارسی هم شبیه باشد و گفتید كه به این شکل فیلمسازی علاقه‌مندید، اما حالا ما در این فیلم تركیبی از مستند و داستان دراماتیك می‌بینیم که بخش دراماتیک آن نه واقعی بلکه برگرفته از داستانی ساختگی است.

بله. باید برگردیم به اینكه مبدأ و شروع ایده ساخت «ماجرای نیمروز: ردخون» چه بود. ما قصد داشتیم كه كاراكترهایمان در كار جدیدمان كارکرد داستانی داشته باشند و دنبال رضایت تماشاگر بودیم. «لاتاری» برای من تجربة مهمی بود، از این جهت كه با پیش‌فرضی از تماشاگر سینمای ایران فیلمی ساختم و از آن، همان چیزی را كه طلب می‌كردم به دست آوردم. من یك شیوة فیلم‌سازی داشتم و قصد داشتم برگردم و فیلم دیگری در همان حال و هوا بسازم، اما این‌بار درك بیشتری از تماشاگر سینما پس از ساخت سه فیلم پیدا كرده بودم. زمان ساخت فیلم بنا بر این بود كه فیلمی بسازیم تا برای تماشاگرانی كه برای سرگرمی به سینما می‌روند، جذابیت داشته باشد. این نوع تماشاگران، تماشاگرانِ غالب سینمای ما هستند. نمی‌خواستیم فیلم خیلی اگزوتیك، عجیب و غیرعرفی باشد. می‌خواستیم درعین اینكه فیلم راجع به واقعه‌ای تاریخی است اثری باشد كه برای چنین تماشاگرانی جذابیت داشته باشد. فیلم «ماجرای نیم‌روز» در سینمای ایران شاید مطابق سلیقه و عادت‌های مردم در رفتن به سینما نباشد. حال اگر در رابطه با جزئیات حرف بزنیم خواهم گفت كه حتی درباره عملكرد دوربین هم به‌رغم اینكه تلاش كردم ظاهر فیلم‌های قبلی‌ام را حفظ كنم، اما واقعاً تغییر جدی در استفاده از شات‌ریورس‌شات‌ها در استفاده از لنزهای كمتر تله، تكان‌های دوربین و میزانسن‌های كمی ساده‌تر به وجود آوردیم. چون میزانسن‌هایی كه قبلاً طراحی می‌كردیم یك مقدار به لحاظ اجرا پیچیده‌تر بود و دیدن آن هم با سختی بیشتری همراه بود، باید خیلی سینمادوست‌تر می‌بودید تا برایتان جذابیت داشته باشد. پس مقداری دیدن و دنبال كردن فیلم را برای تماشاگری كه به دیدن آن می‌آید، تسهیل كردیم و در عین حال تلاش كردیم جوهر فیلمسازی‌مان در آن وجود داشته باشد. این یك چالش و تلاشی بود كه در این فیلم انجام می‌دادیم و سعی كردیم برای آن طراحی كنیم و باید دید كه چطور واكنشی از تماشاگر می‌گیریم.

حالا كه اینها را گفتید می‌شود فكر كرد كه نقطه‌ی شروع برای شما دو تا شخصیت بوده نه خود ماجرا...

من پیش از آنكه ماجرای نیمروز را بسازم، راجع به موضوع سازمان مجاهدین و مسئلة خشونت فكر كرده بودم. خشونت‌های سیاسی كه محصول تقابل‌های سیاسی است و اینكه چه تصویر ترسناكی را به وجود می‌آورد. به‌هرحال انسان به تمام اینها فكر می‌كند، اما وقتی اراده كردیم آن را بسازیم كه این پنج كاراكتر یكباره پیدا شدند. بالاخره این زمینة فكری وجود داشت، اما زمانی که کسی تصمیم می‌گیرد راجع به این موضوعات فیلم بسازد كه می‌تواند با آن قصه‌ای را تعریف كند و می‌تواند كانسپت‌ها و موضوعات را در قالب قصه به تصویر بكشد. حال گاهی اوقات این یك واقعه، كاراكتر یا موقعیت است. به همین دلیل باید بگویم كه موضوعات مقدم بر كاراكترها بود، اما مانند خیلی از موضوعات دیگر راجع به آن عقیده و قضاوتی داریم.

سؤالم به این دلیل بود كه به نظرم هر دو فیلم خیلی سیاسی نیستند، یعنی درست است كه عنوان آن به معنای واقعی تریلر سیاسی است، اما خصوصاً نمونة اول فیلمی اكشن است كه به نوع متفاوتی ساخته می‌شود و سیاست دستمایة آن است یا می‌توان گفت تنها شخصیت‌های سیاسی دارد.

من خودم را بیشتر از هر چیزی فیلمساز می‌دانم، من كنشگر یا فعال سیاسی نیستم و بیشتر از هر چیزی فیلم‌سازم، اما زمینة سیاسی در داستان‌هایم یكی از علایق من است، اینطور نیست كه برای یك هدف سیاسی مشخص فیلم بسازم، خود فیلم‌ساختن برایم بااهمیت است، زمانی دست به‌كار ساختنِ فیلم می‌شوم كه فكر كنم می‌توان فیلم خوب ساخت. این برایم مهم‌تر از آن است كه چه حرف عجیب و غریبی می‌توان زد. چون راجع به موضوعات مختلف حرف‌های بسیاری می‌توان زد و اول مهم این است كه بتوانم فیلم خوب و جذاب بسازم. برای همین جنبه‌های فیلمی برایم باارزش‌تر است، اما خواه ناخواه قضاوت‌های سیاسی و تفسیرها وجود دارند و قابل تعبیر هم هستند، هر آدمی می‌تواند از چنین چیزی استفاده كند.

فیلم شما به سه بخش تقسیم تكه است، البته تكه‌های مجزا نیستند و در هم ممزوج شده‌اند؛ مقدمه‌ای طولانی، جنگ مرصاد و در آخر شهر، می‌فهمم كه قصد داشته‌اید موضوع را دراماتیك كنید، اما آیا روابط بین این آدم‌ها و اتفاقاتی كه در آن زمان در وزارت ‌افتاده و ... آنقدر ظرفیت داستانی نداشت كه شخصیت‌های تازه را وارد داستان نكنید، یعنی همان سیر «ماجرای نیم‌روز» را ادامه بدهید و جلو بروید؟

من اساساً ساختن فیلم در موقعیت‌های متكثر را دوست دارم. یعنی به وحدت نرساندن ظاهری فیلم، ولی اینكه فیلم از موقعیتی پراكنده آغاز شود و به‌تدریج احساس كنید كه روی ریل متمركز موضوعی قرار می‌گیرد. به این معنا شاید اگر همة فیلم‌های قبلی من را نگاه كنید، در شروع گویی دیر آغاز می‌شوند و طول می‌كشد كه ما بفهمیم قرار چه چیزی را ببینیم. بنده معتقدم تمام كاشت‌هایی كه در یك سوم یا یك چهارم اول فیلم می‌بینیم خیلی ضروری به‌نظر نمی‌رسد، اما به دلیل تأثیرات بعدی و لایه‌های دیگری كه در داستان ایجاد می‌كنند ارزش پرداختن دارند. راجع به بخش دوم سوالتان این همان تصمیمی است كه برای این فیلم گرفتم تا لایه‌ها و طیف‌های بیشتری از تماشاگر با آن همراه شوند و اثری از قصة اصلی هم در درون آن باشد. مسئلة همخونی یا خون‌ریزی كه دو مسئلة جدی است در داستان كلی وجود داشت، هم‌خونی كه حتماً نباید خواهر ـ برادری واقعی باشد، می‌تواند هم‌زبانی، هم‌وطنی یا مسائل دیگری باشد. با این رویکرد با فیلمی روبه‌رو هستید كه مفاهیمی بسیار جدی داشت. تمام دعواهای ما از همین‌جا شروع شد كه خواستم این داستان را تبدیل به موقعیتی كوچك‌تر كنم كه همزمان با گسترش موقعیت اصلی در فیلم به عنوان یك ستون دراماتیك در قصه وجود داشته باشد. این دو، سه دستاورد داشت، یكی اینكه شما داستان ماكرو و میكرو را همزمان نگاه می‌كنید؛ بافت و سلول را همزمان می‌بینید. این موضوع دو لایه به فیلم می‌داد. دوم اینكه فضای فیلم را برای تماشاگری كه خیلی علاقة سیاسی ندارد و دنبال سیاست‌ورزی نیست قابل فهم‌تر می‌كرد و در عین حال تماشاگری كه بیشتر تاریخ می‌داند یا قصد دارد بیشتر بداند را راضی می‌کند. از این جهت دوگانه جلو بردن موضوع برای ما تجربه‌ای جدید بود. «لاتاری» یك ملودرام محض است و در «ماجرای نیم‌روز» فیلمی سرد راجع به اتفاقات سال ۶۰. در این فیلم تلاش كردیم به‌طور موازی دو قصة مهم را تعریف كنیم. شاید الان كه فیلم ساخته شده خیلی ساده به نظر برسد، اما مهم‌ترین چالش ما زمان گسترش فیلمنامه و اجرای فیلم، جلوبردن درهم‌تنیدة این دو باید مراقب می‌بودیم که این دو موقعیت در دام ملودرام آبكی نیفتد و اینها با هم جلو بروند. من همیشه گفته‌ام فیلمسازی هستم كه دوست دارم تجربه كنم، این تجربه هم فقط در شكل، فرم و اینكه نگاتیو استفاده كنم یا دوربین را تكان بدهم یا خیر نیست، دوست دارم در قدم اول شیوه‌های متفاوت قصه‌گویی را هم تجربه كنم. به نظرم این تجربه بسیار پیچیده‌تر و عمیق‌تر است. «ماجرای نیم‌روز» هم تجربه‌ی خطرناكی بود، ما فیلم را از یك كاراكترمحوری‌قهرمان تهی كردیم و شروع به تعریف قصه با پنج كاراكتر كردیم. این شکل کار کردن می‌توانست انسجام خود را از دست داده و فرو بریزد. واقعاً تجربه‌گرایی ما در روایت‌گری بود كه ما را به این سمت رهنمون كرد. این فیلم هم تجربه‌ای دیگر است و تا زمانی كه خودم این فیلم را با تماشاگران در سالن سینما نبینم، مطمئن نیستم كه چقدر موفق بوده است. به نظر می‌آید بهترین امكان و گروه را برای تست این كار داشتیم، فیلم ما چندین كاراكتر دارد، اما به یك معنا قهرمان هم دارد. چندین قصه دارد، اما انگار به یك معنا یك قصه دارد. همین‌طور كه به سمت پایان می‌رود به انسجام و وحدت می‌رسد و انگار قرار است همة قصه‌ها در خدمت قصة اصلی باشند.

به نظر من این فیلم جواب فیلم قبلی هم هست، در فیلم «ماجرای نیمروز» خشونت مشروع بود، یعنی اینكه می‌گفت آن طرف آدم می‌كشد پس كشتن آدم‌ها مجاز است. حتی مسعود كه برادرش می‌مرد قانع می‌شدیم كه باید این كار را كرد، اما اینجا ضد آن است، اینجا كسی كه خودش خشونت می‌ورزید در آخر شك می‌كند كه این كار را انجام دهد، فارغ از تفسیر سیاسی انگار خودتان جواب آن ماجرا را داده‌اید.

واقعاً این است، به نظرم می‌آید كه این فیلم‌ها درباره‌ی دو مقطع تاریخی است و تفاوت‌هایش و خب، این خیلی تلخ بود. ما یك لحظة مواجهه داریم بین آخرین باری كه صادق و كمال را با هم در فیلم می‌بینیم. زمانی كه فیلمبرداری می‌كردیم هم برای خیلی از بچه‌های خودمان كه كاراكترهای «ماجرای نیمروز» را می‌دیدند تلخ به نظر می‌رسید كه آدم دوست دارد مدل رابطه‌شان در پایان فیلم نوع دیگری باشد. ولی مسئله این است كه واقعیت آن سال‌ها و مقطع همین‌قدر تلخ بود.

داستان به شکل مكانیكی نیست و ماجرا انسانی است و پیچیده‌تر از آن است كه آدم بتواند تصمیم قطعی بگیرد.

بله و این یك بُعد تازه نسبت به ماجراست. اگر قرار بود این فیلم تكرارِ موقعیت موجود در «ماجرای نیمروز» باشد این تجربه واقعاً برای من خیلی جذاب نبود. این موضوع برایم جذاب‌ترش كرد كه تمام كاشت‌هایی را كه در آن فیلم داشتیم با تغییر تركیب روبه‌رو كنیم، فكر می‌كنم تماشاگری كه آنها را دوست دارد یكباره توی ذوق‌اش بخورد، اما در عین حال غافلگیر هم می‌شود.

به نظر می‌رسد جنگ مرصاد سخت‌ترین بخش فیلم است، فیلمبرداری آن چقدر زمان برد؟

بله، حدود ۲۰ روز فیلمبرداری مقطع تنگه طول كشید آن هم با وجود اینكه خیلی در فیلم زمان زیادی ندارد.

محل فیلمبرداری كجا بود؟

اطراف اسلام‌آباد غرب.

شهری که به تصرف درمی‌آید هم در اسلام‌آباد است؟

خیر، اطراف هشتگرد فیلمبرداری شده است.

مرحله تحقیق و پژوهش چقدر زمان برد؟

تحقیقات طولانی‌مدت بود و شاید نزدیك به یك سال جمع‌آوری آن طول كشید.

بخشی از تحقیقات را در «ماجرای نیم‌روز» انجام داده بودید.

بله، اما تبعا زمان طراحی قصه به دلیل رویكرد جدیدی كه داشتیم تصمیم گرفتیم بین بخش‌های مبهم تاریخ یا بخش‌های ناشناخته مرزی پیدا كنیم. گاهی اوقات برخی مسائل بسیار واضح است، اما قصد داشتیم برای بخش‌هایی كه شاید خیلی تماشاگر به آن اشراف نداشت بتوانیم تخیل كنیم، پس نسبت به «ماجرای نیم‌روز» تخیل بیشتری در این فیلم انجام دادیم.

باز هم «ماجرای نیم‌روز» را ادامه خواهید داد و فكر می‌كنید احتمالاً قسمت سومی هم دارد یا اینكه تا همین‌جا كافی‌ست؟

به نظرم كافی‌ست، حتی برای ساخت این فیلم هم مطمئن نبودم كه بخواهم آن را بسازم. با اكراه و سختی وارد آن شدم و دردسرهایی كه بعداً با آن مواجه شدم مدام من را در بین راه پشیمان‌تر می‌كرد، اما نمی‌شد در اواسط راه پا پس كشید، اگر روزگاری بود كه می‌شد راحت فیلم ساخت و فیلمسازی شرایط بهتری داشت شاید این كار را می‌كردم. من حتی با ممیزی هم مشكلی ندارم و آدم می‌تواند در رابطه با آن بحث كند، اما اگر فقط محدود به جایی مانند وزارت ارشاد بود و می‌دانستید كه قرار است با چند كارشناس این كار حرف بزنید شاید به سرم می‌زد كه چنین كاری انجام بدهم، اما با این شیوة پیچیده كه حتی نمی‌توانم نام آن را ممیزی بگذارم، نمی‌توان كار كرد. مسئله این است كه اصلاً نمی‌فهمید درد چیست. حرف اصلی و آخر را كسی نمی‌زند و در تمام موارد مدام دچار مشكل می‌شوید. در هنگام ایده، فیلمنامه، پروانه، فیلمبرداری، مونتاژ و تا روزی كه فیلم روی پرده می‌رود، افرادی ایراد می‌گیرند. درصورتی كه آن زمان راه طولانی‌ای را طی کرده‌ایم و فیلم روی پرده رفته است. در این شرایط احساس می‌كنید كه ارزش ندارد عمر و اعصاب خود را برای یك فیلم بگذارید.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
تحلیل های برگزیده