تفریحات مرگبار و لاکچری در شمال تهران+ تصاویر-راهبرد معاصر
معاریو: نتانیاهو همانند یک کودک پرخاشگر رفتار می‌کند دیدار امیرعبداللهیان با همتای ترکمنستانی طالبان: برخی افراد داعش را تبلیغ می‌‌کنند لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات دوباره به مجلس برگشت داده شد اعلام تمهیدات ترافیکی شب‌های قدر در تهران آخرین وضعیت ترافیک محورهای شمالی اعلام شد اعلام ضریب حقوق ۱۴۰۳ کارمندان و بازنشستگان دردسر بزرگ استقلال به خاطر سند یک ورزشگاه! برنامه آموزش و پرورش برای استخدام ۷۲ هزار معلم جدید جریمه تخلفات حادثه‌ساز ۵برابر شد/ اعمال از هفته آینده اسرائیل گزارشگر سازمان ملل را تهدید کرد مخالفت خصمانه آمریکا با تکمیل خط لوله گاز «صلح» کنعانی: گزارشگر سازمان ملل جنایات اسرائیل را تایید کرد نفخ معده را جدی بگیرید نشانه این بیماری هاست! افزایش سن بازنشستگی در سال ۱۴۰۳ با این عدد تصویب شد! خبر خوب برای جواد نکونام و استقلالی‌ها آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌ها؛ ترافیک سنگین در جاده چالوس حقوق ورودی موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار ابلاغ شد بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد تغییرات کابینه در سال ۱۴۰۲/ چه کسانی از دولت جدا شدند؟ اسماعیل هنیه با قالیباف دیدار کرد تاریخ جدید واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش 15 درصدی | واریزی ۱ میلیون و ۳۸۰ هزارتومانی برای این خانوارها انفجار مهیب در حیفا آخرین اخبار از نقل و انتقالات استقلال سازمان ملل: ۲۴ بیمارستان غزه غیرفعال هستند آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس بزنیم یا نه؟ بازنشر پیام مهم «محمد الضیف» برای آزادی فلسطین تشکیل کارگروه مشترک دولت و انبوه‌سازان برای رفع مشکل مسکن قیمت بیت‌کوین سقوط کرد بارش باران و برف در برخی استان های کشور پاسخ فرزند آیت‌الله علم‌الهدی به شایعه سهامداری در یک هلدینگ گردشگری ٨ کیلو کاهش وزن با خوردن روزانه این نوع سرکه درخواست آمریکا برای مشارکت ژنرال‌هایش در طراحی حمله به رفح فروش بلیت قطارهای مسافری برای نیمه دوم فروردین ردیابی گوشی سرقتی با چند ترفند ساده قیمت خودرو‌های ایران خودرو و سایپا امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳+ جدول قیمت دلار و یورو و نرخ ارز امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳+ جدول قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳+ جدول عسل را برای افطار انتخاب کنیم یا شکر؟ ماجرای عجیب بازیکنی که مجبور شد در استقلال بماند! این مادران می‌توانند یک روز در میان روزه بگیرند واکنش معاون حقوقی استقلال به بسته شدن پنجره نقل‌وانتقالاتی: جای نگرانی نیست تحریم‌های جدید انگلیس و آمریکا علیه دو فرد مرتبط با شبکه‌های رسانه‌ای حامی حماس نتانیاهو: هدفم از لغو سفر هیئتی به واشنگتن ارسال پیام به حماس بود گالانت: نتایج جنگ غزه آینده اسرائیل را مشخص خواهد کرد ماجرای رشوه به داور معروف‌ ایران؛ پیشنهاد پرادو و سکه داشتم! ۲ سال و ۶ ماه زندان به خاطر شادی جنجالی! بلومبرگ: ماکرون آمریکا را خشمگین کرد امیرعبداللهیان در راه عشق‌آباد روسیه: فرانسه مبارزه با تروریسم را از اوکراین شروع کند تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به عراق استخدام رسمی در پنج سال آینده ممنوع؟ توضیح وزیر ارتباطات درباره شرایط افزایش سرعت اینترنت تأکید آیت الله رئیسی بر فراهم کردن بستر افزایش نشاط اجتماعی وزرایی که در سال ۱۴۰۲ از مجلس کارت زرد گرفتند دوندگی‌های وزارت علوم در تأمین خوابگاه متأهلی به کجا رسید آیا حمام کردن و یا شنا در استخر، روزه را باطل می‌کند؟ آیت الله رئیسی: شکست‌های طوفان‌الاقصی برای رژیم صهیونیستی غیرقابل جبران است قالیباف: محفل قرآنی امام حسنی‌ها عشق مردم به شعائر دینی را نشان داد وزیر کشور: همه کارت‌های ملی که از تعهدهای قبل بوده صادر شده است بهادری: مبالغ جرایم راهنمایی و رانندگی بروزرسانی شد تبعات تعطیلی شبکه منو‌تو به اینترنشنال هم رسید بیانیه بسیج اساتید در محکومیت جنایات اخیر در عزه رهبر انقلاب: جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد واکنش وزیر آموزش و پرورش به لو رفتن سوالات امتحانات نهایی تعداد کشته‌های تصادفات نوروزی به ۵۱۰ نفر رسید حکم قطعی پرونده فوت ۶ کارگر معدن طزره دامغان صادر شد اسنپ گزینه "عجله دارم" را حذف کرد! وزیر آموزش و پرورش: دشمن بداند راهبرد شهید سلیمانی شکست ناپذیر است نحوه فعالیت هتل‌ها و رستوران‌ها در ماه رمضان عباس ایروانی عظام‌خودرو به ۶۵ سال حبس محکوم شد اژ‌ه‌ای: کشور‌های اسلامی مراودات و دادوستد‌های خود با صهیونیست‌ها را کاملاً قطع کنند آلودگی هوا دست از سر تهرانی‌ها برنمی دارد هشدار پلیس تهران در خصوص چهارشنبه پایانی سال علت قطعی آتش‌سوزی در بیمارستان گاندی اعلام شد آغاز پخش ویژه برنامه‌های جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ از تلویزیون سومین سالگرد آیت‌الله مصباح یزدی با حضور رئیس‌جمهور اولویت فیش عمره و حج چگونه استعلام شود؟ لوح| شکست خوردگان در باتلاق نسل کشی اطلاع نگاشت| کودکان غزه زیر آوار جنگ کاریکاتور| آمریکا؛ شریک جرم قطعی پیکر آتیلا پسیانی بعد از چند روز به ایران رسید + عکس مرتضی پورصمدی درگذشت سروده‌هایی در رثای عباس‌بن علی(ع)/ از مشک پاره اشک فرات است می‌چکد؛ غیر از لب تو نیست مگر آرزوی آب برای درخواست گذرنامه زیارتی به این 2 هیأت مراجعه کنید اینفوگرافیک|کریدور شمال به جنوب، رقیب جدی برای کانال سوئز عباسعلی براتی‌پور درگذشت امشب مهمانی برویم، فطریه‌مان با چه کسی است؟ نظر 10 مرجع تقلید درباره میزان زکات فطره که فردا باید پرداخت کنیم دعای روز اول ماه رمضان مجری برنامه سوره درگذشت عبدالله انوار درگذشت نامزدهای سیمرغ و داوران چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر اینفوگرافیک| الزامات و لوازم تحقیق رشد اقتصادی اینفوگرافیک|هدیه ۱۱ میلیارد دلاری ایرانی‌ها به اقتصاد ترکیه اینفوگرافیک| هراس پدرخوانده‌های داعش از سپاه پاسداران اینفوگرافیک|ایران؛ یکی از گسترده‌ترین شبکه‌های گاز دنیا اینفوگرافیک| اما و اگر‌های مالیات بر عایدی سرمایه اینفوگرافیک| شهید حاج قاسم سلیمانی از نگاه رهبر معظم انقلاب طرح | رهبرانقلاب: با ایران قوی مخالفند اینفوگرافیک| بزرگترین تولید کنندگان اورانیوم جهان اینفوگرافیک/ نقشه کامل مسیرهای پیاده‌روی اربعین + هزینه‌ها اینفوگرافیک | ایران چهاردهمین اقتصاد جهان، در سال ۲۰۲۲ ویدیو | از کرملین تا پاستور؛ قطار ایران و روسیه روی ریل همکاری‌های دوجانبه ماجرای لغو مجوز صوت و تصویر «روبیکا»+ علت جزئیات تکمیلی نتایج شمارش آرای ریاست جمهوری 1400+ آمار دقیق نتیجه نهایی انتخابات مجلس خبرگان رهبری تهران 1400 نتایج انتخابات شورا‌ی شهر استان تهران ۱۴۰۰+ اسامی آرای آیت الله رئیسی در تهران چقدر بود؟ نتایج انتخابات شورای شهر اراک 1400 نتایج انتخابات شورای شهر قزوین 1400 نتایج انتخابات شورای شهر کرمانشاه 1400 آمار دقیق انتخابات ریاست جمهوری 1400 به تفکیک استان‌ها+ جدول نتایج انتخابات شورای شهر ایلام 1400 نتایج انتخابات شورای شهر قم 1400 نتایج انتخابات شورای شهر ساری 1400 نتایج انتخابات شورای شهر تبریز ۱۴۰۰ نتایج انتخابات شورای شهر سنندج ۱۴۰۰ نتایج انتخابات شورای شهر همدان 1400 نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری 1400/ آیت الله رییسی برنده انتخابات سیزدهم جدی‌ترین تهدید سایبری فعلی علیه ایران چیست؟ حکمرانی داده‌ها در دنیای دیجیتال مصادیق مجرمانه محیط زیستی جدید در فضای مجازی اعلام شد جریمه سنگین اپل از سوی سازمان ضد انحصار روسیه آپدیت جدید «تلگرام» به جنگ با «کلاب هاوس» رفت کلاب هاوس هک شد/ افشای اطلاعات شخصی ۱.۳ میلیون کاربر سارا بهرامی مهمان این هفته برنامه همرفیق+عکس تأیید هک اطلاعات ۱۵ هزار کاربر آمریکایی ۱۴.۵ میلیون آمریکایی به اینترنت ثابت دسترسی ندارند درخواست ترامپ از ایالت‌های آمریکا درباره غول‌های فناوری افزایش ظرفیت لایو اینستاگرام وقتی عربستان ثروتمند و نفت‌خیز هم از اینفلوئنسرها مالیات می‌گیرد همسریابی در فضای مجازی و کلاهبرداری از مردم اقوام ایرانی «اقلیت» نیستند تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیشه کریستال تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت آرد و گندم تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دامپروری و دام گوشتی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دانه های روغنی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیرینی و شکلات تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت فرش تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت نساجی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت چوب و مبلمان شکست استثناگرایی آمریکایی در عصر ترامپ به سمت دنیای پس از دلار پیش می رویم؟ خروج ترامپ از برجام؛ فشار حداکثری و نتایج حداقلی آیا عراق می تواند از نیروهای امریکایی خالی شود؟ مرگ ابوبکر البغدادی؛ کشته شدن سرکرده داعش چه پیامدی دارد؟ بازوهای نیابتی ایران در منطقه قدرتمندتر از همیشه درس‌های جنگ یمن برای اسرائیل وحدت میان جریان های سیاسی ایران در سایه سیاست فشار حداکثری آمریکا دولت پنهان در لبنان شکست سیاست فشار حداکثری ترامپ در قبال ایران/درهای مذاکره با ایران باز است طرح صهیونیست ها برای اشغال دره اردن رویای چین در هفتاد سالگی؛ خیلی دور، خیلی نزدیک سبک مبارزه تشکیلات خودگردان و اتحادیه اروپا برای حفظ کرانه باختری طرحی برای ایجاد یک سازه امنیتی در خاورمیانه تاریخ سری فشار اسرائیل برای حمله به ایران بررسی صنعت انیمیشن در منهای نفت/ ژاپن چگونه صنعت انیمیشن جهان را قبضه کرد؟ + فیلم منهای نفت: درآمد 16 هزار بشکه نفت تنها در یک سوله پرورش ماهی بررسی صنعت پرورش ماهی در مستند منهای نفت + تیزر بررسی صنعت لبنیات در مستند منهای نفت/ اشتغال یک میلیون نفری شیر و لبنیات منهای نفت: درآمد یک میلیارد دلاری پسته ایران/ هیچ کشوری توان تولید پسته مرغوب ایران را ندارد همه ابعاد تحریم؛ فرصت‌ها و تهدیدها تحریم‌ها به مبادلات ما با شرکت‌های کوچک اروپایی آسیبی نمی‌زند/ نرخ کنونی دلار بالاتر از نرخ واقعی آن است

تفریحات مرگبار و لاکچری در شمال تهران+ تصاویر

این حوادث شامل سقوط لندکروز و کشته و زخمی شدن ۲ نفر، سرخوردن پاترول و رفتن راننده به کما، سقوط موهاوی و فوت راننده و... است.
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۲ - ۰۹ آذر ۱۴۰۰ - 2021 November 30
کد خبر: ۱۱۱۷۱۶

به گزارش راهبرد معاصر، همه این حوادث به فاصله چند ماه در محدوده ای از پایتخت رخ داده که پلیس، آتش نشانی و نیروهای امدادی در آن ترددی ندارند، مگر اینکه حادثه ای رخ بدهد.

این محدوده در شمال سعادت آباد و کوی فراز منطقه ۲ و در حریم شهر تهران قرار گرفته و به جاده «معدن» معروف است؛ جاده ای که از سال ها قبل در نتیجه تردد خودروهای سنگین معدن شکل گرفت، اما در یک سال اخیر به پاتوق آفرودسواران و موتورسیکلت سواران تبدیل شد و نتیجه اش بروز حادثه های مختلف بود تا اینکه مدیران شهری و انتظامی با مجوز دادستانی مسیر ورودی خودروها را با بلوک های سیمانی سد کردند، اما این کار هم مانع ورود آفرودسواران نشد.

تعدادی با خودروهای شان بلوک ها را جابه جا و عده ای مسیری تازه از تپه های بلوار شهید ذبیحی به جاده معدن باز کردند. حالا باز هم جاده معدن غروب ها و آخر هفته ها شلوغ است و همچنان ماجراساز.


عقربه های ساعت به ۴ که می رسد، کم کم تعداد خودروهایی که به سمت شمال خیابان شهدای برق درحرکتند بیشتر و بیشتر می شود، درحالی که در محدوده آسفالته و انتهای خیابان جز ایستگاه آتش نشانی و اتاقک ستاد حریم منطقه ۲ و شرکت برق تهران خبری از ساختمان های مسکونی نیست.

با عبور از این محدوده و پایان دیوارهای شرکت برق جاده خاکی شروع می شود. اینجاست که خودروها با بلوک های سیمانی مواجه می شوند که از چندی پیش با توافق مدیران شهری و انتظامی برای جلوگیری از ورود آفرودسوارها کمی بالاتر از محدوده حریم منطقه ۲ در عرض خیابان جا خوش کردند.

وجود بلوک ها باعث می شود تا خودروهای سبک از ادامه مسیر منصرف شوند، اما برای خودروهای شاسی بلند و سنگین ترسی وجود ندارد. «علی» و «کمال» ۲ جوان ۳۵ و ۳۲ ساله اند که با خودرو «نیسان رونیز» از روی جدول میانی بلوک ها عبور کرده و به مسیرشان ادامه می دهند.

علی می گوید: «ما اسم این جاده را نمی دانیم، اما چون مسیرش نزدیک است عصرها تا محدوده دکل های فشار قوی بالا رفته و پس از چند ساعت برمی گردیم.»امثال علی که با عبور از موانع ایجاد شده جاده معدن را برای ورود به حریم منطقه ۲ و آفرودسواری انتخاب می کنند کم نیستند.

«سعید حمیدی» با جیپ از میان بلوک ها عبور کرده و می گوید: «به نظرم به جای محدود کردن جوانان مسئولان می توانند با آسفالت کردن مسیر و جانمایی چند میز و نیمکت بدون تخریب طبیعت بکر ارتفاعات تهران را مانند کوهسار و بام تهران به پاتوقی برای تفریح شهروندان تبدیل کنند.»

تفریحات مرگبار و لاکچری در شمال تهران+ تصاویر

ترس معنایی ندارد

خودروهایی که قیمت هریک به بیش از یک میلیارد می رسد، با عبور از میان بلوک ها و مسیر صدمتری آسفالته به جایی می رسند که خاکی است. این جاده خاکی یک طرفش روددره اوین ـ درکه و در سوی دیگرش تپه ها واقع شده اند.

تردد خودروها در ابتدای مسیر برای همه خودروها راحت است، اما کمی بالاتر و در محدوده ای که معروف به جاده معدن است، حرکت سخت تر می شود حتی ۲ ماه پیش یک خودرو موهاوی، هنگام بالا رفتن از این تپه ها سُرخورد و با واژگونی خودرو، راننده اش که فردی ۴۵ ساله بود، جان خود را از دست داد و هنوز هم بقایای سپر و شیشه ها و پارچه خونی در مسیر وجود دارد، اما دیدن این موارد گویا در دل آفرودسواران ترسی ایجاد نمی کند، چراکه هرچه بالاتر می روند سنگ های ریز و درشت و شن ها زیر چرخ ها سر می خورد و گاه جاده آنقدر باریک می شود که هر لحظه احتمال سقوط وجود دارد، اما این تمام ماجرا نیست.

در جایی «محمود» و دوستان با خودرو «ساوانا» تصمیم می گیرند مسیر جدیدی را برای بالا رفتن امتحان کنند. مسیری که تاکنون کامیون های معدن هم در آن تردد نداشته اند و جای لاستیکی دیده نمی شود. «محمود» برای نمایش قدرت خودرویش از تپه ای صاف بالا می رود و وقتی می رسد دوستانش به او تبریک می گویند.

او به قول خودش هر جا را که توانسته آفرودسواری کند طی کرده و علاقه زیادی به این کار دارد. وقتی می پرسم پس خطرات این کار چه می شود، می گوید: «اکثر افرادی که وارد جاده معدن می شوند مسیر را می شناسند و اگر هم حرکتی انجام می دهند برای هیجان است. کاش به جای اینکه مسیر ورودی ما را می بستند، این محدوده مناسب سازی می شد تا حوادث هم اتفاق نمی افتاد و خود ما شاهد آسیب های دیگری در این محل نبودیم.»

تفریحات مرگبار و لاکچری در شمال تهران+ تصاویر

تخریب طبیعت بکر

در میانه های راه، آفرودسواران به خودرو «تویوتا» ستاد حریم بر می خورند، اما توجهی به آنها ندارند. کی از آنها می گوید: «از زمان ورود آفرودسواران کارمان ۲ برابر شده است.

در گذشته برای جلوگیری از ساخت وسازها و تخریب حریم بازدید داشتیم، اما با گذر زمان و شناختن این محدوده توسط مردم ترددها بیشتر شد تا جایی که حتی برخی با پراید و نیسان هم وارد مسیر شده و در بخش های پایینی اتراق می کردند. همین موضوع باعث بروز آسیب های اجتماعی می شد. حتی پایه های یکی از دکل های برق را کم کم کنده و با خود بردند یا اینکه درختان را به آتش می کشیدند.

چند مورد حادثه جرحی هم داشتیم، اما این روزها با قراردادن بلوک ها کوهنوردان تا قسمت پایینی جاده آمده و تنها آفرودسواران تا بالا تردد دارند.»این نیروی حریم شهرداری منطقه ۲ معتقد است که ورود آفرودسواران و موتورسواران به حریم باعث تخریب طبیعت شده است و می گوید: «در گذشته و به ویژه بهار تمامی تپه ها یکدست سبز می شد، اما الان بیشتر رد لاستیک ها دیده می شود و زیبایی قبلی را ندارد.»

تفریحات مرگبار و لاکچری در شمال تهران+ تصاویر


پیدا کردن مسیر جدید

بالا رفتن آفرودسواران همچنان در میان تپه ها خاکی و سنگی ادامه دارد و از محل معدن هم می گذرند. دیگر ردی از چرخ های کامیون ها نیست و اگر ردی در مسیرهای شمالی دیده می شود، در نتیجه تردد خودروهای آفرود و موتورسیکلت ها به وجود آمده و بیشترش هم سنگلاخی است، اما این باعث نشده تا سعید و دوستانش به مسیرشان ادامه نداده و خودشان را به بالاترین نقطه نرسانند. سعید با خودرو «میتسوپیشی پاجرو» ۶ سیلندرش تمامی ارتفاعات را طی کرده و می داند که جاده معدن یک سمتش به چین کلاغ و سمت دیگرش به شهرک جدید درکه می رسد: «ساکن سعادت آباد هستم و این محدوده ها را خوب می شناسم.

گاهی با دوستانم برای استراحت و دوری از دغدغه روزمره به اینجا می آییم و به تماشای شهر می نشینیم، اما متأسفانه به تازگی مسیر را با بلوک بسته اند و ما هم مسیر جدیدی را از بلوار شهید ذبیحی انتخاب کرده ایم. البته بالا آمدن از این مسیر برای هر خودرویی راحت نیست. چون باید از تپه ها بالا رفت و برای غیرحرفه ای ها خطرناک است.»

اگرمناسب سازی شود!

با غروب آفتاب به تعداد خودروهایی که به ارتفاعات جاده معدن و منطقه ۲ می رسند اضافه می شود. صدای اگزوزشان گوشخراش است و گاهی با وجود تاریکی هوا همچنان به دنبال هیجان هستند و می خواهند که از شیب تند و سنگی بالا بروند. همه نوع خودرویی از ۴ تا ۶ سیلندر دیده می شود و برخی هم با زدن کمپ تصمیم می گیرند تا شب را در ارتفاعات منطقه ۲ سپری کنند.

ساسان، جوانی ۲۷ ساله و ساکن جنت آباد می گوید: «در این مکان هیچ امکاناتی وجود ندارد، در حالی که می توانست برای ما و بسیاری از مردم پایتخت فضای مناسبی برای تفریح باشد.

ما وقتی وارد این محل می شویم با جان خود بازی می کنیم، اما اگر واقعاً اتفاقی بیفتد امدادی در کار نیست؛ چون به جز نیروهای حریم که گاه تا نیمه های راه می آیند ما معمولاً کسی را در این مسیر نمی بینیم، اما اگر مناسب سازی صورت بگیرد نه تنها ما با خودروهای خاص خود، بلکه بسیاری از جوانان و حتی موتورسیکلت سواران و کوهنوردان واردش شده و از طبیعت بکر و زیبا بهره مند می شوند.»

آفرودسواران با جان خود بازی می کنند

جاده معدن به دلیل قرارداشتن در خارج از بافت شهری و حریم منطقه ۲ جزء حوزه کاری مأموران انتظامی، آتش نشانی و... به شمار نمی آید و فقط در زمان بروز حوادث نیروهای آتش نشانی و انتظامی به حریم می روند. درباره این حوادث و راهکارهای پیشنهادی با سرهنگ «امین رضاپناه» رئیس اداره تصادفات راهور منطقه ۲ به گفت وگو نشستیم.

چرا جاده معدن برای آفرودسواران مهم شد؟

در محدوده جاده معدن برج های زیادی قرار دارد و اتفاقاً بیشترین مراجعه کننده ها هم ساکنان همین برج ها از سعادت آباد، شهرک غرب، درکه، اوین و... هستند که برای بیراهه نوردی می آیند و با خودروهای شان از ارتفاعات بالا می روند. درحالی که این جاده از نظر ایمنی و شرایط راه واقعاً برای آفرودسواران مناسب نیست.

چه راهکاری برای جلوگیری از ورود آفرودسواران وجود دارد؟

چندی پیش با حضور مسئولان، بلوک قرار داده شد، اما متأسفانه بلوک ها شکسته و گاه جابه جا شدند. البته در همان دیدار پیش بینی شد تا راهبندی در مسیر ایجاد شده و حتی به افرادی که در ارتفاعات ملک دارند مانند باغدارها کارت تردد داده شود که هنوز این طرح اجرایی نشده است و امیدواریم شاهد اجرای آن باشیم. چون بر اساس تبصره ۳ ماده ۱۴ قانون تخلفات راهنمایی و رانندگی، اگر پس از این حادثه ای رخ بدهد، ذی نفعان هم بر اساس قانون در بروز این حادثه دخیل هستند.

به جز باغدارها در ارتفاعات چه ذی نفعانی هستند؟

علاوه بر معدن، برخی از سازمان ها و نهادها مانند جهاد کشاورزی، ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و... در حریم ملک دارند که برخی از مواقع به آن سرکشی می کنند، بنابراین نمی توان برای همیشه بلوک ها را در مسیر قرار داد.

گویا به تازگی آفرودسوارها از مسیرهای دیگری وارد حریم و جاده می شوند؟

بله. ، اما ما دیگر راهکاری نداریم. آنها با جان خودشان بازی می کنند و ما هشدار داده ایم که این جاده مناسب و ایمن نیست.

آسیب های تفریح در حریم «محمد شریفی» مدیر اجراییات شهرداری منطقه ۲، بارها شاهد بروز حوادث مختلف در حریم بوده است. او می گوید: «تا پیش از قرار دادن بلوک ها، جاده معدن پاتوق بسیاری از جوان ها بود که برای تفریح می آمدند و متأسفانه گاهی با صحنه هایی مواجه می شدیم که قابل گفتن نیست.

کمی بعد هم به پاتوق آفرودسواران تبدیل شد و بسیاری از مسیرهای ایجاد شده در یک سال اخیر توسط خودروهای آنها به وجود آمده است. در اصل آنها به طبیعت آسیب زده اند. بگذریم که برخی از آنها شب ها گاه در ارتفاعات اتراق می کنند و صبح ها وقت رفتن زباله های خود را در محیط رها کرده اند. چون در این محدوده مخزنی وجود ندارد.» او درباره نظارت ها می گوید: «گشت های ما هم تأثیری ندارد. چون تعداد نیروها آنقدر کم هست که نتوانند در تمامی ساعت ها در حریم باشند.»

با افزایش امکانات، امنیت بیشتر می شود «احمد کاشفی» نماینده وزارت نیرو یکی از ذی نفعان حریم و موافق ساماندهی مسیر برای تردد شهروندان است.

او می گوید: «مجموعه تأسیسات شرکت بسیار بالاتر از حریم است و بارها دیده ام که صبح افرادی برای پیاده روی و کوهنوردی از ورودی جاده معدن به سمت ارتفاعات می روند، اما خلوت بودن مسیر هم خطرساز است و آسیب های زیادی دارد. به نظرم قرار دادن راهبند و بلوک چاره کار نیست. با توجه به اینکه این جاده مجموعه ای بکر به شمار می آید می تواند فضای مناسبی برای پیاده روی ها و حضور خانواده ها باشد. فقط کافی است که روشنایی آن تأمین و چند میز و نیمکت در آن قرار داده شود. در آن صورت به دلیل افزایش ترددها آسیب های فعلی هم کاهش می یابد.»/رکنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
تحلیل های برگزیده