نقش کریدور شمال-جنوب در تقویت مناسبات تهران-مسکو-راهبرد معاصر
واکنش دستیار رئیسی به تذکر رهبری درباره نحوه برخورد با بی حجاب‌ها واکنش سخنگوی سپاه به ادعای آسیب‌دیدن نیروگاه دیمونا در حمله ایران علیه رژیم صهیونیستی حرکت غیراخلاقی اسماعیلی‌فر پس از گل‌زنی برای پرسپولیس بهترین زمان برای مصرف قهوه سخنان مربی پرسپولیس بعد از پیروزی مقابل صنعت نفت خواص شگفت انگیز لیموی یخ زده خبر مهم از اعمال افزایش حقوق ها در سال جدید خبر خوب درباره طرح نهضت ملی مسکن/چند واحد تحویل متقاضیان شده است؟ اردن: ایران قصد تشدید تنش ندارد/ باید مانع حمله به رفح شد امیر عبداللهیان: حمله ایران ضروری بود چون ایران گزینه دیگری جز آن نداشت گوترش: اسرائیل جهنم شعله‌ور در غزه به راه انداخته است کارشناسی داوری دیدار پرسولیس و صنعت نفت درمورد پنالتی و یک گل مشکوک پرسپولیس جدول لیگ برتر ایران امروز 30 فروردین 1403 پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیس‌جمهور تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران اعلام شد/ بایدن بیانیه صادر کرد امیرعبداللهیان: ایران با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم صهیونیستی پاسخ خواهد داد کمبود این ۶ ویتامین‌ باعث سردرد و میگرن می‌شود هشدار شدیدالحن رئیس جمهور ایران به اسرائیلی‌ها؛ خطا نکنید شوک دوباره به پرسپولیس؛ یک ستاره دیگر مصدوم شد! یک منبع آگاه: ادعای «معاریو» درباره حمله به دیمونا توسط ایران کذب است منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند رهبر انصارالله: عملیات ایران، معادلۀ جدیدی برای پاسخ به حملات اسرائیل ایجاد کرد نتیجه دیدار پرسپولیس و صنعت نفت امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + خلاصه دیدار اعلام رای کمیته انضباطی درباره شکایت ذوب آهن از پرسپولیس نتیجه دیدار پیکان و هوادار امروز 30 فرودرین 1403 ترکیب پرسپولیس برابر صعنت نفت آبادان امروز 30 فروردین 1403+ عکس هندوانه ای که ظاهرش اینگونه است نخورید؛ مسموم می شوید گفتگوی تلفنی محمد مخبر و نخست وزیر سوریه هشدار زرد هواشناسی برای این استان‌ها یارانه این خانوار‌ها واریز شد+ جزئیات و مبلغ توضیحات وزیر کشور در مورد آخرین وضعیت امداد رسانی به استان‌های درگیر سیل کنعانی: شایسته بود سران اروپا و گروه ۷ قدردان ایران باشند آغاز سال تحصیلی از "مهر" به "شهریور" تغییر می‌کند؟! تصویب لایحه تجارت پس از ۲۰ سال/ تشدید مجازات‌ سرقت سردار حاجی زاده: با تسلیحات حداقلی به سرزمین های اشغالی حمله شد سردار احمد حق طلب: مراکز هسته‌ای کشور در امنیت کامل هستند پرویز داوودی درگذشت حمله موشکی حزب‌الله لبنان به پایگاه اسرائیلی المالکیه واکنش طالبان به به رزمایش روسیه و تاجیکستان گاف جدید بایدن: به اسرائیلی‌ها گفتم به حیفا حمله نکنید! وزیر تندروی صهیونیست: اسیران فلسطینی را اعدام کنید، زندان‌ها خلوت می‌شوند پنتاگون: نمی‌خواهیم تنش در منطقه تشدید شود/ وضعیت غزه خطرناک است رشد جزئی یورو مبادله‌ای/دلار ثابت ماند نیویورک‌تایمز: تل‌آویو تصور نمی‌کرد پاسخ ایران به حمله به کنسولگری دمشق تا این اندازه شدید باشد رئیس قوه قضاییه:مسئولان قضایی در جهت تحکیم آرامش و امنیت مردم تدابیر مقتضی را اتخاذ کنند مجازات سنگین در انتظار مجرمان آزمون سراسری رئیس‌جمهور: قاچاق کالا خنجری بر پشت تولید است/بانک‌ها حق بنگاه‌داری ندارند ایرانیان فردا در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی می‌کنند مجمع تشخیص با بندی از برنامه هفتم مخالفت کرد کیفیت هوای تهران چطور است؟ رئیس جمهور وارد سمنان شد هشدار هواشناسی برای این استان ها قیمت خودرو‌های ایران خودرو و سایپا امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳+ جدول قیمت دلار و یورو و نرخ ارز امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳+ جدول قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳+ جدول قدردانی وزیر دفاع از رئیس جمهور بابت «وعده صادق» زمان شارژ سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ + جزئیات نامه عشقی به پورابراهیمی/تبصره ۶ بودجه ۱۴۰۳ به ضرر بورس جزئیات واگذاری زمین نهضت ملی مسکن در روستاهای تهران اوجی: امسال در رشد تولید نفت و گاز رکورد می‌زنیم چرا ورود آیفون ممنوع شد؟ قیمت جدید پژوپارس اعلام شد+ جدول ۵ باور غلط درباره رتبه اعتباری بانکی/امکان اصلاح رتبه هست؟ جزئیات تعرفه‌های پزشکی اعلام شد رای پرونده کثیرالشاکی "کینگ‌مانی" صادر شد توافق ایران و پاکستان برای آزادی زندانیان ۲ کشور زمان برگزاری مراسم یاد بود و تشییع رضا داودنژاد برائت از جنایات رژیم غاصب صهیونیستی وظیفه و تکلیف شرعی است نرخ ویزیت پزشکان عمومی در سال ۱۴۰۳ واکنش حسین پاکدل به ادعای امین حیایی+ عکس اینفوگرافیک/ اعمال مشترک شب‌های قدر گاندو و پایتخت جدید در ۱۴۰۳ ساخته می‌شوند شب‌های قدر هیئت کجا برویم؟ + آدرس و جزئیات دستگیری عاملان جنایت هولناک در بوستان نهج البلاغه توضیحات سختگوی وزارت بهداشت درباره علت مرگ دکتر بخشی توضیحات سخنگوی شهرداری تهران درباره ساخت مسجد قیطریه منطق ساخت مساجد در پارک‌های بزرگ چیست؟ اعلام تمهیدات ترافیکی شب‌های قدر در تهران برنامه آموزش و پرورش برای استخدام ۷۲ هزار معلم جدید آیا حمام کردن و یا شنا در استخر، روزه را باطل می‌کند؟ آغاز پخش ویژه برنامه‌های جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ از تلویزیون سومین سالگرد آیت‌الله مصباح یزدی با حضور رئیس‌جمهور اولویت فیش عمره و حج چگونه استعلام شود؟ لوح| شکست خوردگان در باتلاق نسل کشی اطلاع نگاشت| کودکان غزه زیر آوار جنگ کاریکاتور| آمریکا؛ شریک جرم قطعی پیکر آتیلا پسیانی بعد از چند روز به ایران رسید + عکس مرتضی پورصمدی درگذشت سروده‌هایی در رثای عباس‌بن علی(ع)/ از مشک پاره اشک فرات است می‌چکد؛ غیر از لب تو نیست مگر آرزوی آب برای درخواست گذرنامه زیارتی به این 2 هیأت مراجعه کنید اینفوگرافیک|کریدور شمال به جنوب، رقیب جدی برای کانال سوئز عباسعلی براتی‌پور درگذشت امشب مهمانی برویم، فطریه‌مان با چه کسی است؟ نظر 10 مرجع تقلید درباره میزان زکات فطره که فردا باید پرداخت کنیم اینفوگرافیک| الزامات و لوازم تحقیق رشد اقتصادی اینفوگرافیک|هدیه ۱۱ میلیارد دلاری ایرانی‌ها به اقتصاد ترکیه اینفوگرافیک| هراس پدرخوانده‌های داعش از سپاه پاسداران اینفوگرافیک|ایران؛ یکی از گسترده‌ترین شبکه‌های گاز دنیا اینفوگرافیک| اما و اگر‌های مالیات بر عایدی سرمایه اینفوگرافیک| شهید حاج قاسم سلیمانی از نگاه رهبر معظم انقلاب طرح | رهبرانقلاب: با ایران قوی مخالفند اینفوگرافیک| بزرگترین تولید کنندگان اورانیوم جهان اینفوگرافیک/ نقشه کامل مسیرهای پیاده‌روی اربعین + هزینه‌ها اینفوگرافیک | ایران چهاردهمین اقتصاد جهان، در سال ۲۰۲۲ ماجرای لغو مجوز صوت و تصویر «روبیکا»+ علت جزئیات تکمیلی نتایج شمارش آرای ریاست جمهوری 1400+ آمار دقیق نتیجه نهایی انتخابات مجلس خبرگان رهبری تهران 1400 نتایج انتخابات شورا‌ی شهر استان تهران ۱۴۰۰+ اسامی آرای آیت الله رئیسی در تهران چقدر بود؟ نتایج انتخابات شورای شهر اراک 1400 نتایج انتخابات شورای شهر قزوین 1400 نتایج انتخابات شورای شهر کرمانشاه 1400 آمار دقیق انتخابات ریاست جمهوری 1400 به تفکیک استان‌ها+ جدول نتایج انتخابات شورای شهر ایلام 1400 نتایج انتخابات شورای شهر قم 1400 نتایج انتخابات شورای شهر ساری 1400 نتایج انتخابات شورای شهر تبریز ۱۴۰۰ نتایج انتخابات شورای شهر سنندج ۱۴۰۰ نتایج انتخابات شورای شهر همدان 1400 نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری 1400/ آیت الله رییسی برنده انتخابات سیزدهم جدی‌ترین تهدید سایبری فعلی علیه ایران چیست؟ حکمرانی داده‌ها در دنیای دیجیتال مصادیق مجرمانه محیط زیستی جدید در فضای مجازی اعلام شد جریمه سنگین اپل از سوی سازمان ضد انحصار روسیه آپدیت جدید «تلگرام» به جنگ با «کلاب هاوس» رفت کلاب هاوس هک شد/ افشای اطلاعات شخصی ۱.۳ میلیون کاربر سارا بهرامی مهمان این هفته برنامه همرفیق+عکس تأیید هک اطلاعات ۱۵ هزار کاربر آمریکایی ۱۴.۵ میلیون آمریکایی به اینترنت ثابت دسترسی ندارند درخواست ترامپ از ایالت‌های آمریکا درباره غول‌های فناوری افزایش ظرفیت لایو اینستاگرام وقتی عربستان ثروتمند و نفت‌خیز هم از اینفلوئنسرها مالیات می‌گیرد همسریابی در فضای مجازی و کلاهبرداری از مردم اقوام ایرانی «اقلیت» نیستند تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیشه کریستال تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت آرد و گندم تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دامپروری و دام گوشتی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دانه های روغنی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیرینی و شکلات تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت فرش تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت نساجی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت چوب و مبلمان شکست استثناگرایی آمریکایی در عصر ترامپ به سمت دنیای پس از دلار پیش می رویم؟ خروج ترامپ از برجام؛ فشار حداکثری و نتایج حداقلی آیا عراق می تواند از نیروهای امریکایی خالی شود؟ مرگ ابوبکر البغدادی؛ کشته شدن سرکرده داعش چه پیامدی دارد؟ بازوهای نیابتی ایران در منطقه قدرتمندتر از همیشه درس‌های جنگ یمن برای اسرائیل وحدت میان جریان های سیاسی ایران در سایه سیاست فشار حداکثری آمریکا دولت پنهان در لبنان شکست سیاست فشار حداکثری ترامپ در قبال ایران/درهای مذاکره با ایران باز است طرح صهیونیست ها برای اشغال دره اردن رویای چین در هفتاد سالگی؛ خیلی دور، خیلی نزدیک سبک مبارزه تشکیلات خودگردان و اتحادیه اروپا برای حفظ کرانه باختری طرحی برای ایجاد یک سازه امنیتی در خاورمیانه تاریخ سری فشار اسرائیل برای حمله به ایران بررسی صنعت انیمیشن در منهای نفت/ ژاپن چگونه صنعت انیمیشن جهان را قبضه کرد؟ + فیلم منهای نفت: درآمد 16 هزار بشکه نفت تنها در یک سوله پرورش ماهی بررسی صنعت پرورش ماهی در مستند منهای نفت + تیزر بررسی صنعت لبنیات در مستند منهای نفت/ اشتغال یک میلیون نفری شیر و لبنیات منهای نفت: درآمد یک میلیارد دلاری پسته ایران/ هیچ کشوری توان تولید پسته مرغوب ایران را ندارد همه ابعاد تحریم؛ فرصت‌ها و تهدیدها تحریم‌ها به مبادلات ما با شرکت‌های کوچک اروپایی آسیبی نمی‌زند/ نرخ کنونی دلار بالاتر از نرخ واقعی آن است
راهبرد معاصر بررسی می‌کند؛

نقش کریدور شمال-جنوب در تقویت مناسبات تهران-مسکو

در دنیای امروز بستر همکاری‌های سیاسی-نظامی بر مسائل اقتصادی و منافع ملی استوار است، یعنی هر اندازه که میزان تبادلات کشورها با یکدیگر تعمیق یابد، نتیجه آن در همکاری‌های سیاسی و امنیتی نیز آشکار می‌شود. داده‌های رسمی نشان می‌دهد که این موضوع در روابط اقتصادی تهران-مسکو، مغفول مانده است. ایجاد کریدور شمال-جنوب، ‌می‌تواند نقش بسزایی در ارتقای مناسبات دوجانبه ایفا خواهد کند. راه‌اندازی این مسیر، زمان سفر از بمبئی تا مسکو را از چهل روز به چهارده روز کاهش می‌دهد.
توحید ورستان؛ کارشناس اقتصاد بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۱ - ۲۹ دی ۱۴۰۰ - 2022 January 19
کد خبر: ۱۱۷۹۸۷

نقش کریدور شمال-جنوب در تقویت مناسبات تهران-مسکو

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ در روزهای اخیر یکی از مباحث مهم کشور انعقاد قراردادهای بلندمدت همکاری با کشورهای چین و روسیه است. بطوریکه در روزهای اخیر امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه کشورمان از آغاز اجرای قرارداد 25 ساله ایران و چین خبر داد و همچنین با سفر روزهای آتی آیت‌الله رییسی به مسکو، موضوع همکاری 20 ساله ایران و روسیه دوباره در کانون توجهات قرار گرفته است. هرچند جزییات این همکاری هنوز منتشر نشده است اما به نظر می‌رسد که موضوعات سیاسی، اقتصادی و امنیتی بعنوان محور این همکاری باشد.


باید توجه داشت که در دنیای امروز بستر همکاری‌های سیاسی و نظامی نیز بر مسائل اقتصادی و منافع ملی استوار است یعنی هر اندازه میزان تبادلات کشورها با یکدیگر تعمیق یابد، نتیجه آن در همکاری‌های سیاسی و امنیتی نیز آشکار می‌شود. اما داده‌های رسمی نشان می‌دهد که این موضوع در روابط اقتصادی تهران-مسکو، مغفول مانده است. بطوریکه حجم تجارت دوجانبه در بهترین حالت 2 میلیارد دلار بود در حالیکه مسکو و ابوظبی برای مبادلات 5 میلیارد دلاری در سه سال آینده هدف‌گذاری کرده‌اند یا مبادلات نزدیک به 20 میلیارد دلاری روسیه و ترکیه اصلا با حجم مبادلات ما قابل مقایسه نیست.


براساس آخرین داده‌های گمرک ایران، تجارت ایران و روسیه در ۹ ماه سال ۱۴۰۰ از سه و نیم میلیون تن و ارزش یک میلیارد و ۶۵۶ میلیون دلار گذشت و نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲ درصد در وزن و ۴۱درصد در ارزش، افزایش داشته است.


بنابراین لازم است در چارچوب مبادلات برد-برد حجم تجارت و روابط اقتصاد دو جانبه افزایش یابد. البته این موضوع نباید تنها در تبادل کالا خلاصه شود. مثلا در موضوع راه‌های بین المللی و کریدورها مانند کریدور شمال - جنوب می‌توان براساس منافع مشترک همکاری‌های دوجانبه را بسط داد. بنابراین این موضوع می‌تواند یکی از موضوعات مورد بحث در سفر رییس جمهور ایران به مسکو باشد.


تاثیر کریدور شمال-جنوب بر روابط تهران-مسکو

کریدور حمل و نقل شمال-جنوب؛ هند، ایران، آذربایجان و روسیه را از طریق کشتی، راه آهن و جاده به یکدیگر متصل می‌کند. این مسیر 7200 کیلومتری، زمان سفر بین بمبئی و مسکو را از چهل روز به چهارده روز کاهش می‌دهد. با این حال، دو بخش آن واقع در ایران یعنی خط آستارا-رشت و رشت-قزوین هنوز در مرحله ساخت است و لازم است ایران نسبت به تکمیل آن اقدامات لازم را انجام دهد. پیش‌بینی می‌شود که در آینده ده میلیون تن بار در داخل این شبکه حمل و نقل شود.


در واقع یکی از این پروژه‌های مهم کریدور حمل و نقل بین المللی شمال جنوب (INSTC) است که هند را از طریق روسیه و ایران به فنلاند وصل می‌کند. البته اولین قطار از طریق این کریدور در 21 ژوئن 2021 از هلسینکی فنلاند حرکت و دو برابر سریع‌تر از مسیر سنتی از طریق کانال سوئز به مقصد رسید. هند و روسیه در تلاش برای ارتقای موقعیت خود به عنوان قدرت‌های بزرگ، INSTC را در سال 2000 به عنوان یک ابتکار برای اتصال اوراسیا آغاز کردند. از همین روی روسیه و هند به دلیل موقعیت جغرافیایی ایران که خلیج فارس را از طریق تنگه هرمز به خشکی اوراسیا متصل می‌کند، به تهران توجه ویژه دارند.


کریدور حمل و نقل شمال-جنوب بیشترین سود را از توافقنامه‌های گسترش معافیت‌های تعرفه‌ای به مراحل ارزش افزوده زنجیره‌های تامین در روسیه، ایران و هند خواهد داشت. در این میان برای ایران دسترسی ترجیحی به صادرات مواد غذایی باصرفه خواهد بود. در مورد هند، توافق‌هایی برای تسهیل سرمایه‌گذاری یا دسترسی به داروها می‌تواند سرمایه‌گذاری‌های مشترک را تشویق کند.


کاهش تعرفه‌ها و ساده‌سازی مقررات تجاری با شرکای خارجی ابزار مهمی برای هر کشوری است که به دنبال اصلاحات است. انجام این کار به اصلاحات داخلی انگیزه می‌بخشد و خلأهایی که توسط بازرگانان برای اجتناب از مالیات استفاده می‌کنند را پر می‌کند. البته اگر قرار است جریان‌ تجارت شمال به جنوب افزایش یابد، مسائل مرزی مانند قاچاق یا طرح‌های فرار از تعرفه باید در نظر گرفته شود. بنابراین بدون تغییر در ساختار تجارت، این توافقنامه‌ها حتی اگر جامع باشند کمک چندانی به اهداف مورد نظر نخواهند داشت.


در مجموع گشایش بازار مشترک موجود و در حال توسعه در اوراسیا به روی ایران و هند برای اتصال شمال به جنوب بسیار مهم است. احتمالا نشست‌های بعدی بین روسیه، ایران و آذربایجان بر تکمیل خطوط ریلی برای تحقق مسیر INSTC متمرکز شود که شاید در سفر آتی آقای رییسی مورد بحث قرار بگیرد. باید توجه داشت که این مسیر بدون تعرفه‌های پایین‌تر و فرصت‌های تجاری جدید، تاثیر چندانی برای تجارت نخواهد داشت.


INSTC در مقابل BRI

شاید یکی از وجوه مشترک سیاست خارجی روسیه و هند به نوعی کاهش تاثیرگذاری و حتی مقابله با طرح ابتکار کمربند و جاده (BRI) چین است. البته موضع هند در این زمینه به دلیل اختلافات ارضی دیگر، می‌تواند بیشتر از مسکو باشد. هرچند که ورود بخشی‌های از پروژ BRI به حیات خلوت روسیه یعنی آسیای میانه به نوعی مسکو را تا حدودی نگران کرده و از همین روی به دنبال گسترش نقش خود در راه‌های بین المللی است.


هند نیز با BRI مخالف است چون یک بخش کلیدی و اصلی، کریدور اقتصادی چین و پاکستان( CPEC)، از کشمیر تحت اداره پاکستان می‌گذرد. بطوریکه دهلی از حضور در نشست ماه می 2017 پکن برای ترویج BRI ترتیب، خودداری کرد.


ابتکار کمربند و جاده چین (BRI) به عنوان یک چشم انداز ژئواکونومیک و ژئوپلیتیکی توسط اقتصاددانان، دیپلمات‌ها و استراتژیست‌های هندی به دقت بررسی می‌شود. دیدگاه‌های مربوط به رویکرد هند به BRI را می توان به طور کلی به سه دسته بندی کرد: خوش بین، شکاک و هشدار دهنده. در حالی که اقتصاددانان عموماً خوش بین به نظر می‌رسند، در جامعه استراتژیک هند احساس خوبی نسبت به آن وجود ندارد چون BRI بسیار بیشتر از جاه طلبی چین برای ظهور به عنوان یک رهبر اقتصادی در منطقه تفسیر میشود.


بر این اساس، هند بسته به نیازهای امنیتی و اقتصادی خود نسبت به اجزای مختلف BRI رویکرد اتخاذ می‌کند، که توضیح می دهد که چرا از یک سو هند به طور فزاینده ای پذیرای کریدور اقتصادی بنگلادش-چین-هند-میانمار (BCIM EC) شده است و از سوی دیگر همچنان به مخالفت علنی با کریدور اقتصادی چین و پاکستان (CPEC) ادامه می‌دهد چون یک بخش کلیدی و اصلی، کریدور اقتصادی چین و پاکستان، از کشمیر تحت اداره پاکستان می‌گذرد. بطوریکه دهلی از حضور در نشست ماه می 2017 پکن برای ترویج BRI، خودداری کرد.


بنابراین روسیه و هند تلاش خواهند کرد تاثیرگذاری پروژه بزرگ چین در پیرامون خود را کاهش دهند که یکی از آنها فعالسازی کریدور بین المللی شمال-جنوب است.


شطرنج قفقاز کلید کریدور شمال-جنوب

بسیاری باور دارند که عدم توسعه و تکمیل کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب مربوط به ایران و شبکه ریلی آن است. اما به نظر می‌رسد موضوع قره باغ بین دو کشور جمهوری آذربایجان و ارمنستان مشکلات جدی‌تری را ایجاد کند.


پیش نیاز توسعه و استفاده بیشتر این کریدور تنها احداث خطوط ریلی در ایران نیست. مهمتر از همه، برای اتصال روسیه به ایران و بیشتر به هند، این کریدور باید از قفقاز عبور کند، جایی که کشورهای ارمنستان و آذربایجان در آن قرار دارند زیرا خط ریلی که در این منطقه مورد استفاده قرار خواهد گرفت اکنون به منطقه خاکستری مورد مناقشه پس از جنگ قره باغ تعلق دارد.


دو کشور در 10 نوامبر 2020، پس از مداخله روسیه، به توافق آتش بس دست یافتند. با این حال تا به امروز مرزها ناآرام است و هر دو کشور مناطق مورد مناقشه را در نقشه‌ها و برنامه‌های توسعه خود گنجانده‌اند. بنابراین در حال حاضر، هیچ کس نمی‌داند که اگر دو کشور رقابت خود را حل نکنند، آینده کریدور شمال-جنوب چگونه خواهد بود.


البته یک مقام جمهوری آذربایجان تاکید کرد که این کشور سرمایه گذاری زیادی در کریدور حمل و نقل شمال-جنوب انجام می‌دهد و هدف آن تبدیل بندر باکو به یک مرکز لجستیکی بین المللی به عنوان بخشی از آن است. اما نماینده ارمنستان تاکید کرد که خط ریلی که آذربایجان به آن اشاره می‌کند در منطقه مورد مناقشه‌ای قرار دارد که متعلق به هیچ یک از دو کشور نیست. البته ارمنستان برای توسعه این کریدور با ایران قرارداد همکاری امضا کرده است.


بنابراین به طور رسمی، هر دو کشور مدعی نقش خود در مسیر حمل و نقل هستند. وزارت توسعه دیجیتال و حمل و نقل جمهوری آذربایجان یک صفحه اختصاصی دارد که نقش خود را در کریدور حمل و نقل شمال-جنوب و ابتکاراتش برای توسعه آن به عنوان بخشی از توافقنامه با روسیه، ایران و هند از سال 2005 توضیح می‌دهد.


در مقابل ارمنستان و ایران دارای پیوندهای اقتصادی و حمل و نقل بسیار قوی هستند به همین دلیل آنها اخیرا تصمیم گرفتند در کریدور حمل و نقل شمال-جنوب همکاری کنند. به هر حال، از نقطه نظر صرفاً تجاری، ارمنستان برای ایران گزینه بهتری در رابطه با خط ریلی شمال-جنوب است چون محموله‌ها می‌توانند از طریق گرجستان و روسیه از طریق ارمنستان حرکت کنند و به دریاهای سیاه و خزر دسترسی داشته باشند.


در این میان روسیه در وهله اول برای توقف جنگ بین دو کشور ورود کرد اما اصل نگرانی مسکو توسعه کریدور شمال-جنوب است، زیرا بیشترین سود را از طریق گسترش شبکه ریلی اوراسیا خواهد داشت و از آنجایی که اکنون نقش میانجی را دارد، این کشور ناگزیر باید کشوری را انتخاب کند تا از طریق آن با ایران ارتباط برقرار کند. هرچند ترکیه نیز به دنبال فرصت هایی برای سرمایه گذاری در راه آهن آذربایجان است و در صورت تحقق این امر، بازیگر بزرگ دیگری وارد عرصه سیاسی-اقتصادی منطقه قفقاز خواهد شد. بنابراین به توسعه کریدور حمل و نقل شمال-جنوب به این بستگی دارد که چه کسی سریع‌ترین و هوشمندانه‌ترین حرکت را انجام دهد.

 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار