کریدور خلیج فارس-دریای سیاه؛ فرصت مهم ایران در قفقاز جنوبی-راهبرد معاصر
آغاز سال تحصیلی از "مهر" به "شهریور" تغییر می‌کند؟! تصویب لایحه تجارت پس از ۲۰ سال/ تشدید مجازات‌ سرقت حاجی زاده: با تسلیحات حداقلی به سرزمین های اشغالی حمله شد بازیکنان استقلال در بازی فردا به‌طور کامل از سرمربی‌شان محروم‌ند؟ دختر ۱۱ ساله، قاتل شد سردار احمد حق طلب: مراکز هسته‌ای کشور در امنیت کامل هستند پرویز داوودی درگذشت حمله موشکی حزب‌الله لبنان به پایگاه اسرائیلی المالکیه آخرین قیمت طلا؛ سکه؛ دلار و ارز 30 فروردین 1403 واکنش طالبان به به رزمایش روسیه و تاجیکستان گاف جدید بایدن: به اسرائیلی‌ها گفتم به حیفا حمله نکنید! وزیر تندروی صهیونیست: اسیران فلسطینی را اعدام کنید، زندان‌ها خلوت می‌شوند پنتاگون: نمی‌خواهیم تنش در منطقه تشدید شود/ وضعیت غزه خطرناک است رشد جزئی یورو مبادله‌ای/دلار ثابت ماند هاشمی‌نسب: در مورد باشگاه ما اظهار نظر نکنید! نیویورک‌تایمز: تل‌آویو تصور نمی‌کرد پاسخ ایران به حمله به کنسولگری دمشق تا این اندازه شدید باشد رئیس قوه قضاییه:مسئولان قضایی در جهت تحکیم آرامش و امنیت مردم تدابیر مقتضی را اتخاذ کنند مجازات سنگین در انتظار مجرمان آزمون سراسری رئیس‌جمهور: قاچاق کالا خنجری بر پشت تولید است/بانک‌ها حق بنگاه‌داری ندارند جانشین بیرانوند در آستانه رسیدن به رکورد حسین حسینی واکنش سفیر ایران در سوریه به تهدیدات توخالی رژیم صهیونیستی ایرانیان فردا در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی می‌کنند هشدار درباره تهدید حمله به مراکز هسته‌ای در خاورمیانه قدردانی احزاب ملی لبنان و فلسطین از عملیات «وعده صادق» ۱۱ بازیکن بی‌قرارداد برای پرسپولیس فاجعه است ترکیب احتمالی پرسپولیس برای بازی با صنعت نفت آبادان مجمع تشخیص با بندی از برنامه هفتم مخالفت کرد کمبود این ویتامین سبب پوکی استخوان می‌شود امیرعبداللهیان: به آمریکا گفتیم به‌دنبال تنش در منطقه نیستیم حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان رنگ چشم در مورد سلامت ما چه می‌گوید؟/ چشم‌رنگی‌ها بیشتر در معرض این بیماری هستند کمبود این ویتامین سبب خواب رفتن پا می‌شود! کیفیت هوای تهران چطور است؟ درخواست روسیه از شورای امنیت برای بررسی فوری تحریم اسرائیل پیام مقام‌های آمریکایی به صهیونیست‌ها: در صورت تکرار حملات ایران، قادر به مقابله نیستیم رئیس جمهور وارد سمنان شد دوگانگی‌های زیر پوست جوزپ بورل طرح گروه ۷ برای محدود کردن برنامه موشکی و پهپادی ایران هشدار هواشناسی برای این استان ها قیمت خودرو‌های ایران خودرو و سایپا امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳+ جدول قیمت دلار و یورو و نرخ ارز امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳+ جدول قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳+ جدول قدردانی وزیر دفاع از رئیس جمهور بابت «وعده صادق» سکوت معنادار سرمربی پورتو درباره طارمی زمان شارژ سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ + جزئیات اسامی منتخبان زن مجلس دوازدهم/ رقابت ۷ خانم در دور دوم نامه عشقی به پورابراهیمی/تبصره ۶ بودجه ۱۴۰۳ به ضرر بورس علت دلهره دشمن نسبت به عملیات «وعده صادق »از نظر مخبر آیت‌الله جنتی: دوران بی‌پاسخ ماندن جنایات رژیم صهیونیستی سر آمده است تشریح وضعیت مهاجم استقلال برای فصل آینده اتفاق عجیب برای یک پرسپولیسی و یک استقلالی در تبریز ۴ تغییر در ترکیب استقلال نسبت به بازی گذشته با قزوینی‌ها جزئیات واگذاری زمین نهضت ملی مسکن در روستاهای تهران سرنوشت طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری چه شد؟ برنامه پشتیبانی شهرداری تهران برای دور دوم انتخابات مجلس اوجی: امسال در رشد تولید نفت و گاز رکورد می‌زنیم واکنش احمدی نزاد به عملیات نظامی ایران علیه اسرائیل چرا ورود آیفون ممنوع شد؟ قیمت جدید پژوپارس اعلام شد+ جدول آغاز فروش اقساطی 2 محصول کرمان موتور (+جدول فروش) ۵ باور غلط درباره رتبه اعتباری بانکی/امکان اصلاح رتبه هست؟ هشدار نارنجی طغیان رودخانه‌ها در ۳ استان تبلیغ کولر گازی متوقف نشده است چرا واریز سود سهام عدالت سه‌مرحله‌ای شد؟ جزئیات تعرفه‌های پزشکی اعلام شد رای پرونده کثیرالشاکی "کینگ‌مانی" صادر شد توافق ایران و پاکستان برای آزادی زندانیان ۲ کشور زمان برگزاری مراسم یاد بود و تشییع رضا داودنژاد برائت از جنایات رژیم غاصب صهیونیستی وظیفه و تکلیف شرعی است نرخ ویزیت پزشکان عمومی در سال ۱۴۰۳ واکنش حسین پاکدل به ادعای امین حیایی+ عکس اینفوگرافیک/ اعمال مشترک شب‌های قدر گاندو و پایتخت جدید در ۱۴۰۳ ساخته می‌شوند شب‌های قدر هیئت کجا برویم؟ + آدرس و جزئیات دستگیری عاملان جنایت هولناک در بوستان نهج البلاغه توضیحات سختگوی وزارت بهداشت درباره علت مرگ دکتر بخشی توضیحات سخنگوی شهرداری تهران درباره ساخت مسجد قیطریه منطق ساخت مساجد در پارک‌های بزرگ چیست؟ اعلام تمهیدات ترافیکی شب‌های قدر در تهران برنامه آموزش و پرورش برای استخدام ۷۲ هزار معلم جدید آیا حمام کردن و یا شنا در استخر، روزه را باطل می‌کند؟ آغاز پخش ویژه برنامه‌های جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ از تلویزیون سومین سالگرد آیت‌الله مصباح یزدی با حضور رئیس‌جمهور اولویت فیش عمره و حج چگونه استعلام شود؟ لوح| شکست خوردگان در باتلاق نسل کشی اطلاع نگاشت| کودکان غزه زیر آوار جنگ کاریکاتور| آمریکا؛ شریک جرم قطعی پیکر آتیلا پسیانی بعد از چند روز به ایران رسید + عکس مرتضی پورصمدی درگذشت سروده‌هایی در رثای عباس‌بن علی(ع)/ از مشک پاره اشک فرات است می‌چکد؛ غیر از لب تو نیست مگر آرزوی آب برای درخواست گذرنامه زیارتی به این 2 هیأت مراجعه کنید اینفوگرافیک|کریدور شمال به جنوب، رقیب جدی برای کانال سوئز عباسعلی براتی‌پور درگذشت امشب مهمانی برویم، فطریه‌مان با چه کسی است؟ نظر 10 مرجع تقلید درباره میزان زکات فطره که فردا باید پرداخت کنیم اینفوگرافیک| الزامات و لوازم تحقیق رشد اقتصادی اینفوگرافیک|هدیه ۱۱ میلیارد دلاری ایرانی‌ها به اقتصاد ترکیه اینفوگرافیک| هراس پدرخوانده‌های داعش از سپاه پاسداران اینفوگرافیک|ایران؛ یکی از گسترده‌ترین شبکه‌های گاز دنیا اینفوگرافیک| اما و اگر‌های مالیات بر عایدی سرمایه اینفوگرافیک| شهید حاج قاسم سلیمانی از نگاه رهبر معظم انقلاب طرح | رهبرانقلاب: با ایران قوی مخالفند اینفوگرافیک| بزرگترین تولید کنندگان اورانیوم جهان اینفوگرافیک/ نقشه کامل مسیرهای پیاده‌روی اربعین + هزینه‌ها اینفوگرافیک | ایران چهاردهمین اقتصاد جهان، در سال ۲۰۲۲ ماجرای لغو مجوز صوت و تصویر «روبیکا»+ علت جزئیات تکمیلی نتایج شمارش آرای ریاست جمهوری 1400+ آمار دقیق نتیجه نهایی انتخابات مجلس خبرگان رهبری تهران 1400 نتایج انتخابات شورا‌ی شهر استان تهران ۱۴۰۰+ اسامی آرای آیت الله رئیسی در تهران چقدر بود؟ نتایج انتخابات شورای شهر اراک 1400 نتایج انتخابات شورای شهر قزوین 1400 نتایج انتخابات شورای شهر کرمانشاه 1400 آمار دقیق انتخابات ریاست جمهوری 1400 به تفکیک استان‌ها+ جدول نتایج انتخابات شورای شهر ایلام 1400 نتایج انتخابات شورای شهر قم 1400 نتایج انتخابات شورای شهر ساری 1400 نتایج انتخابات شورای شهر تبریز ۱۴۰۰ نتایج انتخابات شورای شهر سنندج ۱۴۰۰ نتایج انتخابات شورای شهر همدان 1400 نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری 1400/ آیت الله رییسی برنده انتخابات سیزدهم جدی‌ترین تهدید سایبری فعلی علیه ایران چیست؟ حکمرانی داده‌ها در دنیای دیجیتال مصادیق مجرمانه محیط زیستی جدید در فضای مجازی اعلام شد جریمه سنگین اپل از سوی سازمان ضد انحصار روسیه آپدیت جدید «تلگرام» به جنگ با «کلاب هاوس» رفت کلاب هاوس هک شد/ افشای اطلاعات شخصی ۱.۳ میلیون کاربر سارا بهرامی مهمان این هفته برنامه همرفیق+عکس تأیید هک اطلاعات ۱۵ هزار کاربر آمریکایی ۱۴.۵ میلیون آمریکایی به اینترنت ثابت دسترسی ندارند درخواست ترامپ از ایالت‌های آمریکا درباره غول‌های فناوری افزایش ظرفیت لایو اینستاگرام وقتی عربستان ثروتمند و نفت‌خیز هم از اینفلوئنسرها مالیات می‌گیرد همسریابی در فضای مجازی و کلاهبرداری از مردم اقوام ایرانی «اقلیت» نیستند تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیشه کریستال تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت آرد و گندم تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دامپروری و دام گوشتی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دانه های روغنی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیرینی و شکلات تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت فرش تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت نساجی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت چوب و مبلمان شکست استثناگرایی آمریکایی در عصر ترامپ به سمت دنیای پس از دلار پیش می رویم؟ خروج ترامپ از برجام؛ فشار حداکثری و نتایج حداقلی آیا عراق می تواند از نیروهای امریکایی خالی شود؟ مرگ ابوبکر البغدادی؛ کشته شدن سرکرده داعش چه پیامدی دارد؟ بازوهای نیابتی ایران در منطقه قدرتمندتر از همیشه درس‌های جنگ یمن برای اسرائیل وحدت میان جریان های سیاسی ایران در سایه سیاست فشار حداکثری آمریکا دولت پنهان در لبنان شکست سیاست فشار حداکثری ترامپ در قبال ایران/درهای مذاکره با ایران باز است طرح صهیونیست ها برای اشغال دره اردن رویای چین در هفتاد سالگی؛ خیلی دور، خیلی نزدیک سبک مبارزه تشکیلات خودگردان و اتحادیه اروپا برای حفظ کرانه باختری طرحی برای ایجاد یک سازه امنیتی در خاورمیانه تاریخ سری فشار اسرائیل برای حمله به ایران بررسی صنعت انیمیشن در منهای نفت/ ژاپن چگونه صنعت انیمیشن جهان را قبضه کرد؟ + فیلم منهای نفت: درآمد 16 هزار بشکه نفت تنها در یک سوله پرورش ماهی بررسی صنعت پرورش ماهی در مستند منهای نفت + تیزر بررسی صنعت لبنیات در مستند منهای نفت/ اشتغال یک میلیون نفری شیر و لبنیات منهای نفت: درآمد یک میلیارد دلاری پسته ایران/ هیچ کشوری توان تولید پسته مرغوب ایران را ندارد همه ابعاد تحریم؛ فرصت‌ها و تهدیدها تحریم‌ها به مبادلات ما با شرکت‌های کوچک اروپایی آسیبی نمی‌زند/ نرخ کنونی دلار بالاتر از نرخ واقعی آن است
«راهبرد معاصر» گزارش می‌دهد؛

کریدور خلیج فارس-دریای سیاه؛ فرصت مهم ایران در قفقاز جنوبی

پروژه‌های زیرساختی مشترک مانند کریدورهای شمال-جنوب و خلیج‌فارس دریای سیاه می‌توانند به تقویت ثبات منطقه‌ای در قفقاز جنوبی کمک کنند. ساخت این کریدورها علاوه بر افزایش نقش ترانزیتی ایران میان آسیا و اروپا، تضمین‌کننده منافع ایران است. به همین دلیل کریدور خلیج فارس-دریای سیاه فرصت مهم و راهبردی برای تهران است و باید در ساخت آن سرعت کافی داشت.
توحید ورستان؛ کارشناس اقتصاد بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۰۱ آذر ۱۴۰۱ - 2022 November 22
کد خبر: ۱۶۰۱۴۹

کریدور خلیج فارس-دریای سیاه؛ فرصت مهم ایران در قفقاز جنوبی

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ جنگ دوم قره باغ و پیامدهای آن چشم انداز، فرصت و تهدیدهای ژئوپلیتیک جدیدی را در قفقاز جنوبی ایجاد کرده است؛ برای نمونه، هرچند اتصال جمهوری آذربایجان به منطقه نخجوان (کریدور زنگزور) برای باکو و آنکارا فرصت است، ایران و ارمنستان آن را تهدید تلقی می‌کنند و جمهوری اسلامی بارها اعلام کرده است از اتصال آذربایجان به نخجوان از جنوب رود ارس و خاک خود استقبال می‌کند.


کریدور زنگزور که به طور پیوسته از سال ۲۰۲۰ به وسیله جمهوری آذربایجان و ترکیه مطرح می‌شود، می‌تواند قدرت مانور شکننده ایروان را بیشتر تضعیف و خطری جدی برای حاکمیت این کشور ایجاد کند. اکنون ارمنستان با مشکل پیوستن به پروژه‌های شرق-غرب و امکان اجرای پروژه کریدور زنگزور مواجه است.


ارتباط کریدور زنگزور و دالان میانی

یکی از پیامدهای جنگ اوکراین، ایجاد ناامنی در کریدور شمالی ابتکار کمربند و جاده چین است که با عبور از روسیه و بلاروس به اروپا متصل می‌شود. به همین دلیل گرجستان، آذربایجان و ترکیه سرازیر شده اند، به طوری که طبق برخی برآوردها، میزان حمل بار از این کریدور تا پایان سال ۲۰۲۲ میلادی تقریباً ۶ برابر افزایش خواهد یافت. همچنین طبق برخی اظهارات، ترکیه به دنبال جذب ۴۰ درصد بار کریدور شمالی به میانی است.


به گفته مقام های ترکیه، ابتکار کریدور میانی می‌تواند زمان ترانزیت میان چین و بازارهای اروپایی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. این کریدور زمان انتقال محموله را به ۱۲ روز کاهش می‌دهد در حالی که این زمان برای مسیر روسیه ۲۰ و از مسیر دریا ۳۰ است.

به گفته مقام های ترکیه، ابتکار کریدور میانی می‌تواند زمان ترانزیت میان چین و بازارهای اروپایی را به میزان قابل توجهی کاهش دهد


ترکیه مدعی است این مسیر مزیت‌های ژئوپلیتیکی قابل توجهی نسبت به کریدورهای جایگزین از روسیه و ایران دارد که روابط پرتنشی با جهان غرب دارند. این نگرانی وجود دارد بدتر شدن این روابط در آینده می‌تواند تأثیر منفی بر ترانزیت کالا از هر کشور به غرب داشته باشد. دولت رجب طیب اردوغان همچنین کریدور میانه را راهی برای افزایش میزان تحویل گاز آسیای مرکزی به ترکیه و اروپا می‌داند.


اردوغان برای تقویت راهبرد خود علاوه بر کریدور پیش بینی شده، به دنبال افزودن کریدور جایگزین از مسیر ارمنستان است که دارای مؤلفه‌های حمل و نقل و انرژی باشد. به نظر می‌آید رئیس جمهور ترکیه نگران احتمال وقوع بحران جدی در روابط گرجستان و روسیه و تهدیدی برای زیرساخت‌های موجود نفت، گاز و راه آهن عبوری از گرجستان است؛ بنابراین با تمام توان از ایجاد کریدور زنگزور و حتی پیوستن ارمنستان به آن حمایت می‌کند‌.


در مجموع مسیر کریدور میانی تقریباً 9 هزار کیلومتری شامل کشورهای ترکیه، گرجستان، آذربایجان و قزاقستان است. ترکیه تلاش می‌کند تا پکن را متقاعد کند این کریدور می‌تواند به عنوان یکی از مسیرهای اصلی برای پیشبرد طرح کمربند و جاده باشد. این موضوع موقعیت ترکیه را به عنوان قطب منطقه‌ای انرژی، تجارت و اقتصادی تقویت و در عین حال روابط این کشور را با مناطق قفقاز جنوبی و آسیای مرکزی که برای منافع ملی آنکارا حیاتی است، عمیق‌تر می‌کند.

 

دوراهی ایروان

پس از بازگرداندن تحریم‌های آمریکا در سال ۲۰۱۸ میلادی، ایران به طور اساسی اولویت‌های خود را مورد بازنگری قرار داد. این کشور نه تنها به دنبال آن است به مرکز تجاری برای کشورهای غرب آسیا و آسیایی تبدیل شود، بلکه آنها را به اروپا نیز متصل کند. از این رو تهران پروژه ایجاد کریدور ترانزیتی خلیج فارس – دریای سیاه را آغاز کرد که ایران، ارمنستان، گرجستان و بلغارستان را به هم متصل می‌کند.


کریدور جدید برای کامیون‌های ایرانی در نظر گرفته شده است که باید از ارمنستان و گرجستان به دریای سیاه برسند و از آنجا بتوانند از مسیر دریا به بلغارستان، یونان و حتی ایتالیا حرکت کنند. یکی از مزایای این پروژه این است که همکاری و امنیت منطقه‌ای، روابط تجاری و اقتصادی را در قفقاز جنوبی و مناطق همجوار افزایش می‌دهد.


کریدور خلیج فارس-دریای سیاه نیز مزایای مهمی برای اقتصاد ارمنستان خواهد داشت. به ویژه ارمنستان را قادر می‌سازد به کشور اصلی ترانزیتی در منطقه تبدیل شود،؛ زیرا این کریدور از قلمرو آن عبور می‌کند. با وجود این، هرچه پروژه بلندپروازانه‌تر باشد، ارمنستان با چالش‌های بیشتری برای اجرای آن مواجه است. مهم‌ترین مانع، نبود زیرساخت های جدی برای حمل بار ایرانی است.

کریدور جدید برای کامیون‌های ایرانی در نظر گرفته شده است که باید از ارمنستان و گرجستان به دریای سیاه برسند و از آنجا بتوانند از مسیر دریا به بلغارستان، یونان و حتی ایتالیا حرکت کنند


در مجموع بسیاری از نیروهای سیاسی اپوزیسیون دولت نیکول پاشینیان در ارمنستان چندان مشتاق گشودن مرزها و توسعه روابط با ترکیه و آذربایجان نیستند. در این صورت و تداوم بسته ماندن مرزها، محتمل‌ترین سناریو برای ارمنستان استقبال از کریدور بزرگ خلیج فارس- دریای سیاه است که ماه گذشته نیز حسین امیرعبدالهیان، وزیر امور خارجه کشورمان از راه‌اندازی آن خبر داده بود.


راه اندازی چنین پروژه‌ای نه تنها دسترسی ارمنستان به دریاها را فراهم، بلکه به باور کارشناسان سیاسی ارمنی، ارمنستان را برای نخستین بار از سال ۱۹۹۱ میلادی به کشوری ترانزیتی تبدیل می‌کند.

 

اهمیت کریدور خلیج فارس-دریای سیاه

تهران در سال ۲۰۱۶ میلادی پروژه منطقه‌ای کریدور حمل و نقل و ترانزیتی بین‌المللی خلیج فارس-دریای سیاه را آغاز کرد، اما به تازگی رایزنی‌های آن تشدید شده است. در این پروژه بنادر ایران به بنادر گرجستان متصل می‌شود. در تصویری بزرگتر، کالاهای چین و هند را می‌توان به بنادر ایران، از آنجا از مسیر جاده و ریل به بنادر پوتی و باتومی دریای سیاه گرجستان و سپس به بنادر بورگاس و وارنا بلغارستان و همچنین یونان ارسال کرد.


با وجود این، کریدور پیشنهادی برای عملیاتی شدن باید بر موانع زیرساختی غلبه کند. باید توجه کرد فعلاً هیچ ارتباط مستقیم ریلی میان استان جنوبی سیونیک در ارمنستان و ایران وجود ندارد و بخش‌هایی از بزرگراه شهرهای گوریس و کاپان از دسامبر ۲۰۲۰ میلادی در کنترل نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان است، زیرا در محدوده مرزهای بین‌المللی جمهوری آذربایجان قرار دارند.


البته ایروان از سال ۲۰۱۲ شروع به ساخت بزرگراه شمال-جنوب برای تسهیل ترانزیت ارمنستان و ایران و اتصال باورا (نزدیک مرز گرجستان) به مغری (نزدیک مرز ایران) کرد، اما ساخت آن احتمالاً در ۲۰۲۸ تا ۲۰۳۰ تکمیل شود. راه دیگر برای برقراری ارتباط میان ارمنستان و ایران استفاده از بزرگراه و راه آهن (ایروان- یراسخ-جلفا) از مسیر نخجوان است.


یکی از مهمترین موانع اجرای پروژه، احداث خطوط حمل و نقل در داخل کریدور به ویژه در ارمنستان است که اتحادیه اروپا نیز اعلام کرد کمک‌های مالی به ارمنستان در ارتباط با ساخت این جاده خواهد کرد که نشان دهنده سیگنال مثبت اروپا برای اجرای پروژه خلیج فارس-دریای سیاه است.


ایران نیز به همراه ارمنستان تلاش‌های خود را در راه اندازی این کریدور فعال کرده است تا بتواند موازنه قدرت در قفقاز جنوبی رخ دهد، زیرا تهران به عنوان کشور ترانزیتی سنتی طرح کریدور زنگزور باکو را تهدیدی برای منافع خود می‌بیند، در واقع این طرح احتمالاً به عنوان پلی میان ترکیه و آسیای مرکزی عمل می‌کند. این عوامل باعث می‌شود ایران در ساخت کریدور خلیج فارس-دریای سیاه جدی باشد.


همچنین این کریدور برای ارمنستان می‌تواند روزنه جدیدی از فرصت‌ها باشد. ارمنستان که از اواخر دهه ۱۹۹۰ میلادی از پروژه‌های انرژی و حمل‌ونقل به رهبری آذربایجان، گرجستان و ترکیه حذف شده است، می‌تواند به لطف کریدور پیشنهادی به کشوری ترانزیتی تبدیل شود.

 

بهره سخن

در شرایط کنونی پروژه‌های زیرساختی مشترک مانند کریدورهای شمال-جنوب و خلیج فارس دریای سیاه می‌توانند به تقویت ثبات منطقه‌ای بیشتر و صلح پایدار در قفقاز جنوبی کمک کنند. همچنین ساخت این کریدورها علاوه بر افزایش نقش ترانزیتی ایران میان آسیا و اروپا، تضمین کننده منافع ایران در قفقاز است. از همین روی کریدور خلیج فارس-دریای سیاه به عنوان فرصت مهم و راهبردی برای تهران است و باید در ساخت آن سرعت کافی را داشته باشد. نباید فراموش کرد در مسیر تجارت جهانی هیچ کشوری منتظر ایران یا هر کشور دیگری نخواهد ماند و قطعاً مسیر جایگزین را خواهد یافت.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
تحلیل های برگزیده