نزدیک به نیمی از قطعات پراید ساخت داخل هستند-راهبرد معاصر
آخرین جزئیات از افزایش حقوق بازنشستگان در 1403 مقایسه حقوق مدیران سازمان تامین اجتماعی با بازنشستگان کمک ناخواسته کاپیتان استقلال به پرسپولیس ترکیب احتمالی پرسپولیس مقابل آلومینیوم اراک رونمایی از گزینه جذاب تراکتور؛ اسطوره فوتبال آلمان به تبریز می‌آید؟ جایزه خودرو برای صرفه‌جویی کنندگان در مصرف برق خانگی کراچی مقصد بعدی رئیس جمهور در پاکستان دبیر شورای عالی امنیت ملی وارد روسیه شد تسری امتیازات رتبه‌بندی معلمان به آموزشیاران نهضت سوادآموزی خبر بد برای درویش؛ توافق بازیکنان پرسپولیس در مکانی غیرمنتظره! واریز ۳۰ میلیون تومانی برای این بازنشستگان آیت الله رئیسی: هدفم از سفر به لاهور تقویت روابط فرهنگی دو کشور است کاهش ۱۷۰هزارمیلیاردی مالیات با دستکاری دولت و مجلس آخرین قیمت طلا، دلار، سکه و ارز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ وضعیت بورس امروز 4 اردیبهشت 1403 شوک بزرگ درباره حقوق ۱۴۰۳/ دریافتی کارمندان و کارگران کاهش می‌یابد؟ محکومیت جدید برای سپاهان و تراکتور توسط کمیته انضباطی مورد جالب ستاره پرسپولیسی/ اوسمار مخالف جدایی بود! پایان جنجال و نگرانی بزرگ نکونام در استقلال/ ستاره‌ آبی‌ها برگشت سخنگوی دولت: از هر روشی برای تسهیل واردات خودرو استفاده می‌کنیم+ جزئیات رتبه بندی معلمان در دولت سیزدهم ابراز امیدواری وزیر نفت برای آغاز صادرات گاز به پاکستان تامین ۴.۳ میلیارد دلار ارز برای دارو و تجهیزات پزشکی در ۱۴۰۲ بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی در شورای نگهبان تایید شد قالیباف: قانون مالیات بر سوداگری از قوانین افتخارآمیز مجلس یازدهم است بانکی‌پور: همه دستگاه‌ها باید به پلیس در اجرای قانون حجاب کمک کنند سرلشکر باقری: نیروهای مسلح همه سناریوها را در سطح عملیاتی دقیق بررسی می‌کند بلومبرگ: تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران روی کاغذ می‌ماند حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟ افزایش قیمت کارخانه ای خودرو‌؛ کسی گرانی را به گردن نمی‌گیرد خبر جدید از نقل و انتقالات پرسپولیس سرمربی پرسپولیس به دنبال این ۴ ستاره خریدار جدید پرسپولیس دست به جیب شد! وزرای نفت ایران و پاکستان دوطرف میز مذاکره تجارت گازی متن کامل سروده رهبر انقلاب که در آستانه وعده صادق قرائت شد قالیباف: بانک مرکزی در پایان سال ۱۴۰۲ به تعهداتش درباره تخصیص ارز به دارو عمل کرد بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود قیمت جهانی نفت امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ افزایش قیمت دلار مبادله‌ای امروز ۴ ادریبهشت ۱۴۰۳ دستور کار مجلس امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ آیت الله رئیسی: تقویت همکاری قوای مسلح ایران و پاکستان می‌تواند صلح و ثبات را برای منطقه به ارمغان آورد رئیس جمهور اسلام‌آباد را به مقصد لاهور ترک کرد ماجرای بازوبند کاپیتانی استقلال پس از محرومیت حسین حسینی بیانیه شماره یک مالک جدید استقلال امضای ۸ سند همکاری مشترک میان مقامات ایران و پاکستان آمریکا یک میلیارد دلار دیگر تسلیحات به اسرائیل می‌دهد امیرعبداللهیان: سلاح‌های مورد استفاده در اصفهان، بیشتر شبیه اسباب‌بازی بچه‌ها بود آمریکا هرگونه حمله هوایی در داخل خاک عراق را رد کرد حمله هوایی به یک پایگاه نظامی حشد الشعبی در عراق اردن: ایران قصد تشدید تنش ندارد/ باید مانع حمله به رفح شد امیر عبداللهیان: حمله ایران ضروری بود چون ایران گزینه دیگری جز آن نداشت گوترش: اسرائیل جهنم شعله‌ور در غزه به راه انداخته است تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران اعلام شد/ بایدن بیانیه صادر کرد امیرعبداللهیان: ایران با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم صهیونیستی پاسخ خواهد داد یک منبع آگاه: ادعای «معاریو» درباره حمله به دیمونا توسط ایران کذب است رهبر انصارالله: عملیات ایران، معادلۀ جدیدی برای پاسخ به حملات اسرائیل ایجاد کرد کنعانی: شایسته بود سران اروپا و گروه ۷ قدردان ایران باشند آغاز سال تحصیلی از "مهر" به "شهریور" تغییر می‌کند؟! حمله موشکی حزب‌الله لبنان به پایگاه اسرائیلی المالکیه واکنش طالبان به به رزمایش روسیه و تاجیکستان رئیس قوه قضاییه:مسئولان قضایی در جهت تحکیم آرامش و امنیت مردم تدابیر مقتضی را اتخاذ کنند مجازات سنگین در انتظار مجرمان آزمون سراسری کیفیت هوای تهران چطور است؟ جزئیات تعرفه‌های پزشکی اعلام شد رای پرونده کثیرالشاکی "کینگ‌مانی" صادر شد توافق ایران و پاکستان برای آزادی زندانیان ۲ کشور زمان برگزاری مراسم یاد بود و تشییع رضا داودنژاد برائت از جنایات رژیم غاصب صهیونیستی وظیفه و تکلیف شرعی است نرخ ویزیت پزشکان عمومی در سال ۱۴۰۳ واکنش حسین پاکدل به ادعای امین حیایی+ عکس اینفوگرافیک/ اعمال مشترک شب‌های قدر گاندو و پایتخت جدید در ۱۴۰۳ ساخته می‌شوند شب‌های قدر هیئت کجا برویم؟ + آدرس و جزئیات دستگیری عاملان جنایت هولناک در بوستان نهج البلاغه توضیحات سختگوی وزارت بهداشت درباره علت مرگ دکتر بخشی توضیحات سخنگوی شهرداری تهران درباره ساخت مسجد قیطریه منطق ساخت مساجد در پارک‌های بزرگ چیست؟ اعلام تمهیدات ترافیکی شب‌های قدر در تهران برنامه آموزش و پرورش برای استخدام ۷۲ هزار معلم جدید آیا حمام کردن و یا شنا در استخر، روزه را باطل می‌کند؟ آغاز پخش ویژه برنامه‌های جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ از تلویزیون سومین سالگرد آیت‌الله مصباح یزدی با حضور رئیس‌جمهور اولویت فیش عمره و حج چگونه استعلام شود؟ لوح| شکست خوردگان در باتلاق نسل کشی اطلاع نگاشت| کودکان غزه زیر آوار جنگ کاریکاتور| آمریکا؛ شریک جرم قطعی پیکر آتیلا پسیانی بعد از چند روز به ایران رسید + عکس مرتضی پورصمدی درگذشت سروده‌هایی در رثای عباس‌بن علی(ع)/ از مشک پاره اشک فرات است می‌چکد؛ غیر از لب تو نیست مگر آرزوی آب برای درخواست گذرنامه زیارتی به این 2 هیأت مراجعه کنید اینفوگرافیک|کریدور شمال به جنوب، رقیب جدی برای کانال سوئز عباسعلی براتی‌پور درگذشت امشب مهمانی برویم، فطریه‌مان با چه کسی است؟ نظر 10 مرجع تقلید درباره میزان زکات فطره که فردا باید پرداخت کنیم اینفوگرافیک| الزامات و لوازم تحقیق رشد اقتصادی اینفوگرافیک|هدیه ۱۱ میلیارد دلاری ایرانی‌ها به اقتصاد ترکیه اینفوگرافیک| هراس پدرخوانده‌های داعش از سپاه پاسداران اینفوگرافیک|ایران؛ یکی از گسترده‌ترین شبکه‌های گاز دنیا اینفوگرافیک| اما و اگر‌های مالیات بر عایدی سرمایه اینفوگرافیک| شهید حاج قاسم سلیمانی از نگاه رهبر معظم انقلاب طرح | رهبرانقلاب: با ایران قوی مخالفند اینفوگرافیک| بزرگترین تولید کنندگان اورانیوم جهان اینفوگرافیک/ نقشه کامل مسیرهای پیاده‌روی اربعین + هزینه‌ها اینفوگرافیک | ایران چهاردهمین اقتصاد جهان، در سال ۲۰۲۲ ماجرای لغو مجوز صوت و تصویر «روبیکا»+ علت جزئیات تکمیلی نتایج شمارش آرای ریاست جمهوری 1400+ آمار دقیق نتیجه نهایی انتخابات مجلس خبرگان رهبری تهران 1400 نتایج انتخابات شورا‌ی شهر استان تهران ۱۴۰۰+ اسامی آرای آیت الله رئیسی در تهران چقدر بود؟ نتایج انتخابات شورای شهر اراک 1400 نتایج انتخابات شورای شهر قزوین 1400 نتایج انتخابات شورای شهر کرمانشاه 1400 آمار دقیق انتخابات ریاست جمهوری 1400 به تفکیک استان‌ها+ جدول نتایج انتخابات شورای شهر ایلام 1400 نتایج انتخابات شورای شهر قم 1400 نتایج انتخابات شورای شهر ساری 1400 نتایج انتخابات شورای شهر تبریز ۱۴۰۰ نتایج انتخابات شورای شهر سنندج ۱۴۰۰ نتایج انتخابات شورای شهر همدان 1400 نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری 1400/ آیت الله رییسی برنده انتخابات سیزدهم جدی‌ترین تهدید سایبری فعلی علیه ایران چیست؟ حکمرانی داده‌ها در دنیای دیجیتال مصادیق مجرمانه محیط زیستی جدید در فضای مجازی اعلام شد جریمه سنگین اپل از سوی سازمان ضد انحصار روسیه آپدیت جدید «تلگرام» به جنگ با «کلاب هاوس» رفت کلاب هاوس هک شد/ افشای اطلاعات شخصی ۱.۳ میلیون کاربر سارا بهرامی مهمان این هفته برنامه همرفیق+عکس تأیید هک اطلاعات ۱۵ هزار کاربر آمریکایی ۱۴.۵ میلیون آمریکایی به اینترنت ثابت دسترسی ندارند درخواست ترامپ از ایالت‌های آمریکا درباره غول‌های فناوری افزایش ظرفیت لایو اینستاگرام وقتی عربستان ثروتمند و نفت‌خیز هم از اینفلوئنسرها مالیات می‌گیرد همسریابی در فضای مجازی و کلاهبرداری از مردم اقوام ایرانی «اقلیت» نیستند تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیشه کریستال تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت آرد و گندم تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دامپروری و دام گوشتی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دانه های روغنی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیرینی و شکلات تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت فرش تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت نساجی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت چوب و مبلمان شکست استثناگرایی آمریکایی در عصر ترامپ به سمت دنیای پس از دلار پیش می رویم؟ خروج ترامپ از برجام؛ فشار حداکثری و نتایج حداقلی آیا عراق می تواند از نیروهای امریکایی خالی شود؟ مرگ ابوبکر البغدادی؛ کشته شدن سرکرده داعش چه پیامدی دارد؟ بازوهای نیابتی ایران در منطقه قدرتمندتر از همیشه درس‌های جنگ یمن برای اسرائیل وحدت میان جریان های سیاسی ایران در سایه سیاست فشار حداکثری آمریکا دولت پنهان در لبنان شکست سیاست فشار حداکثری ترامپ در قبال ایران/درهای مذاکره با ایران باز است طرح صهیونیست ها برای اشغال دره اردن رویای چین در هفتاد سالگی؛ خیلی دور، خیلی نزدیک سبک مبارزه تشکیلات خودگردان و اتحادیه اروپا برای حفظ کرانه باختری طرحی برای ایجاد یک سازه امنیتی در خاورمیانه تاریخ سری فشار اسرائیل برای حمله به ایران بررسی صنعت انیمیشن در منهای نفت/ ژاپن چگونه صنعت انیمیشن جهان را قبضه کرد؟ + فیلم منهای نفت: درآمد 16 هزار بشکه نفت تنها در یک سوله پرورش ماهی بررسی صنعت پرورش ماهی در مستند منهای نفت + تیزر بررسی صنعت لبنیات در مستند منهای نفت/ اشتغال یک میلیون نفری شیر و لبنیات منهای نفت: درآمد یک میلیارد دلاری پسته ایران/ هیچ کشوری توان تولید پسته مرغوب ایران را ندارد همه ابعاد تحریم؛ فرصت‌ها و تهدیدها تحریم‌ها به مبادلات ما با شرکت‌های کوچک اروپایی آسیبی نمی‌زند/ نرخ کنونی دلار بالاتر از نرخ واقعی آن است
فرید کاکاوند در مصاحبه با راهبرد معاصر مطرح کرد:

نزدیک به نیمی از قطعات پراید ساخت داخل هستند

پرایدی که در کارخانه نزدیک به 38 میلیون تومان تمام می شود با کاهش این هزینه های تحمیلی نزدیک به 10 میلیون کاهش قیمت خواهد داشت
فرید کاکاوند؛ کارشناس مسائل صنعت خودرو
تاریخ انتشار: ۱۰:۲۱ - ۲۸ دی ۱۳۹۸ - 2020 January 18
کد خبر: ۳۲۷۱۰
تعداد نظرات: ۱۶ نظر

پراید با قیمت کارخانه 38 میلیون با کاهش هزینه تحمیلی 10 میلیون ارزان میشود

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ صنعت خودروی ایران در سالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تلاش کرد تا در میان صنایع خودروی روز دنیا حرفی برای گفتن داشته باشد تا با تولید خودروهای ملی ضمن حفظ موضوع استقلال در این صنعت باب تازه ای را در صنعت خودروسازی ایران باز کند؛ هرچند تلاش های بسیاری برای تحقق این مهم انجام شد اما خروجی به دلایل متعدد سیاسی؛ اقتصادی ونوع نگاه و عملکرد مدیران واقتصاد رانتی ودلال بازیهای همیشگی به انحراف رفت و صنعت خودروسازی ما آنگونه که باید می شد؛ نشد! تحریم های اولیه و ثانویه نیز بر مشکلات این صنعت افزود و بسیاری از خودروهایی که نیازمند قطعات خارجی بودند را با چالش های بعد از تحریم قطعه مواجه کرد. راهبرد معاصر در گفت و گوی پیش رو با فرید کاکاوند کارشناس مسائل صنعت خودرو به بررسی چرایی نارضایتی مشتریان از عدم تحویل خودرو به بهانه نبود قطعات؛ دلایل آن و راهکارهای حل چالش صنعت قطعه سازی داخلی پرداخته است که درادامه می خوانیم.

 

یکی از مهمترین دلایلی که خودروسازان از آن به عنوان عدم فروش به موقع و واگذاری خودرو به متقاضیان نام می برند چالش کمبود برخی قطعات است؛ آیا اگر با رضایت مشتری خودرو تحویل داده شود امکان تهیه قطعه از بازار آزاد برای مشتریان وجود دارد؟ لطفا تحلیل خود را درباره چرایی چالش های موجود قطعات خودرو بیان کنید؟

شش ماه بعد از زمان اعلام خروج آمریکا از برجام  صنعت خودرو که در لیست صنایعی بود که پیش از این نیز در لیست تحریم ها قرار داشت وارد دور تازه ای از تحریم های آمریکا شد بنحوی که این دور از تحریم ها تفاوت فاحشی با تحریم های قبلی پیدا کرد. آمریکاییها که تا پیش از این صنعت خودروی ایران را تحریم کردند؛ تحریمی که منجر به خروج شرکت های بزرگ خودروسازی چون پژو و رنو از ایران شد به ناگهان قطعات خودرو را نیز مشمول تحریم کردند، لذا واردات قطعات و مواد اولیه به کشور محدود شد؛ این تحریم در شرایطی رقم زده شد که قطعات خودروهای ما مانند قدیم همچنان وابسته به این کشورها بود؛ تحریم قطعه خودرو بحث خریداری قطعات مورد نیاز را جدی کرد؛ بنابراین یک سری از قطعات خاص به اندازه نیاز شش ماهه آتی کشور وارد شد؛ یعنی در دوره زمانی خاص از زمان اعلام خروج آمریکا از برجام تا زمان تحریم صنعت خودرو فرصت شش ماهه ای برای تامین بخشی از قطعات مورد نیاز بود؛ اما وارداتی که در طی شش ماهه انجام گرفت به اندازه ای نبود که بتواند قطعه سازان بزرگ ما را که واردات قطعات خودرو به صورت انحصاری در دست آنهاست؛ قطعاتی مانند ای سی یو و قطعات الکترونیکی را به طور کامل انجام بدهند و روانه بازار کنند؛ لذا قادر به تامین خط تولید ایران خودرو نشدند.

برای اینکه متوجه ابعاد بزرگی این مساله شویم ذکر این نکته لازم است که یکی از قطعه سازان بزرگ سال 91 که همزمان با تحریم های اولیه بود؛ دوازده روز تحویل قطعه را به یکی از خودروسازهای بزرگ کشور محدود کرد؛ در آن دوازده روزی که خبری از دادن قطعه به خودروساز نبود خط تولید به مدت چند روز خوابید!

لذا به راحتی نمیتوان گفت یا به این موضوع به عنوان راهکار اساسی فکر کرد که خودروهایی که نقصان قطعه دارند را با رضایت مشتری و خریدار وارد بازار کنیم به این امید که مشتری بتواند قطعه مورد نیاز را از بازار دارند روانه بازار لوازم یدکی تامین کند؛ قطعا این سخن دقیق و کار کارشناسی نیست چرا که عمدتا  قطعه سازی که قطعه خط تولید خودرو ساز را تامین می کند؛ خود تامین کننده قطعات  مهم خودرو در بازار لوازم یدکی است؛ قطعا اگر قطعه ساز قطعه داشته باشد اول به شرکت های خودروساز می فروشد؛ مگر اینکه قطعه سازان جدیدی اجازه ورود و رقابت دراین عرصه را به دست بیاورند و بازار فروش و واردات قطعه رقابتی تر شود.

پراید با قیمت کارخانه 38 میلیون با کاهش هزینه تحمیلی 10 میلیون ارزان میشود

چند درصد قطعات مورد نیاز خودروهای ما داخلی سازی شده است؟

یکی از مباحث مهمی که از آن صحبت می شود موضوع عمق ساخت داخل در صنعت خودرو است به این معنا که چه میزان از قطعات خودروهایی که روانه بازار می شود ساخته شده داخلی و تولید ملی است. متاسفانه این مساله از قبل سال 90 که تحریم ها شکل جدی تری به خود گرفت تا کنون به قوت خود مانده و به طور کامل حل نشده است بنحوی که افزودن تحریم های ثانویه به این موضوع  چالش در حوزه تامین قطعات خودرو را بیشتر کرده است.

بدیهی است هر خودرویی درصدی به عنوان عمق ساخت داخلی دارد یعنی درصد داخلی سازی هر خودرویی قابل بررسی و مطرح شده است؛ به عنوان نمونه وزارت صنعت در سه سال گذشته  به طور رسمی درصد داخلی سازی پراید را اینگونه اعلام کرده که نزدیک به 85 درصد قطعات پراید در داخل تولید می شود؛

در حالی که در بررسی های انجام گرفته ثابت شد که با توجه به ارزبری پراید که از سوی مسوولین نزدیک به 1600 دلار مطرح شده نمی توان اعلام کرد که که بیش از 60 درصد قطعات پراید داخلی سازی شده باشد؛ متاسفانه یکی از چالش های ما عدم تطبیق اعداد ارائه شده از سوی مسئولین با واقعیت موجود بازار قطعه سازی داخلی است چرا که علی رغم ادعاها بسیای از قطعات داخلی سازی نشده یا برخی از قطعه سازان با تولید قطعه مورد نظر خود در کشور چین آن را به عنوان قطعه ایرانی وارد کشور کرده اند و چون برچسب داخلی خورده به عنوان تولید داخلی مطرح شده است؛ در صورتی که بسیاری از قطعات مورد نیاز قابلیت داخلی شدن دارند؛ مشروط به آنکه صنعت قطعه سازی ما در مقیاس بزرگ به فکر داخلی شدن باشد.

 

با توجه به ورود وزارت دفاع واعلام آمادگی در حل برخی از چالشهای صنعت قطعه سازی آیا می توان به سمت داخلی سازی تولید قطعات خودرو حرکت کرد؟

اقدامات خوبی انجام شده و امید می رود با همکاری وزارت دفاع بتوان در این زمینه به استقلال مشخصی در تولید قطعات مورد نیاز خودرو رسید. به هر حال هم قطعه ساز و هم خودرو ساز به نسبت کمتر و بیشتر درعدم رساندن صنعت قطعه سازی ما به استقلال مقصر هستند با این توجیه که قطعه ساز بر طبق سفارش خودروساز قطعه تولید یا آماده می کند.

با توجه به اینکه صنعت قطعه  صنعت پیچیده ای برای قطعه ساز داخلی نیست و قطعه سازی که می تواند محصول دیفرانسیل  تندر 90 را بسازد قطعا می تواند محصول دیفرانسیل ماشین به روز تری را نیز بسازد؛ لذا هنگامی که خودروساز به سمت توسعه پلتفرم نرفته باعث شده قطعه ساز ما نیز به سمت توسعه وتولید هر چه بهتر نرود بنابراین می توان نتیجه گرفت بسیاری از قطعات قابلیت داخلی سازی دارند اما چالش این است که ما نخواستیم به سمت داخلی سازی حرکت کنیم.

 

راهکار چیست ؟ آیا امکان توسعه بخشی به صنعت قطعه سازی و ارتباط با شرکای چینی برای وارد کردن قطعات و تامین نیازهای کنونی تا رسیدن به استقلال نسبی درتولید قطعات خودرو وجود دارد؟

بهتر است یک سری از قطعاتی که قابلیت داخلی شدن دارند را داخلی سازی کنیم؛ کما اینکه بین خودروساز و قطعه ساز قراردادهایی نیز به امضاء رسیده است. با توجه به اینکه برخی از این قطعه سازان با همکاری شرکت های خودروساز به دنبال تولید داخل هستند امید می رود سرعت بیشتری در تولید قطعات مورد نیاز به کار گرفته شود تا چالش های این بخش یکی پس از دیگری برطرف شود.

به نظر می رسد برخی از قطعاتی که امکان تولید ان در کشور نیست را می توان با همکاری شرکت های واسطه ای و بانکهای جدیدی در چین وارد کرد؛ چرا که قطعه سازان بر این موضوع تاکید دارند که ادعاهای رسانه ای مبنی بر عدم همکاری همه چینی ها در ارائه قطعات به ما صحیح نیست، لذا می توان برخی از قطعات را وارد کرد و مساله اگر درست دنبال شود آنقدر حاد نخواهد بود؛ در عین حال که سرعت بخشی به خط تولید را باید در صدر برنامه های صنعت قطعه سازی کشور قرار دهیم؛ قطعا اگر صنعت خودروی ما آنقدر مشکلش حاد بود که اینگونه فروش فوری یا پیش فروش نمی گذاشت.

 

پراید با قیمت کارخانه 38 میلیون با کاهش هزینه تحمیلی 10 میلیون ارزان میشود

آیا گرانی خودروهایی که برچسب تولید ملی دارند قابل توجیه است؟

نمی توان از افزایش سرسام آور هزینه تولید بعد از بالا رفتن نرخ ارز چشم پوشی کرد بنحوی که بعد از افزایش تورم در برخی قطعات شاهد افزایش 300تا 600 درصدی در برخی از مواد داخلی بودیم؛ با توجه به اینکه هزینه تولید در کشور بالا رفته است افزایش قیمت خودرو نیز به صورت نسبی عادی است؛ اما کارشناسان باید به این مساله توجه کنند که چند درصد قیمت ماشینی که به بازار عرضه می شود هزینه تولید است؟

محاسبات نشان می دهد هزینه های مازاد تولید کننده روی ماشین ها سرشکن می شود؛ پرایدی که در کارخانه نزدیک به 38 میلیون تومان تمام می شود با کاهش این هزینه های تحمیلی نزدیک به 10 میلیون کاهش قیمت خواهد داشت؛ به گفته سخنگوی سازمان صنایع ایران خودرو و سایپا نزدیک به 35 هزار نیروی مازاد دارند؛

مواردی که در افزایش قیمت خودرو بی تاثیر نیست لذا شرکت های خودرو برای برخی موارد از جمله حقوق و مزایای نیروهای مازاد یا پرداخت سود وام های کلان خود که در مواردی غیر صنعت خودرو سرمایه گذاری کرده اند مجبور به سرشکن کردن آن بر قیمت خودرویی هستند که به دست مردم می رسانند! مساله ای که کاملا به صنعت خودروی ما ضربه زده و دود آن به چشم مصرف کننده نهایی می رود؛ اما اینکه قیمت خودرو بعد از تورم تا حدودی افزایش بیابد طبیعی است. بی تردید کاهش قیمت خودرو و در دسترس بودن خریداری راحت آن برای مردم مطالبه ای به حق است که باید در کنار مطالبه مردم از کاهش تورم از مسوولین دنبال شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
United States
۰۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
0
9
پس چرا 55 میلیون دارن میفروشن مگه 38 میلیون نیست ؟ چرا داخل عراق 4 میلیون تومنه
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
0
14
تازه بعد از ۳۰ سال میگن نزدیک به نیمی از قطعاتش داخل تولید میشه، ادعاشون زمین و زمان و نابود کرده، خجالتم خوب چیزیه..
فقط تنها هنری که دارن اینکه سالی ۱۰ میلیون بزارن روش..
ابی
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۳۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
0
11
خاک عالم بر سرتون که بعد این همه سال هنوز نیمی از قطعات اون لگن رو دارید تولید میکنید ...اصلا این کشور عقب افتاده جهان سومی رو چه به تولید...
فقط تولید خلاف و قاچاق و دزدی میکنید برای ملت بیچاره تولید بدبختی تف به ذاتتون
مجید
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
0
8
خاک توی سر مردم که خرید ی پراید هم شده واسشون ارزو.با این رییس های دزد مملکت بهتر از این نمیشه
ممد
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
0
7
خاک برسرتون با ماشیناتون اشغال میدید دست مردم با قیمت خون باباهاتون
تت
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
0
2
خسته نباشید واقعا دلاورا
پاسخ ها
لیلا
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۰۳ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
شیر دلاورای آقا
حیف اینترنت و چشمای من که این مطالب آشغالی شما رو خوندم
رضا
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
1
5
جالبه روزی ۱۰میلیون میادروناشین
ناشناس
United Arab Emirates
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
0
4
مگه تولید پراید کم کم متوقف نمیشه دیگه قطعه تولید داخل کدامه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
0
0
باسلام.فکر می کنید مردم نمی فهمن که همگی با هم هستبن. اصلا به فکر مردم بیچاره نیستید.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
0
1
یعنی نصفش از بیرونه!!!!!!
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
0
0
اینا قطعه لجاجت تولید میکنند بفکر مردم نیستن وگرنه چرا باید این ماشین که ارابه مرگ شده به قیمت 55تا 60بفروش بره.انقدر قیمت بالا ببرید تا از وسط دونیم بشید
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
0
0
پژو405یا ماشین های دیگه چی.پژویی که قبل از پراید وارد چرخه تولید ایران شده.پژویی که۲۸ ملیون بود شده۹۰ ملیون تومان .مگه ملت فقط پراید سوارمیشن که فقط حرف پرایدو میارین وسط اگه راست میگین ماشین های امنیت دار مثل پژو.پرشیا.۲۰۶اینارو قیمتشونو بیارید پایین
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
0
0
ما‌خریدیم‌۵۳‌حالا‌میخواد‌ارزون‌شه‌اصن‌معلوم‌نیست‌چه‌می‌کنیدشما
حسام
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۹
0
0
خدایی خجالت نمیکشه ایران هنوز دنبال پراید میکردن .مملکت به گند کشیدنه پرایدی که قوطی کنسرو ماهی ازش محکمتره چرا دزدا و اشغال های این مملکت اعدام نمیکنن بزارن ملت بدبخت راحت بشن .آشغالها حلبی درست میکنن مردم سزاوار مث سوسک له میکنه .جنایتکار های اصلی همین شرکت سایپا و خودروسازان هست .تف بر پدرو مادرشان
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۳۰
0
1
اگه وجود دارید بزارید ماشینهای خارجی وارد ایران بشه ببینم کسی این اشغالهای شمارو میخره هر روز هم گرونش میکنن مافیای مزدور
تحلیل های برگزیده