تقاضای واقعی بازار خودرو نصف برآوردهاست-راهبرد معاصر
قالیباف: نتیجه عملیات طوفان الاقصی تحت هیچ شرایطی قابل تغییر نیست چین: آمریکا برای افزایش بودجه نظامی خود از ناکجاآباد دشمن فرضی می‌سازد واعظ آشتیانی: نمایندگان جدید توصیه‌های رهبر انقلاب را نصب‌العین قرار دهند «زیاد النَخاله» و هیأت همراه با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند آخرین وضعیت توافقات و قراردادهای بین‌المللی دولت بررسی شد استقبال 56 درصدی مردم از طرح کالابرگ فجرانه دوم وزیر دفاع: امسال هم تولید تجهیزات و تسلیحات جدید را با قدرت ادامه می‌دهیم معاریو: نتانیاهو همانند یک کودک پرخاشگر رفتار می‌کند دیدار امیرعبداللهیان با همتای ترکمنستانی طالبان: برخی افراد داعش را تبلیغ می‌‌کنند لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات دوباره به مجلس برگشت داده شد اعلام تمهیدات ترافیکی شب‌های قدر در تهران آخرین وضعیت ترافیک محورهای شمالی اعلام شد اعلام ضریب حقوق ۱۴۰۳ کارمندان و بازنشستگان+ جزئیات دردسر بزرگ استقلال به خاطر سند یک ورزشگاه! برنامه آموزش و پرورش برای استخدام ۷۲ هزار معلم جدید جریمه تخلفات حادثه‌ساز ۵برابر شد/ اعمال از هفته آینده اسرائیل گزارشگر سازمان ملل را تهدید کرد مخالفت خصمانه آمریکا با تکمیل خط لوله گاز «صلح» کنعانی: گزارشگر سازمان ملل جنایات اسرائیل را تایید کرد نفخ معده را جدی بگیرید نشانه این بیماری هاست! افزایش سن بازنشستگی در سال ۱۴۰۳ با این عدد تصویب شد! خبر خوب برای جواد نکونام و استقلالی‌ها آخرین وضعیت ترافیکی جاده‌ها؛ ترافیک سنگین در جاده چالوس حقوق ورودی موبایل‌های بالای ۶۰۰ دلار ابلاغ شد بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد تغییرات کابینه در سال ۱۴۰۲/ چه کسانی از دولت جدا شدند؟ اسماعیل هنیه با قالیباف دیدار کرد تاریخ جدید واریز یارانه نقدی فروردین با افزایش 15 درصدی | واریزی ۱ میلیون و ۳۸۰ هزارتومانی برای این خانوارها انفجار مهیب در حیفا آخرین اخبار از نقل و انتقالات استقلال سازمان ملل: ۲۴ بیمارستان غزه غیرفعال هستند آمپول‌های نوروبیون و ب کمپلکس بزنیم یا نه؟ بازنشر پیام مهم «محمد الضیف» برای آزادی فلسطین تشکیل کارگروه مشترک دولت و انبوه‌سازان برای رفع مشکل مسکن قیمت بیت‌کوین سقوط کرد بارش باران و برف در برخی استان های کشور پاسخ فرزند آیت‌الله علم‌الهدی به شایعه سهامداری در یک هلدینگ گردشگری ٨ کیلو کاهش وزن با خوردن روزانه این نوع سرکه درخواست آمریکا برای مشارکت ژنرال‌هایش در طراحی حمله به رفح فروش بلیت قطارهای مسافری برای نیمه دوم فروردین ردیابی گوشی سرقتی با چند ترفند ساده قیمت خودرو‌های ایران خودرو و سایپا امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳+ جدول قیمت دلار و یورو و نرخ ارز امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳+ جدول قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳+ جدول عسل را برای افطار انتخاب کنیم یا شکر؟ ماجرای عجیب بازیکنی که مجبور شد در استقلال بماند! این مادران می‌توانند یک روز در میان روزه بگیرند واکنش معاون حقوقی استقلال به بسته شدن پنجره نقل‌وانتقالاتی: جای نگرانی نیست تحریم‌های جدید انگلیس و آمریکا علیه دو فرد مرتبط با شبکه‌های رسانه‌ای حامی حماس نتانیاهو: هدفم از لغو سفر هیئتی به واشنگتن ارسال پیام به حماس بود گالانت: نتایج جنگ غزه آینده اسرائیل را مشخص خواهد کرد ماجرای رشوه به داور معروف‌ ایران؛ پیشنهاد پرادو و سکه داشتم! ۲ سال و ۶ ماه زندان به خاطر شادی جنجالی! بلومبرگ: ماکرون آمریکا را خشمگین کرد امیرعبداللهیان در راه عشق‌آباد استخدام رسمی در پنج سال آینده ممنوع؟ توضیح وزیر ارتباطات درباره شرایط افزایش سرعت اینترنت تأکید آیت الله رئیسی بر فراهم کردن بستر افزایش نشاط اجتماعی وزرایی که در سال ۱۴۰۲ از مجلس کارت زرد گرفتند دوندگی‌های وزارت علوم در تأمین خوابگاه متأهلی به کجا رسید آیا حمام کردن و یا شنا در استخر، روزه را باطل می‌کند؟ آیت الله رئیسی: شکست‌های طوفان‌الاقصی برای رژیم صهیونیستی غیرقابل جبران است قالیباف: محفل قرآنی امام حسنی‌ها عشق مردم به شعائر دینی را نشان داد واکنش وزیر آموزش و پرورش به لو رفتن سوالات امتحانات نهایی تعداد کشته‌های تصادفات نوروزی به ۵۱۰ نفر رسید حکم قطعی پرونده فوت ۶ کارگر معدن طزره دامغان صادر شد اسنپ گزینه "عجله دارم" را حذف کرد! وزیر آموزش و پرورش: دشمن بداند راهبرد شهید سلیمانی شکست ناپذیر است نحوه فعالیت هتل‌ها و رستوران‌ها در ماه رمضان عباس ایروانی عظام‌خودرو به ۶۵ سال حبس محکوم شد اژ‌ه‌ای: کشور‌های اسلامی مراودات و دادوستد‌های خود با صهیونیست‌ها را کاملاً قطع کنند آلودگی هوا دست از سر تهرانی‌ها برنمی دارد هشدار پلیس تهران در خصوص چهارشنبه پایانی سال علت قطعی آتش‌سوزی در بیمارستان گاندی اعلام شد آغاز پخش ویژه برنامه‌های جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ از تلویزیون سومین سالگرد آیت‌الله مصباح یزدی با حضور رئیس‌جمهور اولویت فیش عمره و حج چگونه استعلام شود؟ لوح| شکست خوردگان در باتلاق نسل کشی اطلاع نگاشت| کودکان غزه زیر آوار جنگ کاریکاتور| آمریکا؛ شریک جرم قطعی پیکر آتیلا پسیانی بعد از چند روز به ایران رسید + عکس مرتضی پورصمدی درگذشت سروده‌هایی در رثای عباس‌بن علی(ع)/ از مشک پاره اشک فرات است می‌چکد؛ غیر از لب تو نیست مگر آرزوی آب برای درخواست گذرنامه زیارتی به این 2 هیأت مراجعه کنید اینفوگرافیک|کریدور شمال به جنوب، رقیب جدی برای کانال سوئز عباسعلی براتی‌پور درگذشت امشب مهمانی برویم، فطریه‌مان با چه کسی است؟ نظر 10 مرجع تقلید درباره میزان زکات فطره که فردا باید پرداخت کنیم دعای روز اول ماه رمضان مجری برنامه سوره درگذشت عبدالله انوار درگذشت نامزدهای سیمرغ و داوران چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر اینفوگرافیک| الزامات و لوازم تحقیق رشد اقتصادی اینفوگرافیک|هدیه ۱۱ میلیارد دلاری ایرانی‌ها به اقتصاد ترکیه اینفوگرافیک| هراس پدرخوانده‌های داعش از سپاه پاسداران اینفوگرافیک|ایران؛ یکی از گسترده‌ترین شبکه‌های گاز دنیا اینفوگرافیک| اما و اگر‌های مالیات بر عایدی سرمایه اینفوگرافیک| شهید حاج قاسم سلیمانی از نگاه رهبر معظم انقلاب طرح | رهبرانقلاب: با ایران قوی مخالفند اینفوگرافیک| بزرگترین تولید کنندگان اورانیوم جهان اینفوگرافیک/ نقشه کامل مسیرهای پیاده‌روی اربعین + هزینه‌ها اینفوگرافیک | ایران چهاردهمین اقتصاد جهان، در سال ۲۰۲۲ ویدیو | از کرملین تا پاستور؛ قطار ایران و روسیه روی ریل همکاری‌های دوجانبه ماجرای لغو مجوز صوت و تصویر «روبیکا»+ علت جزئیات تکمیلی نتایج شمارش آرای ریاست جمهوری 1400+ آمار دقیق نتیجه نهایی انتخابات مجلس خبرگان رهبری تهران 1400 نتایج انتخابات شورا‌ی شهر استان تهران ۱۴۰۰+ اسامی آرای آیت الله رئیسی در تهران چقدر بود؟ نتایج انتخابات شورای شهر اراک 1400 نتایج انتخابات شورای شهر قزوین 1400 نتایج انتخابات شورای شهر کرمانشاه 1400 آمار دقیق انتخابات ریاست جمهوری 1400 به تفکیک استان‌ها+ جدول نتایج انتخابات شورای شهر ایلام 1400 نتایج انتخابات شورای شهر قم 1400 نتایج انتخابات شورای شهر ساری 1400 نتایج انتخابات شورای شهر تبریز ۱۴۰۰ نتایج انتخابات شورای شهر سنندج ۱۴۰۰ نتایج انتخابات شورای شهر همدان 1400 نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری 1400/ آیت الله رییسی برنده انتخابات سیزدهم جدی‌ترین تهدید سایبری فعلی علیه ایران چیست؟ حکمرانی داده‌ها در دنیای دیجیتال مصادیق مجرمانه محیط زیستی جدید در فضای مجازی اعلام شد جریمه سنگین اپل از سوی سازمان ضد انحصار روسیه آپدیت جدید «تلگرام» به جنگ با «کلاب هاوس» رفت کلاب هاوس هک شد/ افشای اطلاعات شخصی ۱.۳ میلیون کاربر سارا بهرامی مهمان این هفته برنامه همرفیق+عکس تأیید هک اطلاعات ۱۵ هزار کاربر آمریکایی ۱۴.۵ میلیون آمریکایی به اینترنت ثابت دسترسی ندارند درخواست ترامپ از ایالت‌های آمریکا درباره غول‌های فناوری افزایش ظرفیت لایو اینستاگرام وقتی عربستان ثروتمند و نفت‌خیز هم از اینفلوئنسرها مالیات می‌گیرد همسریابی در فضای مجازی و کلاهبرداری از مردم اقوام ایرانی «اقلیت» نیستند تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیشه کریستال تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت آرد و گندم تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دامپروری و دام گوشتی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دانه های روغنی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیرینی و شکلات تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت فرش تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت نساجی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت چوب و مبلمان شکست استثناگرایی آمریکایی در عصر ترامپ به سمت دنیای پس از دلار پیش می رویم؟ خروج ترامپ از برجام؛ فشار حداکثری و نتایج حداقلی آیا عراق می تواند از نیروهای امریکایی خالی شود؟ مرگ ابوبکر البغدادی؛ کشته شدن سرکرده داعش چه پیامدی دارد؟ بازوهای نیابتی ایران در منطقه قدرتمندتر از همیشه درس‌های جنگ یمن برای اسرائیل وحدت میان جریان های سیاسی ایران در سایه سیاست فشار حداکثری آمریکا دولت پنهان در لبنان شکست سیاست فشار حداکثری ترامپ در قبال ایران/درهای مذاکره با ایران باز است طرح صهیونیست ها برای اشغال دره اردن رویای چین در هفتاد سالگی؛ خیلی دور، خیلی نزدیک سبک مبارزه تشکیلات خودگردان و اتحادیه اروپا برای حفظ کرانه باختری طرحی برای ایجاد یک سازه امنیتی در خاورمیانه تاریخ سری فشار اسرائیل برای حمله به ایران بررسی صنعت انیمیشن در منهای نفت/ ژاپن چگونه صنعت انیمیشن جهان را قبضه کرد؟ + فیلم منهای نفت: درآمد 16 هزار بشکه نفت تنها در یک سوله پرورش ماهی بررسی صنعت پرورش ماهی در مستند منهای نفت + تیزر بررسی صنعت لبنیات در مستند منهای نفت/ اشتغال یک میلیون نفری شیر و لبنیات منهای نفت: درآمد یک میلیارد دلاری پسته ایران/ هیچ کشوری توان تولید پسته مرغوب ایران را ندارد همه ابعاد تحریم؛ فرصت‌ها و تهدیدها تحریم‌ها به مبادلات ما با شرکت‌های کوچک اروپایی آسیبی نمی‌زند/ نرخ کنونی دلار بالاتر از نرخ واقعی آن است

تقاضای واقعی بازار خودرو نصف برآوردهاست

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو با بیان اینکه در حال حاضر اقتصاد کشور وضعیتی شترمرغی دارد، معتقد است تا زمانی که سطح اقتصاد کلان مشخص نباشد، وضعیت صنایع نیز نامشخص خواهد بود و امکان اصلاح اقتصاد کشور فراهم نمی‌شود.
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۴ - ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - 2021 March 03
کد خبر: ۷۹۵۰۹

به گزاررش راهبرد معاصر؛ این روزها شرایط اقتصادی کشور آنقدر به هم ریخته و آشفته است که اجماع نظر و ارائه راهکار کلی برای اصلاح این شرایط و بهبود وضعیت معیشت و زندگی مردم کار دشواری به نظر می رسد. برای فرار از این نابسامانی و در جهت نجات اقتصاد کشور هر کسی می تواند پیشنهادات مختلفی را بیان کند اما اگر قرار باشد این پیشنهادات از سوی فردی در کسوت مشاور رئیس جمهور مطرح شود باید با دقت بیشتری ارائه شود تا ضمن اصلاح بخش بزرگی از اقتصاد، منافع جمعی را به همراه داشته باشد.

 

در این مورد با مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه های خودرو گفت و گو کرده ایم که در ادامه می خوانید:

فارس: با توجه به مشکلاتی که در اقتصاد کشور وجود دارد، اگر شما مشاور رئیس جمهور بودید برای رفع این موانع و به منظور اصلاح شرایط اقتصادی، چه پیشنهادی را مطرح و پیگیری می کردید؟

 

بیگلو: پیشنهاد من به رئیس جمهور این است که اقتصاد کشور را از وضعیت شترمرغی خارج کند یعنی اقتصاد ما یا شتر باشد و یا مرغ. به عبارتی یا اقتصاد نئوکاپیتالیستی آزاد باشد که پیرو میلتون فریدمن باشد و همه چیز را آزاد بگذارند یعنی قیمت ارز و مواد اولیه آزاد باشد که بالاخره یک اتفاقی در اقتصاد می‌افتد و یا اینکه اقتصادمان سوسیالیستی باشد که پیرو مارکس باشیم. در حال حاضر در بسیاری از مقاطع مشخص نیست اقتصاد ما چه نوع اقتصادی است و پیرو کدام مکتب است. تا زمانی که سطح اقتصاد کلان مشخص نباشد، وضعیت صنایع که جزء اقتصاد خرد محسوب می‌شوند نیز مشخص نخواهد شد.

 

نمی‌توانیم از یک طرف بگوییم که علم را قبول داریم و از طرف دیگر یک کار پوپولیستی برای عوام فریبی انجام دهیم. نمی‌توان قیمت ارز را آزاد گذاشت و از طرف دیگر روی کالاهایی که به ارز وابسته هستند قیمت‌گذاری اعمال کرد. نمی‌توان گفت قیمت فولاد، مس و آلومینیوم باید جهانی باشد و اقتصاد آزاد در آن جاری باشد ولی از طرفی دیگر نهادی مانند شورای رقابت را بالای سر خودروسازی و قطعه‌سازی گذاشت. در حال حاضر شورای رقابت کاملاً نماد اقتصاد سوسیالیستی است. یعنی تکلیف ما در سطح اقتصاد کلان مشخص نیست و نمی‌دانیم چه مدل اقتصادی را می‌خواهیم داشته باشیم.

 

در حال حاضر در بسیاری از مقاطع مشخص نیست اقتصاد ما چه نوع اقتصادی است و پیرو کدام مکتب است. تا زمانی که سطح اقتصاد کلان مشخص نباشد، وضعیت صنایع که جزء اقتصاد خرد محسوب می‌شوند نیز مشخص نخواهد شد.

 

یک بار برای همیشه قوه مجریه که کارهای اجرایی اقتصاد کشور را برعهده دارد باید تکلیف این موضوع را مشخص کند تا بدانیم که اقتصاد ما سوسیالیستی است و می‌خواهیم مانند شوروی برخورد کنیم که البته در حال حاضر در صنعت خودرو همین‌طور است، به طوری که قبلاً آنها عرضه خودرو را با قرعه‌کشی انجام می‌دادند و ما نیز حالا همین کار را می‌کنیم و یا قیمت‌گذاری دستوری خودرو را انجام می‌دهیم. یا اینکه می‌خواهیم اقتصاد آزاد داشته باشیم که مانند اقتصاد اروپا و آمریکا رها باشد. در این صورت باید دستمزدها و درآمدهای مردم را آزاد بگذاریم و مالیات‌ها را نیز افزایش دهیم.

 

تا وقتی که تکلیف ما مشخص نشود و ندانیم در این پاره خط مابین اقتصاد کمونیستی تا اقتصاد آزاد نئوکاپیتالیستی کجا ایستاده‌ایم، هیچ مشکلی حل نمی‌شود. ابتدا باید این موضوع تعیین تکلیف شود، بعد از آن صنایع خودشان بر اساس سیاست‌های کلان رشد می‌کنند.

 

فارس: پیشنهادی در این خصوص دارید؟

بیگلو: من طرفدار اقتصاد کینزی هستیم و معتقدم که بهترین حالت است. اقتصادی است که منابع ملی و آنچه متعلق به یک کشور است در اختیار دولت است ولی بقیه‌ها پارامترهای اقتصادی که عمدتاً شامل بحث‌های قیمت‌گذاری، فروش و سایر موارد است، آزاد باشد و قیمت‌گذاری آزاد صورت گیرد. ولی مالکیت ثروت‌های ملی مثل کارخانجات و معادن در اختیار دولت است و بقیه‌اش آزاد می‌شود. به عنوان مثال دولت می‌تواند خودروسازی، فولاد، مس و پتروشیمی‌ها را نگه دارد ولی اجازه دهد اقتصاد، آزاد کار کند. البته باید شرایط تحریم و اوضاع سیاسی را در نظر گرفت، اقتصاد ناخودآگاه به سمت سیاست‌های انقباضی و سوسیالیستی حرکت می‌کند.

 

فارس: راهکار یا پیشنهاد کوتاه مدت هم دارید؟

بیگلو: یکی از بازارهایی که هم اکنون دچار مشکل است، بازار خودرو است. در این مورد با در نظر گرفتن منافع مردم، راهکار کوتاه ‌مدت این است که اطلاعات و آمار بازار خودرو تکمیل شود. باید نسبتی از تولیدات خودرو مثلاً 10 درصد از تولیدات این صنعت در بورس کالا عرضه شود تا کشف قیمت صورت گیرد و بعد از آن، بقیه خودروها بر اساس کشف قیمت ماهانه یا هفتگی به مردم عرضه شوند.

 

در این صورت فردی که مصرف‌کننده واقعی است خودروی مورد نیاز خود را خریداری می‌کند و در صف قرعه‌کشی قرار نمی‌گیرد. مابه‌التفاوت قیمت کارخانه و بازار نیز تحت نظر نهادهای نظارتی در توسعه محصولات خودروسازان و قطعه‌سازان سرمایه‌‌گذاری می‌شود. در این صورت هم مردم مصرف‌کننده واقعی می‌توانند خودروی مورد نیاز خود را دریافت کنند و هم آمار و اطلاعات دقیق بازار بر اساس قیمت‌های جدید به دست می‌آید. زیرا در حال حاضر میزان دقیق تقاضای خرید خودرو مشخص نیست.

 

قطعاً به اندازه‌ای که در قرعه‌کشی شرکت می‌کنند تقاضا در این بخش وجود ندارد، به این ترتیب توانی در خودروسازی و قطعه‌سازی ایجاد می‌شود که بتوانند پلت فرم‌های جدید را تولید کنند، در نهایت تنوع خودروهای تولیدی باعث افزایش سطح کیفی تولیدات و رضایت مردم خواهد شد. در عین حال، خودروهای قدیمی که مردم تحمل دیدن آنها را در خیابان ندارند از گردونه حذف می‌شوند و به این ترتیب صنعت خودروی کشور یک یا دو پله رشد می‌کند. این راهکار کوتاه ‌مدت است که می‌توانند با بورس این کار را شروع کنند و پس از تکمیل اطلاعات به سمت حاشیه بازار بروند.

 

فارس: در حال حاضر بحث مصوبه مجلس برای عرضه خودرو در بورس مطرح است، فکر می‌کنید اگر این موضوع نهایی شود چه میزان بر قیمت خودروها در بازار اثرگذار باشد؟

بیگلو: من مخالف عرضه 100 درصدی خودروها در بورس هستم و به نظرم مکانیزم بورس فقط برای کشف قیمت مناسب است یعنی 10 درصد از تولیدات هفتگی ایران ‌خودرو و سایپا از همه محصولات در بورس عرضه شود تا قیمت مشخص شود.

 

فارس:‌ در آن صورت هیچ کنترلی بر قیمت‌ها صورت نخواهد گرفت و سرنوشت فولاد بر سر خودرو نیز خواهد آمد به طوری که بخشی از تولیدات در بورس عرضه می‌شود و در نهایت به دلیل عدم عرضه کامل محصولات، قیمت‌گذاری در بازار آزاد بسیار بالاتر خواهد بود.

 

بیگلو: در صورت عرضه خودرو در بورس فشار عرضه بر گردن خودروساز خواهد افتاد و میزان عرضه خودرو تعیین کننده خواهد بود. در حال حاضر هر خودروساز بابت تولید یک دستگاه خودرو،‌ 20، 30 یا 40 میلیون تومان زیان می‌بیند لذا هم اکنون این فشار بر خودروسازان وجود دارد که تولید را کاهش دهند و چرا باید کالایی که با زیان همراه است، تولید شود؟

 

فشار از بحث قیمت و مخفی شدن دولت، نهادها و خودروسازان پشت قیمت بیرون می‌آید و در واقع این فشار بر عرضه قرار می‌گیرد. در آن صورت اگر خودروساز عرضه‌اش را کاهش دهد باید پاسخگو باشد. در حال حاضر به دلیل بحث قیمت و مسائل دیگر بهانه‌های زیادی برای اینکه عرضه را دچار مشکل کنند وجود دارد. اگر فشار بر عرضه باشد و هر خودروساز بتواند روزی 2 هزار دستگاه خودرو تولید کند و بازار از خودرو اشباع شود، مشکل قیمت برطرف خواهد شد.

 

با عرضه بخشی از خودروها در بورس می‌توانیم برای 3 یا 4 ماه اطلاعات دقیق را پایش کنیم و بعد، قیمت‌ها را اصلاح کنیم و تیراژ تولید را افزایش دهیم. پس از آن نیز امکان فعال شدن لیزینگ‌ها فراهم می‌شود.

 

هم‌اکنون نیاز بازار بسیار کمتر از روزی 4 هزار دستگاه خودرو است. در مورد لوازم خانگی مشاهده شد که با اعمال قیمت‌های جدید، تقاضای بازار حدود 60 درصد ریزش داشت. در مورد خودرو نیز چنین اتفاقی خواهد افتاد. برآوردهای مبنی بر نیاز یک میلیون و 300 هزار دستگاهی در بازار خودرو واقعی نیست بلکه نیاز واقعی بازار کمتر از 600 هزار دستگاه است ولی وقتی سود در خرید و فروش خودرو وجود دارد هرکسی به سمت قرعه‌کشی و خرید از کارخانه و فروش خودرو در بازار آزاد می‌رود.

 

فارس: البته این در شرایطی است که کسی به دنبال تبدیل به احسن کردن خودروی خود نباشد وگرنه با در نظر گرفتن آن بخش از نیاز، تقاضای بازار حدود یک میلیون و 200 هزار دستگاه خواهد بود. در مورد لوازم خانگی نیز این اتفاق افتاده است، برخی خانواده‌ها نیاز به خرید دارند اما به دلیل بالا بودن قیمت‌ها دست نگه داشته‌اند.

 

بیگلو: اینطور نیست. همین حالا اگر یخچال خارجی 100 میلیون تومانی را با قیمت دستوری 50 میلیون تومان عرضه کنند همه متقاضی خرید خواهند بود. اما با واقعی شدن قیمت‌ها، عرضه و تقاضا نیز متعادل می‌شود. ابتدا باید اطلاعاتمان واقعی شود و بدانیم نیاز واقعی بازار چقدر است و بعد بر اساس آن تصمیم‌گیری کنیم. ضمن آنکه در صورت واقعی شدن قیمت‌ها، امکان افزایش تولید و تأمین همه نیاز بازار فراهم خواهد شد.

 

ظرفیت لازم برای تولید در صنعت قطعه‌سازی وجود دارد ولی در حال حاضر آنقدر آشفتگی در اطلاعات داریم که امکان تصمیم‌گیری دقیق وجود ندارد. با عرضه بخشی از خودروها در بورس می‌توانیم برای 3 یا 4 ماه اطلاعات دقیق را پایش کنیم و بعد، قیمت‌ها را اصلاح کنیم و تیراژ تولید را افزایش دهیم. پس از آن نیز امکان فعال شدن لیزینگ‌ها فراهم می‌شود، همانطور که در سال 94 حدود 100 هزار دستگاه خودرو به صورت اقساطی به مردم واگذار شد.

 

هدف اصلی باید توسط خودروسازان، قطعه‌سازان، وزارت صنعت، سازمان حمایت و رسانه‌ها مشخص شود و این هدف اصلی آن است که با توجه به اینکه مردم ایران لیاقت استفاده از خودروهای بهتر را دارند، باید شرایط طوری فراهم شود که در هر زمان به خودرو نیاز داشتند بتوانند به راحتی خرید کنند و در واقع بازار اقناع شود.

 

برای بهبود وضعیت تولید و قیمت خودرو باید توجه ویژه ای به قیمت مواد اولیه شود. در حال حاضر گرانی خودرو به فولادسازان مربوط می‌شود به طوری که فولادسازان هر صبح قیمت محصولاتشان را 10 درصد افزایش می‌دهند و شب هم 10 درصد دیگر به نرخ‌هایشان اضافه می‌کنند. اگر خودرو و قطعه به وجود مافیا محکوم است، فولاد را به چه چیزی می‌توان محکوم کرد؟ فولادی‌ها آنقدر پول و قدرت دارند که تمام زنجیره تأمین و تولید کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

 

قیمت فولاد هر ماه 10 تا 30 درصد افزایش می‌یابد اما هیچ کس سراغ آنها نمی‌رود، عرضه قطره چکانی دارند اما هیچ کس ایرادی نمی‌گیرد، صادرات می‌کنند و ارز نمی‌آورند، روی قیمت ساختمان، لوازم خانگی و خودرو تأثیر می‌گذارند و با پول و رانت و لابی و نفوذ، امور خود را پیش می‌برند اما هیچ‌کس سراغ آنها نمی‌رود. در واقع دولت در این قضیه ذی نفع است. دولت در خودروسازی سهم کمی دارد ولی در صنعت فولاد سهم بالایی دارد، گرانی این محصول به طور مستقیم دیده نمی‌شود.

 

این در حالی است که ۸۰ درصد قیمت خودرو به مواد اولیه و قطعات اختصاص دارد. در حال حاضر مواد اولیه در بورس فروش می‌رود، اما قیمت خودرو دستوری تعیین می‌شود، در این میان، قطعه سازان در حال زیان هستند زیرا مواد اولیه را با قیمت بالا می‌خرند، اما محصولشان را ارزان به خودروساز می‌فروشند. اگر قیمت مواد اولیه اصلاح شود، با کاهش قیمت مواد اولیه می‌توانیم قیمت کارخانه ای خودروها را ۳۰ درصد کاهش دهیم./ فارس

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار