اظهارات عجیب مدیرعامل ایران خودرو در خصوص افزایش قیمت خودرو-راهبرد معاصر
آخرین جزئیات از افزایش حقوق بازنشستگان در 1403 مقایسه حقوق مدیران سازمان تامین اجتماعی با بازنشستگان کمک ناخواسته کاپیتان استقلال به پرسپولیس ترکیب احتمالی پرسپولیس مقابل آلومینیوم اراک رونمایی از گزینه جذاب تراکتور؛ اسطوره فوتبال آلمان به تبریز می‌آید؟ جایزه خودرو برای صرفه‌جویی کنندگان در مصرف برق خانگی کراچی مقصد بعدی رئیس جمهور در پاکستان دبیر شورای عالی امنیت ملی وارد روسیه شد تسری امتیازات رتبه‌بندی معلمان به آموزشیاران نهضت سوادآموزی خبر بد برای درویش؛ توافق بازیکنان پرسپولیس در مکانی غیرمنتظره! واریز ۳۰ میلیون تومانی برای این بازنشستگان آیت الله رئیسی: هدفم از سفر به لاهور تقویت روابط فرهنگی دو کشور است کاهش ۱۷۰هزارمیلیاردی مالیات با دستکاری دولت و مجلس آخرین قیمت طلا، دلار، سکه و ارز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ وضعیت بورس امروز 4 اردیبهشت 1403 شوک بزرگ درباره حقوق ۱۴۰۳/ دریافتی کارمندان و کارگران کاهش می‌یابد؟ محکومیت جدید برای سپاهان و تراکتور توسط کمیته انضباطی مورد جالب ستاره پرسپولیسی/ اوسمار مخالف جدایی بود! پایان جنجال و نگرانی بزرگ نکونام در استقلال/ ستاره‌ آبی‌ها برگشت سخنگوی دولت: از هر روشی برای تسهیل واردات خودرو استفاده می‌کنیم+ جزئیات رتبه بندی معلمان در دولت سیزدهم ابراز امیدواری وزیر نفت برای آغاز صادرات گاز به پاکستان تامین ۴.۳ میلیارد دلار ارز برای دارو و تجهیزات پزشکی در ۱۴۰۲ بیمه‌های اجتماعی کارگران ساختمانی در شورای نگهبان تایید شد قالیباف: قانون مالیات بر سوداگری از قوانین افتخارآمیز مجلس یازدهم است بانکی‌پور: همه دستگاه‌ها باید به پلیس در اجرای قانون حجاب کمک کنند سرلشکر باقری: نیروهای مسلح همه سناریوها را در سطح عملیاتی دقیق بررسی می‌کند بلومبرگ: تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران روی کاغذ می‌ماند حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟ افزایش قیمت کارخانه ای خودرو‌؛ کسی گرانی را به گردن نمی‌گیرد خبر جدید از نقل و انتقالات پرسپولیس سرمربی پرسپولیس به دنبال این ۴ ستاره خریدار جدید پرسپولیس دست به جیب شد! وزرای نفت ایران و پاکستان دوطرف میز مذاکره تجارت گازی متن کامل سروده رهبر انقلاب که در آستانه وعده صادق قرائت شد قالیباف: بانک مرکزی در پایان سال ۱۴۰۲ به تعهداتش درباره تخصیص ارز به دارو عمل کرد بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود قیمت جهانی نفت امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ افزایش قیمت دلار مبادله‌ای امروز ۴ ادریبهشت ۱۴۰۳ دستور کار مجلس امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ آیت الله رئیسی: تقویت همکاری قوای مسلح ایران و پاکستان می‌تواند صلح و ثبات را برای منطقه به ارمغان آورد رئیس جمهور اسلام‌آباد را به مقصد لاهور ترک کرد ماجرای بازوبند کاپیتانی استقلال پس از محرومیت حسین حسینی بیانیه شماره یک مالک جدید استقلال امضای ۸ سند همکاری مشترک میان مقامات ایران و پاکستان آمریکا یک میلیارد دلار دیگر تسلیحات به اسرائیل می‌دهد امیرعبداللهیان: سلاح‌های مورد استفاده در اصفهان، بیشتر شبیه اسباب‌بازی بچه‌ها بود آمریکا هرگونه حمله هوایی در داخل خاک عراق را رد کرد حمله هوایی به یک پایگاه نظامی حشد الشعبی در عراق اردن: ایران قصد تشدید تنش ندارد/ باید مانع حمله به رفح شد امیر عبداللهیان: حمله ایران ضروری بود چون ایران گزینه دیگری جز آن نداشت گوترش: اسرائیل جهنم شعله‌ور در غزه به راه انداخته است تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران اعلام شد/ بایدن بیانیه صادر کرد امیرعبداللهیان: ایران با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم صهیونیستی پاسخ خواهد داد یک منبع آگاه: ادعای «معاریو» درباره حمله به دیمونا توسط ایران کذب است رهبر انصارالله: عملیات ایران، معادلۀ جدیدی برای پاسخ به حملات اسرائیل ایجاد کرد کنعانی: شایسته بود سران اروپا و گروه ۷ قدردان ایران باشند آغاز سال تحصیلی از "مهر" به "شهریور" تغییر می‌کند؟! حمله موشکی حزب‌الله لبنان به پایگاه اسرائیلی المالکیه واکنش طالبان به به رزمایش روسیه و تاجیکستان رئیس قوه قضاییه:مسئولان قضایی در جهت تحکیم آرامش و امنیت مردم تدابیر مقتضی را اتخاذ کنند مجازات سنگین در انتظار مجرمان آزمون سراسری کیفیت هوای تهران چطور است؟ جزئیات تعرفه‌های پزشکی اعلام شد رای پرونده کثیرالشاکی "کینگ‌مانی" صادر شد توافق ایران و پاکستان برای آزادی زندانیان ۲ کشور زمان برگزاری مراسم یاد بود و تشییع رضا داودنژاد برائت از جنایات رژیم غاصب صهیونیستی وظیفه و تکلیف شرعی است نرخ ویزیت پزشکان عمومی در سال ۱۴۰۳ واکنش حسین پاکدل به ادعای امین حیایی+ عکس اینفوگرافیک/ اعمال مشترک شب‌های قدر گاندو و پایتخت جدید در ۱۴۰۳ ساخته می‌شوند شب‌های قدر هیئت کجا برویم؟ + آدرس و جزئیات دستگیری عاملان جنایت هولناک در بوستان نهج البلاغه توضیحات سختگوی وزارت بهداشت درباره علت مرگ دکتر بخشی توضیحات سخنگوی شهرداری تهران درباره ساخت مسجد قیطریه منطق ساخت مساجد در پارک‌های بزرگ چیست؟ اعلام تمهیدات ترافیکی شب‌های قدر در تهران برنامه آموزش و پرورش برای استخدام ۷۲ هزار معلم جدید آیا حمام کردن و یا شنا در استخر، روزه را باطل می‌کند؟ آغاز پخش ویژه برنامه‌های جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ از تلویزیون سومین سالگرد آیت‌الله مصباح یزدی با حضور رئیس‌جمهور اولویت فیش عمره و حج چگونه استعلام شود؟ لوح| شکست خوردگان در باتلاق نسل کشی اطلاع نگاشت| کودکان غزه زیر آوار جنگ کاریکاتور| آمریکا؛ شریک جرم قطعی پیکر آتیلا پسیانی بعد از چند روز به ایران رسید + عکس مرتضی پورصمدی درگذشت سروده‌هایی در رثای عباس‌بن علی(ع)/ از مشک پاره اشک فرات است می‌چکد؛ غیر از لب تو نیست مگر آرزوی آب برای درخواست گذرنامه زیارتی به این 2 هیأت مراجعه کنید اینفوگرافیک|کریدور شمال به جنوب، رقیب جدی برای کانال سوئز عباسعلی براتی‌پور درگذشت امشب مهمانی برویم، فطریه‌مان با چه کسی است؟ نظر 10 مرجع تقلید درباره میزان زکات فطره که فردا باید پرداخت کنیم اینفوگرافیک| الزامات و لوازم تحقیق رشد اقتصادی اینفوگرافیک|هدیه ۱۱ میلیارد دلاری ایرانی‌ها به اقتصاد ترکیه اینفوگرافیک| هراس پدرخوانده‌های داعش از سپاه پاسداران اینفوگرافیک|ایران؛ یکی از گسترده‌ترین شبکه‌های گاز دنیا اینفوگرافیک| اما و اگر‌های مالیات بر عایدی سرمایه اینفوگرافیک| شهید حاج قاسم سلیمانی از نگاه رهبر معظم انقلاب طرح | رهبرانقلاب: با ایران قوی مخالفند اینفوگرافیک| بزرگترین تولید کنندگان اورانیوم جهان اینفوگرافیک/ نقشه کامل مسیرهای پیاده‌روی اربعین + هزینه‌ها اینفوگرافیک | ایران چهاردهمین اقتصاد جهان، در سال ۲۰۲۲ ماجرای لغو مجوز صوت و تصویر «روبیکا»+ علت جزئیات تکمیلی نتایج شمارش آرای ریاست جمهوری 1400+ آمار دقیق نتیجه نهایی انتخابات مجلس خبرگان رهبری تهران 1400 نتایج انتخابات شورا‌ی شهر استان تهران ۱۴۰۰+ اسامی آرای آیت الله رئیسی در تهران چقدر بود؟ نتایج انتخابات شورای شهر اراک 1400 نتایج انتخابات شورای شهر قزوین 1400 نتایج انتخابات شورای شهر کرمانشاه 1400 آمار دقیق انتخابات ریاست جمهوری 1400 به تفکیک استان‌ها+ جدول نتایج انتخابات شورای شهر ایلام 1400 نتایج انتخابات شورای شهر قم 1400 نتایج انتخابات شورای شهر ساری 1400 نتایج انتخابات شورای شهر تبریز ۱۴۰۰ نتایج انتخابات شورای شهر سنندج ۱۴۰۰ نتایج انتخابات شورای شهر همدان 1400 نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری 1400/ آیت الله رییسی برنده انتخابات سیزدهم جدی‌ترین تهدید سایبری فعلی علیه ایران چیست؟ حکمرانی داده‌ها در دنیای دیجیتال مصادیق مجرمانه محیط زیستی جدید در فضای مجازی اعلام شد جریمه سنگین اپل از سوی سازمان ضد انحصار روسیه آپدیت جدید «تلگرام» به جنگ با «کلاب هاوس» رفت کلاب هاوس هک شد/ افشای اطلاعات شخصی ۱.۳ میلیون کاربر سارا بهرامی مهمان این هفته برنامه همرفیق+عکس تأیید هک اطلاعات ۱۵ هزار کاربر آمریکایی ۱۴.۵ میلیون آمریکایی به اینترنت ثابت دسترسی ندارند درخواست ترامپ از ایالت‌های آمریکا درباره غول‌های فناوری افزایش ظرفیت لایو اینستاگرام وقتی عربستان ثروتمند و نفت‌خیز هم از اینفلوئنسرها مالیات می‌گیرد همسریابی در فضای مجازی و کلاهبرداری از مردم اقوام ایرانی «اقلیت» نیستند تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیشه کریستال تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت آرد و گندم تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دامپروری و دام گوشتی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دانه های روغنی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیرینی و شکلات تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت فرش تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت نساجی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت چوب و مبلمان شکست استثناگرایی آمریکایی در عصر ترامپ به سمت دنیای پس از دلار پیش می رویم؟ خروج ترامپ از برجام؛ فشار حداکثری و نتایج حداقلی آیا عراق می تواند از نیروهای امریکایی خالی شود؟ مرگ ابوبکر البغدادی؛ کشته شدن سرکرده داعش چه پیامدی دارد؟ بازوهای نیابتی ایران در منطقه قدرتمندتر از همیشه درس‌های جنگ یمن برای اسرائیل وحدت میان جریان های سیاسی ایران در سایه سیاست فشار حداکثری آمریکا دولت پنهان در لبنان شکست سیاست فشار حداکثری ترامپ در قبال ایران/درهای مذاکره با ایران باز است طرح صهیونیست ها برای اشغال دره اردن رویای چین در هفتاد سالگی؛ خیلی دور، خیلی نزدیک سبک مبارزه تشکیلات خودگردان و اتحادیه اروپا برای حفظ کرانه باختری طرحی برای ایجاد یک سازه امنیتی در خاورمیانه تاریخ سری فشار اسرائیل برای حمله به ایران بررسی صنعت انیمیشن در منهای نفت/ ژاپن چگونه صنعت انیمیشن جهان را قبضه کرد؟ + فیلم منهای نفت: درآمد 16 هزار بشکه نفت تنها در یک سوله پرورش ماهی بررسی صنعت پرورش ماهی در مستند منهای نفت + تیزر بررسی صنعت لبنیات در مستند منهای نفت/ اشتغال یک میلیون نفری شیر و لبنیات منهای نفت: درآمد یک میلیارد دلاری پسته ایران/ هیچ کشوری توان تولید پسته مرغوب ایران را ندارد همه ابعاد تحریم؛ فرصت‌ها و تهدیدها تحریم‌ها به مبادلات ما با شرکت‌های کوچک اروپایی آسیبی نمی‌زند/ نرخ کنونی دلار بالاتر از نرخ واقعی آن است

اظهارات عجیب مدیرعامل ایران خودرو در خصوص افزایش قیمت خودرو

مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو در تحلیل وضعیت بازار خودرو، افزایش قیمت خودرو را با وجود تلاطم‌های اقتصادی امری طبیعی و فضای مجازی را نیز در مسیر قیمت‌گذاری موثر دانست.
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۸ - ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۰ - 2021 May 02
کد خبر: ۸۶۲۴۶
تعداد نظرات: ۳ نظر

به گزارش راهبرد معاصر، فرشاد مقیمی با حضور در برنامه تلویزیونی دست‌خط در آستانه روز کارگر، از وضعیت صنعت خودرو کشور، بازار آن، فعالیت‌های اخیر ایران‌خودرو و اقدامات آن در مسیر خودکفایی، تاثیر تحریم‌ها بر این صنعت، آینده این صنعت در سایه برجام و... سخن گفت.

 

در ابتدای این برنامه، مقیمی پس از صحبت در رابطه با خود و چگونگی ورودش از معاونت وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) به جاده مخصوص به دعوت وزیر وقت صمت (رضا رحمانی)، آن هم در سال شرایط سخت ناشی از تحریم‌ها و اوضاع نامناسب صنعت خودروسازی کشور در شهریور ماه سال ۱۳۹۸، در پاسخ به اظهارات مجری برنامه مبنی بر شرایط نامساعد آن زمان که به طور مثال قیمت خودرو جهش قیمتی شدیدی را تجربه می‌کرد، گفت: زمانی‌که در تلاطم‌های کلان اقتصادی قرار می‌گیریم، خودرو که کالایی سرمایه‌ای به حساب می‌آید، بیشتر مورد تقاضا قرار می‌گیرد و افراد کثیری علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این بازار می‌شوند.

 

وی ضمن اشاره به اینکه در گذشته نیز سرمایه‌گذاری‌هایی در قالب طرح‌های پیش‌فروش و فروش‌های آتی اتفاق می‌افتاد، ادامه داد: اما بخشی از دلیل فاصله قیمتی که میان دو قیمت کارخانه و بازار ایجاد می‌شد، به عرضه کم خودرو از خودروسازان نیز مرتبط بود؛ چراکه در اوایل سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۷، کاهش قابل توجه تولید خودرو ایجاد شد.

 

وی افزود: در این شرایط مردم تاحدودی در بحث خرید و فروش خودرو تردید می‌کنند و همین موضوع سبب ایجاد شرایط نابسامان در بازار می‌شود و به‌طبع، قیمت آن افزایش پیدا می‌کند. راه‌حل این موضوع هم این است که رشد تولید اتفاق بیفتد. به عبارتی علاوه‌براینکه بایستی بازار اشباع شود، بایستی شرایط اقتصادی هم به ثبات برسد. هر چه شرایط اقتصادی در کشور با ثبات‌تر شود و تولید رشد کند، هر بازاری تثبیت می‌شود.

 

مدیرعامل ایران‌خودرو، افزایش قیمت خودرو در این شرایط را امری طبیعی دانست و اظهار کرد: در چنین شرایطی، افزایش قیمتی در بازار اتفاق می‌افتد که بخشی از آن هم حباب بوده و ارزش واقعی کالا نیست؛ بلکه ارزشی است که در نتیجه حضور برخی افراد در این بازار آشفته، شکل می‌گیرد. افرادی در این حوزه بازار به دنبال منافعی هستند که این منافع هم سبب ایجاد تغییراتی در بازار می‌شود.

 

مقیمی یادآور شد: زمانی در فضای مجازی خودرویی قیمت‌گذاری می‌شود اما مردم اطلاع دقیق از اینکه خودرو مذکور با این قیمت معامله شده یا نه را ندارند، لذا این‌ها قیمت‌گذاری کاذب است تا فضای قیمتی خودرو یا کالا را در آن بازه قیمتی تثبیت کند. از سوی دیگر مردم در چنین شرایطی، نگران افزایش قیمت روزانه خودرو هم هستند و بنابراین برای حضور در بازار ترغیب می‌شوند و می‌خواهند برای جلوگیری از مواجهه با قیمت بالاتر، هرچه سریع‌تر وارد بازار شوند. از سوی دیگر عرضه نیز محدود است یا در مقاطعی (عرضه) مدیریت می‌شود؛ بنابراین به صورت ناخودآگاه با مراجعه افراد به بازار، در شرایطی که تقاضا متناسب با میزان عرضه نیست، قطع به یقین افراد در امر قیمت‌گذاری، تعیین‌کننده می‌شوند.

 

وی ادامه داد: علاوه بر این، تغییرات در شاخص‌های کلان اقتصادی نیز بی‌تاثیر نبوده و همزمان با آنچه که اشاره شد، افزایش نرخ ارز نیز در بازار ایجاد شد. طبیعتا با افزایش نرخ ارز، قطعات وارداتی هم با افزایش قیمت مواجه می‌شود؛ لذا این تصور در مردم ایجاد می‌شود که قیمت خودرو در آینده نزدیک احتمالا گران خواهد شد و این خود عاملی برای افزایش بیشتر قیمت می‌شود.

 

تاثیر فضای مجازی بر قیمت خودرو

مدیرعامل ایران‌خودرو، در رابطه با تاثیر فضای مجازی بر قیمت خودرو در بازار، گفت: در حال حاضر فضای مجازی بسیار تعیین‌کننده قیمت شده است و مردم بسیاری از اطلاعات مورد نیاز خود را از فضای مجازی کسب می‌کنند و براین اساس خوراک بیشتری هم در آن تولید می شود و در اختیار مردم قرار می‌گیرد و سبب جریان سازی می شود.

 

وی با بیان اینکه در زمان فعالیت خود در وزارت صمت موضوع میزان معاملات و تغییرات آن با ماه‌های پیش‌تر را از برخی دفترخانه‌ها پیگیری می‌کرده است، گفت: کاملاً مشهود بود که نه خودروهای دست دوم معامله می‌شود و نه خودروهای صفر، در حقیقت فضا برای افرادی که خودرو یا منابع مالی در اختیار داشتند، فراهم می‌شد که به این بازار ورود کرده و از آن استفاده کنند.

 

فرانسوی‌ها چه زمانی چمدان‌هایشان را بستند؟

در ادامه این برنامه، مقیمی ضمن اشاره به اینکه خودروسازان فرانسوی بسیار پیش‌تر از آنکه تحریم بخواهد اجرا شود، ترک همکاری کردند یادآور شد: از ۱۳ فروردین ۱۳۹۸ اعلام می‌شد که از ۱۳ آبان تحریم‌ها اعمال می‌شود. در همان روزهای ابتدایی فرانسوی‌ها چمدان خود را بستند و به‌تدریج از کشور خارج شدند. در نهایت هم این مردم بودند که در مقابل محصولاتی که باید تولید می‌شد، دست خالی ماندند.

 

او در پاسخ به این سوال که چرا معتقدید اصرار برای همکاری با فرانسوی‌ها به آفتی برای صنعت خودروسازی تبدیل شده است؟ اضافه کرد: هرچه همکاری‌ها و مشارکت‌ها بیشتر باشد، دستاورد اهداف نیز توقیق بیشتری خواهد داشت اما اینکه همکاری با چه شرکت و اشخاصی و بر سر چه موضوعاتی باشد، نکات کلیدی است که ابتدا باید تعیین تکلیف شود.

 

وی تصریح کرد: در همکاری‌های مشترک با خارج از کشور دیگر به هیچ عنوان نباید بر روی محصول همکاری کنیم. امروز به اعتقاد بنده بایستی در امر دانش و فناوری شریک با سایر کشورها شویم؛ چنانچه کسی (کشوری/شرکتی) شرایط لازمه را برای این همکاری دارد، می‌توان با آن وارد مشارکت شد و ارتباط برقرار کرد. البته یکسری شروط دیگر هم وجود دارد که ممکن است در شاخص‌هایی که بررسی می‌شود، برخی حوزه‌ها از دستور کار خارج شوند.

 

مقیمی ضمن یادآوری اینکه دسترسی به برخی قطعات برای ما وجود نداشت و ورود هرگونه قطعه را ممنوع کرده بودند یا برخی از قطعات در گمرک وجود داشت اما امکان ترخیص نبود، گفت: طی فرآیندهایی توانستیم مصوباتی را اخذ کرده تا بتوانیم این قطعات را ترخیص کنیم و خودروها را در اختیار مردم قرار دهیم. باتوجه به اینکه شرایط ترخیص آن‌ها اعلام نشده بود، این عدم اظهار سبب شده بود که قطعات در گمرک باقی بماند. بخشی دیگر از قطعات نیز در کشورهای مبدا بود که البته همچنان هم هست و به دست ما نرسید. در حقیقت در مبدا تولید شد اما ارسال نشد. البته همین تحریم‌ها و موانع سبب شد که امروز به همت مهندسان خود در تولید داخلی و خودکفایی این قطعات، مفتخر باشیم.

 

 

مدیرعامل ایران‌خودرو با بیان اینکه امروز در صنعت خودروی کشور مصرف‌کننده قطعات الکترونیکی هستیم و در مسیر برقی‌سازی خودروها در حال حرکت، تاکید کرد: این برقی‌سازی خودرو به معنای استفاده بیشتر از قطعات الکترونیکی در خودرو است که این قطعات الکترونیکی بیشتر در خودرو به معنای وابستگی به خارج کشور هم هست. خودرو که تنها نباید در داخل تولید و در داخل هم مصرف شود؛ لذا بایستی به بازارهای جهانی دسترسی پیدا کنیم.

 

وی افزود: امروز برای آنکه بتوانیم خودروی خودمان را به بازار جهانی عرضه کنیم، یکی از ابزارها و روش‌ها این است که خودرو را به روز تولید کنیم. این مهم در محصول جدید ایران‌خودرو ظرف کمتر از یکسال به سرانجام رسید. بخش قابل توجهی از قطعات آن بایستی از خارج از کشور وارد می‌شد تا به مرحله تولید برسد اما به همت قطعه‌سازان موفق به انام این کار در داخل شدیم.

 

این مدیر خودروساز ادامه داد: نشستی با قطعه‌سازان برگزار کردیم و از همه قطعه‌سازان سراسر کشور دعوت شد که ضمن آن میثاق‌نامه‌ای امضا شد. با قطعه‌سازان کشور توافق کردیم که ظرفیت تولید روزانه خود را از حدود ۶۰۰ تا ۷۰۰ دستگاه به حدود ۲۰۰۰ دستگاه در روز برسانیم. طی میثاق‌نامه اول به ۲۰۰۰ دستگاه رسیدیم و مجدد میثاق‌نامه‌ای دیگر با قطعه‌سازان منعقد شد تا به ۲۵۰۰ دستگاه در روز برسیم. باتوجه به اینکه این رقم عدد قابل توجهی است و به هر میزان که بیشتر شود و بازار کشش داشته باشد، سبب خواهد شد که بتوانیم هزینه‌های سربار را بیشتر سرشکن کنیم.

 

اولین خودروی ۵ستاره کیفی معرفی شد

مقیمی با بیان اینکه در تولید یک خودرو ۳۷ درصد مواد اولیه و ۳۰ درصد قطعات الکترونیکی به کار می رود اظهار کرد: ۳۳ درصد الباقی مربوط به خودروساز و همکارانی است که در این حوزه فعال هستیم. در محصول جدید تارا که به زودی به بازار عرضه می‌شود و مسائل کیفی‌ آن به شرایط بسیار خوبی رسیده و قابلیت عرضه دارد، ۹۲.۳ درصد قراردادها با شرکتهای داخلی امضا شده است. حتی خودرو دناپلاس اتوماتیک که در سال ۱۳۹۸ به بازار عرضه شد، توانسته شرایط خوبی را به لحاظ کیفی کسب کند و اولین خودروی ۵ ستاره کیفی تولید داخل شود.

 

وی ضمن اشاره به اینکه فهرست قطعات مورد نیاز را با محوریت وزارت صمت در نمایشگاهی به عرضه گذاشتیم، گفت: همزمان از تولیدکنندگان داخلی نیز برای تولید کمک خواستیم. باتوجه به اینکه "قوای محرکه" یکی از مهم‌ترین اجزای پلت فرم یک خودرو است، طراحی آن را در یکی از شرکت‌های گروه پایه‌گذاری کردیم و با همت آن‌ها و بررسی گیربکس‌های متعددی از سراسر دنیا، نهایتاً گیربکسی طراحی شد که این طراحی برای اولین بار داخل کشور اتفاق افتاد.

 

وی افزود: ادامه این مسیر قله اول ما در بحث گیربکس بود. پس از آن در قله دوم، توانستیم این گیربکس را نیمه اتوماتیک تولید کنیم. دو مورد از این گیربکس‌های نیمه‌اتوماتیک هفته آینده روی خودرو نصب می شود. یکی از آن‌ها نصب شده و تست‌های اولیه‌ آن در حال انجام است. در سال جاری تولید انبوه گیربکس نیمه‌اتوماتیک را در مجموعه صنعتی نیرومحرکه آغاز خواهیم کرد. تلاش ما این است که این گیربکس‌ها بر روی خودروهایی با نشان ایرانی نصب و استفاده شوند.

 

مقیمی ادامه داد: همزمان، گیربکس اتوماتیک را هم در دستور کار قرار داده‌ایم که احتمالا تا آبان ماه سال جاری، خط تولید گیربکس اتوماتیک نیز به مرحله نهایی خواهد رسید. زمانیکه به دانش فنی دست پیدا کردیم، توانستیم یک دنده نیز اضافه کنیم که همین گیربکس‌های شش سرعته، تا ۲.۵ درصد مصرف سوخت را کاهش می‌دهد؛ بنابراین مسیر برای تحقق کاهش مصرف سوخت، می‌تواند همین گیربکس‌های شش سرعته باشد.

 

مدیرعامل ایران‌خودرو ضمن اشاره به اینکه در سال ۱۳۹۸، این گروه خودروسازی توانست روزانه حدود ۲۳۰۰ دستگاه خودرو تولید کند اظهار کرد: این میزان نسبت به آمار تولید در سال ۱۳۹۷ رشد قابل توجهی داشت. در سال ۱۳۹۹ نه‌تنها رشد ۶۷ درصدی تولید داشتیم و به تولید ۳۷۰۳ دستگاه خودرو رسیدیم، بلکه نکته قابل توجه "ترکیب تولید" بود. در سال ۱۳۹۸ در مجموعه ایران خودرو دیزل، ۶۴ درصدتولید به صورت CKD بود و قطعات از خارج وارد و در داخل مونتاژ می شد اما سال گذشته بالغ بر ۶۷ تا ۶۸ درصد تولید ما داخلی بوده است. در این تولید داخل نه‌تنها محصولات قدیمی تولید شده‌اند، بلکه تعدادی از محصولات جدید هم تولید کرده‌ایم. امروزه کشنده جدید به بازار عرضه می‌کنیم یا اتوبوس را پس از توقف ۹ ساله خط تولید، مجددا راه‌اندازی کرده‌ایم.

 

وی تاکید کرد: نکته قابل توجه اینجاست که راه‌اندازی مجدد خط تولید اتوبوس را با ارزبری حدود ۵۸ هزار یورویی آغاز کردیم اما در حال حاضر این میزان ارزبری را به ۴۴ هزار یورو کاهش داده‌ایم و برای سال جاری نیز هدف‌گذاری شده تا ۳۳ هزار یورو هم کاهش دهیم.

 

این مدیر صنعتی، در پاسخ به موضوع مطرح شده از سوی مجری برنامه مبنی بر اینکه " گفتید سهام بانک پارسیان که در اختیار یکی از شرکت‌های خودروسازی است به چه درد تولید می‌خورد؟!" گفت: واقعیت این است که این سهام در اختیار ایران خودرو است و از دهه‌های گذشته این سهام توسط گروه صنعتی ایران‌خودرو خریداری شد. اگر بنگاهی با این عظمت که ۵۶ هزار نفر نیروی انسانی دارد، ارزش محصولاتی که به قیمت های روز می‌فروشد، بالغ بر ۱۲۰ تا ۱۳۰ هزار میلیارد تومان در سال است، اینکه نهادی مالی در کنار خود داشته باشد عیب نیست؛ ضمن اینکه در دنیا هم بسیاری از این روش استفاده می‌کنند، اما اگر ما امروز در ساختارهای مدیریتی خود نتوانیم این موضوع را به خوبی مدیریت کنیم، شاید یکی از ضرورت‌ها این باشد که از این سهام خارج شویم. کمتر از یک درصد از سهام ایران خودرو در این بانک در سال گذشته واگذار شده است. البته کل آن را به بلوک گذاشتیم که بفروشیم، اما خریداری وجود نداشت که بتواند این سهام را بخرد.

 

تعیین تکلیف دارایی‌های ایران خودرو

وی در رابطه با دارایی‌ها و املاک در اختیار این گروه خودروسازی نیز گفت: در پایان سال ۱۳۹۸ توانستیم دارایی‌های خود را ارزیابی مجدد کنیم و تعداد بسیاری از این املاک را تعیین تکلیف کردیم. قصد داشتیم املاک را بفروشیم اما سند نداشت؛ لذا ابدا بایستی اسناد این املاک تهیه و رفع معارض می‌شد تا بتوانیم بفروشیم. این در حالی است که کسی نمی‌تواند متصور باشد که دارایی ایران خودرو ملک باشد. همه انتظار دارند که دارایی ایران‌خودرو دانش و خودرو و گیربکس و قطعات باشد؛ دارایی ایران خودرو باید از جنس تولید قطعات باشد. اگر این دارایی‌ها در بنگاه ما وجود داشته باشد، ایرادی بر آن وارد نیست اما چنانچه این دارایی ملک باشد، ایراد است. توازن یا مدیریت درستی در سرمایه‌ها و دارایی‌ها اتفاق نیفتاده است.

 

مقیمی در رابطه با بدهی‌های و دارایی‌های این مجموعه خودروسازی اظهار کرد: در حال حاضر ایران‌خودرو حدود ۱۴ هزار میلیارد تومان به مجموعه بانکی کشور بدهکار است و دارایی‌های ایران‌خودرو بالغ بر ۸۰ تا ۹۰ هزار میلیارد تومان است.

 

وی در پاسخ به اینکه آیا این میزان بدهی‌ها و دارایی‌ها، تعادلی معقول دارد؟ تصریح کرد: بالانس از یک نگاهی معقول است و از نگاه دیگری معقول نیست. اینکه بدهی برای چه کاری ایجاد شده است. اگر بدهی برای توسعه‌ ایجاد شده اشکالی ندارد، اما اگر یک بدهی ایجاد شود که ایجاد ارزش افزوده نکرده باشد،قابل قبول نیست.

 

مدیرعامل ایران‌خودرو در پاسخ به اینکه نظر وی در رابطه با برخی اظهارنظرها مبنی بر اینکه "تا زمانیکه واردات خودرو آزاد نشود، صنعت خودرو ما پیشرفت نخواهد کرد و تا زمانیکه صنعت خودرو ایران در این رقابت نیفتد، پیشرفت نخواهد کرد" اظهار کرد: همانطور که اشاره شد که بایستی خودروی ما به بازارهای جهانی ورود کند. همترازی با کشورهای دنیا یکی از دلایل اصلی برای ورود به بازارهای جهانی است. اینکه فرض شود با با ورود خودرو به کشور می توانیم به کیفیت لازم برسیم، چندان اشتباه به نظر نمی‌رسد اما نکته این است که در شرایط ارزی موجود، کالاهای اساسی‌تر از خودرو هم وجود دارد که باید به آن‌ها پرداخت و دیگر خودرو چندان در اولویت نیست./ خبرآنلاین

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
رضاطهماسبی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۲
0
0
باسلام : انشاالله و به پشتوانه قبور همیشه نورانی وگلباران یکایک شهدای معظم هشت سال دفاع مقدس وخون های نورانی و طاهر شهدای والامقام مدافعین حرم مطهر زینب (سلام الله علیها) که انشاالله خداوند کریم و رحیم همگی مارا مدیون این خون های طاهر و نورانی شهدا نمیراند ۰ احترامأ پیرو ۳۱ سری گزارشات و کامنت های ارسالی به مقامات ومسئولان محترم نظام و ارسال به مدیریت شرکت ایران خودرو که پاسخی از سوی آن مدیریت شرکت نیامده است ، مع الوصف توصیف نهایتأ مدیریت شرکت ایران خودرو را خواهان وخواستار ارسال گزارش به مقامات و مسئولان محترم نظام قلمداد است ۰ در این خصوص قطعأ جریان نفوذی وپنهانی است که پشتوانه ایست برای اینان که با گستاخی و بیشرمی خواستار ارسال مظلومیت ۰۰۰ و۰۰۰ میباشند و چرایی ان نکته ایست غیر قابل باور که ریشه یابی نهادهای مسئول را می طلبد ۰ و عملکرد پیدا وپنهان این شبکه نفوذ که علاوه بر گستاخی در عدم حرمت حرمات ۰۰۰ همواره ضربات اصلی به واسطه خیانت اینان به صنعت کشور وارد شده است که دراین مهم ( واکاوی پرونده کروز و عظام با دکتر علی خاکساری) درگفتگو با نود اقتصادی قابل تامل است ۰ که انشاالله نهادهای مسئول شبکه نفوذ را شناسایی و منهدم نمایند ۰ " فرشاد مقیمی مدیریت عامل گروه صنعتی شرکت ایران خودرو و مدیران مسئول "بزودی پاسخگوی نکات ارسالی به مقامات و مسئولان محترم نظام مقدس والهی جمهوری اسلامی ایران و قضات محترم متعددی از دستگاه محترم قضا خواهند بود۰
رضا طهماسبی کد ملی ۰۳۲۱۳۹٨۳٨۶ مورخ یکشنبه ۱۲ / اردیبهشت / ۱۴۰۰
رضاطهماسبی
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۴
0
0
باسلام : انشاالله و به پشتوانه قبور همیشه نورانی وگلباران یکایک شهدای معظم هشت سال دفاع مقدس وخون های نورانی و طاهر شهدای والامقام مدافعین حرم مطهر زینب (سلام الله علیها) که انشاالله خداوند کریم و رحیم همگی مارا مدیون این خون های طاهر و نورانی شهدا نمیراند ۰ احترامأ پیرو ۳۱ سری گزارشات و کامنت های ارسالی به مقامات ومسئولان محترم نظام و ارسال به مدیریت شرکت ایران خودرو که پاسخی از سوی آن مدیریت شرکت نیامده است ، مع الوصف توصیف نهایتأ مدیریت شرکت ایران خودرو را خواهان وخواستار ارسال گزارش به مقامات و مسئولان محترم نظام قلمداد است ۰ در این خصوص قطعأ جریان نفوذی وپنهانی است که پشتوانه ایست برای اینان که با گستاخی و بیشرمی خواستار ارسال مظلومیت ۰۰۰ و۰۰۰ میباشند و چرایی ان نکته ایست غیر قابل باور که ریشه یابی نهادهای مسئول را می طلبد ۰ و عملکرد پیدا وپنهان این شبکه نفوذ که علاوه بر گستاخی در عدم حرمت حرمات ۰۰۰ همواره ضربات اصلی به واسطه خیانت اینان به صنعت کشور وارد شده است که دراین مهم ( واکاوی پرونده کروز و عظام با دکتر علی خاکساری) درگفتگو با نود اقتصادی قابل تامل است ۰ که انشاالله نهادهای مسئول شبکه نفوذ را شناسایی و منهدم نمایند ۰ " فرشاد مقیمی مدیریت عامل گروه صنعتی شرکت ایران خودرو و مدیران مسئول "بزودی پاسخگوی نکات ارسالی به مقامات و مسئولان محترم نظام مقدس والهی جمهوری اسلامی ایران و قضات محترم متعددی از دستگاه محترم قضا خواهند بود۰
رضا طهماسبی کد ملی ۰۳۲۱۳۹٨۳٨۶ مورخ سه شنبه ۱۴ / اردیبهشت / ۱۴۰۰
پرویز رحیمی
Iran (Islamic Republic of)
۲۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
0
0
آیا روا است بخاطر ۵۶۰۰۰هزار نفر که کار داشته باشند عمدا باراند استخدام شده اند ازارز دولتی برای پیش بردکارناقضشان حقوق ۸۰میلیون جمیعت را درنظر نگیریم بهترنیست حقوق این افراد را دولت بدهد وباقیمت ارزان خودرو استاندار وارد کندهم الودگی نداشته‌ باشیم هم ازایمنی خوبی مردم ما استفاده کنند
تحلیل های برگزیده