اخبار جدید از رتبه بندی معلمان/ اشکالات و ملاک‌های مورد نظر برای لایحه رتبه بندی معلمان+ جزئیات-راهبرد معاصر
خوردن بال و گردن مرغ برای سلامتی ضرر دارد؟ صد رحمت به توپ میرزا آقاسی! سامانه املاک مهم‌ترین زیرساخت برای ساماندهی بازار اجاره‌بها تکلیف لیست خروجی استقلال مشخص شد!/ اگر نکونام بماند... آمریکا یک میلیارد دلار دیگر تسلیحات به اسرائیل می‌دهد مصوبه مزد ۱۴۰۳ مطابق ماده ۴۱ قانون کار نیست قیمت جهانی طلا امروز 1 اردیبهست 1403 امیرعبداللهیان: سلاح‌های مورد استفاده در اصفهان، بیشتر شبیه اسباب‌بازی بچه‌ها بود آمریکا هرگونه حمله هوایی در داخل خاک عراق را رد کرد قیمت خودرو‌های ایران خودرو و سایپا امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳+ جدول حمله هوایی به یک پایگاه نظامی حشد الشعبی در عراق قیمت دلار و یورو و نرخ ارز امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳+ جدول قیمت سکه و طلا امروز شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳+ جدول واکنش دستیار رئیسی به تذکر رهبری درباره نحوه برخورد با بی حجاب‌ها واکنش سخنگوی سپاه به ادعای آسیب‌دیدن نیروگاه دیمونا در حمله ایران علیه رژیم صهیونیستی حرکت غیراخلاقی اسماعیلی‌فر پس از گل‌زنی برای پرسپولیس بهترین زمان برای مصرف قهوه سخنان مربی پرسپولیس بعد از پیروزی مقابل صنعت نفت خواص شگفت انگیز لیموی یخ زده خبر مهم از اعمال افزایش حقوق ها در سال جدید خبر خوب درباره طرح نهضت ملی مسکن/چند واحد تحویل متقاضیان شده است؟ اردن: ایران قصد تشدید تنش ندارد/ باید مانع حمله به رفح شد امیر عبداللهیان: حمله ایران ضروری بود چون ایران گزینه دیگری جز آن نداشت گوترش: اسرائیل جهنم شعله‌ور در غزه به راه انداخته است کارشناسی داوری دیدار پرسولیس و صنعت نفت درمورد پنالتی و یک گل مشکوک پرسپولیس جدول لیگ برتر ایران امروز 30 فروردین 1403 پیگیری آخرین وضعیت وقوع سیل در سیستان و بلوچستان از سوی رئیس‌جمهور تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران اعلام شد/ بایدن بیانیه صادر کرد امیرعبداللهیان: ایران با شدت بیشتری به هرگونه خطای محاسباتی رژیم صهیونیستی پاسخ خواهد داد کمبود این ۶ ویتامین‌ باعث سردرد و میگرن می‌شود هشدار شدیدالحن رئیس جمهور ایران به اسرائیلی‌ها؛ خطا نکنید شوک دوباره به پرسپولیس؛ یک ستاره دیگر مصدوم شد! یک منبع آگاه: ادعای «معاریو» درباره حمله به دیمونا توسط ایران کذب است منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند رهبر انصارالله: عملیات ایران، معادلۀ جدیدی برای پاسخ به حملات اسرائیل ایجاد کرد نتیجه دیدار پرسپولیس و صنعت نفت امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ + خلاصه دیدار اعلام رای کمیته انضباطی درباره شکایت ذوب آهن از پرسپولیس نتیجه دیدار پیکان و هوادار امروز 30 فرودرین 1403 ترکیب پرسپولیس برابر صعنت نفت آبادان امروز 30 فروردین 1403+ عکس گفتگوی تلفنی محمد مخبر و نخست وزیر سوریه یارانه این خانوار‌ها واریز شد+ جزئیات و مبلغ توضیحات وزیر کشور در مورد آخرین وضعیت امداد رسانی به استان‌های درگیر سیل کنعانی: شایسته بود سران اروپا و گروه ۷ قدردان ایران باشند آغاز سال تحصیلی از "مهر" به "شهریور" تغییر می‌کند؟! تصویب لایحه تجارت پس از ۲۰ سال/ تشدید مجازات‌ سرقت سردار حاجی زاده: با تسلیحات حداقلی به سرزمین های اشغالی حمله شد سردار احمد حق طلب: مراکز هسته‌ای کشور در امنیت کامل هستند پرویز داوودی درگذشت حمله موشکی حزب‌الله لبنان به پایگاه اسرائیلی المالکیه واکنش طالبان به به رزمایش روسیه و تاجیکستان رشد جزئی یورو مبادله‌ای/دلار ثابت ماند رئیس قوه قضاییه:مسئولان قضایی در جهت تحکیم آرامش و امنیت مردم تدابیر مقتضی را اتخاذ کنند مجازات سنگین در انتظار مجرمان آزمون سراسری رئیس‌جمهور: قاچاق کالا خنجری بر پشت تولید است/بانک‌ها حق بنگاه‌داری ندارند ایرانیان فردا در حمایت از عملیات «وعده صادق» راهپیمایی می‌کنند مجمع تشخیص با بندی از برنامه هفتم مخالفت کرد کیفیت هوای تهران چطور است؟ هشدار هواشناسی برای این استان ها قیمت خودرو‌های ایران خودرو و سایپا امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳+ جدول قیمت دلار و یورو و نرخ ارز امروز ۳۰ فروردین ۱۴۰۳+ جدول قیمت سکه و طلا امروز پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳+ جدول زمان شارژ سهمیه بنزین اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ + جزئیات نامه عشقی به پورابراهیمی/تبصره ۶ بودجه ۱۴۰۳ به ضرر بورس جزئیات تعرفه‌های پزشکی اعلام شد رای پرونده کثیرالشاکی "کینگ‌مانی" صادر شد توافق ایران و پاکستان برای آزادی زندانیان ۲ کشور زمان برگزاری مراسم یاد بود و تشییع رضا داودنژاد برائت از جنایات رژیم غاصب صهیونیستی وظیفه و تکلیف شرعی است نرخ ویزیت پزشکان عمومی در سال ۱۴۰۳ واکنش حسین پاکدل به ادعای امین حیایی+ عکس اینفوگرافیک/ اعمال مشترک شب‌های قدر گاندو و پایتخت جدید در ۱۴۰۳ ساخته می‌شوند شب‌های قدر هیئت کجا برویم؟ + آدرس و جزئیات دستگیری عاملان جنایت هولناک در بوستان نهج البلاغه توضیحات سختگوی وزارت بهداشت درباره علت مرگ دکتر بخشی توضیحات سخنگوی شهرداری تهران درباره ساخت مسجد قیطریه منطق ساخت مساجد در پارک‌های بزرگ چیست؟ اعلام تمهیدات ترافیکی شب‌های قدر در تهران برنامه آموزش و پرورش برای استخدام ۷۲ هزار معلم جدید آیا حمام کردن و یا شنا در استخر، روزه را باطل می‌کند؟ آغاز پخش ویژه برنامه‌های جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ از تلویزیون سومین سالگرد آیت‌الله مصباح یزدی با حضور رئیس‌جمهور اولویت فیش عمره و حج چگونه استعلام شود؟ لوح| شکست خوردگان در باتلاق نسل کشی اطلاع نگاشت| کودکان غزه زیر آوار جنگ کاریکاتور| آمریکا؛ شریک جرم قطعی پیکر آتیلا پسیانی بعد از چند روز به ایران رسید + عکس مرتضی پورصمدی درگذشت سروده‌هایی در رثای عباس‌بن علی(ع)/ از مشک پاره اشک فرات است می‌چکد؛ غیر از لب تو نیست مگر آرزوی آب برای درخواست گذرنامه زیارتی به این 2 هیأت مراجعه کنید اینفوگرافیک|کریدور شمال به جنوب، رقیب جدی برای کانال سوئز عباسعلی براتی‌پور درگذشت امشب مهمانی برویم، فطریه‌مان با چه کسی است؟ نظر 10 مرجع تقلید درباره میزان زکات فطره که فردا باید پرداخت کنیم اینفوگرافیک| الزامات و لوازم تحقیق رشد اقتصادی اینفوگرافیک|هدیه ۱۱ میلیارد دلاری ایرانی‌ها به اقتصاد ترکیه اینفوگرافیک| هراس پدرخوانده‌های داعش از سپاه پاسداران اینفوگرافیک|ایران؛ یکی از گسترده‌ترین شبکه‌های گاز دنیا اینفوگرافیک| اما و اگر‌های مالیات بر عایدی سرمایه اینفوگرافیک| شهید حاج قاسم سلیمانی از نگاه رهبر معظم انقلاب طرح | رهبرانقلاب: با ایران قوی مخالفند اینفوگرافیک| بزرگترین تولید کنندگان اورانیوم جهان اینفوگرافیک/ نقشه کامل مسیرهای پیاده‌روی اربعین + هزینه‌ها اینفوگرافیک | ایران چهاردهمین اقتصاد جهان، در سال ۲۰۲۲ ماجرای لغو مجوز صوت و تصویر «روبیکا»+ علت جزئیات تکمیلی نتایج شمارش آرای ریاست جمهوری 1400+ آمار دقیق نتیجه نهایی انتخابات مجلس خبرگان رهبری تهران 1400 نتایج انتخابات شورا‌ی شهر استان تهران ۱۴۰۰+ اسامی آرای آیت الله رئیسی در تهران چقدر بود؟ نتایج انتخابات شورای شهر اراک 1400 نتایج انتخابات شورای شهر قزوین 1400 نتایج انتخابات شورای شهر کرمانشاه 1400 آمار دقیق انتخابات ریاست جمهوری 1400 به تفکیک استان‌ها+ جدول نتایج انتخابات شورای شهر ایلام 1400 نتایج انتخابات شورای شهر قم 1400 نتایج انتخابات شورای شهر ساری 1400 نتایج انتخابات شورای شهر تبریز ۱۴۰۰ نتایج انتخابات شورای شهر سنندج ۱۴۰۰ نتایج انتخابات شورای شهر همدان 1400 نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری 1400/ آیت الله رییسی برنده انتخابات سیزدهم جدی‌ترین تهدید سایبری فعلی علیه ایران چیست؟ حکمرانی داده‌ها در دنیای دیجیتال مصادیق مجرمانه محیط زیستی جدید در فضای مجازی اعلام شد جریمه سنگین اپل از سوی سازمان ضد انحصار روسیه آپدیت جدید «تلگرام» به جنگ با «کلاب هاوس» رفت کلاب هاوس هک شد/ افشای اطلاعات شخصی ۱.۳ میلیون کاربر سارا بهرامی مهمان این هفته برنامه همرفیق+عکس تأیید هک اطلاعات ۱۵ هزار کاربر آمریکایی ۱۴.۵ میلیون آمریکایی به اینترنت ثابت دسترسی ندارند درخواست ترامپ از ایالت‌های آمریکا درباره غول‌های فناوری افزایش ظرفیت لایو اینستاگرام وقتی عربستان ثروتمند و نفت‌خیز هم از اینفلوئنسرها مالیات می‌گیرد همسریابی در فضای مجازی و کلاهبرداری از مردم اقوام ایرانی «اقلیت» نیستند تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیشه کریستال تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت آرد و گندم تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دامپروری و دام گوشتی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دانه های روغنی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیرینی و شکلات تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت فرش تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت نساجی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت چوب و مبلمان شکست استثناگرایی آمریکایی در عصر ترامپ به سمت دنیای پس از دلار پیش می رویم؟ خروج ترامپ از برجام؛ فشار حداکثری و نتایج حداقلی آیا عراق می تواند از نیروهای امریکایی خالی شود؟ مرگ ابوبکر البغدادی؛ کشته شدن سرکرده داعش چه پیامدی دارد؟ بازوهای نیابتی ایران در منطقه قدرتمندتر از همیشه درس‌های جنگ یمن برای اسرائیل وحدت میان جریان های سیاسی ایران در سایه سیاست فشار حداکثری آمریکا دولت پنهان در لبنان شکست سیاست فشار حداکثری ترامپ در قبال ایران/درهای مذاکره با ایران باز است طرح صهیونیست ها برای اشغال دره اردن رویای چین در هفتاد سالگی؛ خیلی دور، خیلی نزدیک سبک مبارزه تشکیلات خودگردان و اتحادیه اروپا برای حفظ کرانه باختری طرحی برای ایجاد یک سازه امنیتی در خاورمیانه تاریخ سری فشار اسرائیل برای حمله به ایران بررسی صنعت انیمیشن در منهای نفت/ ژاپن چگونه صنعت انیمیشن جهان را قبضه کرد؟ + فیلم منهای نفت: درآمد 16 هزار بشکه نفت تنها در یک سوله پرورش ماهی بررسی صنعت پرورش ماهی در مستند منهای نفت + تیزر بررسی صنعت لبنیات در مستند منهای نفت/ اشتغال یک میلیون نفری شیر و لبنیات منهای نفت: درآمد یک میلیارد دلاری پسته ایران/ هیچ کشوری توان تولید پسته مرغوب ایران را ندارد همه ابعاد تحریم؛ فرصت‌ها و تهدیدها تحریم‌ها به مبادلات ما با شرکت‌های کوچک اروپایی آسیبی نمی‌زند/ نرخ کنونی دلار بالاتر از نرخ واقعی آن است

اخبار جدید از رتبه بندی معلمان/ اشکالات و ملاک‌های مورد نظر برای لایحه رتبه بندی معلمان+ جزئیات

پس از تدوین لایحه رتبه‌بندی معلمان از سوی دولت و ارائه به مجلس شورای اسلامی و برگزاری جلسات کارشناسی متعدد نمایندگان مجلس و تشکل‌های فرهنگیان، دست‌آخر در مرحله‌ای که این لایحه باید برای تصویب نهایی به صحن علنی مجلس می‌رفت، کار متوقف شد آن هم به‌دلیل ناتوانی از تأمین بودجه!
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۵ - ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - 2021 July 28
کد خبر: ۹۶۸۵۷

به گزارش راهبرد معاصر؛ در حالی که بررسی لایحه رتبه‌بندی معلمان به‌دلیل ناتوانی از تأمین اعتبار آن فعلاً متوقف شده است، مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی در گزارشی با ذکر "تجربه و مدرک در رتبه‌بندی ملاک نیست"، متذکر شده است: اعتبار رتبه‌بندی را نباید به بودجه سنواتی گره زد.

 

علیرضا منادی؛ رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه اجرای رتبه‌بندی متناظر با اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها با مخالفت دولت مواجه شده است چرا که این سبک از رتبه‌بندی معلمان به 200 هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد آن هم در شرایطی که کل بودجه آموزش و پرورش 80 هزار میلیارد تومان است!

 

عدم ارائه لایحه رتبه‌بندی معلمان به‌منظور بررسی در صحن علنی مجلس واکنش محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی را به‌همراه داشت و او با تأکید بر اینکه اعضای کمیسیون آموزش مجلس مصوبه‌ای درباره لایحه رتبه‌بندی معلمان داشتند که بعد از آن سازمان برنامه و بودجه بر اساس نامه‌ای که ذیل این لایحه ارائه داده، مطرح کرده که در تأمین اعتبار دچار مشکل شده است، گفت: کمیسیون آموزش مجلس باید این موضوع را بررسی کند و زمانی که قطعی شد باید در صحن مجلس مورد رسیدگی قرار گیرد. بار مالی این لایحه باید از سوی دولت تأمین شود.

 

احمد حسین فلاحی دیگر عضو کمیسیون آموزش مجلس نیز درباره بودجه رتبه‌بندی معلمان گفته است «دولت می‌گوید 60 هزار میلیارد تومان برای رتبه‌بندی اختصاص داده است اما اعتبار تعیین‌شده در بند و ماده 2 بودجه 1400 مربوط به چند دستگاه است و دولت فقط 5200 میلیارد تومان برای اجرای رتبه‌بندی معلمان در نظر گرفته است!»

 

لایحه پیشنهادی دولت برای اجرای رتبه‌بندی معلمان در 10 ماده تدوین شده است و طبق آن معلمان بر اساس تخصص، شایستگی‌ها و عملکرد رقابتی خود در رتبه‌های 1 تا 5 قرار می‌گیرند و شرایط ارتقا، توقف و تنزل رتبه در آیین‌نامه اجرایی قانون تعیین می‌شود؛ ورود به فرایند رتبه‌بندی معلمان با حداقل دو سال سابقه خدمت معلمی صورت می‌گیرد و کسب رتبه‌های بالاتر مستلزم حداقل 6 سال توقف در رتبه‌ها و سایر شرایط لازم و تعیین‌شده در آیین‌نامه اجرایی قانون خواهد بود همچنین حداقل سابقه خدمت معلمی برای کسب رتبه‌های 4 و 5 به‌ترتیب 20 و 26 سال است.

 

این در حالی است که کارشناسان بر این باورند هرگونه اظهارنظر درخصوص رتبه‌بندی منوط به وجود الگوی شایستگی حرفه‌ای، شاخص‌های عینی، سازوکار و مراجع سنجش آنهاست که همه اینها در لایحه دولت به مصوبات آتی شورای‌عالی آموزش‌ و پرورش و هیئت‌ وزیران ارجاع داده‌ شده است و همین امر تحلیل و بررسی لایحه و تبیین رویکرد آن را با مشکل مواجه می‌کند همچنین مهم‌ترین بخش‌‏های نظام سنجش صلاحیت حرفه‌ای، تعیین نشده‌اند و تصویب آنها به دو مرجع مختلف (شورای‌عالی آموزش و پرورش و هیئت وزیران) بدون تعیین مؤلفه‌های کلی و بازه زمانی مشخص واگذار شده است!

 

همچنین براساس لایحه پیشنهادی دولت، معلمی که از طریق دوره چهارساله استخدام‌ شده است تا پایان دوره 30ساله نمی‌تواند رتبه 5 را کسب کند و عملاً شایسته‌ترین معلمانی که از این طریق استخدام ‌شده‌اند در طول 30 سال خدمت امکان دستیابی به رتبه 5 برای آنها وجود ندارد.

 

امتیازات غیرنقدی مهمتر از افزایش حقوق

هم‌اکنون مرکز پژوهش‌های مجلس به انتشار گزارش بررسی لایحه رتبه‌بندی معلمان پرداخته است که بخشی از آن در ادامه آمده است:

 

ماده 1 لایحه رتبه‌بندی:‌ نظام رتبه‌بندی معلمان با اهدافی همچون استقرار نظام پرداخت‌ها براساس تخصص، شایستگی‌ها و عملکرد رقابتی معلمان اجرا می‌شود.

 

در این رابطه باید گفت که در بسیاری از نظام‌های رتبه‌بندی مبتنی‌بر شایستگی (ایران و دیگر کشورها) امتیازات غیرنقدی که برای افراد شایسته‌تر در نظر گرفته می‌شود، بسیار فراتر از افزایش (درصدی) حقوق و مزایاست. امکان استفاده از فرصت‌های مطالعاتی خارج و داخل کشور، سفرهای علمی، اولویت در برنامه‌های مختلف و تخصیص امکاناتی همچون دفتر کار اختصاصی، رایانه، شرکت در همایش، وام و... از دیگر مواردی هستند که برای ارتقای انگیزه به افراد با شایستگی‌های برتر داده می‌شود اما در این طرح به آنها توجهی نشده است.

 

تفتیش عقاید؟

بند «5» ماده (2) لایحه رتبه‌بندی معلمان:صلاحیت عمومی (ویژگی‌های رفتاری) عبارت است از مجموعه‌ای از شایستگی‌های ناظر بر صفات و ویژگی‌های شخصیتی فرد، شامل باورها، نگرش‌ها، اعتقادات و رفتار مبتنی‌بر نظام ارزشی، فرهنگی و اخلاقی جامعه و نظام آموزش‌ و پرورش کشور که زمینه را برای انجام کار متعهدانه آماده و پایبندی فرد را به ارزش‌ها، قوانین و مقررات آشکار می‌سازد. این دسته از صلاحیت‌ها مستقل از صلاحیت‌های عمومی بدو خدمت است و در طول خدمت مشمول مورد سنجش قرار می‌گیرد.

 

مفاد مذکور در این بند درخصوص سنجش باورها، نگرش‌ها و اعتقادات علاوه‌بر حوزه رفتاری و عملکردی، اگرچه دارای اهمیت بسیاری بوده و از حساسیت‌های زیادی برخوردار است اما باید دقت شود که اگر سازوکار دقیق آن مشخص نشود ممکن است از باب مغایرت با اصل 23 قانون اساسی مبنیی بر ممنوعیت تفتیش عقاید و تعرض و مؤاخذه افراد به‌صرف داشتن عقیده‌ای دارای اشکال به‌نظر رسد. همچنین عدم دقت در ظرافت‌های آن ممکن است منجر به ایجاد اختلال در نظام اداری شده که مغایر با بند «10» اصل سوم قانون اساسی خواهد بود.

 

تجربه بیشتر به معنای توانمندی نیست

بند «8» ماده (2) لایحه رتبه‌بندی معلمان: تجربه عبارت است از توانمندی‌هایی که فرد در طول سال‌های خدمت و صرفاً در ارتباط با حرفه معلمی کسب کرده است.

 

باید توجه داشت ارتباط میان تجربه و توانمندی یک ارتباط مستقیم دوطرفه نیست یعنی افزایش تجربه حتماً به افزایش توانمندی منجر نمی‌شود لذا در این تعریف از تجربه که بیشتر بر طول سال‌های خدمت تأکید دارد، نمی‌توان گفت کسی که سالیان بیشتری خدمت کرده است، توانمندتر است.

 

ماده 3 لایحه رتبه‌بندی معلمان: معلمان براساس تخصص، شایستگی‌ها و عملکرد رقابتی خود در رتبه‌های یک تا پنج قرار می‌گیرند و شرایط کسب ارتقا، توقف و تنزل رتبه در آیین‌نامه اجرایی این قانون تعیین می‌شود.

 

اما در این ماده گفته ‌شده معلمان براساس سه مؤلفه تخصص، شایستگی و عملکرد در رتبه‌های یک تا پنج قرار می‏‌گیرند. تخصص شرط اولیه برای فعالیت در هر حرفه‌ای است، لذا تخصص نمی‌تواند به‌عنوان یکی از ملاک‌های رتبه‌بندی باشد، بلکه رتبه‌بندی باید برای هر گروه و رشته تخصصی به‌صورت مستقل از سایر رشته‌ها انجام پذیرد. به این معنا که رتبه‌بندی معلمان شیمی، معلمان ادبیات فارسی هرکدام باید در گروه تخصصی خود و با یک الگوی شایستگی خاص خود انجام پذیرد. به‌عبارتی رتبه‌بندی براساس تخصص بی‌معناست و نمی‌توان برحسب نوع تخصص افراد را رتبه‌بندی کرد.

 

شایستگی معلمان یا ظرفیت خالی در هر رتبه؟

تبصره «2» ماده (4) لایحه رتبه‌بندی معلمان: تخصیص رتبه‌های پنج‌گانه به نحوی خواهد بود که با اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان و احراز شرایط براساس ماده (3) همواره حداقل (30 درصد) از معلمان مشمول در رتبه 1، حداقل ( 25 درصد) در رتبه 2، حداکثر (20 درصد) در رتبه 3، حداکثر (15 درصد) در رتبه 4 و حداکثر (10 درصد) در رتبه 5 قرار گیرند.

 

ایجاد سقف و محدودیت برای کسب رتبه به‌صورتی که در این تبصره ذکر شده، به این معناست که شایستگی‌های حرفه‌ای معلمان عامل اصلی رتبه‌بندی نیست، بلکه وجود ظرفیت خالی در هر رتبه عامل تأثیرگذارتری است که شایستگی‌محور بودن رتبه‌بندی را نقض می‌کند با تعیین این سقف دیگر اهمیتی ندارد که شایستگی افراد به چه میزان است، بلکه بسیاری از عوامل غیرمرتبط دیگر در تعیین رتبه فرد تأثیر می‌گذارند.

 

تجربه و مدرک در رتبه‌بندی ملاک نیست

لحاظ کردن سنوات تجربه معلمی و مدرک تحصیلی در رتبه‌بندی مغایر با اصل شایستگی‌محور بودن رتبه‌بندی است. به این‌صورت که زمانی که شایستگی و توانمندی فردی برای حرفه معلمی ملاک اصلی باید باشد، نباید بدون سنجش شایستگی حکم کرد که حتماً کسی که دارای سنوات تجربی و مدرک تحصیلی بالاتر است، شایسته‌تر و مستحق کسب رتبه برتر است.

 

ماده (7) لایحه رتبه‌بندی معلمان:برای رتبه‌های موضوع این قانون، فوق‌العاده رتبه‌بندی در احکام کارگزینی معلمان تعیین می‌شود. فوق‌العاده مذکور درصدی ازمجموع حقوق ثابت و فوق‌العاده‌های مستمر آنان است که به‌طور میانگین (25 درصد) بیشتر از میانگین حقوق و فوق‌العاده‌های مستمر مشمولین قانون مدیریت خدمات کشوری در نظر گرفته می‌شود. این فوق‌العاده به‌صورت مستمر و مشمول کسور بازنشستگی است. درصدهای فوق‌العاده هریک از رتبه‌های موضوع این قانون در آیین‌نامه اجرایی تعیین خواهد شد.

 

یکی از ابهام‌های اساسی لایحه این است که اعمال فوق‌العاده رتبه‌بندی (به‌طور میانگین 25 درصد) با فرض پابرجا بودن درصدهای اعمال ‌شده در رتبه‌بندی‌های پیشین (1394،1398) است یا خیر؟ به‌ بیان‌دیگر آیا مزایای مکتسبه افراد براساس رتبه‌بندی‌های قبلی همچنان به قوت خود باقی می‌ماند و ضریب افزایش جدید، افزون بر آنهاست؟ یا اینکه بعد از حذف افزایش‌های قبلی، افزایش تعیین‌ شده در رتبه‌بندی جدید اعمال می‌شود؟

 

تعیین درصدهای مناسب برای افزایش حقوق در هر رتبه از مؤلفه‌های اصلی نظام پرداخت است که در این لایحه به‌صورت کلی عدد (میانگین 25 درصد) برای همه رتبه‌ها در نظر گرفته ‌شده و درصد مربوط به هر رتبه مشخص نشده است.

 

وضعیت مبهم نیروهای اداری

ماده (8) لایحه رتبه‌بندی معلمان: معلمان شاغل در واحدهای غیرآموزشی و غیرتربیتی و شاغلین در پست‌های اداری مصوب مشمول این قانون نیستند.

 

در ماده (8) تکلیف نیروهای اداری که به‌عنوان معلم استخدام ‌شده‌اند و به استناد بخشنامه موسوم به 230 در ادارات آموزش‌ و پرورش از سطح منطقه تا وزارت اشتغال دارند را معین نکرده است. عدم شفافیت درخصوص این گروه از نیروهای اداری که بیش از 90 درصد نیروهای شاغل در پست‌های اداری معلم هستند اجرای رتبه‌بندی را با چالش مواجه می‌کند. نکته دیگر اینکه به‌دلیل عدم صراحت درخصوص شمول یا عدم شمول بازنشستگان نیز تکلیفی مشخص نکرده است و این امر ممکن است شائبه برخورداری بازنشستگان از مزایای رتبه‌بندی معلمان، تبعیض ناروا و مغایرت اصل سوم را ایجاد کند.

 

ماده (9) لایحه رتبه‌بندی معلمان: مراحل رتبه‌بندی از مرحله سنجش و ارزیابی صلاحیت‌های معلمی تا برقراری فوق‌العاده رتبه‌بندی متناسب با اعتبارات پیش‌بینی‌شده در لوایح بودجه سنواتی اجرا خواهد شد.

 

در اینجا ذکر شده مراحل رتبه‌بندی از «مرحله سنجش و ارزیابی صلاحیت‌های معلمی تا برقراری فوق‌العاده رتبه‌بندی» متناسب و تابع اعتبارات در بودجه سنواتی است. این ماده به این معناست که هدف این لایحه استقرار یک نظام پرداخت دائمی مبتنی‌بر شایستگی و عملکرد نیست و با یک نگاه موقتی و سالیانه اجرای این لایحه را به بودجه سنواتی گره ‌زده است. این امر با توجه به سلایق دولت‌های مختلف و محدودیت منابع مالی آموزش‌ و پرورش اجرای رتبه‌بندی را با چالش‌های جدی مواجه خواهد کرد./تسنیم

 

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
تحلیل های برگزیده