ارزیابی ادعای اردوغان درباره نقش بارز ترکیه در پایان داعش-راهبرد معاصر

ارزیابی ادعای اردوغان درباره نقش بارز ترکیه در پایان داعش

در حالی اردوغان در سخنرانی خود مدعی نقش برجسته ترکیه در مقابله با داعش شده که حدود یکسال پیش سردار سلیمانی در پیامی محضر رهبر معظم انقلاب پایان این گروه تروریستی را اعلام کرده بود.
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۸ - ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - 2018 November 27
کد خبر: ۱۰۲۰

به گزارش راهبرد معاصر؛ پس از گذشت حدود هفت سال از بحران سوریه در نتیجه نفوذ گروه های تروریستی که با حمایت برخی کشورهای منطقه و غربی آغاز شده بود، حدود یکسال است با پاکسازی عناصر تروریستی در مناطق مختلف سوریه که با انتشار پیام سردار سلیمانی به محضر رهبر معظم انقلاب در 30 آبان 1396 با عنوان " اعلام رسمی پایان داعش" منتشر کرد، امروز می توان گفت به مرور شاهد ایجاد ثبات در این کشور هستیم.


رایزنی های مختف سیاسی برای تصمیم گیری درباره آینده سیاسی سوریه با حضور روسیه، ایران، ترکیه و ناتوانی ائتلاف آمریکایی در ایجاد بی ثباتی دوباره در بخش هایی از سوریه با طراحی سناریوهایی همچون متهم کردن دولت سوریه به حملات شیمیایی به برخی مناطق از طریق "کلاه سفیدها" که در راستای احیای گروه های تروریستی طرح ریزی شده بود، بیانگر این است در صورتی که طرف های موثر در این بحران، اراده سیاسی کافی در نشست ها و مذاکرات را با در نظر گرفتن "حق تعیین سرنوشت توسط خود مردم سوریه" داشته باشند، می توان انتظار داشت بحران هفت سال کم کم به پایان خود نزدیک شود و ثبات و آرامش در این کشور برقرار گردد.


اکنون با گذشت یکسال از اعلام رسمی پایان داعش در سرزمین های اسلامی عراق و سوریه ، رجب طیب اروغان رئیس جمهور ترکیه در سخنرانی خود که الجزیره مباشر آن را منتشر کرده است، مدعی شده " داعش یکی از بدترین بحران‌هایی بود که امت اسلامی با آن روبرو شد. این ما بودیم که به زانو درآوردن داعش را آغاز کردیم، در حالیکه به یکی از بزرگترین چالش‌ها در برابر اسلام روبرو شده بود. اما کسانی که مدعی رویارویی با داعش هستند، هیچ اقدامی در این باره صورت ندادند. در حالیکه همه با ادعای مقابله با داعش به دنبال منافع خود در سوریه هستند، ما وارد صحنه شدیم و ضربات سختی به این گروه وارد آوردیم."


این ادعای اردوغان در حالیست که بر کسی پوشیده نیست با گذشت کمی از آغاز بحران سوریه، سران ترکیه که سودای استفاده از فرصت ایجاد شده برای دستیابی به اهداف توسعه طلبانه خود همچون تجزیه سوریه و تشکیل دولت کاملا همسو با خود را در این کشور را داشت، به پشتیبانی از برخی گروه های تروریستی حاضر در عرصه میدانی سوریه پرداخت.


برای اثبات این ادعا می توان نگاهی به اظهارات " بولنت تزجان " نایب رئیس حزب جمهوری خلق ترکیه که در نشستی مطبوعاتی در 22 مهر 1393منتشر کرده است، انداخت. تزجان در این نشست که روزنامه یورت منعکس کرده، می گوید:" گروه تروریستی داعش کمک ها و تسهیلات بسیاری را از طرف دولت حزب عدالت و توسعه دریافت می کند، این حزب اراضی ترکیه را به مقر وگذرگاهی برای عبور گروه های مسلح تروریستی به سوریه تبدیل کرده است و از آنان حمایت نظامی وپزشکی می کند"


از سوی دیگر می توان به اظهارات حسن حماده تحلیلگر امور نظامی که در گفتگویی با المنار (شهریور 1393) پرده از وجود 3 پایگاه داعش در خاک ترکیه برداشت، استناد کرد. حماده در این مصاحبه به نقل از کارشناسان سه پایگاه این گروه تروریستی را اینگونه معرفی می کند: 1)پایگاه اورفا در جنوب شرق ترکیه 2)پایگاه عثمانی واقع در آتنا در جنوب ترکیه که در نزدیکی یکی از بزرگترین پایگاه های هوایی آمریکا در خاک ترکیه واقع است 3)پایگاه کرمان ،در منطقه آتنا و در فاصله ای نزدیکتر به استانبول.


اظهارات و ادعاهای مذکور بخشی از اسنادی هست که درباره نقش ترکیه در حمایت از گروه تروریستی داعش منتشر شده و شواهد متعدد دیگر وجود دارد که دولت اردوغان به انحای مختلف به حمایت از گروه های تروریستی پرداخته است.


این اسناد و شواهد در حالیست که امروز رجب طیب اردوغان، خود زمانی یک عامل مهم در ایجاد بی ثباتی در سوریه بوده، مدعی شده ترکیه آغازگر مقابله با داعش است. موضوعی که بی تردید باتوجه به ادله های فراوان درباه نقش حمایتی آنکارا از داعش، چندان مورد پذیرش افکار عمومی نخواهد بود.


ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار