ادامه روند نزولی قیمت خودرو در بازار+ جزئیات-راهبرد معاصر
رویترز: نشست احتمالی غربی‌ها با ایران درباره برجام چرا سه کشور اروپایی از صدور قطعنامه ضد ایرانی عقب نشستند؟/ ایران چه کرد؟ ماجرای ترس همسر کوروش تهامی از آسانسور دکتر محمد زارعی متخصص داخلی یاسوج قربانی کرونای انگلیسی فرهاد مجیدی خرید جدید استقلال را کنار گذاشت ! هشدار جدی فرهاد مجیدی به استقلالی ها خنثی سازی توطئه هواپیما ربایی در مسیر اهواز _ مشهد+ جزئیات روند نزولی بورس تا کی ادامه دارد؟ عکس‌های محمد معتمدی از مهمانان برنامه شب‌های مافیا+ عکس قیمت ارز در صرافی ملی امروز، ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ آخرین وضعیت و آمار کرونا در ایران امروز جمعه ۱۵ اسفند ۹۹/ فوت ۸۱ بیمار کرونایی در شبانه روز گذشته لاوروف: نجات برجام هنوز ممکن است آخرین اخبار از همسار سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران رهبر انقلاب: گرانی و مشکل معیشتی مردم راه‌حل دارد/ در جلسات متعدد این را به مسئولان تذکر دادیم جدول قیمت گوشی سامسونگ امروز جمعه ۱۵ اسفند ۹۹ کرونای جدید، محکم‌تر به سلول تنفسی می‌چسبد واکنش معاون موساد به شروط ۱۲ گانه پامپئو برای ایران برنامه بازی های هفته هفدهم لیگ برتر فوتبال+ جدول ساعت و زمان دقیق بازی ها جدیدترین قیمت پراید در بازار امروز جمعه ۱۵ اسفند ۹۹ هشدار مشاور وزیر بهداشت از ابتلاء کودکان و نوزادان به کرونا+ عکس هشدار پلیس درباره ساعت کاری صنوف رشد اقتصادی پاییز مثبت اعلام شد رهبر انقلاب دو اصله نهال میوه غرس کردند+ عکس نامزدی علی انصاریان با بازیگر سینما صحت دارد؟+ عکس مرگ ناگهانی کودک ۳ ساله خوزستانی مبتلا به کرونای انگلیسی + عکس آغاز طرح اینترنتی تنظیم بازار گوشت میزان افزایش حقوق کارمندان در ۱۴۰۰+ جزئیات شرط سنگین پرسپولیس؛ جدایی یک بازیکن منتفی شد؟ افزایش حقوق کارگران در سال ۱۴۰۰ چند درصد است؟+ جزئیات درخواست باشگاه پرسپولیس از هواداران خوزستانی معاون بایدن: تعهد آمریکا در قبال امنیت اسرائیل تزلزل‌ناپذیر است مخالفان گزینه مقاومت در برابر اشغالگری، «خائن» هستند آخرین قیمت انواع گوشی موبایل در بازار امروز جمعه ۱۵ اسفند ۹۹ گفت‌وگوی نماینده آمریکا در امور ایران با وزیر خارجه قطر ادعاهای جنگ طلبانه بنی گانتس درباره ایران غریب آبادی: آژانس نتایج تجزیه و تحلیل و سوالات مرتبط درباره ۲ مکان را ۲ ماه پیش به ایران ارائه کرده است شیخ خزعلی: عربستان سعودی و امارات در عراق سناریو دارند بارش برف و باران در اکثر مناطق کشور حمله بامدادی یمن به دو فرودگاه سعودی اعلام مقدار واکسن کرونای وارد شده به ایران آمار کرونا در جهان امروز ۱۵ اسفند ۹۹ پیشنهادی خوب برای دارندگان سهام عدالت خواهران پادشاه اسپانیا جنجال آفریدند + عکس گروسی: جلسه فنی با ایران برای ماه آینده برنامه‌ریزی شده است شرط آمریکا برای برداشتن تحریم‌های ایران صدور قطعنامه در شورای حکام منتفی شد تعیین مالیات اینفلوئنسر‌ها با ردیابی تراکنش‌های بانکی جدیدترین قیمت سکه طلا امروز پنجشنبه ۱۴ اسفند ۹۹+ جدول تماس ایران با مشتریان نفتی قدیمی روحانی: آمریکا اگر تحریم‌ها را بردارد، روابط ما با آژانس هم گرم‌تر خواهد شد قیمت ارز آزاد در ۱۴ اسفند/ افزایش اندک نرخ ارز در بازار قیمت ارز‌های دیجیتالی در ۱۴ اسفند/ بیت کوین صعودی شد قیمت روز خودروهای داخلی در ۱۴ اسفند احضار جمعی از مسؤولان بورس برای پاسخگویی به قوه قضائیه+ جزئیات ۷۰ درصد فوتی‌های خوزستان به محض ورود به اورژانس جان باختند رئیسی: امنیت آذربایجان‌غربی مرهون مقابله با گروه‌ها و جریان‌های ضدانقلاب است وضعیت آب و هوا در ۱۴ اسفند ماه/ بارش باران و برف در نوار غربی کشور راه اندازی سامانه تلفنی تاکسیرانی ازدواج با چه کسانی حرام است؟ «تکبر» در کلام امام صادق (ع) سفر به هرمزگان در ایام نوروز ممنوع شد؟ نمکی: مردم برای نوروز بار سفر نبندند/ زمان پایان واکسیناسیون علیه کرونای گروه‌های پرخطر/ مردم ویروس جهش یافته کرونا را جدی بگیرند واعظی: صدور قطعنامه در شورای حکام غیرسازنده است مرخصی نمایندگان مجلس لغو شد جزئیات برگزاری «آزمون اصلح معلمان حق‌التدریس» اعلام شد جلسه مهم جهانگیری، ظریف و صالحی در دولت رضایی: درباره FATF منتظر مستندات دولتی‌ها هستیم ممنوعیت تردد نوروزی در شهرهای زرد و آبی لغو می شود؟ روحانی: تحریم‌ها باید برداشته شود /هیچ کسی حق ندارد در اجرا دخالت کند زمان آغاز طرح ترافیکی نوروز + جزئیات تأیید هک اطلاعات ۱۵ هزار کاربر آمریکایی ۱۴.۵ میلیون آمریکایی به اینترنت ثابت دسترسی ندارند درخواست نمایندگان مجلس از آملی لاریجانی درباره لوایح FATF درخواست ترامپ از ایالت‌های آمریکا درباره غول‌های فناوری روحانی: کولبری و سوخت بری در شان مردم و کشور نیست/ زمینه برای کاهش قیمت‌ها در بازار ارز و کالا فراهم شده است هشدارهای زودهنگام ستاد انتخابات به کاندیداها/ هرگونه تجمع تبلیغاتی ممنوع است افزایش ظرفیت لایو اینستاگرام سخنگوی دولت: انتظار حل مشکلات با تصویب FATF انتظاری بیجاست وقتی عربستان ثروتمند و نفت‌خیز هم از اینفلوئنسرها مالیات می‌گیرد ربیعی:آمریکا راهی جز بازگشت به برجام ندارد/ تکذیب سفر لاریجانی به چین در روزهای آتی همسریابی در فضای مجازی و کلاهبرداری از مردم اقوام ایرانی «اقلیت» نیستند آذری جهرمی کدام حقیقت‌ها‌ را از مردم پنهان کرد؟+ فیلم تیم واکنش سریع پلیس فتا مانع از برداشت غیرمجاز ۸۵۰ میلیون تومان شد جریمه ۹۲ میلیون دلاری تیک تاک برای نقض حریم خصوصی در آمریکا تقسیم وظیفه برای بومی‌سازی تجهیزات شبکه ملی اطلاعات فیلم/ تناقض راهبردی دولت روحانی درباره FATF، چگونه اقتصاد کشور را به بن بست می‌رساند؟ توییتر ۲۳۸ اکانت ایرانی را حذف کرد+ علت عکس‌های کودکان‌تان را بدون اجازه آنها منتشر نکنید فعالیت فیسبوک و واتس‌اپ در هند دشوارتر شد توییت‌های محبوب پولی می‌شوند؟ فیلم/ انتشار تصاویر جدید از حمله موشکی سپاه به پایگاه عین الاسد توسط رسانه‌های آمریکایی حدیث روز/ طاووس بهشتیان چه کسی است؟ فیلم/ متفاوت‌ترین کلیپ تبریک روز پدر! گزارش تصویری| اولین تصویر از پهپاد رزمی کمان ۲۲ ارتش لوح| امیرالمؤمنین و قاطعیت علوی رهبر انقلاب: یک صدا علیه باج گیری کاریکاتور/ جهانگیری: نگذاشتیم مردم زیر فشار تحریم ها کمر خم کنند توضیح «شهاب حسینی» درباره ماجرای واکسن زدن در آمریکا و فعالیت هنری‌اش رهبر انقلاب: حرف و وعده فایده ندارد فقط عمل سریال های نوروز ۱۴۰۰ کدامند؟ سرود/ ای جانِ حضرت سجاد، مولانا حضرت باقر (ع) وقایعی که پیش از ظهور حضرت حجت (عج) رخ می دهد اختتامیه جشنواره فیلم فجر|«ابلق» بهترین فیلم از نگاه بینندگان/ نادیده گرفته شدن قهرمانان ملی+ تصاویز اعلام فهرست کامل نامزدهای اولیه اسکار+ اسامی «شنای پروانه» قاچاق شد؟ علی دایی، علی پروین در وداع بامدادی با انصاریان/ فیلم محل جدید تصویربرداری «بچه مهندس ۴» کجاست؟ برگ برنده سریال «نون خ» رو شد آخرین مهلت خرید در نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران تاثیر پرخوری در بیماری و قساوت قلب گزارش تصویری/ مراسم خاکسپاری مهرداد میناوند زمان تمدید نمایشگاه مجازی کتاب تهران ۹۹ آمار تروریست های داعشی چند ملیتی به هلاکت رسیده/ اینفوگرافیک پوستر| رهبر انقلاب: مسئولان واکسن مطمئن تهیه کنند پوستر/ شهید پیروز کاریکاتور/ شورای بی کفایت تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیشه کریستال تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت آرد و گندم تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دامپروری و دام گوشتی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت دانه های روغنی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت شیرینی و شکلات تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت فرش تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت نساجی تیزر برنامه تلویزیونی منهای نفت با موضوع صنعت چوب و مبلمان شکست استثناگرایی آمریکایی در عصر ترامپ به سمت دنیای پس از دلار پیش می رویم؟ خروج ترامپ از برجام؛ فشار حداکثری و نتایج حداقلی وضعیت نتایج انتخابات آستانه اشرفیه پس از درگذشت رمضانی دستک زمان تبلیغات انتخابات مجلس 98 آیا عراق می تواند از نیروهای امریکایی خالی شود؟ ائتلاف سازی به سبک امام موسی صدر مرگ ابوبکر البغدادی؛ کشته شدن سرکرده داعش چه پیامدی دارد؟ بازوهای نیابتی ایران در منطقه قدرتمندتر از همیشه درس‌های جنگ یمن برای اسرائیل وحدت میان جریان های سیاسی ایران در سایه سیاست فشار حداکثری آمریکا دولت پنهان در لبنان شکست سیاست فشار حداکثری ترامپ در قبال ایران/درهای مذاکره با ایران باز است طرح صهیونیست ها برای اشغال دره اردن رویای چین در هفتاد سالگی؛ خیلی دور، خیلی نزدیک سبک مبارزه تشکیلات خودگردان و اتحادیه اروپا برای حفظ کرانه باختری طرحی برای ایجاد یک سازه امنیتی در خاورمیانه تاریخ سری فشار اسرائیل برای حمله به ایران بررسی صنعت انیمیشن در منهای نفت/ ژاپن چگونه صنعت انیمیشن جهان را قبضه کرد؟ + فیلم منهای نفت: درآمد 16 هزار بشکه نفت تنها در یک سوله پرورش ماهی بررسی صنعت پرورش ماهی در مستند منهای نفت + تیزر بررسی صنعت لبنیات در مستند منهای نفت/ اشتغال یک میلیون نفری شیر و لبنیات منهای نفت: درآمد یک میلیارد دلاری پسته ایران/ هیچ کشوری توان تولید پسته مرغوب ایران را ندارد همه ابعاد تحریم؛ فرصت‌ها و تهدیدها تحریم‌ها به مبادلات ما با شرکت‌های کوچک اروپایی آسیبی نمی‌زند/ نرخ کنونی دلار بالاتر از نرخ واقعی آن است

ادامه روند نزولی قیمت خودرو در بازار+ جزئیات

با تداوم روند کاهشی انتظارات تورمی و نرخ ارز، منحنی قیمت در بازار خودرو نیز کماکان نزولی پیش می‌رود و به نظر می‌رسد در این شرایط فرصتی طلایی برای کنار گذاشتن سیاست نرخ‌گذاری دستوری ایجاد شده است.
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۸ - ۳۰ دی ۱۳۹۹ - 2021 January 19
کد خبر: ۷۴۵۵۴

به گزارش راهبرد معاصر؛ شورای رقابت چندی پیش گام نخست عبور از این سیاست را با آزادسازی قیمت ۱۸ خودرو کم‌تیراژ برداشت و حالا با توجه به بی‌میلی بازار به صعود، فضا برای تکمیل این پروژه فراهم آمده است. با وجود سال‌ها نرخ‌گذاری دستوری، در حال حاضر نه مصرف‌کننده از این سیاست رضایت دارد و نه تولیدکننده.

 

این روز‌ها که بازار خودرو به پیروی از روند نزولی انتظارات تورمی و نرخ ارز، در سرازیری قیمت قرار گرفته، به‌نظر می‌رسد فرصت طلایی برای عبور از سیاست پُر خسارت نرخ‌گذاری دستوری فراهم آمده است. اخبار رسیده از بازار حکایت از تداوم روند نزولی قیمت خودرو دارد به‌نحوی‌که گفته می‌شود کف قیمت به زیر ۱۰۰میلیون تومان نیز رسیده است. به گفته فعالان بازار، کاهش انتظارات تورمی و پایین آمدن نرخ ارز، عوامل اصلی نزولی‌شدن قیمت خودرو به‌شمار می‌روند که اگر تداوم داشته باشند، توقع ریزش‌های بیشتر در بازار هست. این اتفاق در حالی رخ‌داده که بازار خودرو تحت‌تاثیر دو عامل می‌توانست دوباره سر به صعود بگذارد، اما عوامل قوی‌تر اجازه عرض‌اندام چندانی به آن‌ها ندادند. آزادسازی نرخ ۱۸ خودروی کم‌تیراژ و بازگشت قیمت خودرو به سایت‌ها و پلت‌فرم‌های آگهی‌دهنده، اتفاقاتی هستند که طی چند هفته گذشته رخ داده و برخی گمان می‌کردند این دو، منحنی قیمت را تحریک خواهند کرد. این در حالی بود که دو عامل قوی‌تر شامل کاهش انتظارات تورمی و نزولی‌شدن نرخ ارز، اجازه پرش قیمت به خودرو‌های داخلی را نداد. رخ‌دادن چنین اتفاقاتی (آزادسازی قیمت و درج قیمت خودرو) در گذشته معمولا به رشد قیمت خودرو کمک می‌کردند، اما حالا در کمک‌رسانی عاجز مانده‌اند، زیرا انتظارات تورمی و نرخ ارز کاهش یافته‌اند. به گفته فعالان بازار، منحنی قیمت خودرو‌های داخلی از اواسط آبان به بعد (پس از مشخص شدن نتایج اولیه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا) سر به زیر شد، آن هم در حالی که تا پیش از آن، در حال پیشروی و فتح مرز‌های قیمتی جدید بود. آنچه سبب شد قیمت خودرو ریزش کند، کاهش انتظارات تورمی و نزولی‌شدن نرخ ارز بود، اتفاقاتی که خود ریشه در شکست دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزی جو بایدن داشتند. ترامپ ضدبرجام بود و آمریکا را از این سند بین‌المللی خارج کرد، اما در مورد بایدن گفته می‌شد و می‌شود که وی تمایل به احیای برجام دارد. همین موضوع کافی بود تا انتظارات تورمی ایرانی‌ها کاهشی شده و به‌تبع آن، منحنی قیمت در بازار‌های داخلی ریزش کند. بازار خودرو نیز جزو همان‌ها بود و به پیروی از نزولی‌شدن تورم انتظاری و نرخ ارز، سیری کاهشی را آغاز کرد. هرچند در این مدت گاهی نوساناتی گریبان بازار را گرفته و منحنی قیمت هوس رشد به سرش زده، با این حال پایدار نبوده و قیمت‌ها بازهم به سیر نزولی خود ادامه داده‌اند. طبق روایت فعالان بازار، منحنی قیمت در این حدودا دو ماه و نیم، بیش از ۳۰ درصد کاهش پیدا کرده و احتمال ریزش بیشتر آن نیز وجود دارد. ریزش قیمت خودرو در بازار، اما در حالی است که میل چندانی به خرید وجود ندارد و رکودی سنگین، معاملات خودرویی را فراگرفته است. مالکان خودرو از بیم ریزش بیشتر قیمت، توقع خود را پایین آورده و گاهی حتی حاضرند زیر نرخ‌های متعارف فعلی، خودروی خود را بفروشند، با این حال استقبال چندانی در سمت تقاضا وجود ندارد. این بی‌میلی به خرید نیز ناشی از انتظار شهروندان برای کاهش هرچه بیشتر قیمت‌ها در سایه تصورات مثبتی است که از آینده سیاسی و اقتصادی کشور دارند. با وجود کاهش قیمت، اما هنوز هم نرخ‌های فعلی فاصله زیادی با قدرت خرید بسیاری از شهروندان دارند و از طرفی، خیلی‌ها معتقدند خرید در این دوران، ریسک به‌حساب می‌آید، چون ممکن است ریزش دیگری در بازار خودرو رخ بدهد. این توقع ناشی از انتقال قدرت در آمریکا و احتمال احیای توافق هسته‌ای و برجام و تبعات آن به‌ویژه سقوط نرخ ارز است. تصور ایرانی‌ها این است که با احیای برجام و لغو تحریم‌ها، قیمت ارز (با توجه به آزادی احتمالی پول‌های بلوکه‌شده کشور و همچنین ازسرگیری فروش نفت) پایین‌تر خواهد آمد و حتی آن‌طور که حسن روحانی رئیس‌جمهوری گفته، احتمال ریزش نرخ دلار تا ۱۵ هزار تومان هم هست. در چنین شرایطی، به‌نظر می‌رسد فرصتی طلایی برای کنار گذاشتن سیاست نرخ‌گذاری دستوری ایجاد شده است، چه آنکه اولا عوامل اثرگذار بر قیمت خودرو فعلا آرام گرفته‌اند و ثانیا واکنش بازار به اتفاقاتی مانند آزادسازی قیمت خودرو‌های کم‌تیراژ و بازگشت قیمت خودرو به سایت‌ها، افزایشی نبوده است.

 


سیاستی خسارت‌بار و ناکارآمد

سال‌هاست صنعت و بازار خودرو ایران با نرخ‌گذاری دستوری دست به گریبان هستند، سیاستی که بار‌ها خسارت‌بار بودنش ثابت شده و نه کمک گسترده‌ای به مصرف‌کننده واقعی کرده و نه منافع تولیدکننده را دربر گرفته است. در این سال‌ها تلاش‌های زیادی برای لغو این سیاست انجام شد؛ اما تقریبا هیچ‌کدام از آن‌ها به سرانجام نرسید، زیرا سیاست‌گذاران جسارت و جرات اجرای آن‌ها را نداشتند.

 

این عدم‌جسارت بیش از هر مساله دیگری با ترس از انفجار قیمت خودرو در ارتباط بود، زیرا سیاست‌گذاران بیم آن را داشتند (و دارند) که با لغو نرخ‌گذاری دستوری، قیمت خودرو‌ها در مبدا رشدی شدید را تجربه و به نرخ بازار نزدیک شود و نارضایتی اجتماعی رخ بدهد. همین چند هفته پیش که شورای رقابت ۱۸ خودرو کم‌تیراژ را از شمول نرخ‌گذاری دستوری خارج کرد، انتظار می‌رفت قیمت خودرو در بازار روندی رو به رشد را تجربه کند که هرچند این اتفاق برای مدتی بسیار محدود افتاد، اما قیمت‌ها پس از دو سه روز دوباره روندی نزولی به خود گرفتند، چون انتظارات تورمی و ارز کاهشی بودند. این تجربه نشان داد اگر متغیر‌های بسیار مهمی مانند انتظارات تورمی و نرخ ارز آرام باشند، منحنی قیمت خودرو نیز سرکشی نخواهد کرد، حتی اگر آزادسازی رخ بدهد و ممنوعیت درج قیمت خودرو در سایت‌ها، لغو شود.



بستری مناسب برای لغو سرکوب قیمت

با توجه به اینکه از یک‌سو خسارت‌بار بودن نرخ‌گذاری دستوری به اثبات رسیده و از سوی دیگر با همکاری تورم انتظاری و نرخ ارز، بستری مناسب برای کنترل قیمت ایجاد شده، به‌نظر می‌رسد بهترین فرصت برای عبور از این سیاست فراهم آمده است. بعد از این همه سال نرخ‌گذاری دستوری، نه تولیدکننده از این سیاست دل خوشی دارد و نه مصرف‌کننده؛ ضمن آنکه قیمت نیز کنترل نشده و اتفاقا حسابی صعود هم کرده است.

 

در اثر اعمال سیاست نرخ‌گذاری دستوری، خودروسازان سال‌هاست در حاشیه زیان قرار گرفته‌اند، زیرا قیمت‌های تحمیلی به آن‌ها کفاف هزینه‌های تولیدشان را نمی‌دهد. مرور صورت‌های مالی سه خودروساز بزرگ کشور نشان می‌دهد آن‌ها تا انتهای تابستان امسال چیزی حدود ۴۰هزار میلیارد تومان زیان انباشته داشته‌اند که به گفته فعالان، بسیاری از کارشناسان و فعالان صنعت خودرو، دلیل اصلی آن، نرخ‌گذاری دستوری است؛ بنابراین تداوم این سیاست می‌تواند زیان انباشته خودروسازان را به عنوان بنگاه‌هایی که طبعا باید سود بدهند نه ضرر، بیشتر و بیشتر کند. اعمال این سیاست، اما نفعی برای مصرف‌کنندگان واقعی هم نداشته، چه آنکه منحنی قیمت در بازار تحت‌تاثیر متغیر‌های کلان (انتظارات تورمی و نرخ ارز) رشدی شدید را تجربه کرده است. هرچند عرضه خودرو با نرخ کارخانه‌ای (دستوری) همواره در این سال‌ها وجود داشته تا بهانه‌ای باشد برای دفاع از سیاست سرکوب قیمت، با این حال بسیاری از مصرف‌کنندگان واقعی دست‌شان به این خودرو‌ها نمی‌رسد و مجبورند نیاز خود را از بازار با قیمت‌های سر به فلک‌زده تامین کنند. این وسط دنیا به کام دلالان و سوداگران شده، چه آنکه رانت هنگفت حاصل از اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودرو‌ها به جیب آن‌ها می‌رود و سر تولیدکننده و مصرف کننده واقعی بی‌کلاه مانده است. همین چند وقت پیش رضا شیوا رئیس شورای‌رقابت (مرجع تعیین قیمت خودرو‌های داخلی) نیز خود اعتراف کرد نه مصرف‌کنندگان از سیاست نرخ‌گذاری دستوری دل‌خوشی دارند و نه تولیدکنندگان. این اعتراف نشان می‌دهد سیاست‌گذار نیز به ناکارآمدی نرخ‌گذاری دستوری آگاه است و همین آگاهی بود که سبب شد شورای رقابت قیمت ۱۸‌خودروی کم‌تیراژ را آزاد کند. در این سال‌ها همواره بهانه سیاست‌گذاران برای دل‌نکندن از نرخ‌گذاری دستوری، اوج‌گیری قیمت خودرو‌ها در مبدا بوده، اما به نظر می‌رسد حالا دیگر نمی‌توان روی این مساله چندان مانور داد. اینکه با وجود آزادسازی قیمت خودرو‌های کم‌تیراژ، بازار بازهم روندی نزولی را به خود گرفت و بازگشت قیمت به سایت‌های آگهی‌دهنده نیز نتوانست گرانی را رقم بزند، نشان می‌دهد بستر مناسبی برای کنارگذاشتن نرخ‌گذاری دستوری فراهم آمده است.

 

در حال‌حاضر بهانه شورای رقابت برای دستوری نگه‌داشتن قیمت خودرو‌های پرتیراژ، انحصاری بودن بازار آن‌ها است که البته پر بیراه نیست، اما مساله اینجاست که اجرای این سیاست کمک خاصی به آرامش بازار خودرو نکرده، زیرا منحنی قیمت از جا‌های دیگری (انتظارات تورمی و نرخ ارز) خط می‌گیرد. حالا که در سایه احتمال احیای توافق هسته‌ای و برجام، انتظارات تورمی و نرخ ارز آرام گرفته و اثر روانی آزادسازی بر منحنی قیمت کم شده، بهتر است سیاست‌گذاران این فرصت طلایی را برای عبور از نرخ‌گذاری دستوری از دست نداده و یک‌بار برای همیشه داروی تلخ، اما شفادهنده را به خورد بازار خودرو بدهند.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
تحلیل های برگزیده