طرح ویژه مجلس برای صندوق ذخیره فرهنگیان-راهبرد معاصر
توضیحات شرکت ثامن در خصوص آلوده بودن محلول دیالیز صفاقی جذب ۳۰ هزار نفر به آموزش و پرورش با آزمون اختصاصی دانشگاه فرهنگیان شیوه برگزاری کنکور ۱۴۰۴ تغییر می‌کند؟ ورود ۱۳۰۰ دستگاه اتوبوس و ساخت ۳۹ خط جدید مترو پایتخت پلیس: دستگیری سارقان ۱۰میلیاردی طلافروشی در تهران ماهواره چمران جدیدترین تست‌های خود را با موفقیت به انجام رساند ایلان ماسک: نورالینک برای از بین بردن درد گردن و کمر باید تراشه مغزی بسازد صدور هشدار نارنجی هواشناسی برای شمال | سیلاب در راه است معاون وزیر آموزش و پرورش: آموزش و پرورش ملک جناح خاصی نیست/ از ظرفیت اساتید استفاده شود خبر خوش برای معلمان | کد ۱۹ استخدام ۶ هزار نفر برای وزارت آموزش و پرورش تایید شد جزئیات مسمومیت چند دانش‌آموز در شهرری | ماجرا چه بود؟ واکنش سازمان غذا و دارو به ماجرای محلول‌های دیالیزی آلوده دستگیری تبعه افغان مسلح در یافت آباد به اتهام قدرت نمایی خبر خوش برای معلمان جدید و فرهنگیان فاقد رتبه و جاماندگان رتبه بندی+ جزئیات ماجرای درگیری موتور سوار و یک زن | واکنش پلیس | دلیل ارجاع زن جوان به مراجع قضایی

طرح ویژه مجلس برای صندوق ذخیره فرهنگیان

نمایندگان مجلس طرحی را برای خروج صندوق ذخیره فرهنگیان از ماهیت غیردولتی ارائه کرده‌اند؛ در همین رابطه مرکز پژوهش‌های مجلس توضیحاتی را ارائه کرده است.
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۹ - ۱۴ دی ۱۴۰۰ - 2022 January 04
کد خبر: ۱۱۶۴۷۵

به گزارش راهبرد معاصر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را برای خروج صندوق ذخیره فرهنگیان از ماهیت غیردولتی ارائه کرده‌اند.

نمایندگان طراح معتقدند: با اقدام وزیر وقت آموزش و پرورش (محمدعلی نجفی) مؤسسه صندوق ذخیره فرهنگیان با ماهیت شرکت خصوصی و معرفی اشخاص حقیقی و حقوقی به عنوان موسس و سهامدار صندوق تأسیس شد، اما به استناد گزارش تحقیق و تفحص مجلس و نظر به تبعیت وزارت آموزش و پرورش از قوانین و مقررات عمومی تاسیس صندوق ذخیره جز به یکی از صور قانونی چهارگانه وزارتخانه، موسسه دولتی، شرکت دولتی، موسسه و نهاد عمومی غیردولتی امکان‌پذیر نبوده و باید توسط مؤسس (وزارت آموزش و پرورش) مراعات شود.


مرکز پژوهش‌های مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا ماهیت صندوق ذخیره فرهنگیان، مؤسسه عمومی غیردولتی است؟ گفته: بله با توجه به آنچه بیان شد به دلیل ابهام در ماهیت حقوقی صندوق ذخیره فرهنگیان، استفسار درباره تبصره ۶۳ قانون برنامه دوم توسعه برای تعیین حدود و ثغور آن ضروری است و طبق اصول کلی حقوقی و هدف قانونگذار ماهیت این صندوق خصوصی نیست.


صندوق را می‌توان در زمره مؤسسات عمومی غیردولتی محسوب کرد بدین سبب ساز و کار نظارت بر آن توسط دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور امکان‌پذیر بوده و تصویب اساسنامه آن است یا مجلس شورای اسلامی طبق اصل ۸۵ قانون اساسی به پیشگیری از بروز مفاسد احتمالی و بلاتکلیفی آن کمک کند.

نحوه پرسش مطرح شده در این طرح به دلیل آنکه صرفاً خصوصی بودن را نفی کرده است مشکل را حل نمی‌کند و می‌تواند همچنان محل اختلاف و ابهام باشد لازم است به دلیل نوع فعالیت این صندوق و نظارت‌پذیری آن و امکان تصویب اساسنامه از سوی مجلس شورای اسلامی، مؤسسه عمومی غیردولتی بودن آن مورد استفسار قرار گیرد./تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده