دیدار اژه‌ای با مدیران رسانه‌ها؛ فراخوان اصلاح قانون مطبوعات؛ چند نقد جدی به قوه قضائیه اختلال در اینترنت برخی کاربران از ساعاتی پیش/ علت چیست؟ پیش بینی کاهش نسبی دما در نیمه شمالی کشور/ احتمال بارش رگباری و پراکنده در نقاط مختلف وزیر بهداشت: امسال شش هزار تخت بیمارستانی افتتاح می‌شود انهدام ۸۱۶ باند تهیه و توزیع مواد مخدر در سال جاری اتصال برخط سازمان تأمین اجتماعی به دفاتر ثبت اسناد و املاک کشور اولین ربات انسان‌نمای طبل‌زن دنیا را بشناسید توزیع دارو در موکب‌های مرز مهران ممنوع شد جزئیات انسداد مسیر‌های تونل توحید برای امشب دادستان تهران: شرکت‌های هواپیمایی مسئول تخلف در زمینه قیمت بلیت هستند هشدار سطح نارنجی برای سه استان شرقی کشور/ آماده باش کامل دستگاه‌های امدادی و خدماتی باستان‌شناسان به «قدیمی‌ترین سکونت‌گاه انسان در ایران» بازگشتند مهلت ۱۵ روزه دادستانی برای ساماندهی کالا‌های خطرناک دستگیری ۱۰ نفر از عاملان نزاع مسلحانه تربت‌حیدریه بازداشت جیب‌بر‌های زن پاکستانی توسط پلیس ایران/ زوار مراقب جیب‌بر‌ها باشند تخلف دو شرکت بزرگ توزیع برنج محرز شد

طرح ویژه مجلس برای صندوق ذخیره فرهنگیان

نمایندگان مجلس طرحی را برای خروج صندوق ذخیره فرهنگیان از ماهیت غیردولتی ارائه کرده‌اند؛ در همین رابطه مرکز پژوهش‌های مجلس توضیحاتی را ارائه کرده است.
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۹ - ۱۴ دی ۱۴۰۰ - 2022 January 04
کد خبر: ۱۱۶۴۷۵

به گزارش راهبرد معاصر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را برای خروج صندوق ذخیره فرهنگیان از ماهیت غیردولتی ارائه کرده‌اند.

نمایندگان طراح معتقدند: با اقدام وزیر وقت آموزش و پرورش (محمدعلی نجفی) مؤسسه صندوق ذخیره فرهنگیان با ماهیت شرکت خصوصی و معرفی اشخاص حقیقی و حقوقی به عنوان موسس و سهامدار صندوق تأسیس شد، اما به استناد گزارش تحقیق و تفحص مجلس و نظر به تبعیت وزارت آموزش و پرورش از قوانین و مقررات عمومی تاسیس صندوق ذخیره جز به یکی از صور قانونی چهارگانه وزارتخانه، موسسه دولتی، شرکت دولتی، موسسه و نهاد عمومی غیردولتی امکان‌پذیر نبوده و باید توسط مؤسس (وزارت آموزش و پرورش) مراعات شود.


مرکز پژوهش‌های مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا ماهیت صندوق ذخیره فرهنگیان، مؤسسه عمومی غیردولتی است؟ گفته: بله با توجه به آنچه بیان شد به دلیل ابهام در ماهیت حقوقی صندوق ذخیره فرهنگیان، استفسار درباره تبصره ۶۳ قانون برنامه دوم توسعه برای تعیین حدود و ثغور آن ضروری است و طبق اصول کلی حقوقی و هدف قانونگذار ماهیت این صندوق خصوصی نیست.


صندوق را می‌توان در زمره مؤسسات عمومی غیردولتی محسوب کرد بدین سبب ساز و کار نظارت بر آن توسط دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور امکان‌پذیر بوده و تصویب اساسنامه آن است یا مجلس شورای اسلامی طبق اصل ۸۵ قانون اساسی به پیشگیری از بروز مفاسد احتمالی و بلاتکلیفی آن کمک کند.

نحوه پرسش مطرح شده در این طرح به دلیل آنکه صرفاً خصوصی بودن را نفی کرده است مشکل را حل نمی‌کند و می‌تواند همچنان محل اختلاف و ابهام باشد لازم است به دلیل نوع فعالیت این صندوق و نظارت‌پذیری آن و امکان تصویب اساسنامه از سوی مجلس شورای اسلامی، مؤسسه عمومی غیردولتی بودن آن مورد استفسار قرار گیرد./تسنیم

ارسال نظر
آخرین اخبار