لزوم تبیین اهمیت ساماندهی پلتفرم های خارجی برای مردم-راهبرد معاصر
میثم سادات فاطمی، کارشناس علوم اجتماعی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» بررسی کرد:

لزوم تبیین اهمیت ساماندهی پلتفرم های خارجی برای مردم

میثم سادات فاطمی، کارشناس علوم اجتماعی با بیان اینکه نباید تردید داشت دشمن از بستر برخی شبکه‌های اجتماعی خارجی به‌دنبال افزایش فشار اقتصادی بر مردم است، گفت: چالش کنونی مهم و چند وجهی است، لذا باید از همه جهات برای مردم توضیح داد، نه اینکه گفته شود به‌دلیل محدود کردن برخی برنامه‌های کاربردی هر روز میزان مشخصی خسارت اقتصادی به کشور تحمیل می‌شود.
میثم سادات فاطمی؛ کارشناس مسائل اجتماعی
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۲ - ۲۴ مهر ۱۴۰۱ - 2022 October 16
کد خبر: ۱۵۴۱۷۹

لزوم تبیین علت اهمیت فیلترینگ اینستاگرام و واتساپ برای مردم

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ لزوم ایجاد فضای اعتماد به شبكه های اجتماعی داخلی از مدتها پیش در كشور مطرح شد و بعد از وقایع اخیر قوت گرفت. در این زمینه محدود شدن دو برنامه کاربردی خارجی اینستاگرام و واتساب، زمینه توجه به شبكه های داخلی و بومی را تقویت كرده است. 

 

در این مدت بسیاری از مسئولان كشور و رسانه ها بر استفاده از شبكه های داخلی تأكید كرده اند، اما عملكرد مردم در مواجه با شبكه های داخلی نشان دهنده نوعی بی اعتمادی است. بسیاری از مسئولان معتقدند برخی مشكلات و آشوب های ایجاد شده در كشور به دلیل فعالیت شبكه های اجتماعی خارجی است و بر بستن آنها برای همیشه تأكید كرده اند.

 

اگر در مواقع بحرانی محدودیتی بر شبکه های خارجی که دسترسی به سرورهایش وجود ندارد، اعمال نشود و فضا برای تبلیغ خشونت باز گذاشته شود، دامنه بحران های امنیتی و اجتماعی گسترده تر می شود

میثم سادات فاطمی، کارشناس علوم اجتماعی در گفت و گو با «راهبرد معاصر» درباره موارد مطرح شده در زمینه خسارت های اقتصادی ناشی از تعطیلی کسب وکارها به دلیل محدود کردن برخی برنامه های کاربردی فضای مجازی گفت: با وجود اینکه نمی توان کتمان کرد در اوضاع کنونی اقتصادی از دست رفتن هر نوع کسب وکاری به زیان اقتصاد است و باید نسبت به آن حساس بود، اما از موضوع مهمی نیز نباید غافل شد و آن این است که در اوضاع خطیر امنیتی، توجه به هزینه و فرصت بسیار حائز اهمیت است.

 

وی افزود: تاکنون پژوهشگران بی طرف هزینه- فایده محدود کردن برنامه های کاربردی فضای مجازی را در مواقع بحرانی استخراج و ارزیابی نکرده اند. به نظر می آید نیاز مبرم به توجه به این موضوع وجود دارد، زیرا امنیت اجتماعی توأم با امنیت اقتصادی حائز اهمیت است.

 

این کارشناس علوم اجتماعی با تأکید بر خسارت های به بار آمده از سوی برنامه های کاربردی که در زمان بحران، امنیت اجتماعی را تهدید می کنند، عنوان کرد: اگر در مواقع بحرانی محدودیتی بر شبکه های خارجی که دسترسی به سرورهایش وجود ندارد، اعمال نشود و فضا برای تبلیغ خشونت باز گذاشته شود، دامنه بحران های امنیتی و اجتماعی گسترده تر می شود؛ موضوعی که نه فقط امنیت اجتماعی، بلکه امنیت کسب وکارهای مردم را نیز تهدید می کند.

 

سادات فاطمی گفت: اگر امنیت کسب و کارها به خطر بیفتد و باعث شود شرایط جامعه به سمت افزایش انتظارات تورمی پیش برود، به گونه ای که به افزایش قیمت طلا و ارز منجر شود، قطعاً بحران ها همان اندازه که در از دست رفتن کسب و کارهای فضای مجازی مهم است، قابل تأمل هستند، زیرا نرخ تورم و افزایش قیمت را برای عموم مردم و دهک های آسیب پذیر افزایش می دهد.

 

وی تصریح کرد: می توان دست دشمن را برای فشار حداکثری بر ایران و از دست رفتن کسب و کارها دید. همچنین نباید تردید داشت دشمن به دنبال افزایش فشار اقتصادی بر مردم است؛ چالشی که در حال حاضر با آن مواجهیم مهم و چند وجهی است، لذا از همه جهات باید برای مردم توضیح داد، نه اینکه گفته شود به دلیل محدود کردن برخی برنامه های کاربردی هر روز میزان مشخصی خسارت اقتصادی به کشور تحمیل می شود.

 

میثم سادات فاطمی با انتقاد از مسئولانی که از سال های گذشته در زمینه ارتقای امنیت فضای مجازی کم کاری کرده اند، گفت: طبق تجارب ناآرامی سالهای 88، 96 و 98 از مسئولان وقت انتظار می رفت در راستای تقویت فضای مجازی بسیار جدی وارد عمل شوند، ولی متأسفانه شاهد کم کاری و فرصت سوزی های بسیار زیادی در این حوزه هستیم. باید برای مردم توضیح داده شود وقتی شرکت سازنده یا مالک برنامه های کاربردی مانند اینستاگرام حاضر به همکاری با ایران نیستند و تصاویر دعوت به خشونت را منتشر می کنند، علاوه بر اینکه عامدانه قوانین عرف بین الملل را رعایت نمی کنند، باعث می شوند مسئولان کشور برای خاموش کردن شعله فتنه مجبور به محدود کردن این برنامه ها شوند.

 

طبق تجارب ناآرامی سالهای 88، 96 و 98 از مسئولان وقت انتظار می رفت در راستای تقویت فضای مجازی بسیار جدی وارد عمل شوند، ولی متأسفانه شاهد کم کاری و فرصت سوزی های بسیار زیادی در این حوزه هستیم

وی گفت: هیچ کس مخالف استفاده از اینترنت و فعالیت مردم در فضای مجازی نیست؛ موضوع این است که برنامه های کاربردی فضای مجازی نباید ترویج خشونت کنند. همچنین مسئولان باید توجه کنند هر چه زودتر باید برنامه های کاربردی داخلی تقویت شوند، زیرا استفاده از این برنامه ها قطعاً مفید است.

 

این کارشناس علوم اجتماعی تصریح کرد: در حال حاضر برنامه کاربردی داخلی برای جایگزینی اینستاگرام وجود ندارد، اما برای جایگزینی واتساپ می توان از برنامه هایی همچون «ایتا» و «بله» استفاده کرد. باید در راستای اعتمادسازی مردم به استفاده از برنامه های کاربردی داخلی کار کرد؛ مشکل اصلی اینجاست که بخشی از سرمایه اجتماعی دچار ریزش شده به همین دلیل لازم است اعتماد به شبکه های اجتماعی و برنامه های کاربردی داخلی تقویت شود. 

 

وی افزود: متأسفانه بی اعتمادی به برنامه های کاربردی داخلی باعث شده است مردم حاضر باشند اطلاعات خود را در برنامه های تحت رصد سرویس های خارجی متخاصم قرار دهند، اما در بستر شبکه های داخلی نباشد. باید در این زمینه بیشتر فرهنگ سازی شود، زیرا بخشی از بی اعتمادی ناشی از جنگ رسانه ای دشمن است.

 

این کارشناس مسائل اقتصادی گفت: افکار عمومی جامعه به وسیله بیش از 200 شبکه ماهواره ای و سایت های مختلف خارجی و وابستگان داخلی بمباران خبری و اطلاعاتی می شوند؛ رسانه هایی که هدفشان پمپاژ بی اعتمادی و ایجاد شکاف میان دولت و ملت است. بنابراین باید از حالت انفعال درآمد و نباید صرفاً نظاره گر اقدامات دشمن بود.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار