اولویت‌های رئیس‌‌جمهور آینده در مناظره خضریان و هاشمی‌رفسنجانی-راهبرد معاصر
سخنان وزیر آموزش و پرورش در مجلس درباره وضعیت حقوق و رتبه بندی معلمان آرایش جبهه انقلاب برای دور دوم انتخابات با اجماع حول سعید جلیلی تشریح برنامه‌های انتخاباتی رسانه ملی، از مناظرات تا تکرار برنامه‌های قبلی قاضی‌زاده‌هاشمی: هوادارانم از سعید جلیلی حمایت کنند وزیر کشور: همه شرایط برای برگزاری دور دوم انتخابات آماده است مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری جمعه آینده برگزار می‌شود تبلیغات دور دوم انتخابات از چه‌زمانی شروع می‌شود؟ بیانیه مهم قالیباف:همه بایدبرای انتخاب آقای جلیلی تلاش کنیم نتایج انتخابات به‌ تفکیک استان‌ها + جدول نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری ۸ تیر ۱۴۰۳؛ انتخابات به مرحله دوم رسید سرلشکر سلامی: جبهه مقاومت پاسخ هر تعرضی را در منطقه می‌دهد وزیر آموزش و پرورش درباره پرداخت مطالبات معلمان پاسخ می‌دهد نامه ابوترابی به زلفی‌گل درباره وام دانشجویی رهبر انقلاب: حرکت مدافعان حرم ایران و منطقه را نجات داد شرایط دو مرحله‌ای شدن انتخابات چیست؟

اولویت‌های رئیس‌‌جمهور آینده در مناظره خضریان و هاشمی‌رفسنجانی

مناظره تلویزیونی علی خضریان نماینده مردم تهران در مجلس و محسن هاشمی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی درباره اولویت‌های رئیس‌جمهور آینده برگزار شد.
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۲ - ۰۴ تير ۱۴۰۳ - 2024 June 24
کد خبر: ۲۴۶۸۹۸

به گزارش راهبرد معاصر؛ محسن هاشمی‌رفسنجانی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در مناظره تلویزیونی با علی خضریان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی خطاب به خضریان، گفت: باید از فرصت این مناظرات استفاده کرد، هر نظامی به مشروعیت و کارآمدی نیاز دارد مشروعیت چون بحث امروز ما نیست خیلی به آن نمی‌پردازم، اما اصولاً مشروعیت در هر نظامی در اجرای قانون اساسی پیش می‌آید.
وی افزود: اگر قانون اساسی که به رأی مردم گذاشته شده و مردم احساس کنند که این قانون دارد اجرا می‌شود، هم در داخل و هم در خارج مشروعیت نسبی که لازم است به دست می‌آید.
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران، ادامه داد: اما کارآمدی اصولاً بعد از مشروعیت موردنظر مردم است، مردم دوست دارند که یک نظام و تشکیلات مشروع باشد، اما بعد از آن، اگر کارآمد نباشد، برای مردم توفیر و توفیق ایجاد نمی‌کند، تعریف کارآمدی نیز تعریف ویژه‌ای است.
هاشمی‌رفسنجانی تصریح کرد: اگر یک دستگاه و یا فرد بخواهد کارآمد باشد، باید به هدفی که مشخص کرده برسد، در مورد نظام‌های سیاسی، به دو صورت کارآمدی تعریف می‌شود، اولاً تعریف نظری دارد، یعنی اینکه ظرفیت و امکان برای تحقق و اهداف را آن دستگاه و نظام باید داشته باشد.
وی افزود: اما تعریف عملی کارآمدی، موفقیت نظام در رسیدن به تحقق اهدافی که تعیین می‌کند، است، البته با امکانات و ابزاری که در اختیار دارد. معمولاً کارآمدی به معنی دوم که عملکردی است، موانع و چالش‌هایی هم دارد، یعنی هر نظامی اگر بخواهد کارنامه داشته باشد، مشخصاً باید بتواند با ابزاری که در اختیار دارد، موانع و چالش‌ها را برطرف کند.
هاشمی: افراطی‌ها دلشان می‌خواهد مردم در انتخابات شرکت نکنند
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی، ادامه داد: کشور را بدهیم دست یک عده تندرو افراطی‌ها که دلشان می‌خواهد مردم در انتخابات شرکت نکنند که با ۶ درصد آرا مردم بروند در مجلس بنشینند؟ همین آقای خضریان بگویند با چند درصد آرای مردم در مجلس نشسته؟ کمتر از ۱۰ درصد و ۲۰ درصد آرای مردم رو دارند و در مجلس نشسته‌اند.
هاشمی رفسنجانی ادامه داد: خب معلوم است یک سری افراد می‌آیند و می‌نشینند و چنین فعالیت‌هایی را برنامه‌ریزی می‌کنند و به آخوندی، روحانی، رفسنجانی و همه تهمت می‌زنند، با همین تندگویی و پرگویی، از کسی و جایی نمی‌ترسند که ماها نمی‌توانیم این کار را بکنیم، چون اگر بکنیم، باید بعداً تنبیه شویم، باعث این می‌شود و نتیجه‌اش این است که مردم فقیر می‌شوند.
وی تصریح کرد: خواهش می‌کنم این مقاله را همه صوت کنند که در روزنامه جمهوری اسلامی چاپ شده: مانع تراش‌ها مقصرند که کشور اینطوری است)، مانع تراش‌ها چه کسانی هستند؟ همین نوع تفکر.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب، تأکید کرد: البته آقای جلیلی این‌طور نیست‌؛ نمی‌دانم چرا چنین اطرافیانی را دور خودش جمع کرده است؟ چون سعی می‌کند و در تلویزیون می‌آید، همیشه می‌بینیم که صحبت از برنامه و راهبرد و حرف‌های عاقلانه می‌زند، هر چند در عمل به دلیل اینکه اطرافیانش تند هستند، اتفاقات تند می‌افتد و نمی‌گذارد کشور دچار این مشکلات نشود، ولی باید دید که این مانع تراش‌ها چه کسانی هستند که‌این‌طور  بدون هیچ ترسی وارد سیاست کشور شدند و نمی‌گذارند کشور سر و سامان بگیرد.
خضریان همچنین در ادامه این مناظره، گفت: در دولت آقای روحانی که این دولت امتداد همان دولت است، صحبت از توسعه می‌کنند که ۸۰۰۰ واحد تولیدی تعطیل شد در این کشور؛ من فقط هپکو را برای شما مثال می‌زنم. هپکویی که ماشین آلات راهسازی و سنگین تولید می‌کرد، در دولت آقای روحانی تبدیل شد به تولید درب و پنجره. هپکو یک نماد است؛ با آمدن سر کار این آقایان، هپکوها در راه است.
وی افزود: این‌ها نگاهشان به تولید همان نگاهی است که همه شما کارگران عزیز در هفت تپه و دشت مغان و همه جا این را دیدید. در هپکو این دیدگاه با نشستن بر هیجانات قومی و نگاه‌های سیاسی برای بانوان با نشستن بر همین گونه بزرگ گویی‌ها می‌خواهند مجدداً سرنوشت این کشور را به دست بگیرند و می‌خواهند به سمتی حرکت کنند که من و شما مجدداً در این کشور نتوانیم نقشی ایفا کنیم.
نماینده مردم تهران خطاب به محسن هاشمی، تصریح کرد: جناب آقای هاشمی عزیز در موضوع بنزین فیلم آقای پزشکیان موجود است، همین چند سال پیش برگشتند و گفتند که بنزین ۲۰ هزار تومان بشود.
خضریان اضافه کرد: البته ایشان که اکنون نامزد شده این حرفش را دارد به مقداری تغییر می‌دهد ولی حرف واقعی و نگاه اصلی‌اش همان زمان قابل شنیدن است که نامزد انتخابات نشده بود و نگاه کارشناسی خودش را گفته بود. اما آیا این‌ها اصلاً سفره مردم را می‌بینند در این قیمتی که دارند تعیین می‌کنند و می‌گویند بنزین بشود ۲۰ هزار تومان تازه به پول چند سال قبل. به پول امروز حداقل می‌شود ۵۰ هزار تومان با نگاه این‌ها و بعد می‌گویند کار را به متخصصین می‌سپاریم.
وی ادامه داد: خب سال ۹۸ و ۹۶ هم که زمینه بسیاری از اغتشاشات را در این کشور رقم زدند، بلایای بنزینی که آقای روحانی رقم زد به کارشناسان رجوع کرد و حرف کارشناسان را گوش کرد، اما رئیس‌جمهور در جایی نشسته که مصالح ملی و منافع ملی و مردم را ببیند. ما حق نداریم بدون اینکه سفره مردم را تعیین کردیم، صرفاً فقط نرخ دلاریزه شدن درآمد دولت را افزایش دهیم.
نماینده مردم تهران تأکید کرد: حتماً و حتماً وقتی امروز ما می‌گوییم می‌خواهیم بنزین را دوباره به نگاه کارشناسی صرف ببریم، لیبرال‌ها می‌آیند و می‌گویند دوباره گران کنید و ببرید بالا؛ در این میان هم مرحوم ابوی آقای هاشمی تعیین تکلیف کردند و گفتند یک عده‌ای هم زیر چرخ توسعه لِه خواهد شد؛ این طبیعی است و بعد به سرمایه‌داران گفته که بروید مانور اشرافی‌گری بدهی، یعنی آن حلقه‌ای که دارد شکل می‌گیرد و باید در موردش حرف زد این است که این دسته‌بندی‌ها، فرضی است که برخی از این سیاسیون بالانشین دارند انجام می‌دهند.
خضریان افزود: آن چیزی که اصلی است، دیوار بتنی است که جریان سرمایه‌داری دارد بین خودش و مردم شکل می‌دهد.
وی در انتقاد به تیم ستاد انتخاباتی پزشکیان، گفت: باید افرادی که در انتخابات نامزد می‌شوند و ما می‌خواهیم آنها را بسنجیم و مردم هم می‌خواهند ببینند کدام یک از نامزدها شرایط بهتری دارند، برای انتخاب، لذا باید ابتدا به سوابق و سیاست‌های آنها رجوع کنیم و سوم اینکه به اطرافیان آنها مراجعه کنیم، بنابراین این‌ها در کنار هم قابل تأمل می‌شود.
این نماینده مجلس ادامه داد: ‌ به طور مثال مثلاً جناب آقای دکتر پزشکیان به عنوان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری، در حوزه برنامه‌ها می‌فرمایند که ما این حوزه را به متخصصین واگذار کرده‌ایم که بعد به آن ورود خواهم کرد.
خضریان تصریح کرد: در حوزه اطرافیان، ایشان (پزشکیان)ادامه‌دهنده دولت آقای روحانی هستند با همه احتراماتی که به ایشان وجود دارد، آقای پزشکیان را می‌شود ادامه‌دهنده دولت جناب آقای روحانی دانست.
وی اظهار کرد: آقای پزشکیان یک مراتب پایین‌تری از دولت آقای روحانی است، یعنی دولت آقای روحانی یک مراتبی بالاتر بودند که این را هم عرض خواهم کرد. 
نماینده مردم تهران در مجلس اضافه کرد: به‌عنوان مثال، در حوزه سیاست خارجی، با حضور جناب آقای ظریف در کنار ایشان و اظهاراتی که خودِ آقای پزشکیان می‌کنند، می‌توان دید که ایشان یک نسخه ناقصی از آقای روحانی را پیاده‌سازی می‌کنند.
خضریان با بیان اینکه در حوزه مسائل سیاست داخلی، افرادی که در اطراف پزشکیان، نظیر آقای آخوندی حضور دارند که سوابق آنها در دولت آقای روحانی، مشخص است، گفت: اظهارات آنها همچون عدم ساخت مسکن یا مزخرف دانستن خانه‌های مردم، روشن است، این‌ها نشان‌دهنده آن است که ما دولتی را جلو می‌بریم که قرار است جناب آقای هاشمی و دوستانشان برای مردم زمینه سر کار آمدن دولتی را تبلیغ می‌کنند که ادامه‌دهنده دولت آقای روحانی است.
وی اضافه کرد: وقتی صحبت از کارآمدی می‌کنیم، مردم ما باید بدانند که آقای پزشکیان امروز در شرایطی در انتخابات حضور پیدا کرده‌اند که این شرایط حاکی از آن است که آقای پزشکیان می‌گویند که ما کشور را به متخصصین واگذار می‌کنیم، یعنی اولاً امروز برنامه‌ای برای اداره کشور ندارند، چون اگر داشتند می‌گفتند که با متخصصین صحبت کرده‌ایم و در صحبت با آنها به این برنامه رسیده‌ایم. 
نماینده مردم تهران در مجلس تأکید کرد:‌ مردم ما بدانند که اگر در این مواقع یک چنین رأیی می‌دهند، در حقیقت به معنای دعوای بین متخصصین است.
رفسنجانی: چه بلایی سر مردم بخاطر فیلترینگ آوردید؟
مشاجره خضریان و رفسنجانی در برنامه مناظره
محسن هاشمی همچنین درباره فیلترینگ، گفت: چه بیزینسی است که با VPN ایجاد کردید؟ اگر ما ادامه‌دهنده راه آقای روحانی هستیم، افتخار می‌کنیم!
وی افزود: شعار تهاجم فرهنگی مقام معظم رهبری را چه بلایی این تندروها سرش آوردند؟
خضریان خطاب به محسن هاشمی، گفت برادر شما(مهدی هاشمی رفسنجانی) زمانی که در اصل کمیسیون 90 بودم، در بازدید از زندان اوین دیدم بدون محدودیت بیرون از زندان بود.
خضریان خطاب به هاشمی: آیا پزشکیان قرار است سفارش پدر شما را اجرا کند؟
خضریان در بخش دیگری خطاب به محسن هاشمی، گفت: آیا پزشکیان قرار است سفارش پدر شما را اجرا کند؟ که محسن هاشمی نیز در پاسخ به خضریان، گفت: مواظب صحبتت باش، پدر من در آن دنیاست، ممکن است بلایی سرت بیاید!
محسن هاشمی همچنین تصریح کرد: ۴۵ سال از پیروزی انقلاب گذشته و در طول این سال‌ها به خصوص در ۱۰ سال اخیر، سیاست‌های کلی نظام در مجمع تشخیص مصلحت نظام با مدیریت آیت الله هاشمی رفسنجانی نوشته و سپس به مقام معظم رهبری ارائه شده و ایشان تصویب کردند و ابلاغ شده است، بنابراین وقتی آقای پزشکیان از برنامه صحبت می‌کند، خیلی واضح می‌گوید و که می‌خواهم سیاست‌های کلی نظام را اجرا کنم، در نتیجه واضح است که آقای پزشکیان در امر برنامه بر روی سیاست‌های کلی نظام برنامه‌ریزی کرده که  مصوبه مجمع و به تایید مقام معظم رهبری رسیده است.
وی افزود: همانطور که می‌دانید، برنامه هفتم توسعه هم، هر چند با دو، سه سال تاخیر به تصویب رسیده و ایراداتی دارد، اما دولت‌ها می‌توانند برنامه را در طول دورانشان تصحیح کنند که مشکلی نیست، حتی در مورد سیاست‌های کلی نظام هم می‌توانند با نامه نگاری با مقام معظم رهبری، مجمع تشخیص مصلحت، نظام این‌ها را تغییر دهند که جزو برنامه‌های آقای پزشکیان خیلی واضح مشخص شده است.
عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی تأکید کرد: آقای پزشکیان درباره برنامه‌هایشان هم گفته‌اند که ابتدا به توسعه‌ علمی، آموزشی و پژوهشی می‌پردازند و بحث توسعه آموزشی و اقتصادی و زیرساختی و اجتماعی و رفاه عمومی و کاهش فاصله طبقاتی را مطرح و برای عملیاتی کردن آن درباره سیاست خارجی نظریاتی داد که آقای ظریف خیلی واضح آن را مطرح کرده است.
خضریان: با یک پروژه دروغ طرف هستیم
علی خضریان در ادامه این مناظره به انتشار توییتی از سوی آذری جهرمی در زمان وزارت ارتباطات دولت روحانی اشاره کرد و گفت: آقای  آذری جهرمی در برنامه شیراز به آقای پزشکیان یاد می‌داد چه بگوید. جهرمی در این توئیت ادعا می‌کرد لباس فضانوردی ایرانی را در کشور تولید کرده است و این طرح بزرگ دروغ بود.
خضریان ادامه داد: از حقوق زن حرف می‌زنند، اما زمانی که همسر آقای شهردار تهران توسط شهردا به قتل می‌رسد، جریان‌های سیاسی به دلیل سیاست رفاقتی، زن را نمی‌شناسند، بلکه صحبت از این می‌کنند که آن بانوی محترمه فردی پرستو است و این اتهام را به فردی که فوت شده، می‌زنند.
وی خطاب به محسن هاشمی، گفت: الحمدلله شما هم تریبون دارید و هم صحبت می‌کنید، حتی من سفارش‌های پدر شما را باید به شما یادآوری کنم، اما چه کسی می‌خواهد حق آن بانو را بگیرد، بانویی که کُرد بود، آن بانویی که در تهران به این صورت با تیر مستقیم کشته می‌شود، چه کسی حق او را گرفت؟/فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده