بازدید وزیر کشور از محله تاریخی سنگ سیاه شیراز + عکس-راهبرد معاصر
برنامه هفتم منابع مناسبی برای بالندگی دانشگاه‌ها فراهم کرده است خطیب: امنیت و قدرت ایران مورد اعتراف دوست و دشمن است رئیس جمهور: مسئولان به وعده‌های خود در خدمت‌رسانی به زائران اربعین عمل کنند پیشنهاددیوان‌محاسبات درباره شفافیت منابع هدفمندی یارانه‌ها اطلاعیه جدید سپاه درباره عملیات شهادت هنیه گزارش نیویورک‌تایمز از ترور شهید هنیه دروغ است طحان نظیف: طرح حمایت از مالکیت صنعتی در شورای نگهبان تائید شد دو ابهام شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب مخبر: صهیونیست‌ها سیلی خواهند خورد سردار جلالی: طرح‌های پاسخ سریع به تهدیدات زیستی تدوین شود گفت‌وگوی وزیر کشور عراق و سردار احمدی‌مقدم درباره آخرین اقدامات اربعینی ایران و عراق سخنان هنیه در دیدار با رهبر انقلاب: ۶۰ نفر از خانواده ما در غزه شهید شدند کدام مقامات خارجی امروز با پزشکیان دیدار کردند؟ بیانیه شورای نگهبان: جهان به زودی شاهد نابودی رژیم صهیونیستی خواهد بود واکنش علی لاریجانی به ترور هنیه

بازدید وزیر کشور از محله تاریخی سنگ سیاه شیراز + عکس

وزیر کشور در جریان بازدید از محله تاریخی سنگ سیاه شیراز، ضمن ابراز رضایت از روند اجرای طرح ساماندهی این منطقه بر ملاحظات و قوانین میراث فرهنگی در بهسازی محلات تاریخی تاکید کرد.
تاریخ انتشار: ۱۲:۲۳ - ۱۵ شهريور ۱۴۰۳ - 2024 September 05
کد خبر: ۲۵۶۴۱۰

به گزارش راهبرد معاصر؛ اسکندر مومنی، پنجشنبه در ادامه سفر خود به شیراز در بازدید از محله سنگ سیاه این شهر ضمن یادآوری بازدید سال‌های گذشته خود از محله سنگ سیاه شیراز گفت: شرایط امروز این محله با شرایط گذشته آن کاملا تفاوت دارد و تغییرات ایجاد شده کاملا محسوس است و شاهد هستیم که با همت استانداری، شهرداری، سپاه و فرمانداری بافت منطقه سنگ سیاه کاملا ساماندهی شده است.

مومنی افزود: البته این کار با محدودیت‌هایی همراه بود و در کنار ساماندهی می‌بایست ملاحظات و قوانین میراث فرهنگی نیز رعایت می‌شد.

وی ادامه داد: با اقدامات انجام شده و ترمیم بافت و ایجاد فضا‌های سنتی و بوم گردی، شاهد هستیم که این منطقه که زمانی جزو حاشیه شهر محسوب می‌شد و شرایط مناسبی نداشت امروز پذیرای گردشگران است.

بازدید وزیر کشور از محله تاریخی سنگ سیاه شیراز + عکس

محله سنگ سیاه پهنه بزرگی در جنوب غربی بافت تاریخی است که نزدیک به ۸۰ هکتار مساحت دارد و از اصلی‌ترین پهنه‌های ساختاری بافت تاریخی شهر به شمار می‌رود.

این محور تاریخی یکی از مهمترین گذر‌های اصلی شهر شیراز از گذشته تا به امروز بوده که از شمال با خیابان قاآنی شمالی، از جانب با خیابان کارگر و از غرب با بلوار سیبویه، خیابان قاآنی جنوبی و شیر شرقی محدود شده و با بازار میوه و سبزیجات، بازار ماهی فروشی شیراز مجاورت دارد.

وجه تسمیه آن به دلیل وجود سنگ سیاه چهار گوشی است که در محوطه آرامگاه سیبویه قرار دارد. راه‌اندازی بازار هنر شیراز در محله سنگ سیاه با هدف ساماندهی وضعیت این منطقه از اقداماتی است که توسط متولیان فرهنگی و مجموعه مدیریت شهری دنبال می‌شود.

گذر فرهنگ و هنر با هدف حمایت از هنرمندان و دستیابی به اقتصادی پویا و پایدار در این منطقه پایه‌گذاری شده است. سکونت مشاهیر، علما و تجار با قومیت و مذاهب گوناگون در این منطقه از مهمترین ویژگی‌های محور تاریخی سنگ سیاه محسوب می‌شود. این بافت به دلیل قدیمی بودن بسیار متراکم است و به جز چهار معبر اصلی که پیرامون محله واقع شده‌اند، باقی شبکه‌های معابر عرضی کمتر از ۶متر دارند و همین مسئله باعث ایجاد مشکل در رفت و آمد شده است. / ایرنا

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده