به گزارش راهبرد معاصر ؛ در ابتدای برنامه، پیمان قمصری معاونت اجرایی سیف خودرو در یک نشست خبری کوتاه، ضمن ارائه گزارشی از روند کار انجام شده طی یکسال گذشته،توضیحاتی نیز در خصوص خط تولید اعلام کردند.
قمصری در ابتدای توضیحات خود اشاره کرد: مرتب خودرو که بعد از سایپا دومین خودروساز کشور محسوب میشود، پس از مدت ها تولید خودروهای لندروور، پاژن و محصولات سانگ یانگ کره جنوبی، متاسفانه در چند سال گذشته رو به تعططیلی رفته بود....، اما سیف خودرو که پس از شکست همکاری ها با سوبارو به فکر حرکت در راه تولید خودرو در کشور افتاده بود، اقدام به خریداری و بازسازی این مجموعه نمود.
قمصری در ادامه گفت: خط تولید فعلی محصولات بیسو در تهران، نسبت به بسیاری از خودروسازان دیگر کشور از فضای محدود تری برخوردار است، اما ما سعی میکنیم با استفاده بهینه از فضای فعلی و با حداکثر بهره وری به تولید محصولات در این سایت بپردازیم...، وی هزینهی بازسازی خطوط تولید این کارخانه را مبلغی نزدیک به 20 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: کلیه مراحل طراحی و ساخت قسمت های مختلف خط تولید، به کمک کارشناسان شرکت و متخصصین داخلی انجام شده است.
وی در ادامه اعلام کرد با توجه به الزامات وزارت صنعت برای حداقل 20% داخلی سازی محصولات، اقدامات شرکت برای انجام روند تولید اتاق و بدنه در کشور در حال انجام است و تاکنون حدود 23 میلیارد تومان برای خرید قالب ها هزینه شده است، اما برای راه اندازی خطوط رنگ در حال حاضر برنامه ای نداریم و رنگ آمیزی محصولات با استفاده از ظرفیت های موجود در دیگر شرکت ها در دستور کار است.
قمصری همچنین از قصد شرکت برای ساخت خط تولید دیگری در کاشان خبر داد و گفت: در حال حاضر ظرفیت تولید کارخانه تهران، 20 الی 27 دستگاه خودرو در روز است، اما در کارخانه کاشان با وجود 2 خط تولید موازی، شرایط تولید 130 دستگاه خودرو در روز فراهم است و برنامه هایی برای معرفی محصولات دیگر بیسو نیز در دستور کار قرار دارد؛ وی زمان معرفی نخستین خودروی جدید را خرداد ماه 98 اعلام کرد.
قمصری همچنین در اظهار نظری جالب توجه اعلام کرد:بسیاری از خودروهای چینی در ایران با کیفیت بهتری نسبت به خود چین تولید می شوند.
و در سیف خودرو نیز، برای کیفیت مونتاژ خودروها اهمیت دو چندانی قایل هستیم و در تلاشیم با ارتباط مستمر با شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران (ISQI)، خودروهای خود را با اخذ 4 ستاره کیفی راهی بازار کنیم.
وی در ادامه از رسیدن نخستین محموله CKD خودروهای بیسو به ایران و پایان تولید آزمایشی محصولات خبر داد و گفت با رسیدن دومین محموله در اوایل اسفندماه، تولید انبود خودروها آغاز خواهد شد تا ان شالله مشکلی در تامین تعهدات خود در خرداد ماه نداشته باشیم. وی تعداد پرسنل مشغول در خط تولید تهران را 110 نفر اعلام و اظهار امیدواری کرد با پیشرفت درست برنامه ریزی های شرکت، تعداد 2000 نفر به صورت مستقیم برای کار در خط تولید کاشان شرکت استخدام شوند.
بیسو T5 یک کراس اوور متوسط شهری و یکی از معدود خودروهای هفت نفره بازار ایران به حساب می آید که با خودروهایی مانند جک S5 رقابت خواهد کرد. بیسو T3 نیز که کراس اوری کوچکتر از T5است رقیب خودروهایی نظیر جک اس3، چانگان CS35 و هایما اس5 خواهد بود. برای آشنایی بیشتر با این خودروها میتوانید ویدیو معرفی این دو محصول را مشاهده کنید:
معرفی بیسو T3 و T5، دو محصول جدید سیف خودرو
خط تولید بیسو در حال حاضر از 5 سالن اصلی(بجز انبارها) تشکیل شده است، که در ادامه به صورت مجزا به آنها اشاره میکنیم.
در نخستین سالن، ابتدا اتاق رنگ شده خودروها از پالت خارج شده و پس از نصب عایق های روی فایروال (قسمتی مابین کابین و محفظه موتور) و بعضی قسمت های دیگر، با لیفتراک به سمت سالن بعدی حمل میشوند.
دومین سالن، سالن تریم نام دارد که در ایستگاه های مختلف آن، بیشتر قطعات داخلی خودرو (interior) روی آن نصب میشوند.
5.JPGدر این سالن قسمت های مختلف کابین مانند سیم کشی داخل اتاق، موکت کف، صندلی و .... روی خودرو نصب میشوند؛ همچنین داشبورد خودرو نیز که مونتاژ آن در گوشه ای از سالن انجام شده، روی کابین نصب میگردد.
در ایستگاه های انتهایی نیز پس از تکمیل قطعات داخلی، برخی قطعات بدنه، یا فنی مانند شیشه جلو و عقب، رادیاتور، اینترکولر، بوستر ترمز و ... روی خودرو نصب میگردد.
خودروها پس از رسیدن به انتهای خط سالن تریم، با چرخشی 90 درجه ای وارد سالن شاسی میشوند. در این سالن بدنه خودروها بوسیله یک ربات از روی ترولی ها به روی فیکسچرهای سقفی خط منتقل میشوند تا قطعات سیستم تعلیق، اکسل و موتور و گیربکس که در سالن مجاور(سالن پیش مونتاژ) آماده شده اند، روی آن نصب گردند، در انتهای همین خط نیز مایعات و سیالات لازمه هر خودرو به آن اضافه میشود تا خودرو آماده استارت و ورود به سالن تست شود.
اما سالن پیش مونتاژ، نام سالن کوچکی است که در آن، مجموعه های کوچکتر فنی یا بدنه، به طور کامل سرهم میگردند. در انتهای این سالن، موتور و گیربکس پس از خارج شدن از پالت ها، در کنار هم قرار میگیرند و همچنین مونتاژ متعلقات اکسل جلو و طبق ها نیز در همانجا انجام میشود. در گوشه دیگر همین سالن هم شاهد مونتاژ درب های خودروها به همراه متعلقات کامل آنها مانند بلندگو، عایق ها، قفل و دستگیره و... هستیم که در نهایت هر 4 درب هر خودرو روی یک ترولی قرار گرفته و برای نصب روی خودرو به سالن شاسی منتقل میشوند.
آخرین سالنی که خودروها به آن وارد میشوند، سالن تست نام دارد، این سالن دارای چند ایستگاه است که در آن قسمت های مختلف خودرو بررسی شوند، ایستگاه هایی مانند تنظیم زوایای چرخ ها، تست سرعت، تست لغزش و باران و ....
اکنون خودرو تولید شده آماده خروج از سوله ها و ورود به تست جاده است و در صورتی که در این مرحله نیز مشکلی مشاهده نشود، خودرو به انبار موقت کارخانه منتقل خواهد شد.