چرا ترامپ با برگزاری انتخابات 2020 به روش پُستی مخالفت کرد؟-راهبرد معاصر
واکنش روسیه به تصمیم آمریکا برای استقرار سامانه موشکی در آلمان سید حسن نصرالله: هدف غرب لطمه زدن به ارزش‌های مرتبط با جهاد، شهادت و مقاومت بود واکنش ایران به ادعای استفاده از تسلیحات تهران توسط یمن آمریکا تحریم‌هایی را علیه رژیم صهیونیستی اعمال کرد طعنه رهبر انصارالله به فرار ناو آمریکایی: شما از شیر غران، گریخته‌اید، نه یک موش! نتانیاهو: هر توافقی باید به اسرائیل اجازه دهد به جنگ بازگردد موافقتنامه جامع همکاری ایران و روسیه بزودی امضا می‌شود استقرار سفیر جمهوری آذربایجان در تهران در آینده نزدیک حماس: تاکنون هیچ خبر جدیدی درباره مذاکرات به ما داده نشده است سرنگونی پهپاد رژیم صهیونیستی در شمال نوار غزه قالیباف و پوتین دیدار کردند سرویس اطلاعات خارجی روسیه: واشنگتن به دنبال جایگزین برای زلنسکی است وضعیت زندانیان ایرانی محور گفت‌وگوی سفیر ایران و معاون وزیر دادگستری ترکیه واکنش کرملین به بیانیه پایانی نشست ناتو قرارداد یک میلیارد دلاری مراکش با رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ در غزه
رضا میرطاهر، تحلیلگر مسائل بین الملل در گفتکو با راهبرد معاصر پاسخ می دهد:

چرا ترامپ با برگزاری انتخابات 2020 به روش پُستی مخالفت کرد؟

رضا میرطاهر: شواهد نشان می‌دهد که برخلاف پیش بینی‌های قبلی که  ترامپ بر این تصور بود که به آسانی بر رقیب دموکرات خودش یعنی جو بایدن پیروز خواهد شد، بسیار تفاوت کرده و به نظر می‌آید اگر این شرایط ادامه داشته باشد احتمال پیروزی بایدن دوچندان خواهد شد، لذا شاید بشود گفت ترامپ احتمالاً‌ نه فقط از مسائلی مانند مطرح کردن تاخیر یا به عقب انداختن انتخابات استفاده می‌کند.
رضا میرطاهر؛ تحلیلگر مسائل بین الملل
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۱ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۹ - 2020 August 09
کد خبر: ۵۳۹۲۷

چرا ترامپ با برگزاری انتخابات 2020 به روش پُستی  مخالفت کرد؟

 

به گزارش راهبرد معاصر؛  هفته گذشته بود که ترامپ در توئتیر خود اعلام که برای جلوگیری از شیوع کرونا زمان انتخابات باید به عقب بیفتد ولی تا به امروز مجلس سنا این درخواست را رد کرده است ولی خیلی از تحلیلگران براین باور است ترامپ با این پیشنهاد در صدد خرید زمان و جبران افت فاحش میزان محبوبیت خود است.

 

در همین باره رضا میرطاهر بر این باور است که شواهد نشان می‌دهد که برخلاف پیش بینی‌های قبلی که  ترامپ بر این تصور بود که به آسانی بر رقیب دموکرات خودش یعنی جو بایدن پیروز خواهد شد، بسیار تفاوت کرده و به نظر می‌آید اگر این شرایط ادامه داشته باشد احتمال پیروزی بایدن دوچندان خواهد شد، لذا شاید بشود گفت ترامپ احتمالاً‌ نه فقط از مسائلی مانند مطرح کردن تاخیر یا به عقب انداختن انتخابات استفاده می‌کند.

 

رضا میرطاهر تحلیلگر مسائل بین الملل، در گفت و گو با راهبرد معاصر، در پاسخ به این پرسش که درخواست ترامپ در مورد به تعویق انداختن انتخابات آیا به دلیل کرونا است یا این مووضع بیشتر شبیه یک اتلاف زمان است؟ گفت: به نظر من، ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا اکنون با موانع و چالش‌های بسیار جدی روبرو شده است از یکسو همه‌گیری کرونا در آمریکا، آنجا را بدل به بزرگترین و گسترده‌ترین کشور از لحاظ این مساله قرار داده است و طبیعتاً چند میلیون مبتلا و بیش از 160 هزار نفر تلفات ناشی از این بیماری تاثیرات مخربی را بر اقتصاد آمریکا وارد کرده است و گزارشی منتشر و اعلام شد اقتصاد آمریکا حداقل 33 درصد کوچک شده است و در عین حال نرخ بیکاری هم 13 درصد است و این نشان می‌َدهد دستاوردهای اقتصادی که قبلاً ترامپ به آنها می‌بالید و آنها را باعث افتخار خود می‌دانست اکنون از اختیار او خارج شده است و روند منفی را طی می‌کند.

 

وی ادامه داد: مسالۀ دیگر این است که جو بایدن رقیب دموکرات او هر چند دارای هیچ‌‌گونه خصوصیت ممتاز و منحصربه فردی به عنوان رقیب ترامپ نیست اما افزایش شدید نارضایتی‌ها از ترامپ هم به دلیل همه‌گیری کرونا و هم اوضاع وخیم اقتصادی و هم از همه مهمتر تداوم اعتراضات در شهرهای مختلف آمریکا که بیش از دو ماه است که ادامه دارد، بعد از قتل شدید جورج فلوید توسط یک پلیس سفیدپوست در شهر مینیاپولیس،‌ به نظر درمجموع این مسائل محیط بسیار نامطلوبی و شرایط بسیار نامطلوبی را برای ترامپ فراهم کرده است.

 

او افزود: با توجه به این مسائل و همچنین نظرسنجی‌ها که فاصلۀ بین بایدن و ترامپ را بین 10 تا 15 درصد ارزیابی می‌کند، به نظر ترامپ برای رهایی از این وضعیت تدابیر مختلفی را مدنظر قرار داده است، یکی از این تدابیر که روز پنجشنبه اعلام کرد و با مخالفت شدید دموکرات‌ها و حتی یاران جمهوری‌خواه او در کنگره آمریکا مواجهه شده است به تاخیر انداختن انتخابات است.

 

میرطاهر گفت: ترامپ معتقد است شیوۀ پیشنهادی دموکرات‌ها برای برگزاری انتخابات یعنی رای‌گیری پستی که می‌تواند منجر به تقلب بسیار گسترده‌ای شود و به همین دلیل خواهان این است که با به تعویق انداختن انتخابات شرایط از لحاظ کرونا بهتر شود و مردم بتوانند به مراکز اخذ رای مراجعه کنند و رای‌گیری به صورت فیزیکی و عینی انجام شود ولی فکر نمی‌کنم ترامپ در این تلاش موفق شود مخصوصاً اینکه حتی سران جمهوری‌خواه هم با خواستۀ ترامپ مخالفت ورزیدند و تاکید کردن تنها کنگره است که می‌تواند زمان و چگونگی برگزاری انتخابات از جمله انتخابات ریاست‌جمهوری را مشخص کند و حداقل در مقطع کنونی نه فقط دموکرات‌ها بلکه سران جمهوریخواه در برگزاری انتخابات در موعد مقرر تاکید می‌کنند.

 

این تحلیلگر مسائل بین المللی در پاسخ به این پرسش، با توجه به این صحبت‌ها ماه نوامبر برای ترامپ ماه سختی است؟ تاکید کرد: به هر حال شواهد نشان می‌دهد که برخلاف پیش‌ِّبینی‌های قبلی که  ترامپ بر این تصور بود که به آسانی بر رقیب دموکرات خودش یعنی جو بایدن پیروز خواهد شد، بسیار تفاوت کرده و به نظر می‌آید اگر این شرایط ادامه داشته باشد احتمال پیروزی بایدن دوچندان خواهد شد، لذا شاید بشود گفت ترامپ احتمالاً‌ نه فقط از مسائلی مانند مطرح کردن تاخیر یا به عقب انداختن انتخابات استفاده می‌کند بلکه برخی از کارشناسان بر این گمان هستند در صورت برگزاری انتخابات و شکست ترامپ، وی حتی از واگذاری قدرت هم خودداری کند و به این ترتیب آمریکا را در وضعیت بسیار ناهنجار و پرتنش سیاسی وارد کند. به همین دلیل سران دموکرات چندین بار به ترامپ در مورد عدم پذیرش نتایج انتخابات آتی هشدار دادند.

 

وی با اشاره به انی موضوع که اگر ترامپ رای بیاورد رابطۀ او با ایران به چه سمتی خواهد رفت؟ افزود: فعلاً‌ این مساله قابل پیش‌بینی نیست ولی اگر ترامپ بخواهد همین وضعیت را ادامه بدهد بایستی گفت ترامپ کارزار فشار حداکثری علیه ایران را تشدید خواهد کرد و گسترش خواهد بخشید، از دیدگاه او یک فرصتی است که برای آمریکا رخ داده است و به اصطلاح‌ آمریکا باید گلوی ایران را هر چه بیشتر فشار دهد.

 

میرطاهر در پایان تصریح کرد: هدف ترامپ وادار کردن ایران به یک مذاکره یک طرفه است، مذاکره‌ای که در آن هر چند دو طرف وجود دارند؛ یعنی ایران و آمریکا، اما ایران باید شروط مدنظر آمریکا را در قالب شروط 12گانه مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا که در می 2018 اعلام شد بپذیرد. همانطور که مقام معظم رهبری هم در سخنرانی خودشان به مناسبت عید قربان ایراد کردند، درواقع توقف کامل و همه‌جانبۀ برنامه هسته‌ای ایران، یک دهم شدن توانمندی دفاعی ایران و دست برداشتن ایران از سیاست‌های و اقتدار منطقه‌ای‌ است که طبیعتاً این مسائل برای ایران قابل قبول نیست.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده