به گزارش راهبرد معاصر طی ماه های اخیر قیمت خودرو افزایش نجومی داشته است و تغییر قیمت لحظه ای خودرو های سایپا موجب افزایش نگرانی در جامعه شده است. راهبرد معاصر در بسته خبری جدید خود تغییرات قیمت خودروهای سایپا و قیمت پراید شنبه 19 مهر 99 را بررسی میکند.
قیمت خودرو امروز شنبه 19 مهر 99 اعلام شد که براین اساس قیمت تعدادی از خودروهای داخلی به شرح زیر است:
مدل خودرو | قیمت اعلام شده توسط ایران خودرو (تومان) | قیمت خودرو در بازار آزاد (تومان) |
پژو 405 بنزینی GLX | 85.560.000 | 210.000.000 |
پژو پارس سال | 97.740.000 | 248.000.000 |
پژو پارس tu5 | 134.670.000 | 217.000.000 |
پژو 206 تیپ 2 | 88.660.000 | 220.000.000 |
پژو 206 تیپ 5 | 104.790.000 | 298.000.000 |
پژو 206 صندوقدار V8 | 104.000.000 | 291.000.000 |
سمند ال ایکس | 94.800.000 | 205.000.0000 |
سمند ال ایکس EF7 بنزینی | 94.200.000 | 180.000.000 |
سمند سورن | 100.650.000 | 216.000.000 |
رانا | 93.140.000 | 192.000.000 |
هایماS7 توربو اتوماتیک | ---- | 660.000.000 |
پژو 207 i دستی | 156.780.000 | 433.000.000 |
پژو 207 i اتوماتیک | ---- | 453.000.000 |
دنا | ---- | 325.000.000 |
دنا پلاس | ---- | 451.000.000 |
نام خودرو | قیمت اعلام شده توسط سایپا (تومان) | قیمت خودرو در بازار آزاد (تومان) |
پراید X111 | --- | 137.000.000 |
پراید X131 | --- | 120.000.000 |
پراید X132 | --- | 123.000.000 |
تیبا X231 | 70.500.000 | 144.000.000 |
تیبا 2 | 77.800.000 | 162.000.000 |
ساینا | 76.200.000 | 158.000.000 |
کوییک دنده ای | 94.400.000 | 148.500.000 |
کوییک دنده ای دو رنگ (R) سفید_قرمز | 101.600.000 | 152.000.000 |
سراتو | --- | 700.000.000 |
رنو ساندرو استپ وی | --- | 600.000.000 |
قیمت ها در بازار خودرو که از آخرین روز هفته گذشته به ثبات رسیدند تاکنون تغییری نکرده است به گونه ای که پژو ۲۰۰۸ مدل ۹۹ و ۹۸ به ترتیب از آخرین روز هفته گذشته تاکنون بر روی قیمت های ۱ میلیارد و ۲۵۰ و ۱ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان ثابت مانده اند.
سایر خودروهای گروه پژو نیز ثبات قیمت را تجربه کرده اند و ۲۰۶ تیپ ۲ طی چند روز اخیر بر روی ۲۲۰ میلیون تومان ثابت مانده است و یا پژو ۲۰۶ تیپ ۵ نیز طی چند روز اخیر در مرز ۳۰۰ میلیون تومان ایستاده بوده است و قیمت این خودرو امروز ۲۹۸ میلیون تومان اعلام شده است و ۲۰۷ دنده ای ۴۳۳ میلیون تومان، ۲۰۷ اتوماتیک ۴۵۳ میلیون تومان، ۲۰۷ صندوقدار ۴۸۱ میلیون تومان، پژو پارس اتوماتیک ۴۲۰ میلیون تومان، پژو ۴۰۵ اس ال ایکس ۲۱۹ و پژو پارس ساده ۲۴۸ میلیون تومان قیمت دارند.
در این میان اما خودروهای گروه پراید کمی افزایش قیمت داشته اند به گونه ای که قیمت پراید ۱۱ از چهارشنبه هفته گذشته ۱ میلیون تومان افزایش یافته است و این خودرو در حال حاضر به قیمت ۱۳۸ میلیون تومان رسیده است و در میان سایر مدل های پاید نیز این افزایش قیمت دیده می شود به گونه ای که خودروهای پراید ۱۳۱و ۱۳۲ هر کدام با ۱ میلیون تومان افزایش قیمت به ترتیب به قیمت های ۱۲۱ و ۱۲۴ میلیون تومان رسیده اند و در این میان خودرو پراید ۱۵۱ با ۲ میلیون تومان افزایش قیمت به ۱۲۴ میلیون تومان رسیده است.
در این میان انواع خودروهای گروه تیبا نیز طی چند روز گذشته ثبات قیمت را تجربه کردند به گونه ای که قیمت تیبا هاچ بک ای ایکس در حال حاضر ۱۶۲ میلیون تومان اعلام شده است و تیبا هاچ بک پلاس امروز ۱۶۷ میلیون تومان قیمت دارد و تیبا صندوقدار اس ایکس بنزینی و تیبا صندوقدار پلاس به ترتیب ۱۴۴ و ۱۶۲ میلیون تومان قیمت دارند.
این ثبات قیمت ها در انواع خودروها دنا نیز دیده می شود به گونه ای که دنا معمولی در حال حاضر ۳۲۷ میلیون تومان، دنا پلاس دنده ای توربو ۴۸۵ میلیون تومان و دنا پلاس دنده ای ساده ۴۰۰ میلیون تومان قیمت دارند و خودروهای ساینا ای ایکس دنده ای و ساینا پلاس دنده ای نیز که طی چند روز اخیر از افزایش قیمت ها در امان بودند در حال حاضر به ترتیب ۱۵۸ و ۱۷۷ میلیون تومان قیمت دارند.
قیمت انواع سمند نیز طی ۲۴ ساعت اخیر ثابت مانده است به گونه ای که سمند ال ایکس ای اف ۷ در حال حاضر ۲۳۷ میلیون تومان، سمند ال ایکس ساده ۲۰۸ میلیون تومان و سمند سورن ای ال ایکس نیز در ال حاضر ۲۷۴ میلیون تومان قیمت دارند.
بر اساس آخرین برآوردهای صورت گرفته رشد بهای خودرو در بازار به حدی است که مصرف کنندگان واقعی را از بازار رانده و کسانی که قصد دارن ارزش پول خود را حفظ کنند عمده ترین خریداران خودرو در بازار هستند .
فعالان بازار میگویند ورود این دسته از افراد بازار را تهدید میکند چرا که این افراد با هدف بالاتر رفتن قیمت وارد بازار میشوند و در نتیجه از عرضه این خودروها در بازار به قیمتهایی پایینتر از انتظارشان خودداری میکنند و در نتیجه همین امر مانعی برای کاهش قیمتها در بازار میشود.
افزایش قیمت خودرو چون قفلی سنگین در بازار خودرو عمل میکند و خرید و فروش را به حداقل رسانده است. وی ادامه داد: بالا بودن قیمتها بر قفل شدن بازار دامن زده است و قیمتها به گونهای است که هر کسی یک قیمت را ارائه میکند به همین دلیل قیمت جامعی برای آن وجود ندارد. البته ممکن است یکی از دلایل افزایش قیمت خودرو کمبود عرضه و بالا رفتن تقاضا باشد.
نائب رئیس اتحادیه نمایشگاهداران خودروی تهران اضافه کرد: این روزها تنها ۱۰ تا ۱۵ درصد خریداران خودرو مصرف کننده واقعی هستند. مابقی خریداری کرده و در خانههای خود نگهداری و احتمالا با افزایش قیمت مجدد آنها را به بازار عرضه میکنند.
وی افزود: در این شرایط افراد به ندرت برای مصرف شخصی خود خودرو خریداری میکنند. تنها راه پیش روی ما صبر کردن است و باید دید شرایط برای بازار خودرو چگونه رقم میخورد.فعالان بازار معتقدند تنها راه کاهش قیمت خودرو افزایش عرضه در کنار ثبات بازار ارز است.
روند افزایشی قیمت دلار عاملی شده تا دلالان و واسطه گران بازار خودرو نیز متأثر از این موضوع روزانه قیمتها را بدون هیچ ضابطه خاصی افزایش دهند.
امروز اگر سری به آگهیهای فروش خودرو در سطح فضای مجازی بیندازید متوجه میشوید فروشندگان روزانه قیمتهای نجومی را برای خودروهای خود پیشنهاد میکنند تا شاید از شرایط نوسانات نرخ ارز استفاده کرده و بتوانند ماشین خود را با بالاترین قیمت بفروشند اما از آن طرف خریداران نیز دست از خرید برداشته و به نوعی اصلاً مشتری در بازار وجود ندارد.
جالب اینجاست رکود معاملات در نمایشگاههای خودرو در حالی ادامه دارد که بازار آگهی در فضای مجازی داغ بوده و فروشندگان که عمدتا تمایلی به فروش محصول نداشته فقط میخواهند قیمت بالایی را برای محصولات خود پیشنهاد کنند تا بتوانند درآینده سود بیشتری را کسب کنند.
به عنوان نمونه در آگهیها برای پراید 131 قیمتهایی از 128 تا 140 میلیون پیشنهاد شده که این موضوع به هیچ عنوان منطقی نیست نکته قابل تامل اینجاست خرید و فروش خودرو درحالی در سطح بازار به صفر رسیده که وزارت صنعت هیچ تدبیری برای مدیریت بازار نداشته و از آن طرف واحدهای نظارتی نیز هیچ نظارتی بر عملکرد آگهی های فروش خودرو در سطح فضای مجازی ندارند.
طی چند ماه گذشته قرار بود برخورد لازم با آگهیهای خودرو که التهابات بازار را افزایش دادهاند صورت گیرد اما متاسفانه بازار خودرو به قدری رها شده است که هیچ کس تصمیمی برای مدیریت قیمتها در آن ندارد. از یک طرف سازمان حمایت سکوت کرده و از طرف دیگر وزیر جدید نیز با برگزاری چند جلسه با خودروسازان و قطعهسازان خبر از مدیریت بازار خودرو میدهد اما گویا فقط این جلسات به صورت نمادین برگزار شده و در عمل خبری از سروسامان دادن به بازار خودرو وجود ندارد.
البته وزارت صنعت مدعی است ما با ارائه طرحهای فروش مختلفی که از سوی خودروسازان اجرایی میشود درصدد مدیریت تقاضا در سطح بازار هستیم اما مگر میشود با عرضه کم خودرو آن هم در طرحهای پیش فروش که به صورت قرعهکشی انجام میشود بتوان بازار را سروسامان داد به عنوان نمونه در طرح اخیر ایران خودرو بیش از دو میلیون نفر برای 8 هزار دستگاه خودرو ثبتنام کردهاند که این نشان میدهد هنوز تقاضا در بازار وجود داشته و وزارت صنعت هیچ تدبیری برای آن به کار نگرفته است.
مراسم قرعهکشی چهارمین مرحله از فروش فوقالعاده محصولات ایران خودرو، امروز 19 مهرماه با حضور نمایندگان نهادهای ناظر برگزار شد.در مرحله چهارم فروش فوقالعاده ایران خودرو، 3 محصول وانت آریسان، رانا پلاس و سورن پلاس عرضه شده است.
نتایج این قرعهکشی پس از تأیید توسط نهادهای ناظر در سایت فروش اینترنتی محصولات ایران خودرو قرار گرفته و شرکتکنندگان میتوانند با مراجعه به صفحه شخصی خود در سایت ایرانخودرو، در بخش میزکار/ استعلام وضعیت قرعهکشی از نتیجه مشارکت خود در این طرح اطلاع یابند.
همچنین اسامی برندگان به تفکیک خودرو و بر اساس کد ملی و شماره پیگیری از اینجا قابل دریافت است.اطلاعرسانی از طریق ارسال پیامک به برگزیدگان نیز صورت خواهد گرفت.
مشتریان منتخب در این طرح تا 5 روز فرصت خواهند داشت با واریز وجه خودرو، نسبت به ثبتنام قطعی در این طرح اقدام کنند. در صورت اتمام این مهلت و عدم واریز وجه نفرات با فهرست ذخیرهها جایگزین خواهند شد.
در این قرعهکشی فروش فوقالعاده ایران خودرو مرحله چهارم در بخش خودروی وانت آریسان تعداد 65،796 نفر ثبتنام داشتهاند، همچنین در رانا پلاس 650،137 نفر، و سورن پلاس 1،366،585 نفر اقدام به ثبتنام کردهاند.
نکته قابل تأمل این است که ظرفیت کل این طرح 8000 دستگاه خودرو است که در مجموع 2092518 نفر ثبتنام کردهاند یعنی از هر 261 نفر نام یک نفر بهعنوان برنده اعلام میشود.