فرمول جدید شورای رقابت برای قیمت گذاری خودرو بازار را به هم ریخت-راهبرد معاصر

فرمول جدید شورای رقابت برای قیمت گذاری خودرو بازار را به هم ریخت

فرمول جدید شورای رقابت برای قیمت گذاری خودروها و آزادسازی قیمت 45 درصد خودروهای داخلی، علاوه بر افزایش قیمت کارخانه ای خودروها، نرخ های بازار را نیز افزایش داد.
تاریخ انتشار: ۱۹:۵۲ - ۱۰ دی ۱۳۹۹ - 2020 December 30
کد خبر: ۷۲۳۶۲

به گزارش راهبرد معاصر مصوبه دیروز شورای رقابت برای قیمت گذاری جدید خودروها، علاوه بر افزایش قیمت کارخانه ای خودروها باعث گران شدن خودرو در بازار نیز شد به طوری که امروز شاهد رشد قیمت اکثر خودروها در بازار بودیم. در این وضعیت باز هم فروشندگان برای عرضه خودروهای خود دست نگه داشته اند و منتظر بالارفتن دوباره قیمت‌ها هستند.

به این ترتیب قیمت پراید که تا دیروز به 100 میلیون تومان رسیده بود امروز به 103 میلیون تومان افزایش یافته و تیبا 2 نیز که با قیمت 122 میلیون تومان به فروش می رسید، امروز قیمتش به 124 میلیون تومان افزایش یافت.

در مورد سمند هم باید بگوییم که قیمت این خودرو طی یک شب از 176 میلیون تومان به 178 میلیون تومان رسیده و قیمت پژو 405 مدل جی ال ایکس نیز از 177 میلیون تومان در روز گذشته به 179 میلیون تومان در روز جاری افزایش یافته است.

همچنین قیمت پژو 206 تیپ 2 از 187 میلیون تومان به 191 میلیون تومان رسیده و قیمت پژو 206 تیپ 5 از 247 میلیون تومان در روز گذشته به 251 میلیون تومان در روز جاری افزایش یافته است.

* نوسان قیمتی در پی فرمول جدید شورای رقابت

سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه دستورالعمل جدید شورای رقابت برای قیمت‌گذاری خودروها اثر روانی بر بازار خودرو داشته است، اظهار داشت: مصوبه این شورا باعث نوسان قیمت‌ها و بالا رفتن قیمت خودرو در بازار شده است، هر چند با توجه به ثبات نرخ ارز پیش بینی می‌کنیم این نوسان موقتی باشد.

وی با اشاره به کاهش 30 تا 32 درصدی قیمت خودرو در بازار در اوایل آبان ماه، تصریح کرد: قیمت‌ها در بازار خودرو تقریبا به ثبات رسیده بود و فروشنده و خریدار خود را به این قیمت‌ها عادت داده بودند اما با فرمول جدید شورای رقابت شاهد نوسان در قیمت‌ها هستیم.

وی ادامه داد: وضعیت خودرو در بازار طوری شده بود که اگر کسی نیاز به خودرو داشت خریدش را انجام می‌داد اما از روز گذشته، فروشندگان برای فروش خودروی خود دست نگه داشته‌اند و قیمت‌ها افزایش یافته است.

وی افزود: طبق دستورالعمل شورای رقابت قرار است با افزایش تیراژ تولید، قیمت کارخانه‌ای خودروها نیز افزایش یابد. در صورتی که عرضه خودرو زیاد شود، شاهد ثبات در بازار خواهیم بود.

* ثبات بازار خودرو دوباره به هم خورد

جواد رمضانی، یکی از فعالان بازار خودرو نیز به خبرنگار فارس گفت: در حال حاضر با ثبات نرخ ارز در بازار، احتمال افزایش قابل توجه قیمت خودرو در بازار وجود ندارد، زیرا قیمت خودرو در بازار زمانی بالا می‌رود که نرخ ارز افزایش یابد.

وی با تأکید بر لزوم آزادسازی واردات خودرو به منظور رفع انحصار از بازار خودرو، گفت: در صورتی که خودرو به کشور وارد شود، خریدار تصمیم‌گیر اصلی در بازار خواهد بود و تصمیم می‌گیرد که چه خودرویی را با چه قیمتی بخرد. در نتیجه انحصار از بین می‌رود و قیمت‌ها واقعی می‌شود.

رمضانی ادامه داد: در صورت محدودیت عرضه خودرو و وجود انحصار در بازار، قیمت‌ها افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: مردم به خودرو به عنوان یک کالای سرمایه‌ای نگاه می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کنند، به همین دلیل با نوسان قیمت ارز، قیمت خودرو نیز افزایش می‌یابد.

به گفته این فعال بازار خودرو، طی دو هفته اخیر که نرخ ارز در کانال 25 هزار تومان قرار داشت، قیمت‌ها در بازار خودرو نیز ثبات پیدا کرده بود و خریدار و فروشنده به قیمت‌های مشترکی در بازار رسیده بودند، اما با فرمول جدید شورای رقابت این تعادل بهم خورد.

* افزایش قیمت خودرو با افزایش تیراژ تولید

به گزارش فارس، شورای رقابت روز گذشته دستورالعمل جدید قیمت خودرو را صادر کرد، که بر اساس آن با حذف نرخ تورم از فرمول قبلی قیمت گذاری، حالا قیمت بازار را در فرمول جدید جایگزین نرخ تورم شده است. این در حالی است که مردم انتظار داشتند با نزولی شدن نرخ تورم و برنامه ریزی برای رشد تولید شاهد کاهش قیمت خودروها باشیم.

در عین حال، برخلاف اصول اقتصادی که رشد تیراژ تولید باعث کاهش قیمت تمام شده تولید و بهای کالا می شود، مقرر شده تا خودروسازان با افزایش تیراژ تولید خود، قیمت محصولاتشان را نیز گرانتر کنند. این موضوع به تصویب شورای رقابت رسیده و حالا قرار است با رشد تولید خودروها، پول بیشتری از مردم دریافت شود.

رضا شیوا، رئیس شورای رقابت در این مورد با بیان اینکه فرمول جدیدی برای قیمت گذاری خودرو مشخص شده و بر این اساس هر سه ماه یکبار قیمت خودرو در بازار را از سازمان حمایت می‌گیریم، می گوید: در فرمول جدید دیگر تورم بخشی نقشی ندارد بلکه روی قیمت متوسط بازار تمرکز دارد. در سه ماهه فصل زمستان، تغییرات قیمت کارخانه بر اساس قیمت بازار خواهد بود، از بهمن ماه قیمت جدید روی خودرو اعمال می‌شود.

به گفته وی، نکته مهم فرمول قیمت گذاری بحث تولید است. اگر تولید افزایش پیدا نکند، افزایش قیمتی نخواهیم داشت. هر چقدر تولید افزایش پیدا کند قیمت افزایش می‌یابد. 

به این ترتیب با گذشت فقط یک روز از مصوبه جدید شورای رقابت، شاهد به هم خوردن بازار و افزایش قیمت ها هستیم. باید دید دستورالعمل های گاه و بی گاه شورای رقابت در نهایت چه سرنوشتی برای صنعت خودرو و بازار به همراه خواهد داشت.

فارس

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده