باید و نباید‌های سیاست‌های اقتصادی دولت سیزدهم-راهبرد معاصر
غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌و‌گو با راهبرد معاصر مطرح کرد؛

باید و نباید‌های سیاست‌های اقتصادی دولت سیزدهم

غلامرضا مصباحی‌مقدم، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در رابطه با اولویت‌های اقتصادی دولت سیزدهم گفت: دولت با اتکا به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باید در ابتدای امر به سراغ برنامه‌ریزی برای حل مشکلات جدی و اساسی برود، یعنی باید کسری بودجه را حل کند. بدهی دولت به پیمانکاران و سازمان‌های مختلف نظیر تأمین اجتماعی و صندوق‌های بازنشستگی را تسویه کند و فعالیت‌هایی برای کاهش تورم و رکود عمیقی که در چند سال گذشته اقتصاد را رنجور کرده در پیش بگیرد.
غلامرضا مصباحی مقدم؛ عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۵ - ۰۳ مرداد ۱۴۰۰ - 2021 July 25
کد خبر: ۹۵۹۱۹

باید و نباید‌های سیاست‌های اقتصادی دولت سیزدهم

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ موضوع اقتصاد مقاومتی و اجرای آن در اقتصاد و محاسنی که بر روی موقعیت اقتصاد کشور می گذارد موضوع تازه ای نیست، بلکه در طی سال های گذشته کارشناسان بارها آن را از دولت مطالبه کردند که متاسفانه در همین روزهای آخر عمر دولت دوازدهم نمی توان چند خط توفیق دولت در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی را بیان کرد. حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجمع تشخیص مصلحت و استاد اقتصاد که در جمع کارشناسان اقتصادی با رئیس دولت سیزدهم دیدار داشت در گفت و گویی با راهبرد معاصر به اهمیت اجرای سیاست اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری و تاثیر آن در کلان اقتصاد ایران پرداخته است.

 

حجت الاسلام و المسلمین غلامرضا مصباحی مقدم در گفت و گو با راهبرد معاصر به موضوع مورد اشاره کارشناسان اقتصادی در دیدار با رئیس دولت سیزدهم پرداخت و در این باره به بحث اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی در دولت آینده و ضرباتی که کشور در هشت سال گذشته به دلیل عدم اجرای سیاست فوق خورد اشاره کرد و در این باره گفت: یکی از موضوعاتی که در جلسه دیدار اساتید اقتصاد ایران با آیت الله رئیسی مطرح شد موضوع اجرای سریع سیاست های اقتصاد مقاومتی بود. موضوعی که متاسفانه در هشت سال گذشته از سوی دولت آقای روحانی جدی گرفته نشد و به این دلیل در اداره اقتصاد کشور به نتیجه قابل قبولی نرسیدیم.

 

وی در این باره افزود: در حالی که اگر دولت آقای روحانی انصافاً ۲۴ بند اقتصاد مقاومتی را به مرحله اجرا رسانده بود، نه تنها شاهد شکسته شدن بار تحریم ها بر اقتصاد ایران بودیم بلکه رشد اقتصاد نیز تا حدودی تضمین شده بود.

 

حجت الاسلام مصباحی مقدم در پاسخ به این سوال که آیا دولت روحانی نخواست یا نتوانست سیاست های اقتصاد مقاومتی را اجرا کند توضیح داد: مطمئنا دولت چون اراده ای برای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی نداشت به چنین کاری تن نداد.

 

عضو مجمع تشخیص مصلحت درباره اینکه آیا دولت آقای رئیسی برای  تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی نیاز به چیدن مقدماتی دارد یا خیر گفت: دولت از همان روز اولی که روی کار می آید می تواند برنامه های خود را برای تحول در اقتصاد بر مبنای استفاده از سیاست های اقتصاد مقاومتی پیاده کند. البته دولت سیزدهم برای این منظور نیازمند فرهنگ سازی در جامعه برای پیاده کردن ۲۴ بندی اقتصاد مقاومتی است. بنده به رئیس جمهور آینده توصیه می کنم حتما و به صورت دائمی با مردم  صحبت کند، مسائل را برای مردم باز‌گو کرد تا مردم توجیه شوند تا مردم برای کمک به دولت در راستای عبور از مشکلات و بحران‌های اقتصادی همراه و همدل شوند، یعنی اینگونه نباشد که دولت فقط با رسانه ها صحبت کند، بلکه باید رو در رو با مردم هم حرف زده شود.

 

وی در این باره گفت: دولت نباید وقت و هم و غم خود را برای پاسخ دهی به رقبا و برطرف سازی چالش ها اختصاص دهد، بلکه باید فقط و فقط انرژی و تمرکز خود را بر روی حل مشکلات اقتصادی جامعه بگذارد. این موضوع جای امیدواری دارد که آقای رئیسی روش خوبی را در نظر گرفته و اینکه حتی رقبای دولت را برای رفع مشکلات اقتصادی فراخوانده اند تا همه با هم برای مشکلات کشور راهکارهایی پیشنهاد و به مرحله اجرا در بیاورند. بی تردید راهی که آقای رئیسی در پیش گرفته، مشی   حکیمانه است که با اتکا به همه ظرفیت و نیروهای متعهد و متخصص می توان کشور را بهتر از گذشته اداره کرد.

 

 عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به این سوال که با اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی به لحاظ زمانی چقدر باید منتظر رفع مشکلات جدی اقتصاد کشور باشیم، گفت: دولت در اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی باید در ابتدای امر به سراغ برنامه ریزی و تامین زیر ساخت های حل مشکلات جدی و اساسی برود، یعنی باید کسری بودجه را حل کند. بدهی دولت به پیمانکاران و سازمان های مختلف مثل تأمین اجتماعی، صندوق‌های بازنشستگی را تسویه کند و فعالیت هایی برای کاهش تورم و رکود عمیقی که در چند سال گذشته اقتصاد را رنجور کرده در پیش بگیرد تا به واسطه این سیاست‌ها بتواند جهش اقتصاد را کلید بزند. آقای رئیسی بعد از استقرار دولت یک مطالبه مهم از وزرایش باید داشته باشد و آن چیزی نیست به غیر از کاهش هزینه های دولت. ضمن اینکه هر گونه استقراضی از بانک مرکزی باید قطع شود و با انضباط مالی و هدایت نقدینگی به سمت تولید و تامین هزینه های تولید رشد اشتغالزایی و افزایش رفاه عمومی و جلوگیری از گرانی ها کلید زده شود. اگر دولت این برنامه ها را کلید بزند در کوتاه مدت در پنج سال آینده شاهد کاهش بخشی از بحران ها و فشارهای اقتصادی بر روی مردم خواهیم بود.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار