رونمایی از کتاب سلمان ما در نمایشگاه تهران-راهبرد معاصر

رونمایی از کتاب سلمان ما در نمایشگاه تهران

رحیم مخدومی در مراسم رونمایی از کتاب «سلمان ما» گفت: مغفول ماندن در کنار بزرگ بودن سوژه مسئله ای است که توسط نویسنده به عنوان کار بر زمین مانده تلقی شده و این اثر حول آن نوشته شده است.
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۹ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 2019 May 03
کد خبر: ۱۰۰۹۳
به گزارش راهبرد معاصر ، آیین رونمایی از کتاب «سلمان ما» اثر رضا کاشانی سالن نشست های نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد.
 
 
*قدر سلمان ناشناخته بوده است
 
داریوش نویدگویی مدیر کمیته علمی سی و دومین دوره نمایشگاه در این مراسم با اشاره به شخصیت سلمان فارسی، گفت: قدر سلمان ناشناخته بود و امیدوارم این کتاب شروعی باشد برای معرفی شخصیت های مهم در تاریخ اسلام.
 
 
وی افزود: تاریخ نگاری صرف نمی تواند برای مخاطب امروز جذاب باشد ولی قالب داستانی می تواند زمینه معرفی بهتر چنین شخصیت هایی باشد. روزبه یا سلمان دارای زندگی پرفراز و نشیب بوده و همواره جست و جو گر بوده است.
 
مدیر کمیته علمی سی و دومین دوره نمایشگاه کتاب تهران گفت: سلمان یک ایرانی است که مایه افتخار ایرانی ها است و به عنوان یک مشاور در کنار پیامبر اسلام حضور داشته است.
 
 
*سوژه سلمان بر زمین مانده بود
 
رحیم مخدومی نویسنده و پژوهشگر حوزه دفاع مقدس در این مراسم گفت: این کتاب کار بزرگی است که باید حق آن ادا شود. انتخاب چنین سوژه ای نشان از تیزبینی نویسنده دارد زیرا در حوزه های دینی سوژه های فراوانی داریم. مغفول ماندن در کنار بزرگ بودن سوژه مسئله ای است که توسط نویسنده به عنوان کار بر زمین مانده تلقی شده و این اثر حول آن نوشته شده است. مغفول ماندن این سوژه ها و مظلومیت این چهره ها گلایه ای را متوجه اهالی هنر می کند.
 
 
وی افزود: عنوان خوبی برای این کتاب برگزیده شده است که یادآور حدیث مشهور پیامبر است و مفاهیم بسیاری در این عنوان نهفته است. تحقیق خوبی برای این کار صورت گرفته که در کنار تخیل زمینه افزایش جذابیت بیشتر کتاب شده است. ما در این کتاب شاهد فرازهای رخوت آور نیستیم و در جای جای کتاب فراز و نشیب لازم به اندازه کافی هست و زندگی پرتلاطم شخصیت کتاب زمینه جذب خواننده را به کتاب فراهم می کند.
 
 
این نویسنده گفت: لحت متناسب با آثار تاریخی در این اثر دیده می شود و خواننده حس می کند که این اثر در 1400 سال پیش در حال رقم خوردن است.
 
 
مخدونی در بخش پایانی سخنانش به یک ضعف این اثر اشاره کرد و گفت: این کتاب بیشتر به فیلمنامه شباهت دارد تا یک اثر داستانی یعنی توصیف در آن نقش ندارد بلکه نویسنده بیشتر اطلاعات می دهد تا اینکه توصیف کند و به همین خاطر به فیلمنامه شباهت دارد زیرا در فیلمنامه بازیگر بار اصلی فضاسازی و پیشبرد داستان را برعهده دارد اما در داستان خواننده با توصیف ها فضاسازی و شخصیت سازی می کند.
 
 
*سلمان به استقبال حقیقت رفت
 
رضا کاشانی نویسنده این کتاب در بخش دیگری از این مراسم گفت: در اهمیت و منزلت شخصیت سلمان حرف بسیار است. اندوخته های در صندوقچه ها مایه سعادت بشر نیست و تنها عزت نفس و آرامش معنوی زمینه سعادت بشر را فراهم می کنند. سلمان تنها به عنوان راهنما برای رسیدن به مرکز معنویت است.
 
 
وی افزود: او به استقبال حقیقت رفت و هرچند براثر بی توجهی امروز گرد فراموشی بر پیکر او نشسته است و باید معرف شود. در حالی که خداوند بر او سلام داده و بهشت مشتاق او است و پیامبر او را «سلمان ما» خوانده است و این جایگاه واقعی او است.
 
 
نویسنده «سلمان ما» گفت: به نیت نوشتن رمان سراغ سلمان نرفتم و معتقدم قدرش دانسته نشده است. در حالی که می شد به عنوان الگوی نسل امروز معرفی شود. این کتاب در میان آثاری که در طول سال منتشر می شود قرار دارد و می تواند معرفی شود.
فارس
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده