ماجرای حمله آمریکا به ایران بعد از ماه رمضان و اظهارات سرافراز-راهبرد معاصر
احتمال حمله نظامی آمریکا چقدر است؟

ماجرای حمله آمریکا به ایران بعد از ماه رمضان و اظهارات سرافراز

اظهارات رییس سابق صدا و سیما مبنی بر حمله آمریکا به ایران بعد از ماه رمضان باعث نگرانی هایی شده است.
تاریخ انتشار: ۰۱:۴۳ - ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 2019 May 04
کد خبر: ۱۰۱۱۷


به گزارش راهبرد معاصر؛  اخیرا محمد سرافراز رییس سابق صدا و سیما از برنامه حمله آمریکا به ایران بعد از ماه رمضان خبر داده که احتمال حمله نظامی آمریکا واکنش هایی را به دنبال داشته است.

 

ماجرای حمله آمریکا به ایران بعد از ماه رمضان

حمله آمریکا به ایران بعد از ماه رمضان

 

فارغ از اینکه دلایل سرافراز برای طرح جنگ و حمله آمریکا به ایران بعد از ماه رمضان چه بوده، بررسی اینکه این حمله چقدر احتمال دارد خالی از لطف نیست.


شکی نیست که آمریکا به دنبال براندازی جمهوری اسلامی ایران است و در این راه همه ابزار خود را بسیج کرده و امروز یک جنگ تمام عیار اقتصادی را علیه ایران به راه انداخته اما کارشناسان معتقدند رویارویی نظامی و حمله آمریکا به ایران بسیار بعید است. دلایل متعددی وجود دارد که مخالف مدعای سرافراز است. البته اسراییل و برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس به دنبال تحمیل یک جنگ به ترامپ هستند اما شانس زیادی برای آن ندارند.


نخستین دلیل منتفی بودن حمله آمریکا به ایران بعد از ماه رمضان قدرت نظامی ایران و جایگاه آن در منطقه است. هر گونه برخورد نظامی با ایران آغاز نابودی اسراییل و پایگاه های نظامی آمریکا در منطقه است. حتی مقامات اسراییلی هم بر قدرت موشکی ایران اذعان داشته اند.


برخورداری از متحدان و همپیمانان منطقه ای در کنار قدرت ارتش و سپاه عامل بازدارنده دیگری از شکل گیری جنگ نظامی بین ایران و آمریکا است و با حمله آمریکا به ایران متحدان ایران منافع آمریکا در منطقه را هدف خواهند گرفت. کشورهای روسیه و چین و ترکیه نیز در این تقابل در کنار آمریکا نیستند و حتی انتظار می رود اروپا نیز آمریکا را همراهی نکند.


پیامدهای اقتصادی حمله آمریکا به ایران عامل بازدارنده دیگر است و به محض برخورد نظامی دو کشور بازارهای بین المللی از جمله بازار نفت دستخوش بحران خواهد شد و اقتصادهای بزرگ را با چالش مواجه می کند.
نکته دیگر آنکه ترامپ یک تاجر است و مرد جنگ نیست و در تبلغات انتخاباتیش نیز بر ضرورت خروج نطامی آمریکا و پایان دادن به جنگ ها به دلیل هزینه های سرسام آور آن تاکید کرده است. جنگ با ایران به مراتب آثار ویرانگرتری از جنگهای عراق و افغانستان دارد و آمریکا خوب می داند که جنگ با ایران یک هفته و یک ماهه تمام نخواهد شد.


با این اوصاف به نظر می رسد سخنان سرافراز بی اساس است و مبنای تحلیلی درستی ندارد.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده