منظومه‌ای که گسترده‌تر می‌شود-راهبرد معاصر
یادداشت اختصاصی حنیف غفاری، کارشناس مسائل بین‌الملل؛

منظومه‌ای که گسترده‌تر می‌شود

امروز، نگاه منظومه‌وار به مقوله  مقاومت و اجزا و متعلقات آن، یکی از پیش‌شرط‌های مواجهه با نبرد ترکیبی دشمنان محسوب می‌شود. هر اندازه این منظومه و اضلاع عملیاتی، گفتمانی و امنیتی آن تقویت شود، قدرت مانور جریانهای مقاومت در برابر دشمنان افزایش خواهد یافت.
حنیف غفاری؛ کارشناس مسائل بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۷ - ۰۶ آبان ۱۴۰۰ - 2021 October 28
کد خبر: ۱۰۶۷۶۲

منظومه‌ای که گسترده‌تر می‌شود

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، گروهها و افرادی در سرتاسر جهان اسلام وجود داشتند که به لحاظ اعتقادی  به  قاعده "نفی سبیل" پایبند بودند اما این جریانها و افراد، هنوز قادر به ایجاد یک منظومه و ساختار در نظام بین الملل نبودند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران ( در سال 1979 میلادی) شاهد شکل گیری پدیده ای تمدنی، فرهنگی، امنیتی و سیاسی به نام  " منظومه  مقاومت" در منطقه غرب آسیا هستیم. بدون شک این منظومه، نمی‌تواند بدون "پیوست امنیتی" به حیات موثر خود ادامه دهد. این پیوست امنیتی، ناظر بر رصد فعالیتها و تحرکات دشمنان جبهه مقاومت و روشهای کلاسیک و نوین آنها در مواجهه با این مجموعه صورت می گیرد.

 

یکی از ثمرات خون شهدای مقاومت در طول بیش از چهار دهه اخیر، "بسط شبکه مقاومت" و تبدیل آن به یک "منظومه" است. به عبارت بهتر، "محور مقاومت" در گام نخست به " جبهه مقاومت" و در گامهای آتی به " منظومه مقاومت" تبدیل شده و بسط یافته است. آنچه امروز در عراق، افغانستان، لبنان، فلسطین، سوریه، یمن و دیگر کشورهای مسلمان می  گذرد انعکاسی از عمق عداوت  دشمنان با موجودیت  جهان اسلام می باشد. در این معادله، اصلی ترین هدف دشمنان امنیت منطقه و جهان اسلام در برهه فعلی، ایجاد  گسست میان مسلمانان و از بین بردن ثوابت و استراتژی های موجد  و مقوم  "گفتمان مقاومت" می باشد. برخی دشمنان مواجهه آشکاری را در تقابل با گفتمان مقاومت در پیش گرفته و برخی دیگر، به راهکارهای غیر نظامی و مدرنی روی آورده‌اند که بر اساس  محاسبات آنها، اتصالات منظومه  مقاومت را سست سازد. 

 

در این میان، منظومه مقاومت نه تنها مقهور این اقدامات و توطئه نشده است، بلکه با رصد موثر و عمیق رخدادهایی که در جهان امروز رخ می دهد، توطئه ها و راهکارهای سلبی غرب و رژیم صهیونیستی در قبال خود و ملتهای مسلمان را خنثی می سازد. سالهاست بسیاری از تحلیلگران معتقدند که دیگر "گفتمان مقاومت" لزوما خود را در "روشهای آفندی و پدافندی" در حوزه نظامی منعکس نساخته و آنچه در دل این منظومه رخ می دهد، به مراتب گسترده تر از حد تصور است. در جریان ارسال سوخت به لبنان (از سوی جمهوری اسلامی ایران با همکاری سوریه)، این گزاره به اثبات رسید.

 

امروز، نگاه منظومه‌وار به مقوله  مقاومت و اجزا و متعلقات آن ، یکی از پیش شرطهای مواجهه با نبرد ترکیبی دشمنان محسوب می شود. هر اندازه این منظومه و اضلاع عملیاتی، گفتمانی و امنیتی آن تقویت شود، قدرت مانور جریانهای مقاومت در برابر دشمنان افزایش خواهد یافت. بدون شک قدرت منظومه مقاومت به اندازه ای زیاد است که در نهایت توطئه دشمنان را هضم کرده و آثار این توطئه ها را به خود آنها باز خواهد گرداند. این وعده صادقی است که رزمندگان مقاومت در سایه آن توانستند پشت دشمن صهیونیستی را در چندین نبرد ( از سال 2006 میلادی تا کنون) به خاک مالیده و توطئه های مشترک واشنگتن، تل‌آویو و مهره های منطقه ای آنها را در جهان اسلام خنثی سازند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده