وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش کی معرفی می شود؟-راهبرد معاصر

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش کی معرفی می شود؟

به گفته عضو هیات رییسه کمیسیون آموزش احتمال اینکه رییس ‌جمهور در هفته جاری وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش را به مجلس معرفی کند، وجود دارد.
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۰ - ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - 2021 November 06
کد خبر: ۱۰۸۴۷۰

به گزارش راهبرد معاصر فرهنگیان همچنان منتظر معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش هستند. تاکنون گزینه های مختلفی رسانه ای شده است اما این اسامی همگی در حد گمانه زنی بوده است. تا به مسعود فیاضی به عنوان جدی ترین گزینه پیشنهادی وزیر آموزش و پرورش رئیسی اعلام شده است. با این حال محمدرضا احمدی عضو هیات رییسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفته است: احتمال اینکه رییس‌جمهور در هفته جاری گزینه پیشنهادی را به مجلس معرفی کند وجود دارد. معلمان درخواست دارند تا وزیری از جنس خودشان برای تصدی وزارت آموزش و پرورش انتخاب شود.

 

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

 

زمان معرفی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش

محمدرضا احمدی عضو هیات رییسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با اشاره به زمان احتمالی معرفی گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش به مجلس برای اخذ رأی اعتماد، گفت: تاکنون گزینه‌های متعددی برای این پست مطرح شده‌اند که هنوز نهایی نشده است.

وی با بیان اینکه هنوز دولت به‌شکل رسمی گزینه‌ای را به مجلس معرفی نکرده است، ادامه داد: احتمال اینکه رییس‌جمهور در هفته جاری گزینه پیشنهادی را به مجلس معرفی کند وجود دارد.

نماینده رشت در مجلس با تأکید بر اینکه هفته آینده مجلس جلسه علنی خواهد داشت و پس از آن نمایندگان یک هفته برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه خود می‌روند، عنوان کرد: با توجه به اینکه در زمان حضور نمایندگان در حوزه‌های انتخابیه، زمان دولت برای معرفی وزیر پیشنهادی به اتمام می‌رسد بهتر است رییس‌جمهور در هفته جاری وزیر پیشنهادی را به مجلس معرفی کند.

عضو هیات رییسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تصریح کرد: طبق آیین‌نامه داخلی مجلس چون وزیر پیشنهادی باید طی یک هفته در مجلس حضور پیدا کند و برنامه‌های خود را  برای نمایندگان ارائه کند، لازم است با توجه به میزان وقت باقی‌مانده هرچه سریع‌تر وزیر پیشنهادی به مجلس معرفی شود.

احمدی ادامه داد: با وجود این، اگر گزینه پیشنهادی دولت هفته آینده به مجلس معرفی شود،‌ با توجه به اهمیت موضوع، در کمیسیون آموزش در روزهای تعطیلی مجلس با برگزاری جلسات فوق‌العاده به بررسی برنامه گزینه پیشنهادی دولت می‌پردازیم.

 

جدی ترین گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش کیست؟

مسعود فیاضی متولد ۱۳۵۴ است لیسانس عمران از دانشگاه تهران دارد و فقه و اصول تحلیلی اجتهادی را در حوزه علمیه ادامه داده است و مدرک حوزوی استادیاری معادل با دکترا دارد.

فیاضی سابقه فعالیت در سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی و مدیر مسئولی مجلات رشد را در کارنامه کاری خود دارد.

مسعود فیاضی برادر داماد علیرضا زاکانی شهردار تهران است که در دوره حضور زاکانی در مرکز پژوهش‌های مجلس به عنوان معاون او معرفی شده بود.

 

وزیر آموزش و پرورش رئیسی

 

انتخاب وزیری از جنس معلمان برای وزارت آموزش و‌پرورش

بیش از هزار نومعلم در نامه ای خطاب به رئیس جمهور خواستار انتخاب وزیری از جنس معلمان برای وزارت آموزش و پرورش شدند.

در این بیانیه آمده است:

حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر سید ابراهیم رئیسی

ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران

سلام علیکم

با توجه به اهمیت نظام تعلیم و تربیت در شکل گیری آینده ایران عزیز به نظر می رسد نقش وزیر آموزش و پرورش به عنوان سکان دار مهمترین و بزرگترین وزارت خانه کشور حساس و کلیدی است و غفلت و کوتاهی از این مهم آسیب های جبران ناپذیری برای کشور در گام دوم انقلاب در پی دارد.

وزارت خانه ای که امروز به سبب غفلت گذشتگان وضعیت خوبی نداشته و با چالش های جدی روبروست، با عدم حضور و استقرار وزیر نیز در شرایط مبهمی قرار دارد. از سویی وضعیت بد معیشت معلمان ، ناعدالانه بودن نظام پرداخت، کلاس های خالی از معلم ، بحران آموزش مجازی ، بحران عدالت آموزشی ، عدم اعتماد به معلم و تمرکز گرایی شدید در مدیریت، موجب نارضایتی بسیاری از معلمان و خانواده های گردیده است.

از سوی دیگر شایعه های متعدد انتصاب افرادی بدون سابقه اجرایی، دانش نظری و حسن شهرت در جامعه که هیچ سنخیتی با جامعه معلمین و دستگاه تعلیم و تربیت ندارند و با درد و چالش های مدرسه و معلم آشنا نیست، منجر به تکدر خاطر معلمانی شده است که خود تربیت کننده مدیران و سیاستمداران این کشور اند.

لذا از شما رئیس جمهور محبوب و مردمی انتظار داریم همانند گذشته با توجه به مطالبات مردمی و  با توجه به شرایط موجود آموزش و پرورش با معرفی وزیری از جنس معلمین که توانایی مدیریت این چالش ها را داشته باشد، فکری به حال مهم ترین دستگاه کشور بکنید.

 

وزیر آموزش و پرورش جدید

 

وزیر آموزش و پرورش باید قدرت تعامل بالایی داشته باشد

محمد بنائیان سفید کارشناس امور تربیتی گفت: معتقد هستم که باید وزیر از جامعه فرهنگیان باشد. ما یک میلیون و ۲۰۰ هزار فرهنگی فرهیخته داریم که هرم تحصیلی‌شان بالاست؛ شمار زیادی دکتری و کارشناسی ارشد در سیستم آموزشی داریم. آیا از این تعداد، یک نفر وجود ندارد که عهده‌دار این وزارتخانه شود؟ وزیر باید مقبول بدنه آموزش و پرورش باشد و معلمان وی را قبول داشته باشند. در حال حاضر برخی افرادی که به عنوان گزینه وزارتخانه مطرح می‌شوند را بنده که ۴۳ سال سابقه در این حوزه دارم، نمی‌شناسم؛ چه انتظاری دارید که معلم تازه‌کار به این فرد اعتماد کند؟ ویژگی بعدی آن است که وزیر آموزش و پرورش باید بسیار اهل تعامل و شیخ‌الوزرای دولت باشد؛ از نظر علمی و نفوذ کلامی قبولش داشته باشند و همچنین تعامل با فضای بین‌الملل در این میان بسیار مهم است یعنی وزیر آموزش و پرورش ما را به لحاظ تحقیقاتی و پژوهشی، فضای بین‌الملل باید بشناسد یا اینکه وزیر باید در سطح بین‌المللی تعلیم و تربیت را بشناسد؛ در غیر این صورت همان اتفاقی می‌افتد که در زمان تنظیم سند ۲۰۳۰ رخ داد. اگر آن زمان وزیری داشتیم که به این مسئله واقف بود که اگر کشورهای دیگر سند ۲۰۳۰ را پذیرفتند برای این بود که خودشان سندی در حوزه تعلیم و تربیت نداشتند اما ما یک سند پُر و پیمان داریم، این اتفاق رخ نمی‌داد و حتی تابحال می‌توانستیم سند خودمان را به دنیا عرضه کنیم. از زمان دانشگاه جندی‌شاپور که ۲۵۰۰ سال قبل وجود داشت تا نظامیه بغداد و دانشگاه تربیت معلم تبریز، ما شاهد این هستیم که همه دانشجویان و اساتید با خارج از کشور در ارتباط بودند؛ این مسائل الان در آموزش و پرورش ما کمرنگ است.

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده