سیاستهای جنگ طلبانه «بولتون» باعث شکست ترامپ در انتخابات می‌شود-راهبرد معاصر
نشنال اینترست:

سیاستهای جنگ طلبانه «بولتون» باعث شکست ترامپ در انتخابات می‌شود

سیاستهای جنگ طلبانه جان بولتون در واقع به اعتبار دونالد ترامپ صدمه زده و مانع انتخاب مجدد وی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ امریکا می شود.
تاریخ انتشار: ۱۲:۱۵ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - 2019 May 15
کد خبر: ۱۱۲۷۶
به گزارش راهبرد معاصر ، سایت تحلیلی نشنال اینترست با انتشار مقاله‌ای با عنوان «برنامه های جنگ خاورمیانه جان بولتون» به بررسی استراتژی بولتون در خاورمیانه پرداخته و  معتقد است اثرات جنگ با ایران بیشتر به منافع امریکا و شخص دونالد ترامپ صدمه می‌زند.

متن کامل مقاله در ادامه آمده است.

جان بولتون با کمک مایک پومپئو هر کار ممکنی را برای تحریک جنگ با ایران انجام می‌دهد. تجاوز به عنوان وسیله‌ای برای راه اندازی چنین جنگی ممکن است بیش از حد برای جان بولتون هزینه داشته باشد بنابراین استراتژی وی این است تلاش کند ایران را جهت انجام هر اقدامی که به عنوان عمل خصمانه تفسیر می‌شود، تحت فشار قرار داده و تحریک کند.

اما باید گفت تا کنون ایران در مواجهه با سخت گیری و تشدید خصومت ازسوی دولت ترامپ به میزان قابل توجهی خویشتن داری کرده است. ایران حتی به تعهدات خود در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) همچنان پایبند است؛ علی رغم اینکه این توافقنامه برنامه هسته‌ای ایران را محدود کرد، ایالات متحده امریکا آنرا نقض نمود و تهران را از مزایای اقتصادی آن محروم ساخت.

اما بولتون جهت تحت فشار قرار دادن و تحریک ایران به جستجوی راههای جدید ادامه می‌دهد. یکی از جدیدترین روش‌ها، پیچیدگی در تحریم‌های در حال گسترش ایالات متحده علیه ایران است که اثرات اصلی آن تاکنون باعث شده زندگی عادی ایرانیان با مشکل مواجهه شده و روابط واشنگتن با متحدان ایالات متحده و دیگر دولت‌هایی که تجارت عادی با ایران انجام می‌دهند مسموم شود. حرکت ایالات متحده به معنای فشار به ایران است تا محدودیت‌های برجام را نقض کند. این حرکت نشان می‌دهد که کمپین خصومت و تحریک ایران بر حفظ برنامه هسته‌ای مسالمت آمیز ایران اولویت دارد.

آخرین حربه در کمپین خصومت و تحریک ایران، بیانیه جان بولتون است که در آن آمده است: آمریکا در پاسخ به برخی هشدارها و نشانه‌های دردسرساز و تنش ساز، ناوگروه رزمی خود را به منطقه خاورمیانه اعزام می‌کند جهت ارسال یک پیام واضح و بدون ابهام به حکومت ایران که هر گونه حمله به منافع ایالات متحده آمریکا و یا متحدان آن با نیروی بی رحمانه مواجه خواهد شد.

در این بیانیه هیچ توضیحی در مورد علائم و هشدارهای دردسرساز ایران و حمله به منافع امریکا ارائه نشده است. واقعیت این است که درون دولت ترامپ در مورد رفتارهای خشونت آمیز و درد سر ساز ایران تناقض وجود دارد. زمانی که پومپئو یا رئیس جمهور ترامپ می‌خواهند ادعا کنند همه تحریم‌های ایالات متحده امریکا علیه تهران موفق بوده است - حتی اگر ایران را یک قدم به میز مذاکره نزدیک نکرده باشد - ادعا می‌کنند که رفتار خشونت آمیز ایران در خاورمیانه را محدود کرده اند. اما زمانی که بولتون می‌خواهد تب جنگ را گرم کند، متضاد این ادعا را مطرح می‌کند و می‌گوید رفتار ایران بدتر از همیشه است.

اما واقعیت این است که ماهیت و سرعت فعالیت منطقه‌ای ایران در دو سال گذشته تغییرات چشمگیری نداشته است. ایرانی‌ها در منطقه فعالیت یا کاری را انجام می‌دهند که برای آن دلایل امنیتی دارند و آنها در پاسخ به وضعیت اقتصادی کشورشان این فعالیت‌ها را محدود نکرده یا گسترش نمی‌دهند. آنچه در حال حاضر انجام می‌دهند اساساً همان چیزی است که در گذشته نیز انجام داده اند.

بیانیه بولتون و لغات به کار رفته در آن مانند متحدان ما و اقدامات ایران علیه متحدان امریکا به نوعی دعوت از رقبای منطقه‌ای ایران برای ایجاد حوادثی در منطقه جهت تحریک ایران و جرقه جنگ است. فرصت‌ها برای رقبای منطقه‌ای ایران جهت مشتعل کردن جرقه بسیار زیاد بوده و به راحتی قابل تصور است. بولتون به جای جلوگیری از ایجاد حوادث خطرناک در منطقه خاورمیانه به ایجاد جنگ و آشفتگی در این منطقه کمک می‌کند.

تأثیرات جنگ امریکا با ایران

اینکه بخواهیم بدانیم در ذهن بولتون چه می‌گذرد و چرا او می‌خواهد با ایران وارد جنگ شود کاری بیهوده است. باید گفت بولتون تا به امروز ادعا می‌کند جنگ ۲۰۰۳ علیه عراق اقدام خوبی بوده است. اما در واقع جنگ با عراق اشتباه بزرگ دستگاه امنیت ملی و وزارت امورخارجه امریکا بود.

او احتمالاً انتظار دارد جنگ با ایران باعث تغییر حکومت در ایران شود. بولتون این واقعیت را نادیده می‌گیرد که جنگ ویرانگر ایران و عراق نتوانست حکومت ایران را تغییر دهد درست زمانی که جمهوری اسلامی کمتر از امروز به رسمیت شناخته شده و آسیب پذیرتر بود.

وی همچنین این واقعیت را نادیده می‌گیرد که هر گونه تغییر حکومتی در تهران، ایران را در مسیری قرار می‌دهد که ناهموارتر و غیر دموکراتیک‌تر از مسیری است که در آن قرار دارد. این واقعیت‌ها آشکارا نادیده گرفته می‌شود و دیگر اثرات مخرب چنین جنگی شامل هزینه‌های مستقیم فیزیکی و مالی نیز نادیده گرفته می‌شوند.

با توجه به اختلال در تجارت نفت که جنگ در منطقه خلیج فارس به دنبال دارد، این جنگ شامل اثرات گسترده اقتصادی برای واشنگتن و غرب خواهد بود. از دیگر نتایج این جنگ، خصومت ماندگار در رابطه با ایالات متحده امریکا در بین نسل‌های آینده ایرانی‌ها خواهد بود.

بولتون در موقعیتی است که می‌تواند جنگ بین ایران و امریکا را آغاز کند. اگر این جنگ آغاز شود، خیلی زود از مرحله «مأموریت انجام شده» می‌گذرد و به مرحله پشیمانی و آگاهی از هزینه‌ها می‌رسد، درست زمانی که ترامپ وارد کارزار انتخابات ۲۰۲۰ می‌شود. لازم به ذکر است که دونالد ترامپ با انتقاد از دخالت بیش از حد ایالات متحده امریکا در جنگ‌های خاورمیانه در انتخابات ۲۰۱۶ پیروز شد.

در نهایت باید گفت سیاست‌های بولتون می‌تواند امریکا را وارد جنگ دیگری در خاورمیانه کند که به اعتبار ترامپ آسیب وارد ساخته و در نتیجه مانع انتخاب مجدد او در سال ۲۰۲۰ می‌شود و از همه مهمتر به منافع ایالات متحده امریکا صدمه بزرگی وارد خواهد ساخت.

منبع : مهر
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده