اولیانوف:گفت‌وگو‌های وین در جریان است-راهبرد معاصر

اولیانوف:گفت‌وگو‌های وین در جریان است

نماینده روسیه در مذاکرات وین در توییتی نوشت:گفت‌وگو‌های وین در جریان است. تعدادی از دیدار‌ها در چارچوب‌های مختلف برای امروز برنامه ریزی شده است. موضوعات مهم زیادی هنوز در دستور کار است.
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۰ - ۲۱ آذر ۱۴۰۰ - 2021 December 12
کد خبر: ۱۱۳۲۸۴

به گزارش راهبرد معاصر میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین در پیامی توئیتری نوشت: «گفت‌وگو‌های وین در جریان است. تعدادی از دیدار‌ها در چارچوب‌های مختلف برای امروز برنامه ریزی شده است. موضوعات مهم زیادی هنوز در دستور کار است، اما اکنون بعد از وقفه هفته گذشته، این مسائل طبق قوانین و هنجار‌های دیپلماسی چند جانبه مورد بررسی قرار می‌گیرند.»

او همچنین در توئیتی دیگر در پاسخ به سوال یک کاربر درباره مذاکرات نوشت: «توافق اولیه قبل از آغاز گفت‌وگو‌های وین و زمانی که طرف‌های برجام و آمریکا احیای توافق هسته‌ای را پذیرفتند، حاصل شد. اگر سوال شما درباره دور هفتم مذاکرات است هنوز برای قضاوت خیلی زود است. این دور از مذاکرات فقط یک هفته بود که وسط آن هم وقفه‌ای ایجاد شد، باید دید چه می‌شود.»

پیش از این نیز نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی مستقر در وین در واکنش به اظهارات منفی که از سوی برخی مقامات و تحلیلگران بیان شده بود، جو مذاکرات را مثبت خواند.

اولیانوف در حساب توییتری خود نوشت: در کمال تعجب، برخی از تحلیلگران و روزنامه نگاران وضعیت مذاکرات وین را دراماتیک و «تقریباً بن بست» توصیف می‌کنند. در این مورد، اینطور نیست. پس از وقفه ای، مذاکره کنندگان به گفت‌وگو‌های عادی دیپلماتیک بازگشتند و مذاکرات فشرده را ادامه دادند. جو (مذاکرات) مثبت است.

اظهارات اولیانوف پس از آن بیان شد که شبکه العربیه با انتشار خبری به نقل از برخی منابع مدعی شد که مذاکرات وین به دلیل پافشاری هیئت ایرانی بر خواسته‌های خود به بن بست رسیده است.

این منابع در ادامه افزودند: هیئت ایرانی خواستار بازنگری بیشتر آنچه که در دوره‌های گذشته بر سر آن توافق شده بود، شده است.

پس از خروج یک جانبه آمریکا از توافق برجام در مه ۲۰۱۸ و اعمال تحریم‌های یک جانبه از سوی واشنگتن، آینده برجام در هاله‌ای از ابهام فرو رفت. در همین راستا، کمیسیون مشترک برجام از ماه آوریل برای یافتن راه‌هایی برای احیای توافق هسته‌ای دست به کار شد و شش نشست در این خصوص برگزار کرد. طرف‌ها درباره چشم انداز بازگشت احتمالی آمریکا به توافق، گام‌های لازم برای تضمین تبعیت کامل طرف‌ها از مفاد برجام و مسائل مربوط به لغو تحریم‌های ضد ایران بحث کردند. دور هفتم گفت‌وگو‌ها نیز ۲۹ نوامبر (۸ آذر) در وین آغاز شد.

بعد از یک وقفه فنی در مذاکرات، ادامه مذاکرات دور هفتم از پنجشنبه ۱۸ آذر ماه شروع شده است. علی‌رغم جاری بودن مذاکرات در وین آمریکا که عامل اصلی برهم خوردن این مذاکرات بود تحریم‌های جدیدی را علیه کشورمان تصویب کرد./باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده