پوتین:ارسال بی‌رویه سلاح به اوکراین توسط ناتو روسیه را تهدید می‌کند-راهبرد معاصر

پوتین:ارسال بی‌رویه سلاح به اوکراین توسط ناتو روسیه را تهدید می‌کند

پوتین در گفت و گو با ماکرون گفت:ارسال بی‌رویه تسلیحات نظامی به اوکراین از سوی کشور‌های عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) تهدیدی برای مسکو است.
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۲ - ۲۳ آذر ۱۴۰۰ - 2021 December 14
کد خبر: ۱۱۳۶۶۴

به گزارش راهبرد معاصر به نقل از آر تی، «ولادیمیر پوتین» رئیس‌ جمهور روسیه در گفت‌وگو با «امانوئل مکرون» همتای فرانسوی خود ارسال بی‌رویه تسلیحات نظامی به اوکراین از سوی کشور‌های عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را تهدیدی برای مسکو خوانده و برای عدم گسترش نیرو‌های ناتو به شرق، خواستار مذاکره با اعضای این پیمان شد.

بر اساس بیانیه‌ کرملین، پوتین نمونه‌های دقیقی از نقض توافق‌نامه‌های مینسک توسط کی‌یف را به مکرون ارائه کرده و آن را دلیلی برای حل نشدن بحران داخلی اوکراین دانست.

رئیس‌ جمهور روسیه بر اهمیت آغاز مذاکرات بین‌المللی در اسرع وقت برای ایجاد تضمین‌های ثبت شده قانونی که هرگونه گسترش بعدی ناتو به شرق و استقرار تسلیحاتی که روسیه را تهدید می‌کند، تاکید کرد.

در همین راستا پوتین در گفت‌وگو با سائولی نینیستو، رئیس جمهور فنلاند درباره وضعیت اوکراین و تعدادی از مسائل از جمله مذاکرات اخیر روسای جمهور روسیه و آمریکا گفت‌وگو کرده و خواستار افزایش سطح همکاری دو جانبه میان روسیه و فنلاند شد.

در تماس اخیر بین ولادیمیر پوتین، رئیس‌ جمهور روسیه و جو بایدن، همتای آمریکایی‌اش، پوتین تأکید کرد که نیرو‌های مستقر در خاک روسیه به هیچ وجه تهدیدی برای هیچ طرفی به‌ویژه اوکراین محسوب نمی‌شوند.

برخلاف تشدید تنش‌ها بین مسکو و کی‌یف و مداخله غرب در امور دو کشور، مسکو بار‌ها اعلام کرده است که قصد حمله به اوکراین را ندارد و هرگونه اتهام آمریکا و کشور‌های غربی در این خصوص را قویا رد می‌کند.

روز گذشته نیز سرگئی ریابکوف، معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که فعالیت‌های نظامی آمریکا و ناتو در نزدیکی مرز‌های روسیه نشان‌دهنده تشدید وضعیت در مقیاس بحران موشکی کوبا در سال ۱۹۶۲ (بحران کارائیب) است و پیامد‌های آن غیرقابل پیش‌بینی خواهد بود.

حضور ناو‌های متعلق به ناتو در دریای سیاه به شکل گسترده‌ای افزایش یافته و روسیه این اقدام را تحریک‌کننده و تهدیدی علیه مرز‌های غربی خود خوانده است. در پاسخ به آرایش جدید نظامی ناتو و جهت‌گیری سیاسی آمریکا در دوران ریاست جمهوری بایدن، روسیه هم شماری از نظامیان خود را در مرز با اوکراین مستقر کرده است. مسکو تاکید دارد که «کیف» عامل افزایش تنش‌هاست و به توافق‌های مینسک پایبند نیست.

گفتنی است، براساس توافق‌های میسنک ۱ و ۲ که در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ بین روسیه و اوکراین و با میانجی‌گری فرانسه و آلمان به امضاء رسید، تنش‌زدایی در منطقه دونباس حدفاصل مرزی بین روسیه و اوکراین آغاز شد./باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده