روسیه:به هرگونه اقدام خصمانه غرب پاسخ نظامی می دهیم-راهبرد معاصر

روسیه:به هرگونه اقدام خصمانه غرب پاسخ نظامی می دهیم

اقدامات خصمانه، غیردوستانه و تهاجمی ادامه یابد با پاسخ مناسب از جمله در حوزه نظامی-فنی مواجه خواهند شد.
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۹ - ۰۳ دی ۱۴۰۰ - 2021 December 24
کد خبر: ۱۱۴۹۹۷

به گزارش راهبرد معاصر ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد مسکو به هرگونه اقدام خصمانه قدرت‌های غربی با اقدامات نظامی کافی پاسخ خواهد داد.

ماریا زاخارووا در یک جلسه توجیهی درباره امکان استقرار تسلیحات هسته‌ای روسیه در خاک بلاروس گفت: «شما باید درک کنید که چرا این موضوع به وجود آمده است و دلیل آن ادامه اقدامات خصمانه کشور‌های ناتو است که رئیس جمهور پوتین در پاسخ به آن گفت اگر چنین اقدامات خصمانه، غیردوستانه و تهاجمی ادامه یابد با پاسخ مناسب از جمله در حوزه نظامی-فنی مواجه خواهند شد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه اضافه کرد: «نیازی به ابداع این ایده نیست که این نقشه‌ها خاص و مخفی هستند. این یک ارزیابی هوشیارانه از وضعیت کره زمین است، بر اساس درک استراتژی و تاکتیک کشور‌ها و سیستم‌های سیاسی که اکنون باید با آن‌ها تجارت کنیم و بر اساس آنها اقدامات، اهداف و وظایف مناسب داشته باشیم.»

وزارت امور خارجه روسیه امروز (جمعه) همچنین اعلام کرد کی‌یف برای حل بحران دونباس به زور متوسل شده و بدون توافق مینسک صلح وجود ندارد.  تنش‌ها در دونباس به سمت و سوی وخامت پبش می رود.

روز سه‌شنبه، وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که در صورت امتناع ناتو از بحث درباره پیشنهادهای امنیتی روسیه که خواستار توقف گسترش ائتلاف به سمت شرق در اوکراین است، همه گزینه‌ها، از جمله استقرار تسلیحات هسته‌ای در بلاروس، بررسی خواهد شد.

پیشتر، ولادیمیر مکی، وزیر امور خارجه بلاروس اشاره کرد که مینسک امکان استقرار تسلیحات هسته‌ای روسیه در خاک خود را در صورتی که ناتو در لهستان تسلیحات اتمی قرار دهد، بررسی خواهد کرد.

مسکو هفته گذشته پیشنهاد امنیتی مفصل به آمریکا و ناتو ارائه کرد که در آن به تعهدات الزام آور قانونی مسکو و واشنگتن برای مستقر نکردن تسلیحات و نیروها در مناطقی که ممکن است تهدیدی برای امنیت ملی طرف مقابل تلقی شود توصیه و محدودیت هایی را برای آن تعیین کرد. استقرار موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌برد و درخواست از ناتو برای توقف گسترش خود به سمت شرق و کنار گذاشتن فعالیت‌های نظامی خود در اوکراین، قفقاز و آسیای مرکزی از جمله این پیشنهادات بود.

مقامات روسی هشدار داده اند که این پیشنهادها باید در کل ارزیابی شوند و امکان انتخاب یکی از میان آنها وجود ندارد. در صورتی که ائتلاف غربی پیشنهادهای امنیتی را رد کند، مسکو مجبور خواهد شد یک سیستم ضدتهدید علیه آمریکا و ناتو ایجاد کند.

روز پنجشنبه، یک مقام ارشد دولت بایدن به خبرنگاران گفت که آمریکا برای گفت‌وگوهای امنیتی با روسیه در ماه ژانویه آماده خواهد بود اما واشنگتن به طور علنی پاسخی اساسی به پیشنهادهای روسیه ارائه نخواهد کرد. مسائلی وجود دارد که روسیه مطرح کرده است که واشنگتن معتقد است می‌توان درباره آن‌ها صحبت کرد./باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده