معافیت تحریمی آمریکا ما به ازای اقتصادی ندارد-راهبرد معاصر
امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفتگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد؛

معافیت تحریمی آمریکا ما به ازای اقتصادی ندارد

امیرعلی ابوالفتح، کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به بازگرداندن معافیت تحریمی برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران توسط طرف امریکایی، گفت: لغو تحریم‎ های فنی هسته‌ای ایران اثر مشخصی در حوزه اقتصادی و تحریم‌های اقتصادی مد نظر ایران ندارد. به عبارت دیگر می‌توان گفت این تحریم‌ها کمترین ارتباطی به مسائل مالی، تجاری، خرید و فروش کالا، فروش نفت استفاده از منابع حاصل از نفت، خودروسازی و کشتی سازی ندارد.
امیرعلی ابوالفتح؛ کارشناس مسائل بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۶ - ۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - 2022 February 08
کد خبر: ۱۲۱۲۹۴

آیا رویکرد رژیم امریکا در قبال ایران تغییر کرده است؟

 

به گزارش راهبرد معاصر، دولت آمریکا تحریم‌های فنی هسته‌ای ایران که مانع از همکاری سایر کشورها با ایران در این موضوع شده بود را لغو کرد. در حالی که مذاکرات وین برای به سرانجام رسیدن لغو کلیه تحریم‌های برجامی ایران هفته آینده در وین از سر گرفته می‌شود، آمریکا کلید لغو این دسته از تحریم‎‌ها را زد. تحریم‌هایی که به گفته کارشناسان ذیل لغو اساسی‌ترین تحریم‌های خواست ایران نیست. امیرعلی ابوالفتح، تحلیلگر مسائل آمریکا وسیاست خارجی نظر خود را درباره این اقدام آمریکا وگام های بعدی مورد انتظارایران را عنوان کرده است.

 

امیر علی ابوالفتح کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» به موضوع معافیت برخی تحریم‌های فنی صنایع هسته‌ای ایران که به تازگی از سوی دولت آمریکا وضع و اعلام شده پرداخت و در این باره گفت: معافیت‌های اعلام شده توسط دولت آمریکا مربوط به فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران براساس برجام سال 2020 است که آن زمان با امضای وزیر خارجه وقت آمریکا معافیت‌ها برداشته شد. آمریکایی‌ها به صراحت کشورهای مختلف را تهدید کردند که هر  کشوری در این حوزه ها با ایران فعالیت کند، مشمول تحریم می‌شود.

 

وی در ادامه افزود: حذف تحریم‌های فنی هسته‌ای ایران توسط دولت آمریکا را می‌توان از چند زاویه تحلیل کرد. ابتدا اینکه به نظر می‌رسد لغو این تحریم‌ها به نوعی عقب‌نشینی آشکار از سیاست فشار حداکثری علیه دولت ایران باشد. با اینکه دولت ترامپ تحریم‌هایی را وضع کرد و معافیت‌هایی که براساس برجام به ایران تعلق گرفت را کنار گذاشت، به نظر می رسد با حذف این دسته از تحریم های فنی هسته ای دولت آقای بایدن پذیرفته بخشی از رفتار غلط خود با ایران را باید اصلاح کند.

 

این کارشناس مسائل بین الملل در ادامه خاطر نشان کرد: از سوی دیگر لغو تحریم‎های فنی هسته‌ای ایران اثر مشخصی درحوزه اقتصادی و تحریم‌های اقتصادی مد نظر ایران ندارد. به عبارت دیگر می‌توان گفت این تحریم‌ها کمترین ارتباطی به مسائل مالی، تجاری، خرید و فروش کالا، فروش نفت استفاده از منابع حاصل از نفت، خودروسازی و کشتی سازی ندارد. بنابراین آنچه مورد نظر ایران است که در تحریم‌ها باید لغو شود را در این لغو تحریم‌های فنی هسته‌ای دیده نشده است، لذا لغو این تحریم‌ها نمی‌تواند روی اقتصاد و معیشت مردم ایران تاثیری بگذارد.

 

وی در این باره تصریح کرد: از این منظر اقدام دولت بایدن با آنچه ایران در بحث لغو تحریم های برجامی انتظار دارد، متفاوت است چرا که ایران انتظار دارد تحریم های اقتصادی برداشته شود. با راستی آزمایی ایران بتواند نفت بفروشد. تجارتی آسان داشته باشد و به منابع و حساب های بانکی خود در سراسر جهان دسترسی داشته باشد.

 

امیر علی ابوالفتح درانتهای این گفتگو توضیح داد: لغو تحریم‌های فنی هسته‌ای ایران را می توان یک  فعالیت در حوزه بسیار کوچکی از سوی آمریکا عنوان کرد. اگر این موضوع از سوی آمریکایی‌ها استمرار داشته باشد، می تواند سرآغاز تجدید نظر دولت امریکا در سایر حوزه‌ها باشد، لذا  باید منتظر باشیم و ببینیم که آیا آمریکایی‌ها این قدم کوچک را استمرار خواهند بخشید یا خیر؟

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده