اصلی‌ترین عامل در بلندی و کوتاهی قد چیست؟-راهبرد معاصر

اصلی‌ترین عامل در بلندی و کوتاهی قد چیست؟

نتایج پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد که مجموعه‌ای از ژن‌ها و سایر عوامل بیولوژیکی می‌توانند برای تعیین قد افراد با هم تعامل داشته و انتخاب و تغییر در این ژن‌ها می‌تواند در افزایش قد نقش داشته باشد.
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۶ - ۰۱ اسفند ۱۴۰۰ - 2022 February 20
کد خبر: ۱۲۲۹۷۵

به گزارش راهبرد معاصر، در طول سال‌ها، بسیاری از مردم برای اضافه کردن چند سانتیمتر به قد خود وسواس زیادی به خرج دادند، در این راستا بسیاری از شرکت‌ها ادعا می‌کنند که دارو‌هایی را عرضه می‌کنند که می‌تواند این کار را انجام دهد.

حقایق و افسانه‌های زیادی درباره بلند قد شدن وجود دارد که از اصلاح رژیم غذایی و سبک زندگی گرفته تا تمرینات کششی کوچک را شامل می‌شود. به گفته محققان در اصل، برای رشد قد، نقش ژن‌ها بسیار مهم است.

مجموعه‌ای از ژن‌ها و سایر نشانگر‌های بیولوژیکی وجود دارد که برای تعیین قد یک فرد با هم تعامل دارند که تا به حال یافتن و انتخاب آن ژن‌ها همیشه مشکل بوده است.

با این حال شواهد جدید نشان می‌دهد که فاکتور TBX ۳ نقش کلیدی در تعیین اندازه بدن اسب‌ها دارد، همین عامل در انسان نیز وجود دارد و تابع همان کارکردهاست؛ TBX ۳ یکی از معدود پروتئین‌های موجود در ژنوم ماست که دارای یک دامنه اتصال دی ان‌ای به نام T-box است که به خوبی محافظت می‌شود.

به طور اساسی T-box یک پروتئین بزرگ است که شامل صد‌ها آمینو اسید است و با اگزون‌های زیادی رمزگذاری شده است؛ مقادیر طول واقعی T-box بسیار متفاوت است، گروهی از دانشمندان به این نتیجه رسیدند که طول آن حدود ۲۰۰ نوکلئوتید است، در حالی که گروهی دیگر معتقدند که طول آن بسیار کوتاه است.

TBX پاسخ‌های ژنتیکی درباره چگونگی بلندتر کردن قد افراد ارائه می‌کند، مطالعات حیوانی در پروتئین TBx نشان می‌دهد که Tbx ۴ و Tbx ۵ به ترتیب رشد اندام پشتی و جلویی بدن را تعیین می‌کنند.

در انسان، Tbx ۴ و Tbx ۵ نقش حیاتی در تعیین رشد اندام دارند، این فاکتور‌ها با پروتئین‌های خاصی به نام ژن Hox فعال می‌شوند و این به نوبه خود زنجیره‌ای از رویداد‌ها را آغاز می‌کند که مسیر‌های ساخت اندام‌ها را به کار می‌اندازد؛ به طور خلاصه، این مسیر‌ها برای تعیین میزان رشد اندام‌ها با هم تعامل دارند.

قد هر فردی تا حد زیادی با تأثیر متقابل چندین ژن ارثی تعیین می‌شود، ژنومیک به سبک GWAS یک فناوری است که برای شناسایی ژن‌های دخیل در تعیین قد استفاده می‌شود؛ با این حال، این روش بینش زیادی درباره ویژگی‌های ژن‌ها ارائه نمی‌کند، SNOW بینش‌های بهتری را ارائه می‌دهد، زیرا شبکه‌های تماس پروتئین با پروتئین را می‌سازد؛ علاوه بر این، می‌تواند مجموعه‌ای از ژن‌ها را روی یک تعامل مرجع، جایی که گره‌ها پروتئین و لبه‌ها رویداد‌های تعاملی هستند، نقشه برداری کند.

مشکل نام گذاری ژن‌ها و اتصال آن‌ها این است که رتبه بندی ساختار‌هایی را که بر عملکرد شبکه‌های ژنی تأثیر می‌گذارد در نظر نمی‌گیرد، شبکه‌های ژنی پیوند‌هایی بین والدین و فرزندان و همچنین یک شبکه بسیار باز و غیرقابل پیش بینی است، از پایین هرم به بالا کلاژن‌ها، فسفات‌ها و کلسیم در نواحی غضروفی استخوان رسوب می‌کنند، اصلاح کننده‌های اپی ژنتیک و عواملی مانند TBX ۳ تأثیرگذار‌های سطح متوسط و نهایی را تنظیم کرده و نقش بسیار تعیین کننده‌ای در تعیین قد دارند.

به گفته پژوهشگران این کشف فرصتی را برای کشف مکانیسم‌های ژنتیکی که بر قد تأثیر می‌گذارد، فراهم کرده است و این به تعیین چگونگی کنترل نتیجه رشد کمک می‌کند.

محققان اعلام کردند، هنگامی که به این امر دست یابند، این گزینه می‌تواند جایگزین مطمئن‌تری برای افزایش قد نسبت به سایر روش‌های غیر علمی باشد.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده