افزایش ثبات سیاسی و امنیتی منطقه‌ با سفر رئیس جمهور به قطر-راهبرد معاصر
حسن‌ هانی‌زاده، تحلیلگر مسائل منطقه در گفت‌و‌گو با «راهبرد معاصر» تاکید کرد:

افزایش ثبات سیاسی و امنیتی منطقه‌ با سفر رئیس جمهور به قطر

حسن هانی‌زاده؛ کارشناس مسائل‌منطقه با اشاره به دستاوردهای سفر رئیس‌جمهور به قطر، گفت: قطعا این سفر در زمینه تبادلات اقتصادی و همکاری‌های سیاسی روابط میان ایران و قطر را تقویت‌ می‌کند. دیدار شیخ آل‌ثانی امیر قطر وآیت‌الله رئیسی این نوید را می‌دهد که دستاوردهای قابل توجهی در زمینه‌های اقتصادی برای دو کشور احصاء شود. همچنین در زمینه‌های سیاسی و امنیتی نیز سفر آیت‌الله رئیسی و افزایش مناسبات با قطر می‌تواند به کاهش تنش‌ها و ثبات امنیتی در منطقه منجر گردد.
حسن هانی‌زاده؛ کارشناس مسائل منطقه
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۴ - ۰۴ اسفند ۱۴۰۰ - 2022 February 23
کد خبر: ۱۲۳۱۶۷

افزایش ثبات سیاسی و امنیتی منطقه‌ با سفر آیت‌الله رئیسی به قطر

 

به گزارش «راهبرد معاصر»، رئیس جمهور ایران امروز به دعوت رسمی آل ثانی امیر قطر برای سفری دو روزه در قالب هیاتی عالی رتبه برای سخنرانی و شرکت در ششمین اجلاس سران مجمع کشورهای صادر کننده گاز و انعقاد چندین قرارداد همکاری با قطر و دیدار با ایرانیان ساکن در قطر به این کشور سفر کرده است. حسن هانی‌زاده؛ کارشناس مسائل منطقه تحلیلی بر دستاوردها و اهمیت سفر رئیس جمهور ایران بعد از ده سال به قطر دارد که در ادامه می‌خوانیم.

 

حسن هانی‌زاده کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» به سفر رئیس جمهور ایران به قطر پرداخت و درباره اهداف این سفر گفت: سفر آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور ایران به قطر بعد از سفر احمدی نژاد به این کشور در چند سال گذشته اولین سفر مسئولان ایرانی به قطر در سطح ریاست جمهوری بوده است. این سفر برای شرکت در اجلاس کشورهای تولید کننده گاز تدارک دیده شده است که رئیس جمهور ایران نیز یکی از دعوت شدگان و سخنرانان مهم این اجلاس به شمار می‌رود.

 

وی در خصوص اهمیت این اجلاس برای جهان نیازمند به انرژی گاز گفت: با توجه به اینکه گاز یکی از انرژی‌های ضروری مورد نیاز غرب است، قطعا این سفر از اهمیت بالایی برخوردار است. سفر به قطر از این جهت حائز اهمیت است چرا که این کشور به عنوان یکی از اعضای شورای همکاری خلیج فارس در طول سال‌های گذشته روابط خود را با ایران در سطح قابل قبولی حفظ کرده است. این کشور برخلاف سایر کشورهای مرتجع عربی و دست نشانده آمریکا در طول سال‌های گذشته روابط اقتصادی، سیاسی و امنیتی قابل توجهی با جمهوری اسلامی ایران داشته است.

 

حسن هانی زاده در خصوص نارضایتی قطری‌ها از حضور رژیم صهیونیستی در کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، گفت: قطر یکی از کشورهای مخالف نفوذ رژیم‌صهیونیستی در منطقه به شمار می‌رود. سران قطری به شدت مخالف راهبردهای بحرین و امارات در باز کردن پای صهیونیست‌ها به منطقه خلیج فارس هستند. طبیعتا قطر مخالف نفوذ رژیم صهیونیستی در شورای همکاری خلیج فارس است، لذا در همین خصوص شاهد قطب‌بندی جدیدی در منطقه هستیم. خوشبختانه سران کشور قطر به شدت از سفر نخست وزیر رژیم‌صهیونیستی نفتالی بنت به بحرین و سفر رئیس رژیم‌صهیونیستی به امارات نگران شده و نارضایتی خود را اعلام کرده‌اند. عدم رضایت سران قطر از حضور ونفوذ رژیم‌صهیونیستی در منطقه طبیعتا محور جدیدی برای تقابل با نفوذ رژیم‌صهیونیستی ایجاد می‌کند که به نفع منطقه تمام می‌شود.

 

این کارشناس سیاست خارجی و منطقه در خصوص اهمیت اقتصادی سفر رئیس جمهور ایران به قطر گفت: این سفر در ابعاد سیاسی، امنیتی و اقتصادی می‌تواند دستاوردهای قابل توجهی برای کشور به دنبال داشته باشد. با توجه به اشتراکات فرهنگی و سیاسی که بین دو کشور مسلمان ایران و قطر وجود دارد و همچنین میادین مشترک نفت و گاز بین ایران و قطر در فلات قاره، این سفر می‌تواند دستاوردهای اقتصادی خوبی برای دو کشور به ارمغان بیاورد.

 

حسن هانی زاده در خصوص پروژه مشترک انتقال گاز ایران و قطر به اروپا که یکی از دستاوردهای این سفر است، گفت: انتقال گاز ایران و قطر به اروپا را می‌توان پروژه بسیار سنگین و بزرگی نامید که قرار است دو کشور آغازگر انجام آن باشند.

 

وی در این‌باره خاطر نشان کرد: انتقال گاز مشترک ایران و قطر از طریق جنوب عراق به سمت سوریه و بندر لاذقیه و سپس به سمت  کشورهای اروپایی یکی از مواردی است که در این سفر بین سران ایران و قطر درمورد آن گفگو خواهد شد. هرچند هزینه احداث چنین خط گازی بسیار بالاست، اما کشورهای اروپایی به دلیل نگرانی‌های سیاسی از عدم انتقال گاز از روسیه رغبت دارند تنوعی در دریافت گاز از منطقه داشته باشند. اروپا تلاش می‌کند تا جایگزینی برای گاز روسیه داشته باشد، لذا این سفر می‌تواند به ایجاد یک پروژه مشترک گازی میان ایران و قطر منجر شود تا هر دو کشور از مناف اقتصادی آن بهره‌مند شوند.

 

حسن هانی زاده در پایان گفت‌وگو افزود: قطعا این سفر در زمینه تبادلات اقتصادی و همکاری‌های سیاسی ایران و قطر را تقویت‌ می‌کند. دیدار شیخ آل ثانی امیر قطر وآیت‌الله رئیسی، رئیس جمهور ایران این نوید را می‌دهد که دستاوردهای قابل توجهی در زمینه‌های اقتصادی برای دو کشور احصاء شود همچنین در زمینه‌های سیاسی و امنیتی نیز با سفر آیت‌الله رئیسی و افزایش مناسبات با قطر می‌تواند به کاهش تنش‌ها و پایداری امنیت در منطقه منجر گردد.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده