نیوزویک:ولادیمیر پوتین در هیچ جنگی شکست نخورده است-راهبرد معاصر

نیوزویک:ولادیمیر پوتین در هیچ جنگی شکست نخورده است

نشریه نیوزویک آمریکا در گزارشی نوشت:پوتین در جریان درگیری‌های گذشته در چچن، گرجستان، سوریه و کریمه طی دو دهه با ارائه اهداف نظامی واضح و قابل دستیابی به نیرو‌های مسلح خود که به او اجازه می‌دهد با احتیاط، اما محکم اعلام پیروزی کنند، بعید است آخرین ابتکارش در اوکراین در مقابل چشم جهانیان با شکست مواجه شود.
تاریخ انتشار: ۱۸:۵۳ - ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ - 2022 February 27
کد خبر: ۱۲۴۱۰۶

به گزارش راهبرد معاصر نشریه نیوزویک آمریکا در شماره جدید مجله خود با گذاشتن عکس «ولادیمیر پوتین» روی جلد ادعا کرد که حمله به اوکراین تنها آغاز است، یک واقعیت وجود دارد که باید در نظر داشت ولادیمیر پوتین در هیچ جنگی شکست نخورده است.

این نشریه در ادامه گزارش خود نوشت: در حالی که نبرد اراده‌ها و قدرت بین روسیه و غرب بر سر سرنوشت اوکراین آشکار می‌شود، یک واقعیت کلیدی وجود دارد که باید در نظر داشت، ولادیمیر پوتین در هیچ جنگی شکست نخورده است. پوتین در جریان درگیری‌های گذشته در چچن، گرجستان، سوریه و کریمه طی دو دهه با ارائه اهداف نظامی واضح و قابل دستیابی به نیرو‌های مسلح خود که به او اجازه می‌دهد با احتیاط، اما محکم اعلام پیروزی کنند، بعید است آخرین ابتکارش در اوکراین در مقابل چشم جهانیان با شکست مواجه شود.

علیرغم ماه‌ها افزایش نیرو‌های نظامی در امتداد مرز‌های اوکراین و هشدار‌های مکرر دولت بایدن مبنی بر اینکه حمله ممکن است در هر زمانی رخ دهد، به نظر می‌رسد شروع نبرد میان روسیه و اوکراین غافل‌گیرکننده بود. بسیاری از شهروندان اوکراین که با اتکا به سخنان رئیس‌ جمهور خود از عدم توانایی حمله روسیه به این کشور خشنود بودند در کمال بهت حمله جنگنده‌‎های روسی به تاسیسات نظامی اوکراین را نظاره کردند. مراکز نظامی اوکراین در عرض ۲۴ ساعت سقوط کرد و تانک‎های روسیه به سمت کی‌یف حرکت کردند.

تنها در یک لحظه ولادیمیر پوتین آن نظمی که غرب بعد از جنگ سرد در اروپا سامان داده و علیه روسیه بود را از بین برد. تحلیلگران انتظار دارند که پس از سقوط کی‌یف، عملیات نظامی جای خود را به یک راه حل سیاسی بدهد که دولت دوست روسیه را بر سر کار خواهد آورد، اما بعد از آن روسیه توانسته است ضربه تحقیرآمیزی به غرب وارد کند.

فئودور لوکیانوف، سردبیر مجله روسیه در امور جهانی (یک مجله سیاست خارجی مستقر در مسکو) می‌گوید وضعیت موجود پس از شوروی در اروپای شرقی به گونه‌ای بود که پوتین هیچ‌وقت آن را نپذیرفت. او معتقد است که غرب پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی به عنوان شهروند درجه دوم با روسیه برخورد می‌کند.

در حال حاضر دیپلمات‌های غربی و مقامات اطلاعاتی معتقدند پوتین به دنبال قطع سر غرب در کی‌یف به ریاست زلنسکی و جایگزینی آن با دولتی است که به روسیه وفادار باشد. مقامات اطلاعاتی آمریکا به نیوزویک اطلاع دادند که این اتفاق ممکن است ظرف چند روز آینده بیفتد.

تحلیلگران و مقامات اطلاعاتی تایید کردند که پوتین نه می‌خواهد و نه نیازی دارد که کل اوکراین را برای دستیابی به اهداف بزرگتر خود اشغال کند. کارشناسان می‌گویند پوتین کشوری می‌خواهد که تماما به روسیه وفادار باشد و اینگونه رئیس‌ جمهور روسیه قصد دارد قوانین امنیتی جاده بین خود و ناتو را بازنویسی کند.

در مقابل غرب و آمریکا تنها روسیه را تحریم کردند که به عقیده آن‌ها تاثیر این تحریم‌ها در دراز مدت روی اقتصاد روسیه دیده خواهد شد، اما پوتین متعقد است که کشورش را به طور موثری ضد تحریم کرده است. روسیه بیش از ۶۳۰ میلیارد دلار ذخایر ارزی و ۱۴ میلیارد دلار در ماه صادرات نفت و گاز دارد./فارس

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده