ماجرای شایعه سوزاندن ۱۰۰ میلیون فوت مکعب گاز-راهبرد معاصر

ماجرای شایعه سوزاندن ۱۰۰ میلیون فوت مکعب گاز

طبق توضیحات شرکت نفت فلات قاره گاز تولیدی از میدان ابوذر به میزان ۸ میلیون فوت مکعب در روز جهت تقویت فشار میدان درود، در این میدان تزریق می‌شود.
تاریخ انتشار: ۱۹:۴۶ - ۲۲ فروردين ۱۴۰۱ - 2022 April 11
کد خبر: ۱۲۹۰۴۴

به گزارش راهبرد معاصر رساندن ظرفیت تولید نفت ایران به قبل از تحریم‌ها تا پایان سال ۱۴۰۰ موجب شد که دست وزارت نفت برای افزایش صادرات نفت ایران در سال ۱۴۰۱ باز باشد. بدین ترتیب این وزارتخانه می‌تواند پس از بازاریابی جدید و گشایش‌های احتمالی در حوزه تحریم به سرعت نفت ایران را وارد بازار جهانی نفت کند.

محسن خجسته‌مهر مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران درباره اقدامات این شرکت توضیح می‌دهد: بیش از ۱۸۰۰ اقدام عملیاتی در چاه‌های نفتی توسط متخصصان شرکت ملی نفت ایران انجام شد و بیش از ۲۵۰ کار مربوط به تعمیرات اساسی از جمله تأسیسات سرچاهی و تعمیرات اساسی مربوط به تأسیسات سطح الارضی انجام و حدود ۵۰۰ میلیون دلار در این زمینه هزینه شد. بخش قابل توجهی از این هزینه‌ها صرف نگهداشت توان تولید شد. همچنین افزایش ظرفیت جدید نیز داشتیم از جمله تولید از میدان مشترک آزادگان جنوبی؛ و موفق شدیم در مدت این شش ماه، حدود ۱۳ حلقه چاه جدید در این میدان را به تولید بیاوریم.

*ماجرای هدررفت ۱۰۰ میلیون فوت مکعب گاز از سکوی ابوذر چه بود؟

در این بین یکی از اقدامات شرکت ملی نفت برای رساندن ظرفیت تولید به قبل از تحریم‌ها، جایگزینی و استفاده از خط لوله انتقال گاز از سکوی ابوذر به جای خط لوله نفتی این سکو بود که به دلیل فرسودگی، آلودگی زیست‌محیطی نیز ایجاد کرده بود.

این اقدام شائبه‌ای را درباره سرنوشت گاز تولیدی از سکوی ابوذر را ایجاد کرد و در خبرها بحث سوزاندن و هدررفت روزانه ۱۰۰ میلیون فوت مکعب ناشی مطرح شد.

در این راستا علیرضا متعالی رئیس منطقه خارگ شرکت نفت فلات قاره در این باره توضیح داد: بیشترین میزان گاز همراه تولید شده در سکوی ابوذر در زمان تولید حداکثری حدود ۴۵ میلیون فوت‌مکعب استاندارد در روز است. این میزان الان تنها ۸ میلیون فوت‌مکعب در روز و پایین‌تر از ظرفیت لازم کمپرسورها برای ارسال به این جزیره است.

وی افزود: بنابراین خبر منتشره مبنی بر سوزاندن ۱۰۰ میلیون فوت مکعب گاز در روز حتی در شرایط تولید حداکثری صحت ندارد و مبتنی بر اطلاعات نادرست است. همچنین فرازآوری (تزریق گاز) چاه‌های کم‌فشار میدان درود با گاز میدان ابوذر در زمان موردنیاز قابل انجام است و این بخش از گاز درود در چرخه بازیافت مجدد قرار می‌گیرد.

متعالی همچنین گفت: استفاده از خط لوله نفت قبلی در چند نوبت باعث بروز آلودگی زیست‌محیطی شده است. به همین دلیل ضمن آنکه مراحل اجرای خط اصلی در دست انجام است، استفاده از خط جایگزین به صورت موقت بهترین انتخاب برای قابلیت تولید حداکثری، ایمن و پایدار بوده است که آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از خط قبلی را به همراه نخواهد داشت.

بدین ترتیب طبق توضیحات شرکت نفت فلات قاره، به دلیل تولید اندک گاز از سکوی ابوذر کمتر از ظرفیت کمپرسورها، این میزان گاز برای تقویت فشار میدان درود به این میدان تزریق می‌شود و خبری از هدررفت روزانه ۱۰۰ میلیون فوت مکعب نیست.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده