پیش شرط کاهش تورم با ابزار نرخ سود بانکی چیست؟-راهبرد معاصر
ابوالقاسم حکیمیان، کارشناس بانکی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» پاسخ می دهد:

پیش شرط کاهش تورم با ابزار نرخ سود بانکی چیست؟

ابوالقاسم حکیمیان، کارشناس بانکی درباره لزوم کاهش نرخ تورم و سیاست‌هایی که باید در این راستا بررسی و استفاده شود، گفت: سیاست افزایش نرخ سود بانکی راهکار خوبی برای کاهش نرخ تورم است، مشروط بر اینکه به میزان لازم سود افزایش داده شود تا مردم به سپرده‌گذاری در بانک تمایل داشته باشند.
ابوالقاسم حکیمیان؛ کارشناس بانکی
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۲ - ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ - 2022 June 02
کد خبر: ۱۳۵۸۸۴

سیاست تشویقی دولت برای بازگشت سرمایه و اعتماد مردم به بانک‌ها

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ معضل تورم و به‌کارگیری بهترین راهکارهای مقابله با آن در کشورمان همواره دغدغه اصلی دولتمردان بوده و سیاست‌گذاران حوزه بانکی و اقتصادی در دولت‌های مختلف و بنا به سیاست‌های خود به‌دنبال کاهش آن بوده‌اند. در این میان شاید بتوان یکی از عوامل مهم در افزایش نرخ تورم را «رشد نقدینگی در اقتصاد» و سیاست‌های نادرست بانکی دانست. راهبرد معاصر برای یافتن راه‌حل‌های موجود با یکی از کارشناس این حوزه موضوع افزایش نرخ سود بانکی و رابطه اتخاذ این سیاست با کاهش تورم را به گفت‌وگو نشسته است.

 

ابوالقاسم حکیمیان، کارشناس بانکی در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» درباره افزایش نرخ سود بانکی برای کاهش نقدینگی و کاهش نرخ تورم در اقتصاد گفت: کاهش نرخ سود بانکی موضوعی است که دولت و بانک مرکزی در هر زمان با مقدمه‌چینی‌های سریع می‌توانند آن را به منصه ظهور برسانند، اما تصمیم‌گیری درباره افزایش نرخ سود بانکی در وضعیت بحرانی راهبرد بسیار درستی است؛ راهبردی که بانک مرکزی و دولتمردان ما برای جلوگیری از افزایش نرخ تورم در شرایط کنونی باید آن را در دستور کار خود قرار دهند.

 

وی خطاب به مسئولان بانک مرکزی و شورای عالی پول عنوان کرد: در این موضوع شکی وجود ندارد که برای تعیین نرخ سود بانکی باید شرایط کنونی اقتصاد را مبنای اصلی تصمیم‌گیری‌های خود قرار دهید، زیرا در هر دوره اقتصادی اقتضائات آن زمان نیازمند اتخاذ سیاست‌های خاص است. با توجه به این موضوع معتقدم اگر مسئولان به‌دنبال کاهش نرخ تورم ناشی از رها بودن نقدینگی در بازارهای مختلف هستند، باید سیاست افزایش نرخ سود بانکی را برای جمع‌آوری نقدینگی از سطح جامعه دنبال کنند.

 

این کارشناس بانکی کشور روسیه را به‌عنوان شاهد مثال خود در این زمینه بیان می‌کند و می‌نویسد: بعد از بحران اوکراین و تحریم بخش‌هایی از اقتصاد روسیه به‌وسیله آمریکا که به کاهش ارزش پول ملی روسیه و از دست رفتن قدرت خرید روبل منجر شد، شاهد اتخاذ تصمیم درستی از سوی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور این کشور بودیم. وی از سیاست درست دو برابر کردن سریع سود بانکی استفاده کرد و توانست اقتصاد کشورش را از خطر ورشکستگی نجات دهد. این تصمیم درست اقتصادی به‌دلیل جمع‌آوری نقدینگی از سطح جامعه در روسیه اتخاذ شد.

 

حکیمیان با بیان اینکه سیاست رئیس‌جمهور روسیه به‌طور موقت انجام شد، ولی اثرات قابل توجهی بر اقتصاد این کشور داشت و مانع از افزایش نرخ تورم شد، تصریح کرد: سیاست افزایش نرخ سود بانکی راهکار خوبی برای کاهش نرخ تورم است، مشروط بر اینکه به میزان لازم سود بانکی افزایش داده شود، نه اینکه یک یا دو درصد بر نرخ سود بانکی افزوده شود. افزایش دست‌کم پنج درصدی برای جمع‌آوری نقدینگی از سطح جامعه مناسب است تا مردم به سپرده‌گذاری در بانک تمایل داشته باشند.

 

این کارشناس بانکی درباره تفاوت معنادار نرخ تورم با نرخ سود بانکی گفت: هنگامی که نرخ سود بانکی نزدیک به 18 درصد و نرخ تورم بیش از 40 درصد ارزیابی شود، قطعاً سپرده‌گذاران بیش از 20 درصد زیان می‌کنند؛ به همین دلیل است که شاهد حرکت سرمایه‌ها به سمت بازارهای دیگر برای دلالی هستیم. به نظر می‌آید ما نیز برای کاهش نرخ تورم باید سیاست روسیه را در بازار و بانک مرکزی برای افزایش نرخ سود بانکی به‌کار بگیریم، زیرا این سیاست در روسیه باعث شد تمام نقدینگی جامعه به سرعت جمع شود و راهی بازارهای مختلف برای سوداگری نشود.

 

 حکیمیان گفت: با اینکه بازار سرمایه نسبت به بانک جذابیت بیشتری برای سپرده‌گذاری دارد، اما به‌دلیل بی‌اعتمادی مردم به بازار، چندان سرمایه‌گذاری نمی‌کنند؛ چه برسد به سپرده‌گذاری با نرخ سود پایین در بانک، به همین دلیل برای بازگشت نقدینگی به نظام بانکی بهتر است نرخ سود بانکی افزایش بیابد تا تقاضای کاذب در بازارهای مختلف برای حفظ قدرت پول در میان مردم کمتر ایجاد شود.

 

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده