اعتراض به نحوه افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به دیوان عدالت اداری رسید-راهبرد معاصر

اعتراض به نحوه افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی به دیوان عدالت اداری رسید

برخی از کارگران بازنشسته در اعتراض به نحوه افزایش حقوق بازنشستگی شکایتی را در دیوان عدالت اداری ثبت کردند. بدین ترتیب بعد از مجلس، پای دستگاه قضایی نیز به این اختلاف گشوده شد.
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۴ - ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ - 2022 June 19
کد خبر: ۱۳۹۰۲۷
تعداد نظرات: ۶ نظر

به گزارش راهبرد معاصر؛ اعتراض مستمری‌بگیران سازمان تامین اجتماعی به نحوه افزایش حقوق بازنشستگی به دیوان عدالت اداری کشیده شد.

 

در جریان اعتراضات اخیر، کارگران بازنشسته نسبت به افزایش ۱۰ درصدی مستمری سازمان تامین اجتماعی، تعدادی از بازنشستگان شکایتی را در دیوان عدالت اداری ثبت کردند.

 

حسن صادقی، رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با تایید این خبر گفت: این شکایت‌ها به صورت انفرادی علیه هیات دولت تنظیم و ثبت شده‌است و طی روزهای آینده نیز ممکن است شکایتی مستقل از سوی اتحادیه در این رابطه ثبت شود.

 

دو جلسه بی‌نتیجه در مورد افزایش حقوق بازنشستگی
انتشار خبر طرح شکایت کارگران بازنشسته در دیوان عدالت اداری درحالی است که روز گذشته دو جلسه مهم در رابطه با رسیدگی به خواسته‌های مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی تشکیل شد.

 

جلسه نخست به دیدار سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با نمایندگان تشکل‌های نهادهای صنفی بازنشستگان تامین اجتماعی اختصاص داشت.

 

جلسه دوم هم مختص نمایندگان عضو هیات تطبیق مقررات با مسئولان مربوطه در وزارت رفاه و سازمان تامین اجتماعی بود.

 

به نظر می‌رسد نتیجه این جلسات از نظر بازنشستگان شاکی و اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری چندان رضایت‌بخش نبوده است.

 

صادقی در این باره افزود: به رغم امیدواری‌ اولیه، بعید می‌‎دانیم که خروجی این جلسات، تامین‌کننده خواسته قانونی بازنشستگان معترض باشد. هیات دولت به غلط بدعتی را بنانهاده است و حالا به صورت حیثیتی به ماجرا نگاه می‌کند.

 

وی افزود: برای کارگران بازنشسته افزایش حقوق بازنشستگی باید در چارچوب قانون صورت گیرد. ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی بر لزوم تناسب میان هزینه و درآمد خانوار بازنشسته تاکید دارد. هیات‌مدیره سازمان تامین اجتماعی برمبنای همین ماده قانونی، مصوبه شورای عالی کار را مبنای افزایش مستمری ۱۴۰۱ قرار داد. اما در مقابل هیات دولت تصمیم گرفت تا مستمری کارگران بازنشسته را به اندازه کارمندان بازنشسته زیاد کند.

 

در ادامه استعفای وزیر رفاه و نارضایتی عمومی کارگران بازنشسته از نحوه افزایش مستمری‌ ۱۴۰۱، به نظر می‌رسد که با اقدام به شکایت در دیوان عدالت اداری، چالش دولت با کارگران بازنشسته وارد فاز جدیدی شده باشد.

 

مطالب مرتبط
ارسال نظر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
0
0
یدالله فوق ایدیهم.دست خدابالاترازقدرت دولت است.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۷:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
0
0
فقط فقط باید راهپیپمای در تمام شهرها با تمام نیروی بازنشستگان را حل است. حق گرفتنیست
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۹
0
0
با سلام علاوه بر اینکه به افزایش غیر منطقی اشکال وارده مشکلات متعدد دیگری هم هست از جمله اینکه بعنوان مثال من در اردیبهشت سال قبل با متوسط حقوق دو سال آخر بازنشست شدم و افزایش سال گذشته شامل حالم نشد با افزایش ۱۰ درصدی امسال دریافتی ام از دو سال قبل هم کمتر است . اینکه با هزینه بسیار ؛ تمام حساب و کتاب هموطنان در سامانه ملی ثبت و با محاسبات پیچیده دهک ایشان مشخص میشه جای قدر دانی داره منتهی نمیدونم چطور مشکل با این وضوح که دریافتی بازنشسته ایکه با شرایط کاملا یکسان فقط ۴۵ روز قبل از من در اسفند ماه بازنشسته شده بود الان ۳۰ درصد بیشتر از من هست رو نخبگان طراح سامانه تشخیص نمیدن تا برای حلش اقدامی بکنن.راهکار خیلی ساده است فردی که در آخر فروردین بازنشست بشه ۱۱/۱۲( یازده دوازدهم ) از ضریب افزایشی و بهمین ترتیب مثلا فردی که آخر بهمن بازنشست بشه ۱/۱۲( یک دوازدهم ) از ضریب افزایشی مشمول حالش بشه تا اجحافی که بدین سبب صورت میگیره حذف بشه . اینکه با هزار نیرنگ موعد بازنشستگی امثال من رو چند ماه عقب میندازن تا حقوق کمتری پرداخت کنن اگر اجحاف نیست پس چیه؟
فناوری
Germany
۰۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
0
0
آقایان مسئول اگر دقت کرده باشید حقوق کارمندان و بازنشستگان کشوری در سال های اخیر همسان سازی شده و الان یک راننده استخدامی کشور ۷ میلیون درآمد دارد در حالی که یک تکنسین بیمارستانی و یا یک کارگر ماهر که لیسانس دارد زیر ۶ میلیون هست این بدین معناست حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی بعلت عدم پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی همسان سازی تامین اجتماعی به تعویق افتاده است اگر حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی هم همسان سازی میشد مطمئنا شورای عالی کار ۵۷ و ۳۸ درصد به حقوق آنان اضافه نمی کرد جهت جبران عقب افتادگی هست که میزان افزایش کمی زیاد به نظر می‌رسد با احتساب ۳۸ درصد اضافه شود باز هم نسبت به کشوری عقب افتاده دارد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۶:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
0
0
چنانچه هر فرد عاقل و بالغ و با اندک سواد خواندن و نوشتن، به مفاد ماده ۹۶ قانون تامین اجتماعی، نگاهی گذرا و نه عمیق بیندازد، به راحتی متوجه خواهد شد که (تصویب هیأت وزیران) در انتهای ماده مذکور، برای این است که دولت بعنوان ناظر، اطمینان حاصل کند که شورای عالی کار و سازمان تامین اجتماعی بعنوان مرجع قانونی افزایش حقوق کارگران و بازنشستگان، مستمری ها را به نسبت افزایش هزینه های زندگی افزایش داده است؛ نه اینکه خود هیأت وزیران و دولت در اقدامی غیرقانونی، مصوبه قانونی شورای عالی کار را کاهش دهند!!
بنظرم خوبست مسئولان کانون های بازنشستگی تامین اجتماعی از هیأت وزیران و دولت، سئوال کنند :
فرد الف در بانک ملت با ۱ میلیون تومان سپرده، سرمایه گذاری میکند، فرد ب با ۵ میلیون تومان سپرده، سرمایه گذاری میکند و فرد ج با ۱۰ میلیون تومان سپرده سرمایه گذاری میکند، در پایان ماه یا سال یا پایان بازه سپرده گذاری، بانک مرکزی بدون توجه به مبالغ سپرده و سرمایه گذاری افراد، به بانک ملت دستور میدهد برای تقویت فرد ضعیف تر و در جهت (عدالت) ، درصد سود بصورت پلکانی معکوس، در نظر گرفته شده و پرداخت گردد!!! یعنی به فرد الف با ۱ میلیون تومان سرمایه ۵۷ درصد سود پرداخت شود، به سایر سطوح (فرد ب با ۵ میلیون تومان سرمایه ۱۰ درصد بعلاوه ۶۵۰ هزار تومان و فرد ج با ۱۰ میلیون تومان سرمایه ۱۰ درصد) سود پرداخت شود.
بنظر شما، این فرمول و دستور بانک مرکزی خطاب به بانک ملت قانونی و در جهت برقراری عدالت است!؟ در صورت شکایت سایر سطوح (افراد ب و ج) مرجع قضایی چه رأیی صادر خواهد کرد!!؟
محمد
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۱۵
0
0
آقای صادقی خیلی روان وراحت و ساده به تمام بازنشستگان گفت که هیت دولت خودش میدونه تومحاسبات اشتباه کرده وقانون زیر پاگذاشته.ولی فقط بخاطر حرفشش ۲تا نشه حاضر به کوتاه آمدن نیست.وداره به شدت مقاومت میکنه که ۱۰درصد به کرسی بشونه.ولی اقایون هیت دولت یه مثل قدیمی هست که میگه.((جوجه رو آخر پاییز میشمارن))بله کاکو بچرچ تا بچرخیم...
تحلیل های برگزیده