چرا باید از خانه‌های لوکس مالیات گرفته شود؟-راهبرد معاصر
قدرت‌الله امام‌وردی، تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت‌و‌گو با «راهبرد معاصر» پاسخ ‌داد:

چرا باید از خانه‌های لوکس مالیات گرفته شود؟

قدرت‌الله امام‌وردی تحلیلگر مسائل اقتصادی با برشمردن مهم‌ترین مشکلات در زمینه وصول مالیات از خانه‌های لوکس گفت: در اروپا همانند ایران مسکن کالای سرمایه‌ای به شمار نمی‌رود و قوانین آنها به‌گونه‌ای است که خانه نخست معاف از مالیات است و برای خانه دوم، اروپایی‌ها باید مالیات سنگینی پرداخت کنند تا در عمل سوداگری در بازار مسکن به وجود نیاید.
قدرت‌الله امام‌وردی؛ تحلیلگر مسائل اقتصادی
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۱ - ۰۶ تير ۱۴۰۱ - 2022 June 27
کد خبر: ۱۳۹۷۹۵

چرا باید از خانه‌های لوکس مالیات گرفته شود؟

 

به گزارش راهبرد معاصر؛ در پیش نویس آیین نامه اجرایی قانون مالیات در سال ۱۴۰۱ آمده است، واحدهای مسکونی و باغ ویلاهایی که ارزش آنها با احتساب عرصه و اعیان بیش از ۱۵۰ میلیارد ریال باشد، مازاد بر این مبلغ مشمول مالیات به میزان «دو در هزار» می‌شوند، اما وزیر اقتصاد معتقد است عملکرد دو ماهه سازمان مالیاتی در سال جاری نشان می‌دهد فقط ۲۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان از خانه‌های گران قیمت مالیات وصول شده است.


 
قدرت‌الله امام‌وردی، اقتصاددان و تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفت‌و‌گو با «راهبرد معاصر» درباره تأثیر نقش اخذ مالیات از خانه‌های لوکس بر قیمت مسکن گفت: اعمال مالیات بر هر کالا یا خدماتی بستگی به ظرفیت عرضه و تقاضا دارد و مالیات بر خانه‌های لوکس قطعاً بر قیمت مسکن تأثیرگذار خواهد بود. متأسفانه در حوزه مسکن در کشورمان همیشه مالیات برعهده مصرف کننده بوده، زیرا تقاضا همواره بیشتر از عرضه بوده است که این افزایش تقاضا تأثیر خود را بر افزایش قیمت مسکن نشان می دهد.

مهم ترین مشکل در وصول نشدن مالیات از خانه های لوکس به این برمی‌گردد که پایگاه جامع اطلاعاتی برای تشخیص خانه های لوکس و خالی وجود ندارد


وی با بیان اینکه در حوزه مالیات بر خانه‌های لوکس ایران می تواند از کشورهای اروپایی الگوبرداری کند، افزود: در اروپا همانند ایران مسکن کالای سرمایه‌ای به شمار نمی‌رود و آن‌ها روی معاملات چندگانه مالیات وضع می‌کنند. بر این اساس خانه نخست معاف از مالیات است و اروپایی ها برای خانه دوم باید مالیات سنگینی پرداخت کنند تا در عمل سوداگری در بازار مسکن به وجود نیاید.


 
این تحلیلگر مسائل اقتصادی تصریح کرد: مهم ترین مشکل در وصول نشدن مالیات از خانه های لوکس به این برمی‌گردد که پایگاه جامع اطلاعاتی برای تشخیص خانه های لوکس و خالی وجود ندارد و سازمان امور مالیاتی باید در این زمینه اقداماتی انجام دهد. این سازمان همچنان به روش سنتی کار می کند و ارتباطی که میان مؤدی مالیاتی و مأمور مالیاتی وجود دارد، باعث ایجاد فساد و رانت می‌شود که در این مواقع با نبود سامانه جامع الکترونیکی مشکلات بیشتر نمایان خواهد شد.


این اقتصاددان با تأکید بر اینکه تنها راه دریافت بیشتر مالیات، تکمیل سامانه جامع مالیاتی است، افزود: برای دریافت مالیات باید این سامانه جامع تشکیل و به کل سامانه وزارت‌خانه‌های دولتی وصل شود تا بتواند اطلاعات دقیقی از وضعیت دارایی مردم استخراج کند.

 
امام‌وردی ادامه داد: دریافت 27 میلیون تومان مالیات در دو ماه طنز تلخی است. دریافت این مبلغ از کشوری با این میزان خانه های خالی بسیار ناچیز و فقط به اندازه حقوق ماهانه یک مدیر ارشد اجرایی است. دولت به مالیات نباید به عنوان کسب درآمد نگاه کند، زیرا در کوتاه مدت  شاید به عنوان تسکین دهنده مشکل عمل کند، اما در بلندمدت باعث ایجاد رکود در بازار خواهد شد و دولت در این حوزه باید با دقت وارد عمل شود.

برای دریافت مالیات باید سامانه جامع مالیاتی تشکیل و به کل سامانه وزارت‌خانه‌های دولتی وصل شود تا بتواند اطلاعات دقیقی از وضعیت دارایی مردم استخراج کند


این اقتصاددان عنوان کرد: در کشورمان نزدیک به 40 درصد اقتصاد از مالیات معاف است، یعنی اگر این معافیت‌های بی مورد را حذف کنیم منابع درامدی بسیاری برای دولت ازاد می شود. طبق برآوردها 25 درصد اقتصاد ما از نوع پنهان است که آنها نیز مالیات نمی دهند. در واقع معادل کل مالیاتی که در بودجه وجود دارد، فرار مالیاتی داریم؛ در نتیجه شرایط اقتضا می‌کند دولت بر روی سامانه جامع مالیاتی متمرکز شود تا بتواند با نظام شفاف اداری از فرار‌های مالیاتی جلوگیری کند. 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده