افشای دیدار دو مقام نظامی اسرائیلی و سعودی-راهبرد معاصر

افشای دیدار دو مقام نظامی اسرائیلی و سعودی

گزارش‌های غربی از دیدار محرمانه رئیس ستادکل ارتش رژیم اسرائیل با همتای سعودی خود در نشست شرم‌الشیخ خبر می‌دهند.
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۴ - ۰۷ تير ۱۴۰۱ - 2022 June 28
کد خبر: ۱۴۰۲۵۸

به گزارش راهبرد معاصر، روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» فاش کرد که مارس گذشته نشستی محرمانه در «شرم‌الشیخ» با حضور مقامات ارتش اسرائیل و ارتش عربستان سعودی برگزار شد و طرفین در این نشست به چگونگی هماهنگی برای مقابله با «توانایی‌های موشکی و پهپادی ایران» پرداختند.

بر اساس گزارش این روزنامه، از میان شرکت‌کنندگان در این نشست «آویو کوخاوی» رئیس ستادکل ارتش رژیم اسرائیل و «فیاض بن حامد الرویلی» رئیس ستاد مشترک ارتش عربستان حضور داشتند.

این روزنامه در ادامه نوشت: «نمایندگانی از قطر، اردن، مصر، امارات متحده عربی و بحرین در این نشست حضور داشتند و در خصوص «گام‌های اولیه همکاری» گفتگو کردند.

بر اساس این گزارش، در این نشست یک سلسله گفتگو‌های محرمانه بین نمایندگان دو طرف صورت گرفت که به موضوعاتی از جمله مقابله با «تهدیدات هوایی» پرداخته شد.

منابع آگاه در این خصوص اعلام کردند: «شرکت‌کنندگان در این نشست در خصوص روش‌های اطلاع‌رسانی سریع هنگام شناسایی تهدیدات هوایی به توافق اصولی دست یافتند. در زمان حاضر، این اطلاع‌رسانی‌ها از طریق تلفن یا رایانه انجام می‌شود».

روزنامه وال استریت ژورنال ادعا کرد: «برای چند دهه، چنین همکاری نظامی امکان‌پذیر تلقی نمی‌شد. فرماندهان آمریکایی در غرب آسیا به‌دنبال تشویق کشور‌های عربی برای هماهنگ کردن دفاع هوایی خود بدون مشارکت اسرائیل بودند که در بسیاری از کشور‌های عربی به‌عنوان یک دشمن تلقی می‌شد. این گفتگو‌ها با تغییرات متعدد، از جمله ترس مشترک از ایران، بهبود روابط سیاسی در پی توافق نامه موسوم به «ابراهیم» امکان‌پذیر شد».

اسرائیل و کشور‌های عربی ـ به‌استثنای امارات ـ از اظهار نظر در مورد این گزارش خودداری کردند یا به درخواست‌ها برای اظهارنظر در مورد آن پاسخی ندادند.

در ادامه این گزارش آمده است: «یکی دیگر از عوامل افزایش همکاری نظامی، تمایل کشور‌های عربی برای دسترسی به فناوری و تسلیحات دفاع هوایی اسرائیل در زمانی است که ایالات متحده اولویت‌های نظامی خود را به‌سمت مقابله با چین و روسیه تغییر می‌دهد».

به‌نوشته این روزنامه آمریکایی، با این حال، بحث میان کشور‌های منطقه در مورد همکاری در زمینه دفاع هوایی، زمان‌بر و از نظر دیپلماتیک حساس است.

یک مسئول اسرائیلی به وال استریت ژورنال گفت: «این سازوکار هنوز در دست ساخت است».

اخیراً رسانه‌های عبری از تلاش‌های محرمانه رژیم صهیونیستی برای به سرانجام رساندن پرونده عادی‌سازی روابط با عربستان سعودی پیش از سفر جو بایدن به منطقه پرده برداشتند./تسنیم

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده