مقام سابق آمریکایی:بایدن در مذاکرات با ایران جدی نیست-راهبرد معاصر

مقام سابق آمریکایی:بایدن در مذاکرات با ایران جدی نیست

مقام سابق وزارت امور خارجه آمریکا و مدیر سابق امور ایران و خلیج فارس در شورای امنیت ملی آمریکا، تاکید کرد کاخ سفید دیگر توجه زیادی به احیای توافقنامه هسته‌ای ایران ندارد و در مذاکرات با ایران جدی نیست.
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۱ - ۰۹ تير ۱۴۰۱ - 2022 June 30
کد خبر: ۱۴۰۵۳۴

به گزارش راهبرد معاصر «هیلاری من لورت» در مصاحبه با شبکه تلویزیونی الجزیره، درباره اینکه مذاکرات هسته‌ای در دوحه پیشرفتی نداشت، گفت: شرایط بسیار دشوار است، اما قابل پیش بینی بود. چون طرف آمریکایی با انتظار بسیار محدود، در مذاکرات دوحه شرکت کرد.

دولت بایدن دیگر توجه چندانی به فعال کردن مجدد توافقنامه هسته‌ای ایران ندارد. مسئله مهم برای ما کمک به متحدان اروپایی برای عبور از این مرحله دشوار است که در آن شاهد کاهش واردات نفت و گاز از روسیه هستیم. دولت بایدن کار‌های زیادی برای انجام دادن دارد و باید جنگ بین روسیه و اوکراین، مسئله ایران و نیز روابط با چین را پیگیری کند، بنابراین توجه زیادی به احیای توافقنامه ندارد.

«من لورت» در پاسخ به این سوال که آیا شما موضع ایران را تایید می‌کنید که می‌گوید دولت بایدن فعلا آمادگی بازگشت به توافقنامه را ندارد و در صحنه داخلی و خارجی، بازگشت به توافقنامه در شرایط فعلی به سود دولت بایدن نیست؟ افزود: من از یک طرف در برابر طرف دیگر حمایت نمی‌کنم، بلکه فقط تلاش می‌کنم اوضاع را تحلیل کنم. بر اساس تحلیل من از اینجا در واشنگتن و به عنوان فردی که در داخل کاخ سفید کار کرده است و با ایران درباره مسئله افغانستان به صورت موفقیت آمیز مذاکره کردم، معتقدم مذاکرات با ایران می‌تواند برای هر دو طرف، موفقیت آمیز باشد. اما دولت بایدن لزوما چنین نگاهی را درست نمی‌داند و به ایران به عنوان مشکلی نگاه می‌کند که باید آن را مهار کرد، نه اینکه کشوری است که باید به صورت سازنده با آن تعامل داشت. این موضوع، تفاوت اساسی و ریشه‌ای در مقایسه با نگاه دولت اوباما ایجاد می‌کند. با وجود مشکلات و اشتباهاتی که دولت اوباما مرتکب شد، دست‌کم ایران را کشوری می‌دید که می‌توان به صورت سازنده با آن تعامل داشت. دولت بایدن چنین دیدگاهی ندارد که ایران را فقط مشکلی می‌بیند که باید آن را مهار کرد.

پیشتر وزارت خارجه آمریکا در اظهاراتی، مدعی شکست مذاکرات دوحه برای احیای توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام شده بود./باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده