صلح جهانی، بن‌مایه اصلی تفکر ایرانی-راهبرد معاصر
یادداشت اختصاصی «اکبر معصومی»، کارشناس مسائل بین‌الملل؛

صلح جهانی، بن‌مایه اصلی تفکر ایرانی

کشوری مانند ایران که خود قربانی سلاح‌های کشتار جمعی است، برقراری صلح جهانی را در دستور کار دارد و انتظار می‌رود جامعه جهانی بر مبنای الگوگیری از جمهوری اسلامی ایران به سمت صلح جهانی حرکت کند. در این میان آمریکا به‌عنوان کشوری متخاصم در به خطر انداختن صلح جهانی با استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در جهان به دنبال متهم‌سازی ایران برای جلوگیری از حرکت جهانی به سمت صلح است.
اکبر معصومی؛ کارشناس مسائل بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۷ - ۱۴ مرداد ۱۴۰۱ - 2022 August 05
کد خبر: ۱۴۵۵۷۲

صلح جهانی، بن‌مایه اصلی تفکر ایرانی

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ جمهوری اسلامی ایران بر مبنای ایدئولوژی و منطق اعتقاد به صلح جهانی تولید و استفاده از سلاح های کشتار جمعی را طبق حکم شرعی و بنا به فرموده مقام معظم رهبری ممنوع و حرام کرده است. در واقع نوع نگرش ایران بر استفاده نکردن از سلاح کشتار جمعی نشان دهنده ظرفیت های نظری ایران در ساختار صلح جهانی است. این موضع در حالی اهمیت دوچندان می یابد که ایران به دانش بومی هسته ای دست یافته و مرحله سخت آن دانش، یعنی مرحله غنی سازی را نیز انجام داده؛ ولی در حدود 20 سال گذشته هیچ انحرافی از خود نشان نداده است.


بنابراین در «دکترین امنیتی» ایران سلاح هسته ای مطرح نیست و در «دکترین پیشرفت» کشور دانش هسته ای جایگاه ویژه ای دارد. بدیهی است نگاه جمهوری اسلامی ایران به صلح جهانی بر مبنای دو محور نظری و عملی طراحی شده و این موضوع در مراکز علمی و تصمیم ساز به صورت ویژه مورد پذیرش همگان قرار گرفته است. کشوری مانند ایران که خود قربانی سلاح های کشتار جمعی است، برقراری صلح جهانی را در دستور کار دارد و انتظار می رود جامعه جهانی بر مبنای الگوگیری از جمهوری اسلامی ایران به سمت صلح جهانی حرکت کند.


در این میان آمریکا به عنوان کشوری متخاصم در به خطر انداختن صلح جهانی با استفاده از سلاح های هسته ای در جهان به دنبال متهم سازی ایران برای جلوگیری از حرکت جهانی به سمت صلح است.

حال که قرار است بازگشت به برجام در مذاکرات رفع تحریمها اتفاق بیفتد، باز هم آمریکا با گنجاندن مطلبی غیر مرتبط به دنبال امتیازگیری از ایران در ازای «هیچ» برآمده است


ایران برای نشان دادن حسن نیت خود در داشتن ظرفیت عملی و نظری در ساختار صلح جهانی چندین اقدام اعتماد ساز در دو دهه اخیر انجام داده که تعلیق برنامه هسته ای در دهه 80  و امضا و اجرای توافق هسته ای موسوم به «برجام» نمونه ای از اقدامات ایران در راستای اعتمادسازی بوده است.

 


خروج آمریکا از برجام  و انجام ندادن تعهداتش مزد حس نیت ایران در  انجام تعهدات اخلاقی، شرعی و حقوقی در اجرای برجام بود. حال که قرار است بازگشت به برجام در مذاکرات رفع تحریمها اتفاق بیفتد، باز هم آمریکا با گنجاندن مطلبی غیر مرتبط به دنبال امتیازگیری از ایران در ازای «هیچ» برآمده است.

 

حال که ایران دیگر برجام بدون نتیجه را برای خود نمی پذیرد، محور عبری- غربی- عربی به دنبال اقناع سازی دروغین جامعه بین المللی مبنی بر انحراف افکار عمومی از ظرفیت های ایران در ساختار بین المللی برآمدند و وجود  pmd را که برای همیشه در سال 2015 در توافقی با آژانس بین المللی انرژی اتمی بسته شده است، مطرح کردند.


رفتارشناسی رویکرد غرب در نحوه برخورد با مبانی منطقی و اعتمادساز جمهوری اسلامی ایران نشان می دهد نباید مسیر اعتماد به غرب را در پیش گرفت و باید با رویکرد «قدرتمند شدن از درون» در حوزه های مختلف اقتصادی، امنیتی، نظامی و سیاسی با توطئه های غرب مقابله کرد.


 البته بررسی ها نشان می دهد اندیشکده ها و مراکز مختلف سیاسی و امنیتی آمریکا نسبت به توان جمهوری اسلامی ایران آگاهی دارند و بسیاری از آنها ازجمله وزارت خزانه داری آمریکا به بی اثر بودن تحریم اعتراف کردند و به دنبال بازطراحی مکانیسم تحریم ها هستند.

هرچند ایران توان ساخت بمب اتم را دارد، ولی بر مبنای رویکرد مبنایی که همان مخالفت با سلاح های کشتار جمعی است، مسیر ساخت سلاح را هیچ گاه انتخاب نکرده است


محور شیطانی عبری- غربی- عربی با وارونه سازی صحبت های مقام های ایرانی مبنی بر توان ایران در ساخت بمب هسته ای، به دنبال عضوگیری از کشورهای مختلف برآمدند که در این زمینه موارد زیر حائز اهمیت است:

  1. هر کشوری که ظرفیت غنی سازی هسته ای را به صورت بومی شده داشته باشد، توان ساخت بمب اتم را هم دارد. بنابراین اشاره مقام های کشورمان به توان ساخت بمب اتم به درستی مطرح شده است.
  2. هرچند ایران توان ساخت بمب اتم را دارد، ولی بر مبنای رویکرد مبنایی که همان مخالفت با سلاح های کشتار جمعی است، مسیر ساخت سلاح را هیچ گاه انتخاب نکرده است. حکم شرعی ممنوعیت ساخت سلاح هسته ای مبنایی غیرقابل انکار و برای جمهوری اسلامی ایران ظرفیت جهانی در ایجاد صلح جهانی ایجاد کرده است.
  3. نصب دوربین در مراکز هسته ای و بازرسی های شدیدی که در قالب برجام در جاهای مختلف انجام شد و تا امروز نیز هیچ گونه انحرافی در صنعت هسته ای گزارش نشده است، نشان دیگری بر پایبندی ایران به آن حکم شرعی و رویکرد صلح در جهان دارد.
  4. همه مباحث مطرح شده نشان می دهد غرب با هدف نابودی به اصطلاح عادی سازی ایران از دریچه خود تلاش می کند. آمریکا هیچ گاه در برجام تضمین اجرای تعهدات خود را را بر مبنای رویکرد تهی سازی ایران قبول نخواهد کرد. بنابراین مدیریت کشور بر مبنای مذاکره برای رفع تحریم ها سرابی بیش نیست و چنین رویکردی از اساس قابل نقد است.
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده