چرا بازار بورس به ثبات نمی رسد؟-راهبرد معاصر
فردین آقا‌بزرگی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» پاسخ داد:

چرا بازار بورس به ثبات نمی رسد؟

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه برخی اوقات دخالت مدیران، سازمان‌ها و نهادهای اقتصادی دیگر در بورس به متوقف شدن نهادهای معاملاتی برای جلوگیری از نوسان شدید در شاخص منجر می‌شود، گفت: به نظر می‌آید برخی اعمال‌نظرها مانع از افزایش رشد شاخص در بورس می‌شود.
فردین آقا‌بزرگی؛ کارشناس بازار سرمایه
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۲ - ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - 2022 August 09
کد خبر: ۱۴۶۰۷۰

چرایی برخی ریزش‌ها در بورس

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ در دو سال گذشته قیمت بیشتر سهم‌های بازار بیش از شاخص کل بورس ریزش داشته و بعضی سهامداران معتقدند شاخص کل نشان دهنده ضرر و زیانی که به سهامداران تحمیل شده، نیست و نمایش شاخص کل باید متوقف شود. عده‌ای هم نسبت به عملکرد صندوق تثبیت بازار سرمایه و صندوق سرمایه گذاری مشترک توسعه بازار سرمایه انتقاد دارند و گمان می‌کنند این دو صندوق با حمایت از چند نماد بزرگ بازارشاخص سازی می‌کنند.

برخی اوقات دخالت مدیران، سازمان ها و نهادهای اقتصادی دیگر در بورس به متوقف شدن نهادهای معاملاتی برای جلوگیری از نوسان شدید در شاخص منجر می شود


فردین آقا‌بزرگی، کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با «راهبرد معاصر» درباره اصلی ترین وظایف سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: افزایش نقدشوندگی، ایجاد شفافیت و کمک به رعایت حقوق منصفانه سهامداران در بازه زمانی بلندمدت از وظایف اصلی تعریف شده سازمان بورس است. این ساختار ممکن است زمانی به هم بخورد که از بالا به پایین تحکم وجود داشته باشد.


وی افزود: بسیاری از ریزش های بورس به دلیل حاکمیت نگاه مدیریتی به بورس است، بنابراین نهادهای نظارتی و اقتصادی نباید این سازمان را برای تحقق خواسته های خود به طور مداوم زیر فشار قرار دهند و خواستار انجام مسئولیتی باشند که با رسالت اصلی سازمان بورس در تضاد است.


این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: برخی اوقات دخالت مدیران، سازمان ها و نهادهای اقتصادی دیگر در بورس به متوقف شدن نهادهای معاملاتی برای جلوگیری از نوسان شدید در شاخص منجر می شود. به عنوان نمونه شرکت های عمده ای که در صنعت فعال هستند متوقف نگاه داشته می شدند، در حالی که این عملکرد تضاد آشکاری با افزایش نقدینگی در بازار سرمایه دارد.

 

آقابزرگی تأکید کرد: نباید سیاست هایی به بورس تحمیل شود که بر خلاف منافع بلندمدت سهامداران و ساختار بورس باشد. علاوه بر این، مدیران بورس نیز نباید در این چرخه به نوعی رفتار کنند که سهامداران زیان ده شوند. 


وی درباره چرایی برخی ریزش ها در بورس گفت: تعداد زیادی از فعالان بازار یا ذی نفعان بازار با این ابهام مواجه اند آنچه در بورس می گذرد نشان دهنده وضعیت واقعی معاملات و نوسانات نیست؛ اعم از اینکه وضعیت مثبت یا منفی باشد. به عنوان نمونه، تعدادی از شرکت ها که با اشتیاق افزایش خرید تقاضا مثبت می شوند یا به عبارت بهتر، شرکت هایی که دو سه روز قبل روند مثبتی را تجربه کرده اند و به بالا بردن وزن شاخص منجر شدند، بدون دلیل قانع کننده ای بلافاصله تغییر جهت می دهند و برای جلوگیری از رشد شتابان بورس منفی می شوند.


وی عنوان کرد: برخلاف این روند، زمانی که بورس منفی می شود نیز تلاش بر این است شاخص به سرعت بالا رود. به عنوان نمونه در سه ماه گذشته، دو سه نماد برخلاف رویه گذشته یکباره بازگشایی شدند که اثر بزرگی روی شاخص گذاشتند، اما بنا به دلایل نامعلومی نماد بلافاصله متوقف شد.


فردین آقا بزرگی گفت: به نظر می آید برخی اعمال نظرها مانع از افزایش رشد شاخص در بورس می شود، در حالی که می توان گفت بورس وضعیت خوبی دارد و آینده بورس بسیار خوب است و می تواند بازاری امن برای سرمایه گذاری باشد.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده