بیم و امید تجار برای استفاده از رمز ارزها-راهبرد معاصر
سهیل نیکزاد، کارشناس ارزهای دیجیتال در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» بررسی کرد:

بیم و امید تجار برای استفاده از رمز ارزها

سهیل نیکزاد، کارشناس ارزهای دیجیتال با بیان اینکه شکی نیست تجاری که به دلیل تحریم‌ها مایل به تجارت با ایران نباشند، به سمت رمز ارزها گرایش پیدا نمی‌کنند، گفت: باید به تجار آگاهی داده شود و مسیر درست پیش رو به آنها نشان داده شود که اگر بخواهند با رمز ارزها پرداخت کنند، کار را باید از کجا کلید بزنند. این موارد در افزایش اقبال تجار به رمز ارزها مؤثر واقع می‌شود.
سهیل نیکزاد؛ کارشناس ارزهای دیجیتال
تاریخ انتشار: ۱۹:۲۹ - ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ - 2022 August 15
کد خبر: ۱۴۶۶۴۲

بیم و امید تجار برای استفاده از رمز ارزها

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ دبیرکل کانون صرافان در اظهارنظری گفت: مطابق اعلام بانک مرکزی مبادله و خرید و فروش رمزارزها به عنوان سرمایه‌گذاری ممنوع است، اما افرادی که مجوز قانونی امکان استخراج رمزارز از وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت نیرو دارند، می‌توانند از رمزارز استخراج شده برای واردات استفاده کنند.

 
وی افزود: مطابق هماهنگی‌های انجام شده میان بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت، از رمزارزها می‌توان برای واردات استفاده کرد که آیین‌نامه آن به زودی اعلام خواهد شد. کانون صرافان و شبکه صرافی کشور به عنوان بازوی اجرایی بانک مرکزی آمادگی دارد از رمزارزهای استخراج شده برای تسهیل در واردات کشور استفاده کند.

 
سهیل نیکزاد، کارشناس رمز ارز و ارزهای دیجیتال در گفت و گو با «راهبرد معاصر» درباره دستاوردهای اقتصادی و تجاری استفاده از رمزارزها در حوزه بازرگانی گفت: رمزارزها از ظرفیت بالایی در دنیای رو به رشد امروز برخوردارند؛ دنیایی که فضای اقتصادی، مالی و پرداخت های آن بسیار متفاوت از دهه های گذشته است؛ از این نظر دیری نمی پاید بسیاری از فعالیت های تجاری در دنیا و ایران با رمزارزها انجام شوند.


وی افزود: آنچه مهم است، اینکه در مواردی که ممنوعیت تجارت با ایران وجود دارد شاید به طور کامل نتوان از رمزارزها بهره مند شد، زیرا رمزارز ابزار پرداخت به شمار می رود، به این معنا که اگر تاجری در دنیا برای تجارت با ایران و تاجر ایرانی مشکلی نداشته باشد و مشکل ابزار پرداخت در میان نباشد، می توان از رمزارز به جای ابزارهای پرداخت دیگری که در حال حاضر وجود دارد، استفاده کرد.


این کارشناس ارزهای دیجیتال عنوان کرد: شکی نیست تجاری که به دلیل تحریم ها مایل به تجارت با ایران نباشند، به سمت رمزارزها گرایش پیدا نمی کنند، بنابراین برای آنها مهم نیست چه ابزار پرداختی برای تجارت با ایران استفاده شود، لذا ایران نمی آیند و از تجارت با ایران خود را برحذر می دارند، پس باید ظرفیت هایی ایجاد کرد که برای طرف خارجی ابزار پرداخت رمز ارزها وجود داشته باشد.


نیکزاد گفت: رمزارز برای جا به جایی پول های خرد یا انتقال پول دستمزد کارگران که برای خانواده هایشان می فرستند یا خرجی ای که خانواده ها برای حمایت از فرزندان دانشجوی خود کنار می گذارند و عمدتاً چند هزار دلار می شود، قابلیت استفاده دارد. همچنین برای تجارت و بازرگانی نیز ابزار خوبی است به شرط اینکه دو طرف منع قانونی برای تجارت با هم نداشته باشند.

باید به تجار آگاهی داده شود و مسیر درست پیش رو به آنها نشان داده شود که اگر بخواهند با رمزارزها پرداخت کنند، کار را باید از کجا کلید بزنند. این موارد در افزایش اقبال تجار به رمزارزها مؤثر واقع می شود


وی تصریح کرد: با وجود منع قانونی، ابزار کریپتو می تواند به عنوان ابزار پرداخت مورد استفاده قرار بگیرد. آنچه در این موضوع مهم است، اینکه از گوشه و کنار خبر می رسد مبنی بر فعالیت تجاری نهادهای خصوصی یا شبه دولتی با استفاده از پرداخت رمزارزها که انتظار می رود کارمندان نخبه و متخصص دولت و کارشناسان در این حوزه در کنار تجار ایرانی از مبدأ تا مقصد ارزی که قرار است به عنوان پول استفاده شود، حضور فعال داشته باشند؛ خطرها به تجار شناسانده و مکانیزم های درست به آنها یاد داده شود.


سهیل نیکزاد تأکید کرد: باید به تجار آگاهی داده شود و مسیر درست پیش رو به آنها نشان داده شود که اگر بخواهند با رمزارزها پرداخت کنند، کار را باید از کجا کلید بزنند. این موارد در افزایش اقبال تجار به رمزارزها مؤثر واقع می شود. بدیهی است از این موضوع استقبال به عمل می آید و لازم است کارشناسان و دولت پیگیر و خواهان تداوم چنین روندی در پرداخت در عرصه های تجاری کشور باشند و نمونه های موفق به اطلاع تجار رسانده شود تا به این سمت روی بیاورند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده