تحولات قرقیزستان، زیر ذره‌بین آمریکا-راهبرد معاصر

تحولات قرقیزستان، زیر ذره‌بین آمریکا

کارشناسان قرقیزی معتقدند دیدار «الیزابت کندی ترودو»، معاون وزیر خارجه آمریکا با مقامات قرقیزستان در واقع بررسی این کشور دموکراتیک از نزدیک و تحولات جامعه بوده است.
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۶ - ۱۸ مهر ۱۴۰۱ - 2022 October 10
کد خبر: ۱۵۳۸۶۵

به گزارش راهبرد معاصر، کارشناسان قرقیزی معتقد هستند که دیدار «الیزابت کندی ترودو»، معاون وزیر خارجه آمریکا با مقامات قرقیزستان، بررسی این کشور دموکراتیک از نزدیک و تحولات جامعه بوده است.

«آیدا عالم بایوا» کارشناس علوم سیاسی، در مورد سفر این مقام آمریکایی به بیشکک گفت: غرب در حال پیشبرد دستور کار خود است و با دریافت اطلاعات نادرست در تلاش است در مقابل روسیه و چین بایستد که طبیعتاً این نوع واکنش بر جامعه مدنی تأثیر می‌گذارد.

وی افزود: در غرب، قرقیزستان توسعه یافته ترین کشور در منطقه به لحاظ دموکراسی در نظر گرفته می‌شود. بنابراین ترودو می‌خواهد وضعیت را در صحنه ببیند. برای این هدف، وی با نمایندگان جامعه و مقامات ملاقات کرده است.

این کارشناس گفت: اگر فرصتی بود، در این مورد به دستیار وزیر امور خارجه توصیه می‌کردم که به وضعیت رسانه‌ها و آزادی بیان نیز توجه کند. در مورد پیشینه سیاسی این دیدار، بعید است که از ما نظر خواهی کنند.

به گفته وی، ادامه پایبندی به سیاست چند بردار برای قرقیزستان سودآورتر است. توسعه روابط با آمریکا، اروپا، ترکیه، امارات؛ تنها در این صورت ممکن است که کشور بتواند استقلال خود را حفظ کرده و به توسعه بیشتر ادامه دهد.

«مارس ساریف» کارشناس علوم سیاسی نیز معتقد است ایالات متحده در تلاش برای عادی سازی روابط دیپلماتیک با قرقیزستان و تقویت موقعیت خود در این جمهوری است.

وی گفت: ترودو قبل از سفر به کشور ما از نپال، امارات متحده عربی و ازبکستان بازدید کرده است و فکر می‌کنم می‌خواهد وضعیت سیاسی قرقیزستان را بررسی کند.

ساریف ادامه داد: همچنین می‌توان به جامعه مدنی اطمینان دهد که غرب از تحولات دموکراتیکی که در کشور در حال وقوع است حمایت می‌کند. همچنین سفر «نانسی پلوسی» رئیس پارلمان آمریکا به ارمنستان نیز قابل تامل است.

این کارشناس علوم سیاسی قرقیز افزود: اما یک تفاوت در این دو سفر وجود دارد. پس از سفر پلوسی به ارمنستان ناآرامی آغاز شد. ما فکر نمی‌کنیم در کشور ما اتفاقی بیفتد. برای ایالات متحده، احیای روابط دیپلماتیک مهم‌تر است. ما در آستانه امضای توافقنامه همکاری بین قرقیزستان و ایالات متحده هستیم که به احتمال زیاد به زودی امضا خواهد شد. دولت فعلی درگیری شدید با غرب ندارد، بنابراین فعلاً ناآرامی وجود نخواهد داشت./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده