تغییر موازنه قدرت در منطقه به‌وسیله ایران-راهبرد معاصر
ابراهیم متقی، استاد دانشگاه تهران در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

تغییر موازنه قدرت در منطقه به‌وسیله ایران

ابراهیم متقی، استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی توانست موازنه قدرت را در محیط منطقه‌ای تغییر دهد، گفت: ایران یکی از محورهای اصلی اثرگذاری بر موازنه قدرت است.
ابراهیم متقی؛ استاد دانشگاه تهران
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۵ - ۱۹ آبان ۱۴۰۱ - 2022 November 10
کد خبر: ۱۵۸۰۳۹

تغییر موازنه قدرت در منطقه به‌وسیله ایران

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اظهاراتی گفت، دوران هژمونی آمریکا تمام شده و این موضوعی است که ناظران بین المللی به آن اعتراف می کند. به باور تحلیلگران سیاسی غرب، اروپا دیگر تصمیم گیرنده در جهان نیست و پس از شروع جنگ اوکراین احساس ترس می‌کند.

 

بی تردید اکنون در جهانی چندقطبی زندگی می‌کنیم و در برهه فعلی زمان هژمونی یک جانبه آمریکا به سر آمده است. نشریه فرانسوی Le Point در مقاله ای می نویسد، غرب باید بپذیرد جهان در حال چرخش به شرق و جهان چندقطبی است، در حالی که ارزش های دموکراتیک از سوی غربی ها جذابیت خود را از دست می دهند.

 

سباستین بوسوآ، نویسنده این مقاله عنوان کرد، همکاری مسکو و پکن با هژمونی آمریکا رقابت می کند و جهان بسیار کمتر از قبل به غرب اعتقاد دارد و همزمان به شرق نگاه می‌کند. وی دلیل این عقب نشینی را سیاست غرب خواند که قواعد بازی را تحمیل کرد و خود آن را زیرپا گذاشت.

 

به باور بسیاری از تحلیلگران سیاسی، جهت گیری مجدد روسیه به شرق هژمونی آمریکا را از بین خواهد برد و چین، روسیه، ایران، ترکیه و متحدانشان نظم جدید جهانی را رهبری خواهند کرد.

 

اگر شناخت دقیق نسبت به رفتار‌های قدرت های بزرگ نداشته باشیم، ناگزیر موقعیتمان دچار چالش می‌شود

ابراهیم متقی، استاد دانشگاه تهران در گفت وگو با خبرنگار «راهبرد معاصر» درباره افول هژمونی آمریکا گفت: قدرت همواره در حال تغییر است و جمهوری اسلامی ایران در سال های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی توانست موازنه قدرت را در محیط منطقه ای تغییر دهد.

 

وی افزود: بازیگران منطقه ای از این جهت می توانند نقش آفرین باشند که بر موازنه، سیاست و الگوهای رفتاری بازیگران رقیب اثر بگذارند.

 

استاد دانشگاه تهران عنوان کرد: در فضای کنونی جمهوری اسلامی ایران یکی از محورهای اصلی اثرگذاری بر موازنه قدرت است. اگر شناخت دقیق نسبت به رفتار‌های قدرت های بزرگ نداشته باشیم، ناگزیر موقعیتمان دچار چالش می‌شود. اندیشمندان سیاسی معتقدند باید بر راهبرد دشمن غلبه کرد و رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز گفتند جهاد شناخت مقدم بر جهاد تبیین است.

 

متقی گفت: اگر در تقابل با قدرتی همچون آمریکا احساس کنیم کنش این کشور صرفاً نظامی است، در حالت غافلگیری قرار می‌گیریم. در سال های اخیر به حوزه‌های تاکتیکی و سخت افزاری آمریکا زیاد پرداخته شده است و باید دقت و توجه بیشتری به عرصه عملیات روانی، جنگ روانی، عملیات سازی و شبکه‌های اجتماعی کرد تا در این زمینه چالش به وجود نیاید.

 

استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: به گفته رهبر معظم انقلاب اسلامی، امروز جهان آمریکایی به فرآیند بسیار پیچیده تبدیل شده است و باید به انگاره‌های قدرت آمریکا که زمینه مداخله این کشور را به وجود آورده است، توجه کرد. امروز قدرت اعمال سلطه و تحقق اهداف راهبردی آمریکا عمدتاً بر مبنای دو مؤلفه تحولات فناوری و روایت سازی انجام می‌شود؛ به این صورت که تحولات فناوری و شبکه‌های آن زمینه‌های گسست را به وجود می‌آورد و موجب فردگرایی می‌شود. علاوه بر این، روایت سازی را جامعه شبکه‌های مجازی از سوی بازیگران نیابتی شکل می‌دهند.

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده