تخلیه زباله‌های پلاستیکی کشورهای غربی در قاره آفریقا-راهبرد معاصر

تخلیه زباله‌های پلاستیکی کشورهای غربی در قاره آفریقا

کشور‌های غربی، قاره آفریقا را به مکانی برای تخلیه زباله‌های پلاستیکی خود تبدیل کرده اند.
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۷ - ۲۳ آبان ۱۴۰۱ - 2022 November 14
کد خبر: ۱۵۹۰۸۸

به گزارش راهبرد معاصر، شبکه راشاتودی در گزارشی در این باره اعلام کرد: پلاستیک همه جا را فرا گرفته است. پلاستیک هوا، زمین و اقیانوس‌ها را آلوده کرده است. مکان‌های انباشت زباله مانند این جا پر از پلاستیک هستند. چیز‌هایی از قبیل کفش، لباس و کنترل تلویزیون و بسیاری چیز‌های دیگر این جهان پلاستیکی را تشکیل می‌دهند. اما آفریقا از مناطق دیگر جهان از این نظر در وضعیت بهتری قرار دارد. بر اساس برنامه محیط زیست سازمان ملل، قاره آفریقا کمترین مقدار زباله‌های پلاستیکی را در جهان تولید می‌کند و اکثر زباله‌های این قاره ارگانیک هستند. پس این همه زباله از کجا می‌آیند؟

 

لی ان ساد مادلی، کارشناس محیط زیست در این رابطه می گوید: هر جا که مردم از پلاستیک‌های انتقال یافته به قاره آفریقا صحبت می‌کنند فقط به منافع اقتصادی این اقدام توجه می‌کنیم و درباره اثرات زیست محیطی آن هیچ صحبتی نمی‌شود.

 

بیست شرکت مسئول تولید بیش از نیمی از زباله‌های یک بار مصرف پلاستیکی در جهان هستند و هیچ کدام از این شرکت‌ها آفریقایی نیستند. بر اساس شاخص تولید کنندگان زباله پلاستیکی در سال ۲۰۲۱، شهروندان آمریکایی و انگلیسی به طور میانگین سالانه حدود صد کیلوگرم زباله پلاستیکی تولید می‌کنند. آیا آن‌ها مسئولیت زباله‌هایی که تولید کرده اند بر عهده می‌گیرند؟

 

با این حال، برخی از آفریقایی‌ها راهی برای استفاده از این زباله‌های پلاستیکی یافته اند. آن‌ها پلاستیک را به آجر تبدیل می‌کنند و از آن‌ها برای ساخت مدارس استفاده می‌کنند. پلاستیک در صورت رها شدن در طبیعت هوا و آب‌ها را آلوده می‌کند و موجب بیماری می‌شود و استفاده از پلاستیک در بنای ساختمان راهی برای کاستن از زیان‌های آن است./ باشگاه خبرنگاران

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار