گروسی: حملات «دیوانه‌وار» به زاپروژیا را متوقف کنید-راهبرد معاصر

گروسی: حملات «دیوانه‌وار» به زاپروژیا را متوقف کنید

دبیرکل اتمی سازمان ملل ضمن تاکید بر توقف حملات به سایت هسته‌ای زاپروژیا، این حملات را «دیوانه‌وار» خواند.
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۸ - ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - 2022 November 21
کد خبر: ۱۶۰۱۴۲

به گزارش راهبرد معاصر، رئیس سازمان دیده‌بان اتمی سازمان ملل متحد ضمن محکوم دانستن حملاتِ هدفمند به نیروگاه هسته‌ای زاپروژیا که اکنون در کنترل روسیه است، خواستار توقف حملات شد و آن‌ها را «دیوانه‌وار» خواند.

 

«رافائل گروسی» دبیرکل آژانس انرژی اتمی، دربیانیه خود با بیان آنکه اخبار مربوط به حملات به سایت هسته‌ای زاپروژیا بسیار نگران‌کننده بود، نوشت: «انفجار‌هایی در این سایت هسته‌ای گزارش شده که به طور کل غیرقابل قبول است. هرکسی پشت این حملات است باید به سرعت آن‌ها را متوقف کند. همونطور که پیشتر هم بار‌ها گفتم شما دارید با آتش بازی می‌کنید.»

 

زاپروژیا بزرگترین سایت هسته‌ای در قاره اروپاست و در دو روز گذشته هدف حملات متعددی بوده است. برخی منابع خبری می‌گویند روز یک‌شنبه هفته جاری ۴۰۰ حمله جداگانه از روسیه به شرق اوکراین ردیابی شده است و همچنان درگیری شدید در ناحیه شرقی دونتسک گزارش می‌شود.

 

آژانس بین‌المللی هم اعلام کرد که گلوله باران و حملات بسیاری را منابع و نیرو‌های این نهاد بین‌المللی در نزدیکی و در خودِ سایت هسته‌ای زاپروژیا گزارش داده و گفته‌اند برخی از آن‌ها را از پنجره محل زندگی خود دیده‌اند. ساعات پایانی روز یک‌شنبه آژانس اعلام کرد که این حملات تمام شد و روز دوشنبه آن‌ها را ارزیابی خواهد کرد.

 

دربیانیه‌ای که پس از توقف حملات آژانس انرژی اتمی منتشر کرد آمده است: «آسیب‌هایی در بخش‌هایی از سایت بوده، اما تاکنون تشعشع یا قطعی و کاهش برق را نداشتیم.»

 

گروسی در مصاحبه با یک شبکه فرانسوی اعلام کرد که کاملا واضح است که این حملات اتفاقی نبوده و از روی عمد انجام گرفته است و افزود: «افرادی که این کار را انجام می‌دهند به وضوح می‌دانند کجا را هدف گرفته‌اند و کاملا از روی عمد آن را انجام می‎دهند.»

 

حملاتی که اکنون به این سایت هسته‌ای می‌شود می‌تواند دنیا را در معرض یک فاجعه اتمی قرار دهد. روسیه از ماه فوریه حملات خود را به اوکراین آغاز کرد و اکنون که ۸ ماه از این حملات می‌گذرد، اوکراین قطعی برق میلیون‌ها شهروند خود را به دلیل حملات روسیه گزارش داده است.

 

روسیه، اما مسئول حملات به سایت هسته‌ای را اوکراین می‌داند. روز یک‎شنبه سخنگوی وزارت دفاع روسیه اعلام کرد اوکراین ۲ مرتبه به این سایت هسته‌ای که اکنون در کنترل روسیه هست، حمله کرده است./ باشگاه خبرنگاران

مطالب مرتبط
ارسال نظر
تحلیل های برگزیده