جزییاتی از خرید اعتباری کالا‌های اساسی با حساب یارانه نقدی-راهبرد معاصر

جزییاتی از خرید اعتباری کالا‌های اساسی با حساب یارانه نقدی

ذبیح الله اعظمی ساردونی گفت: هرچند در شش ماهه گذشته با آزادسازی قیمت نهاده‌ها و حذف ارز ترجیحی، یارانه نقدی پرداخت شده، اما مشکل اصلی کاهش قدرت خرید مردم است که از یارانه برای خرید کالا استفاده نمی‌کنند.
تاریخ انتشار: ۱۷:۱۰ - ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - 2022 December 10
کد خبر: ۱۶۳۱۰۶

به گزارش راهبرد معاصر، دولت در حالی اجرای کالابرگ الکترونیکی را در استان هرمزگان به صورت آزمایشی اجرا کرده است که برخی از مسئولان معتقدند که مردم هم اکنون بخشی از یارانه را برای هزینه های ضروری و غیر از خوراک خود استفاده می کنند، به همین دلیل اجرای این طرح هم نمی تواند به مردم کمک چندانی به تقاضای بازار کند.

دستگاه های مجری کالا برگ الکترونیکی اعلام کرده اند که اعتبار این کارت قابل برداشت هست و الزامی وجود ندارد که حتما برای خرید کالا از آن استفاده کرد، با این حال دولت تاکید دارد که مردم با خرید از طریق کارت الکترونیک یک ماه زودتر می توانند به کالاهای اساسی مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند.

عضو کمسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری موج هرچند در شش ماهه گذشته با آزادسازی قیمت نهاده ها و حذف ارز ترجیحی، قیمت تمام شده گوشت مرغ بالا رفته و دولت برای جبران آن یارانه نقدی پرداخت کرده است، گفت: اما مشکل کاهش قدرت خرید مردم است، زیرا مردم به جای اینکه یارانه را صرف خرید گوشت مرغ و سایر اقلام اساسی کنند آن را صرف پرداخت بدهی های خود می کنند. از این رو مشکل اصلی نوسانات بازار کالاهای اساسی همچون گوشت و مرغ، نهاده ها نیست، بلکه ناتوانی در خرید است.

ذبیح الله اعظمی ساردونی با بیان اینکه دولت به صورت آزمایشی کارت خرید الکترونیکی را در چند استان اجرا کرده است، افزود: دولت باید اجرای این طرح را رصد کند تا به نتیجه هدف گذاری شده برسد، از طرف دیگر سیاست ها باید به گونه ای پیش برود که قدرت خرید مردم بالا برود تا تقاضای موثر در مصرف به وجود بیاید و تنها تغییر چگونگی پرداخت یارانه ها موثر نیست.

او با تاکید بر اینکه قیمت گوشت مرغ دوباره به بالای ۵۰ هزار تومان افزایش یافته است، تصریح کرد: دولت تلاش کرده تعادل بازار گوشت مرغ را از طریق آزادسازی صادرات به وجود بیاورد و همین مساله هم می تواند مشکلات دیگری را به وجود بیاورد زیرا معتقدیم باید سیاست ها در راستای منافع مردم اجرا شوند./ موج

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده
آخرین اخبار