ژاپن بدنبال افزایش بودجه نظامی برای مقابله با چین-راهبرد معاصر

ژاپن بدنبال افزایش بودجه نظامی برای مقابله با چین

مسئول سیاسی حزب حاکم لیبرال دموکرات ژاپن در جریان سفر به تایوان بر لزوم افزایش بودجه نظامی توکیو برای مقابله با پکن تأکید کرد.
تاریخ انتشار: ۱۲:۰۸ - ۲۰ آذر ۱۴۰۱ - 2022 December 11
کد خبر: ۱۶۳۲۳۲

به گزارش راهبرد معاصر، یکی از اعضای ارشد حزب حاکم لیبرال دموکرات ژاپن در جریان سفر امروز (یکشنبه) خود به تایوان خواستار تخصیص بودجه نظامی بیشتر برای مقابله با چین شد.

 

خبرگزاری رویترز در این خصوص گزارش کرد، عضو حزب حاکم لیبرال دموکرات ژاپن امروز در جریان سفر به تایوان گفته است که توکیو در مواجهه با «واقعیت تلخ» تهدید چین و کره شمالی به بودجه نظامی بیشتری نیاز دارد.

 

طبق این گزارش،‌ علی‌رغم آن که جزیره تایوان و ژاپن روابط دیپلماتیک رسمی ندارند اما به طور غیررسمی نگرانی‌های مشترکی را در خصوص چین دارند و هر دو می‌گویند که از افزایش فعالیت‌های نظامی چین در نزدیکی دو کشور نگران هستند.

 

«کوئیچی هاگیودا» مسئول سیاسی حزب حاکم لیبرال دموکرات و وزیر سابق صنعت ژاپن در جریان سفر به تایپه تصریح کرد که از زمان جنگ جهانی دوم، ژاپن «در مسیر صلح گام برداشته است» و این مسیر در آینده نیز تغییر نخواهد کرد.

 

وی سپس در توصیف روابط ژاپن و تایوان ادامه داد: «با این حال، فقط خواندن کلمه صلح قطعاً برای محافظت از صلح ما کافی نیست».

 

در حالیکه ژاپن بودجه سال آینده را آماده می‌کند، «فومیو کیشیدا» نخست وزیر ژاپن، قبلاً اعلام کرده است که قصد دارد بودجه دفاعی را به مبلغی معادل دو درصد از تولید ناخالص داخلی طی پنج سال از یک درصد فعلی افزایش دهد و این بودجه دفاعی سالانه ژاپن را از 5.4 تریلیون ین فعلی به بیش از 11 تریلیون ین (80.55 میلیارد دلار) افزایش می‌دهد و ژاپن را به سومین کشور جهان پس از آمریکا و چین با بالاترین بودجه نظامی تبدیل خواهد کرد.

 

هاگیودا در ادامه افزایش چشمگیر بودجه نظامی چین و همچنین آزمایش های موشکی کره شمالی را از دلایل اراده ژاپن برای افزایش بودجه دفاعی عنوان کرد.

 

وی در این خصوص گفت: «در مواجهه با چنین حقیقت تلخی، چنین اقدامات نصف و نیمه‌ای به هیچ عنوان معنا و مفهوم خاصی ندارد».

 

این مقام ژاپنی با اشاره به این موارد در ادامه افزود که قابلیت‌های دفاعی ژاپن برای حفاظت از جان و صلح ضروری است و باید به سرعت و نه در بازه پنج ساله گسترش یابد.

 

مسئول سیاسی حزب حاکم لیبرال دموکرات ژاپن تأکید کرد: «مهم است که به وضوح نشان دهیم که ظرفیت کافی را در اختیار داریم که هر متجاوز احتمالی را وادار به تجدیدنظر کنیم».

 

چین در واکنش به سفر «نانسی پلوسی» رئیس وقت مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان علی‌رغم هشدارهای پی در پی پکن، در ماه آگوست رزمایش نظامی در نزدیکی تایوان برگزار کرد که این رزمایش شامل پرتاب پنج موشک به دریای نزدیک اوکیناوا، منطقه منحصراً اقتصادی ژاپن بود.

 

ژاپن میزبان پایگاههای مهم نظامی آمریکا است که یکی از آن‌ها در اوکیناوا قرار دارد و چندین بار واشنگتن و توکیو برای همکاری علیه پکن ابراز آمادگی کرده‌اند.

 

طبق این گزارش، «شینزو آبه» نخست‌وزیر پیشین ژاپن که چندی پیش از دنیا رفت، در دسامبر سال گذشته طی سخنرانی در یک اندیشکده در تایپوان گفت که ژاپن و ایالات متحده آمریکا نمی‌توانند در صورت حمله پکن به تایوان، عقب بنشینند و پکن باید این موضوع را درک کند./ فارس

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده