آژانس انرژی اتمی، ابزاری در خدمت اهداف سیاسی آمریکا-راهبرد معاصر
سید مصطفی خوش چشم، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» مطرح کرد:

آژانس انرژی اتمی، ابزاری در خدمت اهداف سیاسی آمریکا

سید مصطفی خوش چشم، کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه ایران با وجود سنگ‌اندازی های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تلاش کرد حسن نیت خود را به افکار عمومی جهان نشان دهد تا مشخص شود در چارچوب همکاری‌ها با آژانس از هر تلاشی دریغ نمی‌کند، گفت: آژانس کماکان به‌عنوان ابزاری در خدمت اهداف سیاسی آمریکاست؛ یعنی در چارچوب مذاکرات اصولی و درست با ایران رفتار و برخورد نمی‌کند.
سید مصطفی خوش‌چشم؛ کارشناس مسائل بین‌الملل
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۸ - ۲۷ آذر ۱۴۰۱ - 2022 December 18
کد خبر: ۱۶۴۰۶۲

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ابزاری در خدمت اهداف سیاسی آمریکا

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان در حالی خبر داد مسئولان آژانس بین المللی انرژی اتمی در روزهای آینده به ایران می آیند که وزارت امور خارجه کشورمان در بیانیه ای به جمع بندی شورای وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا و مواضع خصمانه برخی دولت های اروپایی واکنش نشان داد و اعلام کرد، در جریان مذاکرات برای ازسرگیری اجرای کامل و مؤثر برجام، مطالبات جمهوری اسلامی ایران همواره در چارچوب برجام و مذاکرات وین بوده است؛ اما فهرست بلند نقض های فاحش طرف های اروپایی و آمریکایی در زمان اجرای برجام ایران را ناگزیر می کند برای آینده واقع بین باشد.


این بیانیه می افزاید: هدف جمهوری اسلامی ایران، انعقاد توافقی پایدار و باثبات است، توافقی که در آن اولاً انتفاع عملی ایران از لغو تحریم ها تضمین شود و ثانیاً، تحت تأثیر سیاست داخلی دولت ها به سادگی نقض نشود. جمهوری اسلامی ایران بر مبنای پیش نویس مذاکرات وین که نتیجه ماه ها مذاکرات سخت و فشرده بود، آماده جمع بندی مذاکرات است. اکنون طرف های غربی هستند که با اتخاذ سیاست های غیرواقع بینانه و محاسبات اشتباه دچار سردرگمی هستند.


وزارت امور خارجه تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو مسئولیت پذیر معاهده عدم اشاعه، همواره با آژانس بین المللی انرژی اتمی بر مبنای تعهدات بین المللی خود و متناسب با شأن و جایگاه تخصصی و فنی آژانس همکاری داشته و مصمم به ادامه این همکاری هاست. به کشورهای غربی نیز توصیه می کنیم با پرهیز از سیاسی کاری، فضای همکاری های فنی میان ایران و آژانس را تخریب نکنند.

اگر در ادامه مسیر رویکرد آژانس همچنان ناظر به سوگیری های سیاسی به نفع تأمین خواسته های آمریکا باشد، اراده ایران در زمینه کسب دستاورد خوب به نتیجه و محصول مثبت نخواهد انجامید


سید مصطفی خوش چشم، کارشناس مسائل بین‌الملل درباره سفر مسئولان آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران و آنچه در این میان دو کشور درباره آن رایزنی می کنند، به «راهبرد معاصر» گفت: ایران از سال گذشته تاکنون در راستای اقدامات راهبردی در زمینه همکاری با آژانس تلاش می کند موضوعات باقیمانده را پایان دهد، اما موضوع این است که آژانس در این مسیر سنگ اندازی می کند و مدام در حال کارشکنی است.


وی افزود: موضوع حائز اهمیت این است که آژانس بین المللی انرژی اتمی کماکان به عنوان ابزاری در خدمت اهداف سیاسی آمریکاست؛ یعنی در چارچوب مذاکرات اصولی و درست با ایران رفتار و برخورد نمی کند. با وجود همکاری های انجام شده از سوی جمهوری اسلامی با آژانس متأسفانه مسئولان این نهاد بین المللی تاکنون به هیچ عنوان سعی نکرده اند ازهمکاری های به عمل آمده استفاده بهینه و موضوعات را تمام شده قلمداد کنند.


کارشناس مسائل بین‌الملل عنوان کرد: طبیعی است اگر در ادامه مسیر رویکرد آژانس همچنان ناظر به سوگیری های سیاسی به نفع تأمین خواسته های آمریکا باشد، اراده ایران در زمینه کسب دستاورد خوب به نتیجه و محصول مثبت نخواهد انجامید.


خوش چشم توضیح داد: با وجود سنگ اندازی های آژانس، جمهوری اسلامی ایران بار دیگر تلاش کرد حسن نیت خود را به افکار عمومی جهان نشان دهد تا مشخص شود کشورمان در چارچوب همکاری ها با این نهاد بین المللی از هیچ تلاشی دریغ نمی کند.


کارشناس مسائل بین‌الملل معتقد است: آمریکایی ها در جنگ ترکیبی از همه ابزارها ازجمله ابزارهای دیپلماتیک و سیاسی علیه به خطر انداختن و تهدید منافع جمهوری اسلامی ایران استفاده می کنند، به همین خاطر نهادهای بین المللی که زیر نفوذ طرف آمریکایی قرار دارند، مجبور به تبعیت از سیاست های ضد ایرانی آمریکا هستند که آژانس بین المللی انرژی اتمی را می توان ازجمله این ابزارها نام برد که از دیرباز در خدمت منافع آمریکا بوده است.


این کارشناس سیاست خارجی درباره فشارهای آمریکا برای همکاری نکردن آژانس با ایران و اجماع علیه کشورمان گفت: اقدامات آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران و اجماع سازی اتفاقاً برای تحمیل فشار سیاسی و خواسته های آمریکا علیه ما و نه بر هم زدن برجام دست کم تا ماه های آینده است.


وی تصریح کرد: پر واضح است آمریکایی ها سعی می کنند از ابزار فشار استفاده کنند، زیرا اگر به دنبال برهم زدن برجام باشند استفاده از «مکانیزم ماشه» راهکاری به مراتب آسان تر و با درجه توفیق صد درصدی برای آنهاست؛ در حالی که کماکان آمریکایی ها اصرار دارند به سمت این گزینه نروند و تنها فشار را بر روی ایران زیاد کنند تا ایران در چارچوب مذاکرات عقب بنشیند و خواسته های خود را بر ما تحمیل کنند.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده