محکومیت روحانی برجسته سعودی به ۴ سال حبس-راهبرد معاصر

محکومیت روحانی برجسته سعودی به ۴ سال حبس

رسانه‌های خبری از صدور ۴ سال حبس علیه شیخ کاظم العمری روحانی برجسته سعودی خبر دادند.
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۸ - ۰۴ دی ۱۴۰۱ - 2022 December 25
کد خبر: ۱۶۵۳۰۹

به گزارش راهبرد معاصر، دادگاه کیفری سعودی شیخ «کاظم العمری» روحانی برجسته سعودی را که در اواخر نوامبر گذشته بازداشت شده بود، به 4 سال زندان محکوم کرد.

 

شیخ کاظم العمری روحانی بلندپایه شیعی و از چهره‌های شاخص شیعیان در مدینه است که در این شهر مسجد و کتابخانه‌ مشهوری دارد.

 

رژیم سعودی شیخ کاظم العمری را در شهر مدینه بازداشت کرد. دو فرزند او نیز از ماه آوریل در زندان به‌سر می‌برند.

 

علاوه بر این، شیخ کاظم العمری در ژانویه 2022 و قبل از آن در آگوست 2010 توسط نیروهای آل سعود در مدینه بازداشت شد.

 

شیخ کاظم العمری فرزند آیت‌الله مرحوم «محمد العمری» و نماینده آیت‌الله العظمی سیستانی در مدینه منوره است که در سال 2010 نیز بازداشت شده بود. هنوز دلیل بازداشت اخیر وی مشخص نیست و نهادهای سعودی نیز توضیحی در این باره نداده‌اند.

 

شیخ محمدعلی العمری از رهبران شیعی عربستان بود که به‌جرم دفاع از حریم اهل‌بیت علیهم السلام و شیعیان و درخواست اجرای عدالت میان شیعیان به چهل و پنج سال زندان محکوم شد و تحت شکنجه قرار گرفت.

 

نقض حقوق بشر و بازداشت عالمان و روحانیون در عربستان متوقف نمی‌شود.ظلم و ستم علیه شیعیان در عربستان هرچند همواره وجود داشته است، اما از زمان روی کار آمدن «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی، شیعیان نیز در کنار اقشار دیگر جامعه عربستان به شدت سرکوب شده‌اند.

 

در سایه تبعیض مذهبی، سرکوبگری و فضای خفقان سیاسی که در عربستان سعودی موج می‌زند، روحانیون شیعی یکی از گروه‌هایی هستند که بیشترین فشارها و محدودیت‌ها را تحمل می‌کنند. هر نوع اقدام این روحانیون از سوی نیروهای امنیتی تحریک مردم به خیزش و انقلاب توصیف می‌شود و روحانیون حتی از برپایی نماز جماعت نیز منع می‌شوند. آنها در سخنرانی‌های خود بویژه در چارچوب ایام عزاداری عاشورا به شدت محدود می‌شوند و در موارد متعدد حتی قبل از برپایی مراسم‌ها که مجوز آن به سختی اخذ می شود، تعهدات سنگینی از آنها گرفته می‌شود. 

 

این درحالی است که اخیرا مقامات سعودی شیخ « محمد العباد» روحانی سعودی را بدون هیچ توضیح و توجیهی بازداشت کردند.

 

تاکنون ده‌ها شیعه عربستان توسط دستگاه امنیتی آل سعود دستگیر شده‌اند؛ بازداشت فعالان شیعه و مخالفان دولت سعودی هرچند همواره در عربستان وجود داشته، اما از زمان ولیعهد شدن «محمد بن سلمان» از ژوئن 2017 به این سو روند بازداشت‌ها و سرکوب‌ شیعیان و مخالفان سعودی افزایش چشمگیری داشته است ، به گونه‌ای که در ماه مه 2019 دولت سعودی دست به اعدام 37 نفر زد و با خونسردی سر آنها را از تنشان جدا کرد.همچنین در 12 مارس 2022 41 نفر از معترضان شیعه عربستانی و از اهالی مناطق الاحساء و قطیف در شرق عربستان اعدام شدند.

 

مسئولان سعودی به بازداشت خودسرانه علیه روحانیون اقدام کردند و سپس محاکمه ناعادلانه‌ای را برای شان ترتیب دادند که از حق دفاع از خود یا تعیین وکیل محروم بودند. به طوری که زندگی آنها به دلیل محرومیت از درمان و دارو در معرض خطر است، حتی برخی از آنها از بیماری های مزمن رنج می برند./ تسنیم

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده