آینده روابط تهران_ قاهره-راهبرد معاصر
حسن هانی زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» بررسی کرد:

آینده روابط تهران_ قاهره

حسن هانی زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه دستگاه دیپلماسی مصر ایران را کشوری مهم و تأثیرگذار می‌داند که باید رابطه قابل قبول دوجانبه داشته باشند، گفت: مصر به دلیل نیازهای مالی و اقتصادی بالاجبار ناچار است با آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی ارتباط خوب و نزدیکی داشته باشد، به همین دلیل شاهد نوعی تضاد در رفتار سیاسی این کشور نسبت به ایران هستیم که باید حل شود.
حسن هانی‌زاده؛ کارشناس مسائل منطقه
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۷ - ۰۶ دی ۱۴۰۱ - 2022 December 27
کد خبر: ۱۶۵۳۷۴

لزوم حل تناقض‌ها در رابطه ایران و مصر

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در اظهاراتی گفت: در گفت‎ وگویی که با شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق داشتیم، وی ایده ‎هایی را مطرح کرد که عراق بتواند نقش منطقه ‎ای خود را برای تقویت همکاری ‎های منطقه ‎ای ایفا کند.


وی افزود: نخست‌وزیر عراق پیشنهادی درباره آغاز گفت‎ وگوهای ایران و مصر در سطوح امنیتی و سیاسی ارائه کرد که به تقویت روابط تهران و قاهره منجر شود و من از این ایده استقبال کردم. قرار است این موضوع را در راستای نقش منطقه‎ ای عراق برای کمک به تقویت گفت‎ وگو و همکاری ‎ها پیگیری کنیم.


حسن هانی زاده، کارشناس مسائل بین‌الملل درباره رایزنی های ایران و مصر در عراق برای کلید زدن روابط دیپلماتیک دوجانبه به «راهبرد معاصر» گفت: مصر یکی از کشورهای مهم عربی و اسلامی به شمار می رود که به دلیل جایگاه خود نقش تأثیرگذاری در حوادث منطقه به ویژه شمال آفریقا و غرب آسیا ایفا می کند.

وزارت امور خارجه و دستگاه دیپلماسی مصر ایران را کشور مهم و تأثیرگذار می دانند که باید رابطه قابل قبولی با یکدیگر داشته باشند


وی افزود: تاریخ مصر و وجود جریان های اسلامگرا، دانشگاه الازهر و کانال سوئز که آبراه بسیار مهمی است و دریاهای مدیترانه و سرخ را به هم مرتبط می کند، جایگاه ویژه این کشور را نشان می دهد. موضوع حائز اهمیت این است که در یکصد سال گذشته روابط مصر و ایران همواره تحت تأثیر فضاهای بین المللی بوده است؛ به گونه ای که از سویی قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای در سیاست گذاری مصر و تقسیم سیاست های منطقه ای و بین المللی این کشور نقش مؤثری دارند و از سوی دیگر شاهد نفوذ آمریکا و عربستان در این کشور هستیم.


کارشناس مسائل بین‌الملل عنوان کرد: به دلیل اینکه مصر نیروی کار فراوان دارد و عمدتاً به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و به ویژه عربستان اعزام می کند، ارزآوری  دارد، ولی همواره شاهد ارتباط این کشور با رژیم صهیونیستی بوده ایم که تابعی از قرارداد کمپ دیوید است. علاوه بر این، آمریکا کمک کننده مالی اصلی مصر به شمار می رود و عربستان نیز تأمین کننده بخش دیگری از نیازهای اقتصادی مصر است.


هانی زاده توضیح داد: مصر بالاجبار ناچار است با آمریکا، عربستان و رژیم صهیونیستی ارتباط خوب و نزدیکی داشته باشد، به همین دلیل شاهد نوعی تضاد در رفتار سیاسی این کشور نسبت به ایران هستیم. وزارت امور خارجه و دستگاه دیپلماسی مصر ایران را کشور مهم و تأثیرگذار می دانند که باید رابطه قابل قبولی با یکدیگر داشته باشند، اما برخی نهادهای دیگر این کشور به شدت نسبت به نفوذ ایران حساس هستند.


وی افزود: بیش از 3 میلیون شیعه مسلمان در مصر حضور دارند که نگاهی عاطفی نسبت به ایران دارند، به همین دلیل دستگاه های مصری تصور می کنند اگر روابط ایران و مصر به حالت عادی برگردد، طبعاً بخش زیادی از جامعه مصر آماده پذیرش الگوهای انقلاب اسلامی است واین موضوع چالش جدی برای حاکمیت مصر به شمار می رود.

بیش از 3 میلیون شیعه مسلمان در مصر حضور دارند که نگاهی عاطفی نسبت به ایران دارند


هانی زاده تأکید کرد: دستگاه دیپلماسی مصر معتقد است روابط دیپلماتیک قاهره و تهران می تواند موجب شود مصر گام بیشتری به سمت کشورهای آسیای میانه و جنوب بردارد، لذا ایران را حلقه اتصال میان غرب آسیا و شمال آفریقا تا شرق آسیا می دارند. در مقابل، برخی دستگاه های امنیتی مصر اعتقاد دارند رابطه با ایران می تواند نفوذ ایران را در جامعه مصر گسترش دهد و باعث کاهش نفوذ آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان در مصر شود، بنابراین لازم است این تناقضات در روابط مصر و ایران حل و فصل شوند.

 
وی فزود: باید مذاکرات با مصر ازسر گرفته شود، اما انتظار نمی رود در فرآیندی کوتاه مدت به دلیل پیچیدگی هایی که وجود دارد، مذاکرات شکل بگیرد یا به سرانجام برسد.

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده